Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Android OS alternatieven  (gelezen 18823 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Android OS alternatieven
« Reactie #25 Gepost op: 2013/10/10, 19:36:41 »
Misschien moet je zelf eens toelichten wat je precies bedoelt.

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #26 Gepost op: 2013/10/10, 23:37:20 »
Heb je de docu bekeken?
Beter dan dat kan ik het niet uitleggen...
...vooral het stukje over de kikkers in de pan water.... ;-)
« Laatst bewerkt op: 2013/10/10, 23:41:09 door VuurVosje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Android OS alternatieven
« Reactie #27 Gepost op: 2013/10/11, 16:03:41 »
Dan had je dit punt niet moeten aanbrengen met een titel Android OS alternatieven, want hierom gaat het dus niet. Elk besturingssysteem kan zo geconfigureerd worden, dat meer data dan gewenst over de gebruiker naar derden stuurt. Android komt standaard met de google apps. Het zijn de google apps die het hem doen, niet het open bron Android besturingssysteem op zich.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Android OS alternatieven
« Reactie #28 Gepost op: 2013/10/11, 16:17:53 »
Gemeenschapsvarianten van Android, zoals CyanogenMod, zijn wat dat betreft mogelijk een aanvaardbaar alternatief? CyanogenMod is standaard erg kaal. Moet je natuurlijk wel uitkijken wat je erbij installeert....

Offline petervs

  • Lid
Re: Android OS alternatieven
« Reactie #29 Gepost op: 2013/10/11, 17:44:35 »
Neem bijvoorbeeld de "Android Repository" voor open source software:
https://f-droid.org/
Er staan bij de apps, indien nodig, vaak ook informatie bij mocht er gegevens worden doorgegeven.
Ubuntu MATE 16.04

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Android OS alternatieven
« Reactie #30 Gepost op: 2013/10/11, 20:54:04 »
Citaat
Heb je de docu bekeken?
Ja, nog bedankt voor de tip. Voor wie het heeft gemist: 3Doc: Terms and Conditions May Apply
Het noemt ook het belang van 'standaard instellingen',
Unless you have opted out (see the “Online Search” section below)
Citaat
Android komt standaard met de google apps. Het zijn de google apps die het hem doen, niet het open bron Android besturingssysteem op zich.
Het is ook Canonical, niet het vrije Debian besturingssysteem waar Ubuntu op is gebaseerd.
Citaat
Neem bijvoorbeeld de "Android Repository" voor open source software:
https://f-droid.org/
F-Droid is geen OS maar wel een deel-antwoord op de vraag in dit topic, bomvol vrije software apps, zonder “anti-features”.
Citaat van: F-Droid
F-Droid does not require users to sign up and by default hides applications that contains "anti-features" such as advertising, user tracking or dependence on non-free software.
De f-droid app geeft ook updates voor vrije software die je al uit de Google Play Store hebt (Firefox ofzo). :D
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #31 Gepost op: 2013/10/12, 12:15:58 »
Android komt standaard met de google apps. Het zijn de google apps die het hem doen, niet het open bron Android besturingssysteem op zich.

En als je alle puzzelstukjes in elkaar past, wat krijg je dan?
Wie maakt de dienst uit bij Android?
Waarom denk je dat Google Android heeft gekocht en verder ontwikkeld?
(hint: Google is geen filantropische instelling, follow the money!)
Bekijk de docu nog eens: het is een superslimme businessstrategie.

Ander voorbeeld: waar denk je dat LinkedIn het meeste aan verdient?
(hint: niet aan advertenties)
« Laatst bewerkt op: 2013/10/12, 12:20:02 door VuurVosje »

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #32 Gepost op: 2013/10/12, 12:33:34 »
Android komt standaard met de google apps. Het zijn de google apps die het hem doen, niet het open bron Android besturingssysteem op zich.

Ja, want dat maakt nogal een verschil voor de consument. [/sarcasme] Beste vanadium, de doorsnee consument weet hooguit net dat Android het OS is wat hij/zij gebruikt en welke Android gebruikt de doorsnee consument? Juist, die met de Google Apps. En dus heeft VuurVosje tot op zekere hoogte gewoon gelijk.

Bah, Android.

Offline petervs

  • Lid
Re: Android OS alternatieven
« Reactie #33 Gepost op: 2013/10/12, 13:22:29 »
[de doorsnee consument weet hooguit net dat .......
Bah, Android.
Dat geldt voor alles hè, dat de doorsnee consument niet van alles op de hoogte is.
Maar misschien dacht je nog dat het voornamelijk Android betrof.
Ubuntu MATE 16.04

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #34 Gepost op: 2013/10/12, 14:00:07 »
[de doorsnee consument weet hooguit net dat .......
Bah, Android.
Dat geldt voor alles hè, dat de doorsnee consument niet van alles op de hoogte is.
Maar misschien dacht je nog dat het voornamelijk Android betrof.

Natuurlijk betreft het niet alleen Android. Maar we hebben het in dit draadje (voornamelijk) over Android dus daar reageerde ik op.

Offline petervs

  • Lid
Re: Android OS alternatieven
« Reactie #35 Gepost op: 2013/10/12, 14:53:46 »
Maar we hebben het in dit draadje (voornamelijk) over Android....
Nou... de titel heeft ten eerste als titel Android OS alternatieven

Ten tweede is de titel dan weer niet goed gekozen maar gaat het schijnbaar over spyware ed.
En dat kom je overal tegen, en als je wil kun je daar meestal wat tegen doen.

En is er trouwens al eerder gezegd dat het bepaalde apps zijn die het ongewenste effect hebben, en zijn daar ook alternatieven voor.
En inderdaad, als je je privacy aan het hart ligt, moet je ook de moeite nemen om je ergens in te verdiepen.
Je bent een doorsnee gebruiker of niet, aan ieder de keus.
Ubuntu MATE 16.04

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #36 Gepost op: 2013/10/28, 15:14:26 »
Leuk kijkvoer vanavond:
http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2013-2014/persoonlijke-data.html

Nog wat info:
http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2013/oktober/waar-is-de-data.html

Citaat
Door enorme informatiestromen kan ons worden verteld wie we vandaag zijn én wat we morgen zullen doen. Kunnen we de controle over onze eigen data nog terug krijgen?

Overal en altijd wordt er informatie over u verzameld en opgeslagen. Via mobiele telefoon en computer wordt elke stap die u zet, bewaard en geanalyseerd. Onder andere door bedrijven als Google, Facebook, Apple en Twitter. Deze persoonlijke data worden niet zomaar bewaard. Er zijn waardevolle nieuwe toepassingen voor, en die zorgen ervoor dat uw persoonlijke data goud waard zijn.

Al die persoonlijke data van u, datacenters vol, zijn het hart van wat Big Data heet. Een schat  aan waardevolle nieuwe inzichten, afgeleid uit uw locatiegegevens, e-mails, foto’s, sms’jes en wat u nog meer digitaal produceert. Want uw persoonlijke data worden echt niet alleen gebruikt om u op maat gesneden advertenties te sturen.

Uw data worden gebruikt om uw toekomstig gedrag te voorspellen. Door slimme analyses van alle gedragssporen die u achterlaat via uw mobiele telefoon en computer, wordt afgeleid wie u bent. En dat is niet zo moeilijk, blijkt. De Universiteit van Cambridge kan bijvoorbeeld, alleen door te kijken op welke like buttons u klikt op Facebook, zien of uw ouders gescheiden zijn, of u homosexueel bent, en zo verder.

Het voorspellen van menselijk gedrag, mogelijk gemaakt door al uw persoonlijke data, kan helpen om steden beter te ontwerpen, ziektes te bestrijden en oorlogen te voorkomen. Maar als al uw persoonlijke data zo waardevol is, wordt het dan niet eens tijd dat we de controle erover terugkrijgen. En ook zelf een deel van die winst opstrijken?



Re: Android OS alternatieven
« Reactie #37 Gepost op: 2013/10/28, 20:18:03 »
Interessant, dank voor de tip! :)

Misschien ga ik dat van de week dan terugkijken via Uitzending Gemist (vanavond gaat niet meer want dan is de vaste prik voor Spoorloos ;)).

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #38 Gepost op: 2013/10/28, 23:13:44 »
Ik heb gekeken maar vond het een beetje tegenvallen. Weinig nieuws voor wie dit onderwerp meer volgt. Uiteindelijk toch wel vermakelijk en er komen een paar interessante personen aan het woord.

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #39 Gepost op: 2013/11/03, 11:52:24 »
Ik heb gekeken maar vond het een beetje tegenvallen. Weinig nieuws voor wie dit onderwerp meer volgt. Uiteindelijk toch wel vermakelijk en er komen een paar interessante personen aan het woord.

Hmm, in dat geval ga ik het misschien maar niet terugkijken... Achja, het meeste qua privacy weten we nu ook wel (o.a. door Snowden en de achterdeurtjes van die slimfoon-meuk).


Offline vanadium

  • Lid
Re: Android OS alternatieven
« Reactie #41 Gepost op: 2013/11/03, 13:33:32 »
Geweldig interessant! Dank je, vuurvosje.

