Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerk-kaarten  (gelezen 4083 keer)

Paulus

  • Gast
netwerk-kaarten
« Gepost op: 2005/12/14, 15:08:39 »
Niet helemaal nieuw, maar een ander kopje nodigt misschien anderen uit te reageren;-)
Ik zou zo graag het internet op met mijn nieuwe ubuntu, maar m'n netwerk-kaart, smc1233a-tx wordt niet herkend. (dit is een pci-kaart) Is er misschien iemand die ook via een pci-netwerk-kaart (Ethernet) op een adsl verbinding zit, en zo ja, welk merk ethernet-kaart werkt wel?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
netwerk-kaarten
« Reactie #1 Gepost op: 2005/12/14, 15:51:31 »
Volgens deze link http://www.2compute.net/shop.aspx?RMP=net/Product_detail.aspx?prod=SMCX3054 werkt de kaart perfect onder Linux. De fabrikant levert zelfs drivers mee.

Paulus

  • Gast
netwerk-kaarten
« Reactie #2 Gepost op: 2005/12/14, 16:50:16 »
ik had die info inmiddels ook van de doos van het kaartje, mar evengoed herkent ubu hem niet. Ook de schermresolutie blijft een heikel punt, hij blijft de verkeerde waarden terugschakelen
 Het vreemde is, dat in de lijst device-manager de kaart wel staat!
Als ik echter bij beheer netwerk selecteer gaat er een schermpje open waarop staat " modem verbinding. de interface  pppo is niet gecofig...
Daar krijg ik dus de ethernet kaart ook niet te zien. Balen

Paulus

  • Gast
netwerk-kaarten
« Reactie #3 Gepost op: 2005/12/17, 21:18:50 »
Ik heb inmiddels contact gehad met de fabrikant, en die geeft ook aan dat (vrijwel) iedere linux-versie deze kaart zou moeten herkennen. Nu is het echter al zover, dat ik na alle probeersels maar had besloten "alles er maar eens opnieuw op te zetten". Dus zogezegd zo (niet) gedaan, Ubuntu laat zich niet opnieuw installeren! Geeft onderwijl wel nog even aan dat er geen netwerkkaart wordt gevonden, maar ergens daarna (door dr vermoeidheid vergeten waar precies) geeft hij/zij het op. Jammer maar helaas.

Offline bwog

  • Lid
netwerk-kaarten
« Reactie #4 Gepost op: 2005/12/17, 21:58:10 »
Ubuntu zegt toch dat hij niet kan installeren omdat ubuntu niet zomaar over een geinstalleerde versie zal schrijven. Gelukkig maar.

Ipv opnieuw installeren kun je mischien proberen om de configuratie goed te krijgen. Kijk even hier: http://forum.ubuntu-nl.org/viewtopic.php?id=2 en mischien kan iemand je dan verder helpen.

Paulus

  • Gast
netwerk-kaarten
« Reactie #5 Gepost op: 2005/12/19, 11:32:54 »
Dag  bwog. Het is niet zo dat ik Ubuntu over Ubuntu wilde schrijven. Als ik zeg alles er maar eens opnieuw op te zetten, bedoel ik : wissen, formatteren,opnieuw installeren. Het wissen was even een probleem, maar met een tussenstap via dos en windows lukte dat.  Daarna opnieuw geprobeerd, waarbij me opviel dat Ubuntu mijn netwerkkaart aanziet voor een firewire kaart(!!!). In eerste instantie was ik daardoor om de tuin geleid, want die heeft er vroeger ingezeten, maar zit nu in m'n andere pc. Maar ik kan niet verder na het punt dat de cd eruit wordt geworpen, dan blijft de installatie steken.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
netwerk-kaarten
« Reactie #6 Gepost op: 2005/12/19, 11:58:03 »
Het is een long shot, maar op welke gleuf zit uw kaart? PCI-slot? PCI-e? Misschien een slot dat uw moederbord niet aanziet als een slot voor een netwerkkaart? Heb je een ge

Paulus

  • Gast
netwerk-kaarten
« Reactie #7 Gepost op: 2005/12/19, 13:54:40 »
Dag Zappa;
zo erg vreemd is je gedachtengang niet. Ik heb zelf inmiddels de kaart al eens in een ander slot geplaatst, ik heb nu zelfs de complete hd gewist en aan Ubuntu toegewezen, maar hij blijft ook nu nog de msc netwerkkaart als een firewire kaart herkennen en vraagt nog steeds of ik (onwaarschijnlijk,zegt ie er zelf bij) in de toekomst een firewire verbinding wil maken. Dan zegt het instalatie programma dat het netwerk niet geconfigureerd kan worden en stuurt me terug naar automatische netwerkherkenning, met het voorspelbare gevolg.
Ik geef niet gouw op, maar dit wordt vervelend.
zojuist nog even in de engelstalige hardware support zitten snuffellen, en daar gezien dat er alleen gesproken wordt over de smc 1244 kaart, ik heb een 1233, en ik denk dus dat daar een probleem zit.
Ik wilde zo graag.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
netwerk-kaarten
« Reactie #8 Gepost op: 2005/12/19, 14:27:42 »
Heb ook wat zitten rondneuzen, kan zijn dat het werkt als je de ACPI uit zet. Je kan dit als argument zetten bij het installeren en dan later in de grub.

Paulus

  • Gast
netwerk-kaarten
« Reactie #9 Gepost op: 2005/12/19, 17:17:45 »
Citaat van: zappa
Heb ook wat zitten rondneuzen, kan zijn dat het werkt als je de ACPI uit zet. Je kan dit als argument zetten bij het installeren en dan later in de grub.
dit zegt mij even niets, sorry. een argument zetten bij het installeren en dan later in de grub... Die grug ken ik alleen van het opstarten, en daar kan ik niets doen.

Ben in ubuntu gaan rondneuzen (meer kan ik niet doen, geen input) en vond daar in "apparaat-beheer" wel degelijk een netwerkadapter; nc100 netwerk everywhere 10/100 fast ethernet adapter, status: status, vendor unknown, device type: processor en nog wat van zulke kreten. Ook als ik in het commandoscherm type "lspci", krijg ik te zien
0000:00:0a.0 ethernet contr

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
netwerk-kaarten
« Reactie #10 Gepost op: 2005/12/19, 18:38:07 »
Grub is inderdaad uw 'lader'

Zit op /boot/grub/menu.lst

Je kan het bewerken, ook door escape te drukken bij boot-up.

Je kan daar acpi=off zetten na de ro quiet splash die er al staan. En eens proberen... (Maar weet niet of het zal helpen)

netwerk-kaarten
« Reactie #11 Gepost op: 2005/12/19, 21:24:42 »
Ik denk eerder dat een brak iets in de pci hier de schuldige is, dus pci=routeirq kan wel eens helpen. Heb je uberhaupt een firewire controller?

Paulus

  • Gast
netwerk-kaarten
« Reactie #12 Gepost op: 2005/12/20, 17:06:56 »
inderdaad heb ik een firewire controler, maar die zit in een andere pc, daar dacht ikzelf ook pas later aan, hij mag in feite geen firewire herkennen.
Die kreet die je erbij zet , is het de bedoeling in apparaat beheer in te typen en dan kijken wat ie zegt?:)

Gast

  • Gast
netwerk-kaarten
« Reactie #13 Gepost op: 2005/12/20, 17:10:14 »
Nee.. dit kan je in je /boot/grub/menu.lst zetten

Paulus

  • Gast
netwerk-kaarten
« Reactie #14 Gepost op: 2005/12/20, 18:29:18 »
Citaat van: ertai
Nee.. dit kan je in je /boot/grub/menu.lst zetten
Hoe doe je dat?

En is er ook een oplossing voor die eigenwijze beeldscherm-instellingen, Ik geef aan 1240x1024, maar krijg steevast1024x7.., dat werkt niet lekker op een 17" tft=)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
netwerk-kaarten
« Reactie #15 Gepost op: 2005/12/20, 18:34:08 »
Zie mijn post hierboven:

Zit op /boot/grub/menu.lst
Dus op een terminal (Apps -> Accs -> Terminal)
sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Je kan het ook bewerken door escape te drukken bij boot-up.

Je kan daar dan pci=routeirq zetten na de ro quiet splash die er al staan.

Paulus

  • Gast
netwerk-kaarten
« Reactie #16 Gepost op: 2005/12/20, 19:03:07 »
Sorry, hier haak ik af.