Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ClamTK virusscanner  (gelezen 3077 keer)

Re: ClamTK virusscanner
« Reactie #25 Gepost op: 2018/01/29, 17:28:00 »
Citaat
Daarnaast kun je dit soort mailtjes simpelweg prima opnemen in de spamfilter van zowel je emailprovider als in thunderbird.
Slimste is om het bij je provider te doen, dan heeft een ander er ook wat aan

Klopt. Want als jij hem blocked, en rietje ook nog, krijg ik dezelfde meteen al niet meer binnen.  ^-^

Maar toch zijn de functies van thunderbird ook wel simpel en mooi. En volgens mij werkt thunderbird ook met blacklists (ben ik niet helemaal zeker van) en dan heeft een ander er ook iets aan.
Dus ik zeg; beiden.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

nahjo

  • Gast
Re: ClamTK virusscanner
« Reactie #26 Gepost op: 2018/01/29, 17:40:18 »
De kunst is wel om de echte afzender van rotzooi te achterhalen. Wat in je mail als afzender staat hoeft niet de echte afzender te zijn en zal in het geval van rotzooi ook niet de echte afzender zijn.
Rotzooi in je mailbox gewoon verwijderen en verder geen aandacht aan geven.

Offline rietje

  • Lid
Re: ClamTK virusscanner
« Reactie #27 Gepost op: 2018/01/30, 09:29:21 »
Bedankt voor alle goede raadgevingen. Ik sluit deze topic hierbij maar af, ik ben in ieder geval goed geholpen.
M.vr.gr.

Offline Suns

  • Lid
Re: ClamTK virusscanner
« Reactie #28 Gepost op: 2018/01/30, 22:36:37 »
Ik heb al vanaf 2007 Ubuntu op mij computer en nog nooit een virus gehad ,  onveilige mails en sites kan je helemaal niet openen dan krijg je meteen een waarschuwing  en dat betekend Windows sluiten en dat doe ik dan ook.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ClamTK virusscanner
« Reactie #29 Gepost op: 2018/01/31, 13:06:57 »
Ik heb al vanaf 2007 Ubuntu op mij computer en nog nooit een virus gehad
Ik heb al 25 jaar Linux op mijn computer (sinds Slackware SLS) en nog nooit een virus gehad (dat ik weet). De reden waarom ik mijn mail in Thunderbird scan met ClamAV (open source) is niet omdat ik vind dat het moet maar omdat het (geen kwaad) kan:)

Overigens heb ik ook nooit een virus in Windows gehad (wel eens een bootsector virus op een MSDOS floppy). Van onbekende afzenders open ik geen afbeeldingen/bijlage/linkjes en gebruik/download alleen software uit betrouwbare bronnen (toch vind ik een virusscanner op Windows geen overbodige luxe :P).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ClamTK virusscanner
« Reactie #30 Gepost op: 2018/01/31, 13:22:40 »
reden waarom ik mijn mail in Thunderbird scan met ClamAV (open source) is niet omdat ik vind dat het moet maar omdat het (geen kwaad) kan.
Onzin. In een normale Linux-voor-de-bureaucomputer kan het wel degelijk kwaad.

Het installeren van een toepassing, elke gewone toepassing, verhoogt je aanvalsoppervlakte. Het installeren van antivirus verhoogt je aanvalsoppervlakte dramatisch. Dat kun je hooguit beperken door 'm alleen te draaien met gebruikersrechten en "op afroep". Maar dan nog.

Het AV-pakketfilter leest alle bestandsoorten, en is dus aanvalbaar voor kwaadaardige programmatuur van elk type. AV zelf is net zo kwetsbaar voor zero days, als alle andere gewone toepassingen.

Virusscanners worden tegenwoordig zelf steeds meer aangevallen, omdat ze per definitie volledige systeemtoegang hebben (althans bij "on access") en vaak zelf onvoldoende beschermd zijn tegen aanvallen. Dat maakt ze tot een ideaal doelwit voor misdadige hackers.

Voor de goede orde: ik heb het hier over een gewone Linux-voor-de-bureaucomputer die geïnstalleerd is op het kale metaal, en niet over iemand met koudwatervrees die alleen maar Linux draait binnen z'n Windows (bash shell).
« Laatst bewerkt op: 2018/01/31, 13:33:00 door Pjotr »

Re: ClamTK virusscanner
« Reactie #31 Gepost op: 2018/01/31, 13:35:50 »
Overigens heb ik ook nooit een virus in Windows gehad (wel eens een bootsector virus op een MSDOS floppy).

Ik eigenlijk ook niet vaak of misschien zelfs wel niet als ik eerlijk moet zijn.
Wel door andere gebruikers (kids, partner) op onze pc. Zij waren meestal de meesten die ze binnen haalden.

En omdat ik er "zo goed mee" was riepen familie/vrienden/kennissen ook vaak mijn hulp in.
Ik heb dan ook vele duizenden virussen/trojans van pc's moeten verwijderen. Vaak alleen maar omdat een pc traag was met de vraag om schoon te maken, en dan bleken er soms wel 500 besmettingen (tig virussen tig keer verveelvuldigd) op te zitten wat ze niet eens in de gaten hadden. "Ja al die reclame heb ik al langer maar ik snap bijgod niet hoe dat komt" kreeg je dan te horen.
Zo heb ik zelfs op bedrijfscomputers inbel-virussen gevonden (in de inbel tijd). Bij de vraag of ze problemen hadden bleken ze al maaaaanden lang hele hoge telefoonrekeningen te hebben waarvan ze niet begrepen hoe het kon.

