Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) wil Open software  (gelezen 1122 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Ik trof dit bericht in het Tweakers Nieuws.

Het blijkt dat BMW, Mini en Rolls Royce auto's in luttele minuten met een telefoon te hacken zijn volgens de ADAC en ik heb elders gelezen dat je dan zelfs simpel de auto open kan krijgen. Nou is een Rolls Royce auto in mijn geval ietwat buiten budget en lig ik daar wat minder wakker van, maar toch.

De fabrikant heeft al laten weten actie te ondernemen en er wordt ook niet aangegeven dat die daarin aan het tijdrekken zou zijn. Dan snap ik persoonlijk niet waarom ADAC daar dan niet even discreet de mond houdt. Of scoren ze daar graag een puntje over de rug van autobezitters?

Volgens het verhaal is de FIA daar nu zo van geschrokken dat ze naar buiten brachten dat ze graag zouden zien dat de betrokken software voortaan open software zou zijn.

Het is maar gewoon nieuws. Ik neem het allemaal met een kilopak keukenzout, maar ik moest er wel even smakelijk om lachen.

Ik vond zojuist ook nog een filmpje. Duitstalig. Hierin wordt ook beweerd dat het probleem inmiddels zou zijn opgelost.

« Laatst bewerkt op: 2015/01/31, 10:53:38 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: De Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) wil Open software
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/31, 11:35:36 »
Open-bron-programmatuur zou zeker een verbetering zijn, maar dan nog..... Dit is wat ons allen te wachten staat met allerhande apparaten, naarmate het "internet der dingen" verder oprukt.  :o

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: De Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) wil Open software
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/31, 16:06:40 »
De internationale federatie van nationale autoclubs pleit voor open software voor connected cars; BMW maakt namelijk gebruik van gesloten software, wat volgens de FIA niet per se veilig

Alsof open software wel per se veilig is? Niet dus, het openbaar maken van programmacode maakt software niet veiliger. Wel interessant voor hackers die dan ook in de programmacode kunnen zoeken naar kwetsbaarheden.  :evil:

In het onderliggende artikel lees ik dat de FIA pleit voor open netwerken, wat toch heel iets anders is dan open software.  :P
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: De Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) wil Open software
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/31, 16:35:50 »
Citaat uit Tweakers:

"De internationale federatie van nationale autoclubs pleit voor open software voor connected cars"

Slecht vertaalwerk van Tweakers dan.

Overigens staat in dat onderliggende verhaal weer dat vandaag pas de uitrol van die patch gaat plaatsvinden. Dan was toch de publikatie van ADAC prematuur.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/31, 16:41:00 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: De Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) wil Open software
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/01, 09:51:07 »
De internationale federatie van nationale autoclubs pleit voor open software voor connected cars; BMW maakt namelijk gebruik van gesloten software, wat volgens de FIA niet per se veilig

Alsof open software wel per se veilig is? Niet dus, het openbaar maken van programmacode maakt software niet veiliger. Wel interessant voor hackers die dan ook in de programmacode kunnen zoeken naar kwetsbaarheden.  :evil:

In het onderliggende artikel lees ik dat de FIA pleit voor open netwerken, wat toch heel iets anders is dan open software.  :P

Het mes snijd aan 2 kanten....
Niet alleen in de programmacode kunnen zoeken naar kwetsbaarheden, maar met dezelfde zoekactie de kwetsbaarheden eruit halen....
En als de FIA slim is stellen ze daar een kleine vergoeding voor in, zodat de community het nog interessanter vind om ermee te werken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: De Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) wil Open software
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/01, 12:37:29 »
Maar openheid wil niet zeggen dat het gecontroleerd wordt. Iedereen kan de code inzien, maar doet iedereen dat ook? Bij gesloten software (bij dit soort grote toepassingen dan) zit er vaak een team op dat de boel controleert. Nadeel is wel dat ze ook niet alles kunnen vinden dus het is niet beter dan open. Open en gesloten heeft allebei voor- en nadelen.

Offline koos4401

  • Lid
Re: De Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) wil Open software
« Reactie #6 Gepost op: 2015/02/01, 16:54:56 »
Citaat
Maar openheid wil niet zeggen dat het gecontroleerd wordt. Iedereen kan de code inzien, maar doet iedereen dat ook?
Ná de eerste crash waarbij één van de partijen meent dat de software (mede-)schuldig is, zal die software wel degelijk gecontroleerd worden. Nadat het kalf verdronken is, wordt de put gedempt.
[O.T.]Interessante vraag trouwens, zo'n ongeval: wie is schuldig: de auto-eigenaar, de auto-fabrikant, de software-ontwerper, de software-codeur?[/O.T.]
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: De Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) wil Open software
« Reactie #7 Gepost op: 2015/02/01, 20:21:47 »
Precies! Nadat het kalf verdronken is, zo gaat het in een hoop gevallen. En dan maakt het weinig uit of de code open is of niet: iemand zal dan tóch de code gaan nakijken. Voordeel is wél dat meer mensen makkelijker kunnen kijken als de code open is i.p.v. alleen een geselecteerd team. Maar nakijken gebeurt sowieso in zo'n geval, open of niet.

Re: De Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) wil Open software
« Reactie #8 Gepost op: 2015/02/02, 14:04:25 »
Ik trof dit bericht in het Tweakers Nieuws.

Het blijkt dat BMW, Mini en Rolls Royce auto's in luttele minuten met een telefoon te hacken zijn volgens de ADAC en ik heb elders gelezen dat je dan zelfs simpel de auto open kan krijgen. Nou is een Rolls Royce auto in mijn geval ietwat buiten budget en lig ik daar wat minder wakker van, maar toch.

De fabrikant heeft al laten weten actie te ondernemen en er wordt ook niet aangegeven dat die daarin aan het tijdrekken zou zijn. Dan snap ik persoonlijk niet waarom ADAC daar dan niet even discreet de mond houdt. Of scoren ze daar graag een puntje over de rug van autobezitters?

Volgens het verhaal is de FIA daar nu zo van geschrokken dat ze naar buiten brachten dat ze graag zouden zien dat de betrokken software voortaan open software zou zijn.

Het is maar gewoon nieuws. Ik neem het allemaal met een kilopak keukenzout, maar ik moest er wel even smakelijk om lachen.

Ik vond zojuist ook nog een filmpje. Duitstalig. Hierin wordt ook beweerd dat het probleem inmiddels zou zijn opgelost.

Ik kan  het filmpje niet bekijken. Deze video is prive...      :'(
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: De Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) wil Open software
« Reactie #9 Gepost op: 2015/02/02, 14:48:21 »
Ik vond zojuist ook nog een filmpje. Duitstalig. Hierin wordt ook beweerd dat het probleem inmiddels zou zijn opgelost.

Ik kan  het filmpje niet bekijken. Deze video is prive...      :'(

Hee? Ik het maar eens opnieuw geprobeerd en hij is inderdaad privé nu. Dat was hij beslist niet.  Blijkbaar is er enige beroering ontstaan. Dat is nou even jammer dat ik hem niet heb gedownload :D ...
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021