Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xubunt (18.04 lts  (gelezen 3347 keer)

Offline peer

  • Lid
xubunt (18.04 lts
« Gepost op: 2020/02/01, 12:30:51 »
Op een hp laptop heb ik en paar weken geleden xubuntu 18.04 lts geïnstalleerd.
Nu merk ik dat ik geen melding krijg dat er updates gemeld worden.

Als ik "sudo apt update && sudo apt full-upgrade"doe dan worden er updates gevonden en geïnstalleerd.

In de settings heb ik bij de updates de standaard instellingen (dus dagelijkse kontrole op updates).


nahjo

  • Gast
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/01, 13:10:06 »
Het is mogelijk dat Updatebeheer zijn eenmalige dagelijkse run al heeft gedaan voor dat die updates beschikbaar waren of Updatebeheer heeft zijn eenmalige dagelijkse run nog niet gedaan.
Wil je meer mogelijkheden met Updatebeheer zie dan de tip van Pjotr op het forum over Mint Updatebeheer.

Offline vanadium

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/01, 13:25:22 »
Er is een verschil tussen het grafische update programma en upgrade via de terminal. Er zit een extra veiligheidsmechanisme in de grafische updater. Niet alle updates worden gelijk uitgerold naar elke gebruiker. De update wordt zo meer geleidelijk uitgerold. Mocht er een ernstig probleem met een update opduiken, dan kan die nog teruggerold worden vooraleer iedereen die update al heeft geïnstalleerd. De terminal daarentegen zal elke update binnenhalen van zodra die op de server staat.

Daarom kan het voorkomen dat je geen updates ziet in je grafische update manager, maar wel via de terminal.

Offline peer

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/01, 13:54:09 »
maar ik heb de afgelopen weken nog geen één melding gehad over updates. Heeft de lts versie dan vrijwel geen updates meer????

op mijn andere pc's heb ik het volgende:
- debian kde testing: elke dag meerdere updates. zo veel dat het echt irritant wordt
- debian kde buster: af en toe een update

Ik ben gewend dat ik een melding in de taakbalk zie waarna ik er zelf voor kan kiezen om te updaten. Bij kde zie ik aan het updatesymbool of het om gewone updates (blauw) of veiligheidsupdates (rood).

Hoe werkt dit bij xubuntu?

Offline vanadium

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/01, 13:56:50 »
Zelfs bij 19.10 gaat er tegenwoordig soms enkele weken over vooraleer er nieuwe updates zijn. In Ubuntu en Xubuntu verschijnt de update dialoog (die je werkzaamheden onderbreekt, niet zo ideaal) op het scherm als het zo ver is.

nahjo

  • Gast
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/01, 14:04:38 »
Bij de onderstaande instelling krijg je een icoontje in de taakbalk wanneer er een update beschikbaar is.
Klikken op het icoontje opent dan de dialoog met de vraag of je de updates wilt installeren.

 


Offline peer

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/01, 14:35:21 »
mijn instellingen waren iets anders:
veiligheidsupdates: automatisch
overige updates: wekelijks

Ik heb mijn instellingen nu ook op direct gezet. Kijken of het nu gaat wekren zoals ik eigenlijk verwachtte.

nahjo

  • Gast
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #7 Gepost op: 2020/02/01, 14:44:43 »
mijn instellingen waren iets anders:
veiligheidsupdates: automatisch
overige updates: wekelijks
Dan klopt het dat je geen melding kreeg  :)
De veiligheidsupdates werden dus automagisch (zonder melding) geïnstalleerd en de overige updates zou je 1x per week een melding krijgen (dag 7).

De dagelijkse (daily) run is om 6.25 uur of later (direct na opstarten computer). In het bestand /etc/crontab kan je dat tijdstip eventueel aanpassen (heeft ook gevolgen voor andere dagelijkse processen).

Offline peer

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #8 Gepost op: 2020/02/06, 16:32:26 »
Nahjo, ik heb direct mijn instelling hetzelfde gezet als jij in het plaatjes toont.


Nu zijn we een aantal dagen verder en ik zie nog steeds geen melding dat er updates zijn.
Ze zijn er wel. Dat blijkt als ik in de terminal het commando sudo apt update geeft. Dan zie ik dat er 41 updates zijn waaronder systemd en udev.
Als ik in het menu in instellingen kies voor "updatebeheer" dan zie ik dat er 39mb aan updates gevonden zijn.
Ook in instellingen bij  bij "sessie en opstart"  tabblad "automatische start"zie ik dat de update-melder aangevinkt staat.

Maar ik krijg dus geen melding van updates. 


Offline ajjp

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #9 Gepost op: 2020/02/06, 16:57:27 »
Ik kan bevestigen dat je niet de enige bent, en dat het ook niet met 'verkeerde' instellingen te maken heeft.