Mooi dat jij het niet hebt/had testcase, maar dat weerlegt het veelvuldige probleem er van nog steeds niet. Het is gewoon een probleem wat 9 v/d 10 win gebruikers regelmatig hebben. Praten ze vaak niet over want "dan maar weer spiegelbackup terug of nieuwe installatie".
Virussen/trojans zijn gewoon een groot probleem met win. Hier sinds linux, 1 mislukte poging gehad (vraag wachtwoord voor installatie .exe :D ).

En brugje terug naar ontopic. Niemand met linux heeft last van virussen en dus geen virusscanner nodig. Diegenen met win hebben er wel last van en dus hebben zij wel een virusscanner nodig (niet ik). Mails zelf bevatten geen virussen en niemand mail virusmails door, dus scannen op TB is ook niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 2018/01/31, 13:41:39 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ClamTK virusscanner
« Reactie #32 Gepost op: 2018/01/31, 13:58:29 »
Hier sinds linux, 1 mislukte poging gehad (vraag wachtwoord voor installatie .exe :D ).
Vreemd want voor het installeren van .exe bestanden is helemaal geen wachtwoord nodig omdat deze in je persoonlijke /home worden geïnstalleerd.
dus scannen op TB is ook niet nodig.
Maar het kan wel (en dat was de vraag in dit topic)  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: ClamTK virusscanner
« Reactie #33 Gepost op: 2018/01/31, 14:08:13 »
Hier sinds linux, 1 mislukte poging gehad (vraag wachtwoord voor installatie .exe :D ).
Vreemd want voor het installeren van .exe bestanden is helemaal geen wachtwoord nodig omdat deze in je persoonlijke /home worden geïnstalleerd.

Ik vind het nog veel vreemder dat jij de indruk probeert te wekken dat een .exe zich onder linux kan installeren. =D
Dat kan gewoon niet eens, en dus was er überhaupt al geen bedreiging! Nog een stap vreemder omdat jij dat volgens mij verdomde goed weet.
Dus deed linux prima zijn beveiligingswerk en vroeg om het wachtwoord.

Ik heb het niet over de situatie dat je van linux weer windows probeert te maken ^-^ . LInux only hier! En dat is ook mijn advies betreffende veiligheid.
Dikke sloten op de deuren en dan ramen open gaan zetten houdt ook geen inbrekers buiten. (=grappige woordspeling ;) )

Maar het kan wel (en dat was de vraag in dit topic)  :)

Klopt. En dan is een deugdelijk onderbouwd uitleggen waarom iets wat geen nut heeft maar wel fouten kan brengen en dus afraden ongepast en niet op zijn plaats? Lijkt mij van niet.
Als iemand vraag of hij zijn gezin kan uitmoorden zeg je toch ook niet "ja dat kan" maar "dat lijkt me niet zo verstandig want..."?  ^-^
En op de vraag "kan er een ufo in mijn tuin landen?" zeg je ook "waar gaat dit over?" al kan dat wel. Maar dat soort bijdehand gedoe over ufo's heeft ook niemand iets aan.
« Laatst bewerkt op: 2018/01/31, 14:20:41 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ClamTK virusscanner
« Reactie #34 Gepost op: 2018/01/31, 14:57:36 »
Ik vind het nog veel vreemder dat jij de indruk probeert te wekken dat een .exe zich onder linux kan installeren. =D
Dat kan gewoon niet eens, en dus was er überhaupt al geen bedreiging! Nog een stap vreemder omdat jij dat volgens mij verdomde goed weet.
Een .exe bestanden kan je prima installeren in Ubuntu door gebruik te maken van Wine (open source), zie: https://wiki.ubuntu-nl.org/community/Wine#Windows_programma_installeren

(wellicht is dan te overwegen het .exe bestand te scannen met ClamAV tenzij je zeker bent van de betrouwbaarheid van de bron)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: ClamTK virusscanner
« Reactie #35 Gepost op: 2018/01/31, 15:05:48 »
Een .exe bestanden kan je prima installeren in Ubuntu door gebruik te maken van Wine (open source), zie: https://wiki.ubuntu-nl.org/community/Wine#Windows_programma_installeren

Nou vergeet je net de belangrijkste regels die daar ook bij stonden te quoten.  ^-^

Ik heb het niet over de situatie dat je van linux weer windows probeert te maken ^-^ . LInux only hier! En dat is ook mijn advies betreffende veiligheid.
Dikke sloten op de deuren en dan ramen open gaan zetten houdt ook geen inbrekers buiten. (=grappige woordspeling ;) )

Als je je in laat met win moet je ook niet zeuren dat je win troep binnen gaat halen.
Draai dan ook gewoon meteen mcafee.exe onder wine. Die is geheid beter dan clamav. Of op zijn minst nog een ietsiepietsie "beter", dual boot waardoor win in elk geval uit je linux blijft.

Ach ja. Als je wilt kun je altijd argumenten blijven bedenken. ClamAV, omdat het icoontje zo leuk staat op het bureaublad.  :P
Al draait rietje op Xubuntu en zoekt veiliigheid. Wat dat betreft is je advies voor wine helemaal niet relevant voor en geen gepast antwoord op de vraag. En wine is alleen goed om te drinken. :D
« Laatst bewerkt op: 2018/01/31, 15:20:55 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore