Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde  (gelezen 2786 keer)

Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #25 Gepost op: 2018/12/27, 23:45:15 »
Vanaf Mint 19 wordt KDE niet meer ondersteund in Mint, helaas.
Als je het toch installeert kan dat leiden tot vervelende storingen en vastlopers....zegt men !
Vind het ook heel jammer want KDEconnect was altijd een van mijn favoriete programma´s die ik gebruikte in Kubuntu.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #26 Gepost op: 2018/12/28, 09:59:50 »
Mint ondersteund al jaren geen Lxde versies meer, ik ben dan ook bang dat je een oude hebt gedownload. Mint heeft eigenlijk 2 download sites :
- De versies die nu nog ondersteund worden (de LTS en LMDE versies)
- Een site met alle versies van Mint vanaf het begin

Ik had gegoogled op mint LXDE en kwam op de officiele site terecht. Het betreft inderdaad een oude versie die ik overigens niet heb gedownload ;)
Er zijn wel genoeg onofficiele mogelijkheden heb ik gezien.

Mint heeft Ubuntu als basis, en gebruikt voor zover ik weet ook de Ubuntu PPA's naast zijn eigen PPA's. KDE moet dan eenvoudig in je softwarebronnen zitten, en derhalve perfect installeerbaar zijn op je Mint.

Met het pakket kde-full installeer je alle KDE software in één klap.

sudo apt install kde-full
Als dit op je Mint systeem zomaar werkt zonder dat je softwarebronnen moet toevoegen, dan moet dat perfect veilig zijn. Werkt dit niet zomaar, dan was ik verkeerd in mijn onderstelling. Dan wordt het inderdaad minder triviaal om zelf een KDE op je Mint te installeren.

Een stapje verder is
sudo apt install kubuntu-desktop
Dan heb je echt Mint met een Ubuntu saus.

Vooral die kde-full optie oogt aantrekkelijk. Zoals zovelen hier waarschijnlijk heb ik een testmachine naast mijn dagelijkse werkpaard staan. Dat ga ik eens proberen. Het is anderzijds niet voor niets dat met name Pjotr e.e.a niet aanraadt. Echter wat werkt, dat werkt. We gaan het zien. Maakt het nog uit welke Mint je kiest om te verbouwen? XFCE? Cinnanmon?

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline aartje

  • Lid
Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #27 Gepost op: 2018/12/28, 13:39:04 »
Vanaf Mint 19 wordt KDE niet meer ondersteund in Mint, helaas.
Als je het toch installeert kan dat leiden tot vervelende storingen en vastlopers....zegt men !
Vind het ook heel jammer want KDEconnect was altijd een van mijn favoriete programma´s die ik gebruikte in Kubuntu.
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit gemerkt dat het gebruiken van KDE-programma's zoals kaffeïne en k3b moeilijkheden
gaf onder Ubuntu/Lubuntu en Mint. Je laadt er wel een extra paar honderd megabytes aan (KDE) libraries mee, maar zolang
je ruimte hebt op je root-partitie lijkt me dat niet echt belangrijk. Mijn ervaringen gelden vanaf Ubuntu 6.04
« Laatst bewerkt op: 2018/12/28, 13:42:25 door aartje »

Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #28 Gepost op: 2018/12/29, 17:15:41 »
Nog even in reactie op de tip van Vanadium: sudo apt install kde-full en je hebt een kde werkomgeving op je systeem.
Ik had in een van mijn commentaren de vraag gesteld: maakt het nog wat uit welke distro, versie van mint je kiest om "om te bouwen" ?
Ik dacht de vraag nog eens te benadrukken omdat deze een beetje verdekt stond aangegeven.
Als dit voor mij goed werkt, is het topic opgelost en dat maakt voor mij gelijk de hele kandidatenlijst om eventueel mint 17.3 kde op te volgen, niet meer relevant. :)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #29 Gepost op: 2018/12/29, 18:30:22 »
Het maakt niet zoveel uit - best de lichtste versie, dan moet je het minst "uitkuisen" als je dat nodig vindt.