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #42 Gepost op: 2013/11/03, 14:21:07 »
Interessant artikel, VuurVosje! Eindelijk een artikel waar de Androide-fans kunnen zien dat Android lang niet zo open is als ze denken... Het is ook heel mooi gedatailleerd geschreven dus heel duidelijk :) Achja, des te meer reden voor mij om die Androide-meuk niet te gebruiken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Android OS alternatieven
« Reactie #43 Gepost op: 2013/11/03, 16:07:05 »
Welke meuk gebruik jij dan wel? Welke meuk is dan beter af? Zijn er andere mobiele besturingssystemen die open source zijn? Ik zie hier één bedrijf aan het werk met een uitgekiende strategie om een machtspositie te bestendigen. Het is dat wat fout is. Niet het Android besturingssysteem.

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #44 Gepost op: 2013/11/03, 17:09:16 »
Strategisch is Firefox OS misschien wel de goede keuze. ZTE en dat OS zijn al vlot verkrijgbaar op ebay: )

VOORBEELD klik hier
« Laatst bewerkt op: 2013/11/03, 17:49:04 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #45 Gepost op: 2013/11/03, 20:05:50 »
Welke meuk gebruik jij dan wel? Welke meuk is dan beter af? Zijn er andere mobiele besturingssystemen die open source zijn? Ik zie hier één bedrijf aan het werk met een uitgekiende strategie om een machtspositie te bestendigen. Het is dat wat fout is. Niet het Android besturingssysteem.

Ik gebruik voornamelijk de 'meuk' (die ik geen meuk vind) genaamd P2K OS op mijn trouwe Motorola Razr V6 Maxx.
(Foto: http://mobilephone4all.com/images/motorola%20razr%20maxx.jpg)

Andere open source OS'en voor slimfoons:
-webOS (nu genaamd OpenWebOS)
-FirefoxOS
-SailfishOS
-Ubuntu Touch
-Tizen
« Laatst bewerkt op: 2013/11/04, 00:58:13 door Vistaus »

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #46 Gepost op: 2013/11/04, 11:51:10 »
Strategisch is Firefox OS misschien wel de goede keuze. ZTE en dat OS zijn al vlot verkrijgbaar op ebay: )

VOORBEELD klik hier
Dank, zal me hier eens in gaan verdiepen. Met dat Ars Technica-verhaal van forumlid vuurvosje over de achterkant van Google's Android (zie link een paar posts hierboven) wordt het inderdaad tijd voor wat anders.

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #47 Gepost op: 2013/11/06, 13:10:29 »

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Android OS alternatieven
« Reactie #48 Gepost op: 2013/11/07, 01:58:14 »
Welke meuk gebruik jij dan wel? Welke meuk is dan beter af? Zijn er andere mobiele besturingssystemen die open source zijn? Ik zie hier één bedrijf aan het werk met een uitgekiende strategie om een machtspositie te bestendigen. Het is dat wat fout is. Niet het Android besturingssysteem.

Ik gebruik voornamelijk de 'meuk' (die ik geen meuk vind) genaamd P2K OS op mijn trouwe Motorola Razr V6 Maxx.
(Foto: http://mobilephone4all.com/images/motorola%20razr%20maxx.jpg)

Andere open source OS'en voor slimfoons:
-webOS (nu genaamd OpenWebOS)
-FirefoxOS
-SailfishOS
-Ubuntu Touch
-Tizen
Ja, want Tizen gaat geen spyware bevatten :D ?

Hallo, Samsung wil wel heel graag data van je hoor...
Daar zal ook wel een opt-out policy in ontwikkeld gaan worden en dus standaard data verzonden gaan worden.

Ik vind Android overigens mee vallen: alleen als je van de Google Play store gebruik wil maken, moet je een Google account opgeven. En anders moet je een andere store installeren (weet nog niet hoe dat moet, dus heb maar een Google accountje gemaakt die ik verder weinig gebruik)..

De optie om data te backuppen, of anoniem gegevens te verzenden (jajaja) zet ik altijd meteen uit bij de eerste keer opstarten :)

Re: Android OS alternatieven
« Reactie #49 Gepost op: 2013/11/07, 11:41:01 »
Ik ben wel de laatste die Tizen iets vind. Ik vind het totnutoe een verschikkelijk systeem lijken. Ik gaf slechts een lijstje van andere open source slimfoon OS'en omdat vanadium daar om vroeg. Spyware of niet, technisch gezien is Tizen open source dus hoort ie in het lijstje.