Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oproep om te zoeken naar apps zonder bladwijzers in de bestandsdialoog  (gelezen 1457 keer)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Deze oproep is naar aanleiding van dit topic: http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/nas-koppelen-aan-ubuntu/
waar het probleem naar voren kwam dat in de verschillende bestandsdialogen de bladwijzers of bookmarks van Nautilus niet zichtbaar zijn.

De bladwijzers of bookmarks die bedoeld worden zijn degenen die je aanmaakt in Nautilus via een tweetal opties:
1. Verbinden met server
2. Netwerk

Het is zo dat sommige apps wél de bladwijzers laten zien in de bestandsdialoog en sommige niet (zie de schermafdruk).

Waarom is dit belangrijk?
Uit het aanleidende topic is gebleken dat het koppelen via /etc/fstab zeer moeizaam gaat en zeker niet iets is voor beginners. Het teleurstellende is dat we weliswaar GNOME-VFS hebben als alternatief, eentje waar we wél alles grafisch kunnen instellen zonder gedoe met sudo, credential-files, etc, maar dat dat nét niet af is: sommige apps hebben namelijk soms wel en andere soms niet de bladwijzers in de bestandsdialoog.

Het probleem is dat als er maar één app tussenzit die niet lekker werkt (in het voorbeeld-topic was dat keepassx), er eigenlijk niets goed werkt en er toch teruggegrepen moet worden naar fstab. Weliswaar heb ik ook een andere oplossing aan de hand gedaan (iets met een scriptje, een opstarttoepassing en een softlink), maar ook dat is maar sub-optimaal.
http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/nas-koppelen-aan-ubuntu/msg739100/#msg739100

Het streven is nu dat iedere app lekker gaat werken met gvfs, eigenlijk zoals gvfs bedoeld is en dat we afscheid kunnen nemen van het moeizame /etc/fstab-gedoe of andere halfslachtige oplossingen zoals browsen naar ~/.gvfs (wat weer niet altijd werkt als de server nog niet aangekoppeld is, etc. etc.)

Wat heb ik tot nu toe gedaan?
Om nu er voor te zorgen dat GNOME VFS (= gvfs = het systeem achter die bookmarks) door heel Ubuntu goed werkt, heb ik alle apps die ik op mijn systeem heb staan bekeken.

Indien de app GEEN bookmarks in de dialoog heeft staan, heb ik daarvoor een bug-rapport aangemaakt.

Apps die niet beschikken over bookmarks in de bestandsdialoog:

Apps die wel bookmarks hebben in de bestandsdialoog (zoals het hoort!):
  • EOG
  • Gedit
  • GIMP
  • Nautilus
  • Open/Libre Office (Writer, Calc, Draw, Impress)
  • Printen (Alt-P)
  • Shotwell
  • Simple Scan
  • Sound Juicer
  • Totem

Apps die geen bestandsdialoog hebben:
  • Empathy
  • gThumb
  • Rekenmachine
  • Remmina
  • Software Sources

Wat vraag ik van jullie?
Omdat ik natuurlijk niet alle apps op mijn machine heb staan, vraag ik aan iedereen die graag Ubuntu zodanig wil verbeteren, om de apps die op je systeem staan te bekijken en te beoordelen of de bookmark nu wel of niet verschijnen in de bestanddialoog; zie de schermafdruk voor een voorbeeld, hierin staat de gewenste situatie, dus MET bladwijzers.

En als je een app hebt zonder bookmarks?
Als je nu een app hebt ZONDER bookmarks in de dialoog, dan moet daar een bugrapport voor aangemaakt worden. Dat mag je zelf doen, maar je kunt het hier ook aan mij doorgeven, dan maak ik hem wel aan.

Ik hoor graag van jullie!
« Laatst bewerkt op: 2011/06/14, 11:16:29 door markba »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Oproep om te zoeken naar apps zonder bookmarks in de bestandsdialoog
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/13, 21:51:19 »
Ik begrijp het niet..... wat bedoel je met bladwijzers in de bestanddialoog? Ik ken alleen maar bladwijzers in Firefox....