Ideaal is het zeker niet: ik kies liever een distributie die zo dicht mogelijk bij mijn voorkeur aanleunt, en waar ik niet *al* te veel meer zelf aan moet gaan sleutelen. Tenzij je graag verbouwd natuurlijk, maar dan weet ik een betere distro: Arch  =D

Je moet overwegen: wat stel je het meest op prijs, de extra (grafische) systeemtools die Mint aanbiedt, of kant en klare installatie van je favoriete desktopomgeving, waarmee je uit de voeten kan zonder al te veel te moeten opzetten. Mijn keuze zou snel gemaakt zijn in deze. Ik zou in dit geval zeker voor Kubuntu gaan, als je de robuste, "industrial-strength" Ubuntu onderbouw wil behouden.

Maar goed, het is kerstperiode. Het zou alvast een goed experiment zijn eens te zien hoe goed je een Mint kan ombouwen naar KDE.

Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #30 Gepost op: 2018/12/29, 19:17:36 »
Het maakt niet zoveel uit - best de lichtste versie, dan moet je het minst "uitkuisen" als je dat nodig vindt.

Ideaal is het zeker niet: ik kies liever een distributie die zo dicht mogelijk bij mijn voorkeur aanleunt, en waar ik niet *al* te veel meer zelf aan moet gaan sleutelen. Tenzij je graag verbouwd natuurlijk, maar dan weet ik een betere distro: Arch  =D

Je moet overwegen: wat stel je het meest op prijs, de extra (grafische) systeemtools die Mint aanbiedt, of kant en klare installatie van je favoriete desktopomgeving, waarmee je uit de voeten kan zonder al te veel te moeten opzetten. Mijn keuze zou snel gemaakt zijn in deze. Ik zou in dit geval zeker voor Kubuntu gaan, als je de robuste, "industrial-strength" Ubuntu onderbouw wil behouden.

Maar goed, het is kerstperiode. Het zou alvast een goed experiment zijn eens te zien hoe goed je een Mint kan ombouwen naar KDE.

Voor Arch moet je meen ik net effe wat meer verstand van zaken hebben dan ik heb ;) Het toeval wil dat ik nu op een rommelkast zit waarbij er niet veel verloren gaat als blijkt dat de boel in de soep loopt. Hier staat Mint XFCE op. Ik ga dus binnen nu en enkele minuten uw commando proberen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #31 Gepost op: 2018/12/29, 19:21:54 »
Resultaat: de melding "kan pakket kde-full niet vinden".....
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #32 Gepost op: 2018/12/29, 19:37:48 »
Kubuntu desktop werkte wel. Nu is het een kwestie van uitpluizen waar alles zit want niet alles wat ik gebruik is nu binnen handbereik. Ik denk met een beetje tweaken dat hier iets bruikbaars uit komt. Desalniettemin ben ik nog niet zo overtuigd dat ik denk dat dit de oplossing is. Kubuntu blijft aanlokkelijk...
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline loti

  • Lid
Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #33 Gepost op: 2018/12/29, 23:11:38 »
Je kan ook Debian proberen, daar kan je tijdens de installatie kiezen welke desktopomgeving je wilt, bv KDE, Cinnamon, Gnome en nog meer.

Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #34 Gepost op: 2018/12/30, 14:38:02 »
Toch zelf maar de sprong gemaakt naar Kubuntu 18.10. Dat voelt wel een klein beetje als thuiskomen. Klein beetje omdat 'nieuwe' KDE/Plasma er toch een stuk anders uitziet. Niet per se slechter ;). Maar ik mag niet te vroeg juichen. Tot nu lijkt het goed maar je kunt pas echt goed oordelen na een langere periode van gebruik.


Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #35 Gepost op: 2018/12/30, 15:33:58 »
Is er ook iemand bekend met Netrunner en de KDE versie van PC LInux OS ? Iemand ervaring met een van de twee of allebei?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline rico70

  • Lid
Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #36 Gepost op: 2018/12/31, 05:33:58 »
Jaren geleden toen Netrunner nog op (k)Ubuntu gebaseerd was. Was een netjes afgewerkte KDE distro. Tegenwoordig is het gebaseerd op Debian en Manjaro, geen idee hoe het nu is.
https://distrowatch.com/Netrunner

Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #37 Gepost op: 2019/01/06, 12:05:53 »
Goedemorgen Allen,

Uiteindelijk toch maar gekozen voor de oerdegelijke optie: Kubuntu. Mijn eerste kennismaking met KDE en het opstapje naar Mint KDe. Laat ik het zo stellen: het KUbuntu team heeft ook zeker niet stil gezeten. Het geheel ziet er overzichtelijk uit.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.