Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 16.04.1 draait erg goed maar installatie Mint18 breekt af op zelfde pc  (gelezen 1126 keer)

Offline PL

  • Lid
Op een 6 maanden jonge Dell Inspiron heb ik W10 overschreven met Ubuntu 16.04.1LTS en draait als een zonnetje. Als ik Mint18 op hetzelfde systeem wil installeren met Ubuntu geformatteerd dan krijg ik bijna voor de herstart de volgende melding: "De installatie van GRUB is mislukt, de installatie van het pakket 'grub-efi-amd64-signed in/target/is mislukt'. Zonder GRUB opstartlader zal het geïnstalleerde systeem niet kunnen opstarten". Dit is ook gebeurd nadat ik Mint18 naast Ubuntu wilde installeren. Voor een 2e poging heb ik de EUFI secure boot in het Bios op off gezet echter zonder resultaat, de installatie werd weer afgebroken. Wat ik niet begrijp is dat Ubuntu zich wel laat installeren op de Dell laptop en Mint niet, terwijl Mint dezelfde architectuur heeft als Ubuntu met dezelfde GRUB (dual boot) opstartlader. Mint18 laat zich wel gemakkelijk installeren op een 2 jaar oude laptop. Wat kan de reden zijn dat GRUB van Ubuntu16.04.1LTS de installatie wel goed laat verlopen en niet van Mint18 op hetzelfde systeem? Ben benieuwd naar jullie advies. Bij voorbaat dank.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Mint 18 is gebouwd op Ubuntu 16.04 en niet op 16.04.1. Mint bevat dus "uit-de-doos" niet alle verbeteringen die de eerste puntuitgave Ubuntu 16.04.1 ("Service Pack 1") al wel bevat. Misschien heeft het daarmee te maken....

Offline PL

  • Lid
Dank Pjotr voor je snelle reactie en wacht dus nog even op een verbeterde versie van Mint.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dank Pjotr voor je snelle reactie en wacht dus nog even op een verbeterde versie van Mint.
Dat zal Linux Mint 18.1 worden.... Die verwacht ik pas in december.

Offline koos4401

  • Lid
@PL: Of probeer linuxMint17.3 (Rosa) eens. Er is zelfs afgeraden (door Clement Lefebre) om een goed lopende 17.3 te updaten naar 18. Misschien geldt dat ook omgekeerd: een niet-lopende 18 hoeft nog niet te betekenen dat 17.3 ook niet loopt.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline PL

  • Lid
Dank voor dit advies, 17.3 staat er op en zelfs de dual bootloader liet zich gewoon installeren en alles draait perfect, zelfs Spotify die in Ubuntu niet aan de praat is te krijgen. Met Mint 18 wacht ik dus nog even.

Offline koos4401

  • Lid
@PL: Dank je voor de feed-back maar vooral...: Veel plezier met "Rosa"!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline jan11000

  • Lid
Installatie had je gewoon kunnen afmaken, ook zonder grub.
Dan met de hand grub herinstalleren.
Zie Pjotr website of supergrub.

Misschien is de oorzaak dat grub niet kan geschreven worden op de schijf, waar de installatie software naar toe wilt, bijv een beveiligde usb stick, of een partitie die door de bios beveiligd is.