Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Fryslân?  (gelezen 1245 keer)

Ubuntu Fryslân?
« Gepost op: 2009/01/27, 19:41:22 »
Alhoewel mijn hele leven al in Friesland woon spreek ik zelf nauwelijks Fries. Toch ben ik wel benieuwd naar wat er gebeurt voor het Fries binnen Ubuntu. Is er een eigen LoCo team of valt het onder Ubuntu NL? Is er eigenlijk wel iets?

Misschien is het de moeite waard het aantal Friezen te inventariseren en te kijken of het vertalen niet iets centraler geregeld kan worden. Toen ik een tijdje terug zocht kon ik namelijk niet veel vinden.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline Anco

  • Lid
Re: Ubuntu Fryslân?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/27, 20:17:25 »
Ikzelf woon ook me hele leven al in Friesland, maar zelf spreek ik het ook niet. En ik denk ook dat lastig word om alles in fries te vertalen. Want er zijn ook vele die het wel praten, maar het schrijven is voor velen denk toch ook vrij lastig..

Maar lijkt me wel leuk om te inventariseren hoeveel er hier actief zijn.
Linux user #485563

Offline Double12

  • Lid
Re: Ubuntu Fryslân?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/27, 21:18:26 »
Fries geldt toch gewoon als een officieel vertaalbare taal op Launchpad? Je moet dan eens kijken welke mensen op Launchpad veel Fries vertalen en daar contact mee opnemen.
https://translations.launchpad.net/ubuntu/jaunty/+lang/fy
Je ziet hier bijvoorbeeld Rinse de Vries, dat is ook de persoon die de Nederlandse vertalingen coördineert bij KDE.

Re: Ubuntu Fryslân?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/27, 21:20:55 »
Ik ben zelf fries, en tot Ubuntu 7.10 kon ik altijd rechtstreeks een vertaling downloaden via de taalondersteuning. Gewoon zoeken naar Fries bij de F en het was er.
Nu zal het vast aan mij liggen maar sinds 8.04 zie het nergens meer.
"I may not have ended up where I intended to go, but I think I ended up where I intended to be" Douglas Adams
8834 http://ubuntucounter.geekosophical.net/
Acer Aspire 7116: Ubuntu 10.04+Windows Vista Home Premium
PCs: Fedora 13, Ubuntu 10.10 en Windows 2000 professional(3 pcs)

Re: Ubuntu Fryslân?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/27, 21:34:38 »
Al mijn hele leven een Fries, maar ik kan het niet schrijven :/ Spreken en lezen echter wel, ik heb ook een tijdje amarok in het Fries gehad :)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline hotrod

  • Lid
Re: Ubuntu Fryslân?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/27, 23:47:04 »
Ik ben ook al mijn hele leven een fries, ik denk het en spreek het en lees het, maar het fries schrijven gaat me niet zo goed af.
Best wel grappig ubuntu in het fries :D, maar ik zit daar niet zo om te springen.
Al die Engelse computer termen zitten er al zo in, dat je zelfs moet nadenken als je ze in het Frysk tegenkomt. 8)

Offline Catharina

  • Lid
    • http://www.mingos.nl
Re: Ubuntu Fryslân?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/28, 12:21:55 »
Ik ben ook Fries, al woon ik nu buiten Fryslan. Ik spreek het en heb het ook leren schrijven. Dat is alleen wel erg lang geleden en ben bang dat het niet goed genoeg is om te gaan vertalen. Wel leuk dat het gedaan wordt trouwens. Voor zover ik weet zijn Open Office en Firefox ook in het Frysk beschikbaar.

Re: Ubuntu Fryslân?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/28, 12:47:46 »
Nu vraag ik me af of het wel zo verstandig is software in dialect een andere taal dan het Standaardnederlands te gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/28, 12:55:38 door Cumulus007 »

Re: Ubuntu Fryslân?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/28, 17:00:42 »
Fries schijnt dichter verwant te zijn aan het Engels dan aan het Nederlands. Van origine dan. Duits staat in dat opzicht nog dichterbij het Nederlands.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!