Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het afsluiten van Mint lukt nog steeds niet  (gelezen 925 keer)

Offline DJ93

  • Lid
Het afsluiten van Mint lukt nog steeds niet
« Gepost op: 2019/01/06, 13:29:55 »
Hallo medeforummers, allereerst voor allen een goed jaar gewenst.
En dan volgt nu een raar/vreemd verhaal:
Ik heb een Acer laptop met uefi (zonder legacy of CSM) en kan hier niet op een normale manier welke distro van Linux dan ook, installeren.
Hij loopt iedere keer vast op het moment dat ie het pakket Grub 2 installeert. Ik heb aan de hand van een eerder gecreëerd  topic een ander manier van installatie aangereikt gekregen, en dat lukte wel.
Alleen, hij sluit niet af.
In deze laptop heb ik 2 schijven ingebouwd. Op mijn "hoofdschijf" stond Windows 10, en op de andere Ubuntu 18.04. Met behulp van de F2-toets kon ik kiezen welke besturing ik wilde opstarten.
Nu heb ik Windows 10 vaarwel gezegd en geprobeerd Linux Mint 19.1 te installeren, omdat ik meerdere malen gelezen heb dat deze (X64) wel uefi ondersteunt. In mijn geval dus niet.
Nu had ik een helder moment en heb die SSD (hoofdschijf) in een andere computer gehangen en daar Linux Mint geïnstalleerd. Daarna weer in de Acer laptop, en natuurlijk herkende hij hem niet.
Toen in de "oude" installatie van Ubuntu 18.04 een grub-update gedaan en . . . . warempel, hij zet Linux Mint  in Grub en kan ik die opstarten. Hij loopt geweldig en ik ben daar heel blij mee.
Alleen, zoals mijn topic-titel het al doet vermoeden: hij sluit hem niet af. Dit moet altijd met de aan/uit knop gedaan worden. Dat is eigenlijk geen probleem, maar is niet netjes.
Zelfs het commando "sudo poweroff" dat ik ergens gelezen heb, biedt geen soelaas.
Maar zoals gezegd: het is niet zo'n groot probleem, maar misschien dat iemand van jullie daar wel een ander foefje of commando voor heeft. Ik hou me aanbevolen.

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat het een beetje te begrijpen is.
Groet, DJ93.

Re: Het afsluiten van Mint lukt nog steeds niet
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/06, 17:06:00 »
Staat dit (automatisch afsluiten) dan wel aan in je bios? Toevallig een bios update gedaan, of gereset of zo?
Er zijn er waar je dit in de bios uit en aan kunt zetten.

Dit doe je meestal door in het BIOS de power management functies in te schakelen. Of anders in andere soorten/versies bios.
In elk geval even controleren of deze wel aan staat.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline DJ93

  • Lid
Re: Het afsluiten van Mint lukt nog steeds niet
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/06, 18:28:22 »
Hoi Partyrabbit,
bedankt voor de reactie. In het BIOS/UEFI heb ik niets veranderd. Ook geen update gedaan.
Het gekke is, dat Windows wel goed afsloot.
Als ik weer thuis ben, zal ik even kijken naar de genoemde instellingen, maar ik betwijfel het om in die richting te zoeken. Maar . . .  je kan het nooit weten, he.

Grtz,

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Het afsluiten van Mint lukt nog steeds niet
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/07, 00:16:19 »
Mogelijk dien je een UEFI/BIOS upgrade te doen.
Check de site van je moederbord of laptop leverancier.
Helaas zijn veel van die update/grades alleen te installeren middels de orrigineel bijgeleverde Windows (XP/7/8)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL