Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Enter toets werkt niet op laptop  (gelezen 16031 keer)

Enter toets werkt niet op laptop
« Gepost op: 2010/04/19, 08:20:57 »
Van het ene op het andere moment werkt de ENTER toets niet meer op mijn laptop, ik krijg het teken ], ik kan hierdoor niet meer inloggen. Shift+ENTER geeft }. Alle andere toetsen werken wel zoals het hoort.

Mijn laptop is een Fujitsu-Siemens Amilo Pi 1536 en ik gebruik 8.10 als Ubuntu versie.

Iemand een idee ?

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Enter toets werkt niet op laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/19, 08:27:50 »
Kijk bij je inlogscherm eens naar je toetsenbord layout. Ik weet precies waar het staat en of 8.10 deze al in het inlogscherm heeft. Bij 9.10 staat deze onder in de balk zodra je je gebruikersnaam hebt ingetypt.


En het is ook verstandig om te gaan upgraden. Volgens mij wordt 8.10 (binnenkort - deze maand) niet meer ondersteunt. Eind deze maand komt 10.04 LTS (long term support). Deze versie word extra lang ondersteunt.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Enter toets werkt niet op laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/19, 08:33:23 »
Nee, ik zie de toetsenbord layout keuze niet.

Het probleem met upgraden is dat de videokaart (ATI Mobility Radeon X1400) niet werkt in 9.04 en 9.10, ik zal dan waarschijnlijk terug moeten gaan naar 8.04. Ik heb geen idee of de kaart in de aankomende versie zal gaan werken, dat zal ik uit moeten proberen.

Edit: Op de volgende manier werkt het wel, gebruikersnaam en wachtwoord zonder numlock, maar voor enter moet ik apart de numlock aanzetten
« Laatst bewerkt op: 2010/04/19, 08:45:59 door Michel Voorn »

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Enter toets werkt niet op laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/19, 09:16:34 »
Zodra je ingelogd bent, kun je de keyboard layout keuze bekijken. Welke is nu geselecteerd?

Ja, de ATI X1400 dat is een probleem. Lees dit artikel maar eens door:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ubuntu_lts_graphics&num=1

Lastly, with Urban Terror, the open-source Lucid graphics stack remained much slower than the two and four year old Catalyst drivers. With the Mobility Radeon X1400 on the open-source stack, the game was not even playable, but it was using an ancient Catalyst driver.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Enter toets werkt niet op laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/19, 09:35:40 »
Toetsenbord model is "Algemeen 105 toetsen (Internationaal) PC" en Gekozen indeling is "VS Internationaal (met dode toetsen)"

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Enter toets werkt niet op laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/19, 10:45:25 »
Dat is gewoon de goede. Geen idee wat dan het probleem zou kunnen zijn.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline koos4401

  • Lid
Re: Enter toets werkt niet op laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/19, 10:49:24 »
Mocht je er nog niet uit zijn: probeer het eens met een extern USB toetsenbord in dezelfde - want correcte - instelling als je laptoptoetsenbord.

Toch niets in laten vallen? Deze vraag stamt uit de waarneming dat je de twee tekens krijgt die naast de entertoets "wonen" . Wat doet de "delete" links van de entertoets?

Gaat het met een extern TOBO wel, dan heb een probleem (garantiebonnetjes zoeken) voor jezelf en werk voor de  reparateur.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Enter toets werkt niet op laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/19, 11:03:24 »
Dat is dan wel een probleem als je geen externe USB toetsenbord hebt.  De Delete zit onder de Shift toets, en niet links van ENTER, en Delete wist gewoon zoals ie hoort te doen. Ik ga maar gewoon herinstalleren, kijken of dat helpt.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Enter toets werkt niet op laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/19, 12:33:57 »
Sorry, laptop-layout van het toetsenbord vergeten. :-[

Ook geen kennis/kantoor/werk waar je even bij op de kamer (->desktop met gewenst toetsenbord) kan gaan zitten?

Hoop dat de herinstallatie helpt.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Enter toets werkt niet op laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/19, 13:50:42 »
Ik heb even in de BIOS geprobeerd, maar ook daar werkt de enter toets niet, alleen als ik de numlock aanzet dan werkt het wel, hardware probleem ?

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Enter toets werkt niet op laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/19, 15:21:43 »
Ik heb even in de BIOS geprobeerd, maar ook daar werkt de enter toets niet, alleen als ik de numlock aanzet dan werkt het wel, hardware probleem ?

Zo te zien een hardware probleem. Je kunt nog even een Ubuntu LiveCD proberen, maar ik geef weinig kans als het in de BIOS ook al niet goed werkt.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Enter toets werkt niet op laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2010/04/19, 15:28:45 »
Het probleem met upgraden is dat de videokaart (ATI Mobility Radeon X1400) niet werkt in 9.04 en 9.10, ik zal dan waarschijnlijk terug moeten gaan naar 8.04. Ik heb geen idee of de kaart in de aankomende versie zal gaan werken, dat zal ik uit moeten proberen.
Dat had ik ook. Totdat ik de opensource drivers ging gebruiken... Die werken nu prima op 9.10 met mn X1400 kaartje.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Enter toets werkt niet op laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2010/04/19, 16:25:58 »
De toets combinatie Fn met Enter werkt ook, is even wat makkelijk dan om steeds numlock aan en uit te zetten. Via de LiveCD werkt de Enter toets overigens ook niet.

Ik ga 10.04 uit proberen, en anders ga ik terug naar 8.04, of 9.10 met de opensource. Bedankt allemaal voor de reacties en hulp.

patricia2468

  • Gast
Re: Enter toets werkt niet op laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/20, 10:51:59 »
Mijn enter en shifttoetsen doen het niet meer op mijn laptop, heeft iemand een idee hoe ze het weer doen? Want dit werkt niet zo makkelijk..
Groetjes,

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Enter toets werkt niet op laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/20, 15:30:59 »
Mijn enter en shifttoetsen doen het niet meer op mijn laptop, heeft iemand een idee hoe ze het weer doen? Want dit werkt niet zo makkelijk..
Groetjes,

Welkom op het forum, patricia2468. Heb je de aanwijzingen in de berichten boven het jouwe al uitgeprobeerd? Mocht dat het geval zijn maar geen succes hebben opgeleverd, vermeld dan even welke Ubuntu-versie je gebruikt, om welk type laptop het gaat, wanneer dit probleem is opgetreden, wat je deed kort voordat die toetsen uitvielen, enzovoort. Met wat meer info heb je ook meer kans dat iemand een oplossing aandraagt.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/20, 15:32:43 door Mikkel »