Ik heb hier drie laptops met Xubuntu 18.04; alle exact hetzelfde ingesteld (op alles).
Twee doen het gewoon zoals het hoort, met het update-icoon als er updates zijn. Een noteboekje van Acer komt nooit met het update-icoon.
Ik heb drie maanden geleden op een Toshiba laptop  voor mijn dochter hetzelfde geïnstalleerd. Ik was bij haar haar van het weekeinde en vroeg naar haar belevenissen met Xubuntu; ook naar updates. "Nooit een melding van updates gehad", was het antwoord.
Instellingen gecontroleerd: alles goed. Toen in Synaptic gekeken: niets opwaardeerbaar! Van mijn noteboekje weet ik inmiddels dat ik op herladen moet klikken, en dan komen ze wel. Zo ook bij de Toshiba (heel veel van drie maanden).

Mijn voorlopige conclusie is, dat het hier een hardware-afhankelijk schoonheidsfoutje betreft.

nahjo

  • Gast
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #10 Gepost op: 2020/02/06, 19:28:13 »
Nu zijn we een aantal dagen verder en ik zie nog steeds geen melding dat er updates zijn.
Ze zijn er wel. Dat blijkt als ik in de terminal het commando sudo apt update geeft. Dan zie ik dat er 41 updates zijn waaronder systemd en udev.
Als ik in het menu in instellingen kies voor "updatebeheer" dan zie ik dat er 39mb aan updates gevonden zijn.
Ook in instellingen bij  bij "sessie en opstart"  tabblad "automatische start"zie ik dat de update-melder aangevinkt staat.

Maar ik krijg dus geen melding van updates.

Ik had verwacht dat je een melding op de taakbalk zou krijgen  ???
Een snelle google geeft mij geen info dat dit een vaak voorkomend probleem is en dus ook geen 123 oplossing.
Misschien dat je het onderstaande in synaptic kan controleren op aanwezigheid (ik heb gezocht op update- in synaptic)


 


Edit:
controleer ook even of anacron zijn rondjes draait
systemctl status anacron
« Laatst bewerkt op: 2020/02/06, 19:52:18 door nahjo »

Offline Tom

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #11 Gepost op: 2020/02/06, 19:36:18 »
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get dist-upgrade      < Elke dag tegen 19.00hr laat ik dat lopen via de Terminal en dat werkt uitstekend ,dat update beheer met icoontje etc trekt op geen fluit.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline HWE64

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #12 Gepost op: 2020/02/06, 20:26:09 »
Dat zelfde probleem had ik op een van de laptop (Toshiba Satalite) ook. Heb toch weer het nieuwe update beheer van Pjotr toegepast waar ik in november 2019 veel problemen mee had in Xubuntu.. Ik krijg op alle pc's de icoon melding wanneer er updates zijn. Dus dat werkt nu perfect. Voorlopig ben ik er erg tevreden mee.
noot; alles ingesteld volgens voorstel van Pjotr (bevroren versie)
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #13 Gepost op: 2020/02/07, 00:00:08 »
Heb je gecheckt of de updatemelder mee start tijdens het opstarten van het systeem? Ga hiervoor even naar "Instellingen" > "Sessie en opstart". Bij het derde tabblad genaamd "Automatische start van toepassing" kun je checken of het vinkje bij "Updatemelder (Automatisch op updates controleren)" aangevinkt staat. Zo nee, dit even aanvinken.

Als het goed is zou je bij de volgende opstart vanzelf een updatemelding moeten krijgen (mits deze er ook zijn uiteraard).
« Laatst bewerkt op: 2020/02/07, 00:01:52 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline peer

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #14 Gepost op: 2020/02/07, 07:48:06 »
- update-     gechecked (search)  in synaptic en geeft: update-inetd; update-manager; update-manager-core; update-notifier; update-notifier-common

-update-melder is aangevinkt

-systemctl status anacron
systemctl status anacron
● anacron.service - Run anacron jobs
   Loaded: loaded (/lib/systemd/system/anacron.service; enabled; vendor preset:
   Active: inactive (dead)
Condition: start condition failed at Fri 2020-02-07 07:29:14 CET; 5min ago
           └─ ConditionACPower=true was not met
     Docs: man:anacron
           man:anacrontab
Hier lijkt iets niet goed te gaan. De laptop draait meestal op de accu. En hier lees ik dat de netspanning noodzakelijk is. Miscshien dat daarom geen updates worden gevonden.

Deze hp laptop wordt gebruikt door mijn vriendin. Ik heb xubuntu geïnstalleerd omdat ik verwachtte dat xubuntu probleemloos zou draaien en omdat het wat gepolijster is dan debian. Maar dat valt toch wel wat tegen.

nahjo

  • Gast
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #15 Gepost op: 2020/02/07, 10:40:27 »
Tja dat anacron niet draait wanneer je opstart op accu is begrijpelijk om de accu te sparen maar dan zou je wel een keuze moeten kunnen maken of je toch anacron wilt laten draaien.  :(
Ik gok ook dat je hetzelfde hebt onder Debian of Linux Mint dus daar zou ik de oplossing niet zoeken.
Persoonlijk zou ik eerder gaan voor een dagelijkse routine via cron (sudo crontab -e) om het toch op updates te controleren.

