Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nautilus datumformat wijzigen  (gelezen 479 keer)

Offline Haris

  • Lid
Nautilus datumformat wijzigen
« Gepost op: 2014/11/21, 12:24:23 »
Net 12.04 vervangen door 14.04.
In Nautilus (is dit de files app?) krijg ik dag en maand te zien, maar wil graag dag, maand, jaar en tijd zien zoals in 12.04.
Zie ik iets over het hoofd of kan dit alleen met een script?

Offline Haris

  • Lid
Re: Nautilus datumformat wijzigen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/21, 16:33:37 »
Ik zie dat de app Files 3.10.1 heet en niet Nautilus.
Wat is een betere bestandbeheerder? Eén die wel aangeeft hoeveel ruimte er nog op de schijf zit bv....
Ik lees overal dat deze feature er niet meer in zit...mist niemand anders dit?? Is er een file manager die dit wel aangeeft?
« Laatst bewerkt op: 2014/11/21, 17:19:43 door Haris »

Offline Haris

  • Lid
Re: Nautilus datumformat wijzigen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/21, 17:34:48 »
Ik heb File Manager PCManFM erop gezet...eerste indruk heel goed...is razendsnel en geeft de vrije schijf ruimte aan.
Ook alle geinstalleerde software wordt getoond. Alleen de datum/tijd is in het Engels.

Offline Haris

  • Lid
Re: Nautilus datumformat wijzigen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/22, 19:43:46 »
Hoe maak ik de PCmanFM tot default bestandenlezer? Als ik nu bv een usb stick erin stop gaat ie naar de File mgr.
Of kan ik de File mgr zonder probleem verwijderen? :rolleyes:

Re: Nautilus datumformat wijzigen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/22, 20:01:12 »
Als ik op google kijk vind ik heel veel resultaten, misschien moet je zelf maar eens iets proberen. Dat is het eerste beste resultaat dat ik gevonden heb:
https://ask.fedoraproject.org/en/question/37536/how-can-i-set-pcmanfm-file-manager-as-default/

Offline Haris

  • Lid
Re: Nautilus datumformat wijzigen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/22, 21:01:05 »
Ik vertrouw meer op de expertise van het forum...er staan te veel zogenaamde oplossingen op het internet... :D

Re: Nautilus datumformat wijzigen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/22, 21:39:52 »
Op Google een kijkje nemen en zelf iets proberen kan echt geen kwaad hoor. Mocht je dan toch echt niets vinden of het gevoel zou krijgen dat je alleen maar dieper in de problemen komt dan kom je beter wel naar het forum.

Is het gelukt nu ondertussen?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Nautilus datumformat wijzigen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/22, 22:06:02 »
In nautilus, rechts boven, heb je 2e vierkant van rechts gezien, daar kun je kiezen met datum en file listing.

Probeer eens krusader, heeft veel mogelijkheden.

Offline Haris

  • Lid
Re: Nautilus datumformat wijzigen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/23, 19:54:40 »
In nautilus, rechts boven, heb je 2e vierkant van rechts gezien, daar kun je kiezen met datum en file listing.

Probeer eens krusader, heeft veel mogelijkheden.
Ja, daar kun je kiezen tussen iconen of tekst....maar mijn vraag was of ik de dag, maand jaar en tijd kan terugkrijgen.
Krusader ziet er goed uit, bedankt.

Offline Haris

  • Lid
Re: Nautilus datumformat wijzigen
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/23, 20:00:41 »
Op Google een kijkje nemen en zelf iets proberen kan echt geen kwaad hoor. Mocht je dan toch echt niets vinden of het gevoel zou krijgen dat je alleen maar dieper in de problemen komt dan kom je beter wel naar het forum.

Is het gelukt nu ondertussen?
Ik ga niet zomaar allerlei gegoogle-de terminal opdrachten in mijn vers geinstalleerde 14.04 uitvoeren....Gelukkig maak ik zelf uit wat ik op het forum vraag, en je hoeft mijn vragen niet te beantwoorden...

Offline JvH

  • Lid
Re: Nautilus datumformat wijzigen
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/23, 20:39:48 »
Ik herken je probleem. Het datumformaat Dat in Nautilus gebruikt wordt in Ubuntu is niet bepaald handig... Vooral het feit dat je ook waarden als ' gisteren'  te zien krijgt erger me.
En dat is inderdaad niet meer aan te passen in de huidige versie van Nautilus. Ik had ergens gelezen dat het Ubuntuteam overweegt zelf een bestandsbeheerder te gaan ontwikkelen (of dat al heeft gedaan) omdat de ontwikkelaars van Nautilus erop uit zijn om het aanbod aan features en instellingsmogelijkheden in Nautilus behoorlijk ver in te perken.

Voor mij persoonlijk is dat de druppel geweest die mij ertoe heeft gebracht over te stappen naar Ubuntu MATE.

Offline Haris

  • Lid
Re: Nautilus datumformat wijzigen
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/23, 20:43:52 »
Bedankt JvH, ik ben dus niet de enige...ik ga Mate ook eens bekijken!

Offline JvH

  • Lid
Re: Nautilus datumformat wijzigen
« Reactie #12 Gepost op: 2014/11/23, 20:50:08 »
Om nog even terug te komen op mijn bericht: MATE is een volledige desktopomgeving, niet alleen een bestandsbeheerder.
MATE gebruikt een fork van de oude Nautilus (genaamd Caja), zoals die was in Gnome 2. Dus net zoals de goeie ouwe tijd voordat Ubuntu overging naar Unity.

Ik kan me voorstellen dat het je wat te ver gaat om alleen voor de bestandsbeheerder te switchen van werkomgeving, dus in dat opzicht was mijn antwoord geen antwoord op jouw vraag.
Maar voor mij was de overweging simpel: als je na een schone installatie zulke elementaire dingen als de gebruikte bestandsbeheerder al aan moet gaan passen om je systeem naar wens te krijgen, dan is dat IMHO een duidelijk signaal dat je beter naar een werkomgeving kunt gaan zoeken die beter aansluit bij je wensen :)
« Laatst bewerkt op: 2014/11/24, 11:40:04 door JvH »