Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Loading Operating System ... Read Error  (gelezen 5805 keer)

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #50 Gepost op: 2013/03/09, 18:58:01 »
Ik zie niets wat met grub te maken heeft. Deze melding komt vlak na de BIOS meldingen.
De laatste keer dat ik Ubuntu installeerde heb ik grub op /dev/sda laten zetten, en Ubuntu zelf op /dev/sda1. Swap op /dev/sda2...

Offline palm

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #51 Gepost op: 2013/03/09, 19:10:56 »
Ik zie niets wat met grub te maken heeft. Deze melding komt vlak na de BIOS meldingen.
De laatste keer dat ik Ubuntu installeerde heb ik grub op /dev/sda laten zetten, en Ubuntu zelf op /dev/sda1. Swap op /dev/sda2...
Na de bios moet hij de grub lezen.
Ik heb dit al een paar keer gehad met gigabyte moederborden.
Ik heb hier zelfs nog zo een pc staan: met een unetbootin stick installeren:Loading Operating System ... Read Error
Met een stick waar de iso op ge"dd" is: ubuntu boot.
Kan zijn dat het geen Uefi bios is, maar is dan wel met een soort secure boot.
Heeft U al geprobeerd met dd iso op een stick en installeren?
Of als er een dvd inzit, kan je de iso ook op een dvd zetten.

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #52 Gepost op: 2013/03/09, 20:39:24 »
Ik heb net de iso op de stick gezet met exact de commandline die u gegeven hebt (dus volledig pad naar de iso, en schrijven naar /dev/sde). Het enige verschil dat ik gemerkt heb bij de installatie is dat hij op 't einde zei van het installatiemedium te verwijderen alvorens te rebooten, dat is een melding die hij voordien niet gaf. Maar het resultaat is wel hetzelfde: loading operating system... read error.

Volgens mij is er ergens een geweldig compatibiliteitsprobleem tussen mijn systeem en ubuntu :-( 

Offline jan11000

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #53 Gepost op: 2013/03/10, 09:16:17 »
Misschien niet hoe het moet,
Dit heb je zelf gezegt,
"Dan reboot met de usb stick nog in de pc (vergeten eruit halen) -> het werkt!ยจ
Dus zo zou je dus kunnen werken, dus installatie stick erin laten.

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #54 Gepost op: 2013/03/10, 09:19:10 »
Dat is inderdaad een optie, maar ik had toch liever een'echte' oplossing gevonden :-)

Offline palm

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #55 Gepost op: 2013/03/10, 11:38:41 »
Dat is inderdaad een optie, maar ik had toch liever een'echte' oplossing gevonden :-)
Die foutcode komt van het moederbord's bios.
Misschien daar eens iets veranderen ivm hdd.
Eens op ide zetten ipv ahci?

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #56 Gepost op: 2013/03/10, 15:40:49 »
- Als ik de bios op IDE mode zet ipv AHCI, dan start grub zonder probleem! Maar dan wil Windows niet meer booten...

- Ik heb eens geprobeerd met boot-repair (door met de rescatux cd mijn ubuntu installatie te starten). Die is een tijdje bezig, en heeft als resultaat dat bij het booten nu de volgende melding verschijnt: "error: no such device: 71eeb5f0-bcc6-49a8-b9a4-1fee266b58ec" gevolgd door een "grub rescue" prompt.

- boot-repair zei op 't einde nog iets van "The boot files of [The OS now in use - Ubuntu 12.10] are far from the start of the disk". Daarom heb ik nog eens opnieuw een installatie geprobeerd, ditmaal met eerst een /boot partitie en dan pas de root en swap partities. Maar dat geeft dan weer terug de originele foutmelding.

PS: hier is de link naar de boot-repair resultaten: http://paste.ubuntu.com/5601888/

Offline palm

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #57 Gepost op: 2013/03/10, 16:19:01 »
- Als ik de bios op IDE mode zet ipv AHCI, dan start grub zonder probleem! Maar dan wil Windows niet meer booten...

- Ik heb eens geprobeerd met boot-repair (door met de rescatux cd mijn ubuntu installatie te starten). Die is een tijdje bezig, en heeft als resultaat dat bij het booten nu de volgende melding verschijnt: "error: no such device: 71eeb5f0-bcc6-49a8-b9a4-1fee266b58ec" gevolgd door een "grub rescue" prompt.

- boot-repair zei op 't einde nog iets van "The boot files of [The OS now in use - Ubuntu 12.10] are far from the start of the disk". Daarom heb ik nog eens opnieuw een installatie geprobeerd, ditmaal met eerst een /boot partitie en dan pas de root en swap partities. Maar dat geeft dan weer terug de originele foutmelding.

PS: hier is de link naar de boot-repair resultaten: http://paste.ubuntu.com/5601888/
En start ubuntu 12.10 dan op?
Zoja, dan ben je al een stap verder.
Als ubuntu is opgestart kan je een sudo update-grub doen.
Die zou windows moeten toevoegen.
Ik heb en gebruik geen windows, dus hier stopt mijn kennis.

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #58 Gepost op: 2013/03/10, 17:00:40 »
Ubuntu start inderdaad op als ik in de bios IDE mode kies. Ik kan dan ook zonder problemen Windows kiezen uit het grub menu, en windows begint op te starten maar na een paar seconden herstart de pc dan weer vanzelf. Probleem is dat windows geinstalleerd is met AHCI mode, en dat je dan achteraf niet meer terug kan naar IDE mode...

Offline palm

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #59 Gepost op: 2013/03/10, 18:56:54 »
Ubuntu start inderdaad op als ik in de bios IDE mode kies. Ik kan dan ook zonder problemen Windows kiezen uit het grub menu, en windows begint op te starten maar na een paar seconden herstart de pc dan weer vanzelf. Probleem is dat windows geinstalleerd is met AHCI mode, en dat je dan achteraf niet meer terug kan naar IDE mode...
Raar, maar als het zo kan werken is het ok.

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #60 Gepost op: 2013/03/11, 09:48:01 »
Als het zo zou werken zou het ok zijn, maar het werkt dus niet zo :-)

Offline palm

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #61 Gepost op: 2013/03/11, 15:55:16 »
Als het zo zou werken zou het ok zijn, maar het werkt dus niet zo :-)
Zoals ik reeds zei, windows problemen kan ik niet oplossen.
Door de bios op ide te zetten start grub op en kan je ubuntu en windows draaien.
Windows zit in reboot door ahci-ide verandering.
Dit zou op te lossen moeten zijn.

Offline jolo

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #62 Gepost op: 2013/03/11, 20:26:17 »
Voor Windows 7 zou je deze Engelstalige thread kunnen checken [Solved] Can I switch from AHCI to IDE without re-format/re-install? Als dit niet werkt, zou je eventueel Windows 7 opnieuw kunnen installeren.

Overigens over het algemeen werkt Linux prima op ahci. Op twee van mijn pc's en mijn laptop staat die optie [Enabled] in het BIOS. Want de harddisks en SSD's zijn sneller, als het BIOS op ahci staat.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #63 Gepost op: 2013/03/11, 20:40:32 »
Het zal inderdaad wel te doen zijn om windows terug te laten werken in IDE mode, maar dat is imho geen deftige oplossing. AHCI bestaat nu toch al enkele jaren, en zou perfect moeten werken met grub/linux, dus ik heb geen zin om een verouderde technologie te gaan gebruiken. Ik heb trouwens vandaag op ubuntuforums.org ook een topic geopend, misschien dat daar iemand nog een idee heeft wat we nog niet geprobeerd hebben. Tevens heb ik een ticket geopend bij gigabyte om te kijken of zij misschien weet hebben van een probleem tussen hun firmware en grub2 (alhoewel ik hier niet te veel reactie op verwacht..).

Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #64 Gepost op: 2013/03/11, 21:48:22 »
Het zou inderdaad moeten werken want op mijn PC uit 2008 werkte een dual boot met Windows 7 prima (met *buntu 11.10 t/m 12.10 getest) en in de BIOS stond gewoon AHCI aan. Het is wel een vervelend probleem dat begrijp ik, maar gelukkig geen algemeen probleem. Je hebt zo te lezen zo'n beetje alles wel geprobeerd, het Engelstalige forum raadplegen is ook wel slim. Succes iig.

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #65 Gepost op: 2013/03/12, 15:51:52 »
Op het andere forum krijg ik geen enkele reactie, terwijl vele andere topics wel reactie krijgen. Lijkt wel alsof mijn probleem hoogst exotisch is en dat niemand meer een idee heeft... tot zover mijn poging om terug met linux aan de slag te gaan? :-(