Offline peer

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #16 Gepost op: 2020/02/07, 11:05:50 »
in het engelse mint forum zag ik hoe ik anacron ook op de batterij kan laten werken.
Maar opnemen in cron lijkt me slimmer.

vraag is wel: welk commando gebruik ik om updates in de achtergrond te checken en een melding te geven??
« Laatst bewerkt op: 2020/02/07, 11:16:50 door peer »

nahjo

  • Gast
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #17 Gepost op: 2020/02/07, 11:39:43 »
vraag is wel: welk commando gebruik ik om updates in de achtergrond te checken en een melding te geven??

Hier ben ik niet zeker van maar misschien is update-notifier al voldoende.
cron
* */2 * * * update-notifier
om de 2 uur even kijken :)


Offline peer

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #18 Gepost op: 2020/02/07, 13:33:36 »
update-notifier is en daemon. Als ik deze opdracht in de terminal invoer krijg ik dat deze daemon all draait. Dat is 'm dus niet.

Ik vermoed dat ik iets met de update-manager moet doen maar ik kan geen startoptie vinden om deze in de achtergrond te laten draaien.

Ergens op de pc moet ik deze opstartopdracht kunnen terugvinden.

nahjo

  • Gast
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #19 Gepost op: 2020/02/07, 13:42:45 »
Misschien heb je iets aan de bestanden in /etc/cron.daily en /etc/cron.weekly. Die bestanden zou anacron aanroepen.


Offline peer

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #20 Gepost op: 2020/02/07, 14:27:44 »
ik ga dit bekijken

Offline vanadium

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #21 Gepost op: 2020/02/07, 15:06:01 »
Wellicht een overbodige vraag, maar je hebt toch goed de instellingen in "Software & Updates", "Updates" tab, gecontroleerd?

Offline peer

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #22 Gepost op: 2020/02/07, 15:09:20 »
de file /etc/anacrontab is:
# /etc/anacrontab: configuration file for anacron

# See anacron(8) and anacrontab(5) for details.

SHELL=/bin/sh
PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin
HOME=/root
LOGNAME=root

# These replace cron's entries
1 5 cron.daily run-parts --report /etc/cron.daily
7 10 cron.weekly run-parts --report /etc/cron.weekly
@monthly 15 cron.monthly run-parts --report /etc/cron.monthly
Anacron verwijst dus alleen maar naar cron.daily, cron.weekly en cron.monthly.
onder:
In de map /etc/cron.daily zie ik een aantal bestanden staan waaronder:  "0anacron" en "update-notifier-common"
inhoud van 0anacon:
#!/bin/sh
#
# anacron's cron script
#
# This script updates anacron time stamps. It is called through run-parts
# either by anacron itself or by cron.
#
# The script is called "0anacron" to assure that it will be executed
# _before_ all other scripts.

test -x /usr/sbin/anacron || exit 0
anacron -u cron.daily
Inhoud van update-notifier-common:
#!/bin/sh

set -e

[ -x /usr/lib/update-notifier/package-data-downloader ] || exit 0

# Try to rerun any package data downloads that failed at package install time.
/usr/lib/update-notifier/package-data-downloader
Ik geloof niet dit ik goed begrijp wat hier gebeurt.
Voor de zekerheid ook nog even de inhoud van crontab:
# /etc/crontab: system-wide crontab
# Unlike any other crontab you don't have to run the `crontab'
# command to install the new version when you edit this file
# and files in /etc/cron.d. These files also have username fields,
# that none of the other crontabs do.

SHELL=/bin/sh
PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin

# m h dom mon dow user command
17 * * * * root    cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly
25 6 * * * root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.daily )
47 6 * * 7 root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.weekly )
52 6 1 * * root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.monthly )
#
Het lijkt erop alsof crontab anacron aanstuurt en anacron verwijst naar cron.daily,weekly en monthly
Dat zou betekenen dat ik de opdracht update-notifier-common in crontab moet zetten om anacron te passeren bv. als:
@reboot /usr/lib/update-notifier/package-data-downloader Klopt dat?
« Laatst bewerkt op: 2020/02/07, 15:11:30 door peer »

Offline peer

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #23 Gepost op: 2020/02/07, 15:10:10 »
Wellicht een overbodige vraag, maar je hebt toch goed de instellingen in "Software & Updates", "Updates" tab, gecontroleerd?
Ja, die staan zeker  goed.

Offline peer

  • Lid
Re: xubunt (18.04 lts
« Reactie #24 Gepost op: 2020/02/07, 15:25:32 »
ik zie dat de eerste regel van crontab verwijst naar crontab.hourly. Ik heb nu het script update-notifier-common gekopieerd van cron.daily naar cron.hourly. Het lijkt mij dat dit dan regelmatig moet worden uitgevoerd.