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Oproep om te zoeken naar apps zonder bookmarks in de bestandsdialoog
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/13, 22:02:16 »
De bladwijzers = bookmarks die bedoeld worden zijn degenen die je aanmaakt in Nautilus via een tweetal opties:
1. Verbinden met server
2. Netwerk

In de schermafdruk kun je zien wat de bedoeling is, het gaat dan typisch om schermdialogen waarin bestanden worden geopend of opgeslagen. Je ziet dat het gewenste wél terug in bv GEdit, maar weer niet in Firefox, om maar een dwarsstraat te noemen.

Edit. Heb de inleidende tekst aangepast. Hoop dat het zo duidelijker wordt.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/13, 22:08:49 door markba »

Re: Oproep om te zoeken naar apps zonder bladwijzers in de bestandsdialoog
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/13, 22:20:34 »
Dus het gaat om netwerklocaties die niet worden weergegeven in de bestandsdialoog?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Oproep om te zoeken naar apps zonder bladwijzers in de bestandsdialoog
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/13, 22:23:29 »
Dus het gaat om netwerklocaties die niet worden weergegeven in de bestandsdialoog?

Precies.

In onderstaande afdruk de dialoog van een app zoals we dat NIET willen. Die apps zoek ik.

Re: Oproep om te zoeken naar apps zonder bladwijzers in de bestandsdialoog
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/13, 23:16:38 »
Dit is voor zover ik weet gewoon een optie in de standaard filechooser van GTK. De optie staat standaard op enkel lokale mappen.
Ik heb even een kleine test geschreven, de bovenste knop laat enkel de lokale mappen zien, de onderste knop ook de aangekoppelde.

import gtk

class TestWindow(gtk.Window):
    def __init__(self):
        gtk.Window.__init__(self)
        self.connect('delete-event', gtk.main_quit)

        b1 = gtk.Button('Filechooser, local only')
        b1.connect('clicked', self.on_button_clicked, True)
        b2 = gtk.Button('Filechooser, all')
        b2.connect('clicked', self.on_button_clicked, False)

        box = gtk.VBox(False, 4)
        box.pack_start(b1)
        box.pack_start(b2)
        self.add(box)
        self.show_all()

    def on_button_clicked(self, widget, local_only):
        d = gtk.FileChooserDialog()
        d.set_local_only(local_only) #XXX
        d.run()
        d.destroy()

if __name__ == '__main__':
    TestWindow()
    gtk.main()

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Oproep om te zoeken naar apps zonder bladwijzers in de bestandsdialoog
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/14, 10:14:48 »
Dit is voor zover ik weet gewoon een optie in de standaard filechooser van GTK. De optie staat standaard op enkel lokale mappen.
Klopt. Op zich is het een hele kleine aanpassing, alleen zullen we het wel de programmeurs moeten laten weten!
Mogelijk dat we zelf patches kunnen gaan aanleveren, maar het belangrijkste is nu om de apps op te sporen die niet lekker met gvfs werken.

Hier op mijn 10.10 machine, zie ik de bladwijzers in Nautilus, maar niet in FF, en Thunderbird.
FF en TB had ik zelf al opgemerkt en deze staan dan ook in de inleiding, samen met het bug-rapport. Het is dus handig voor iedereen die op zoek gaat naar apps die niet lekker werken met gvfs, om eerst te kijken in de lijst bovenaan of de app al bekeken is.

..., in Knapschot zie ik het ook niet! Dus, dit is een antwoord op je vraag.
Deze zal ik meenemen. Bedankt.

Re: Oproep om te zoeken naar apps zonder bladwijzers in de bestandsdialoog
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/14, 12:43:28 »
Met FF zie ik ze hier wel. Met Pitivi ook.
Heb 11.04