Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HDA1 helemaal leeggemaakt, wat nu?  (gelezen 1863 keer)

HDA1 helemaal leeggemaakt, wat nu?
« Gepost op: 2007/10/03, 11:34:15 »
Goeiedag,


ik ben Els. Ik ben gisteren en vandaag grote kuis aan 't houden geweest op  mijn computer. Er stond zoveel op dat ik niet meer gebruik en ook veel dubbel. Binnenkort ga ik een externe harde schijf kopen en daar al mijn documenten opzetten, zodat niet alles verloren is als er eens iets voorvalt met mijn computer.

Ik weet niet of het een probleem is, maar ik heb heel mijn HDA1 daardoor leeggemaakt vanuit Linux, dus heel het stuk waarin Windows stond.

Nu vraag ik me af: ik wou graag met de volgende nieuwe versie van Linux, gutsy gibbon die binnen een paar weken uitkomt, mijn Windows eraf gooien en eerst alles op zo 'n externe harde schijf zetten. Nu heb ik blijkbaar heel mijn stuk van Windows al leeggemaakt.
Moet ik nu iets speciaals doen? Ik bedoel: moet ik nu al heel de boel terug installeren en dat stuk van Windows wegdoen en daar allemaal Linux van maken? Of kan ik dat zo nog laten staan tot de nieuwe versie uit is?

Ik heb ook (denk ik toch) een netwerk gemaakt tussen de computer en de laptop. Hoe kan ik eventueel alles van mijn computer al eens naar de laptop overzetten in geval ik toch best Ubuntu terug installeer of de partities best al ineens ga maken zoals het moet zonder Windows?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes en heel erg bedankt,

Els

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HDA1 helemaal leeggemaakt, wat nu?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/03, 11:45:41 »
Op 18-10 gewoon Gutsy Gibbon binnenhalen, en bij installatie kiezen voor de optie: "hele schijf pakken". Dat is een volautomatische optie, waardoor je hele harde schijf opnieuw wordt ingedeeld en geformatteerd. Kortom: een makkie!  :-)

Offline vanadium

  • Lid
HDA1 helemaal leeggemaakt, wat nu?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/03, 12:30:02 »
Zorg dat je vlug die harde schijf hebt: externe harde schijven zijn heel goedkoop geworden, en er is echt geen excuus meer om geen reservekopie van je gegevens op een harde schijf te hebben.

Wat die Windows partitie betreft: zolang je er geen nood aan hebt Windows te gebruiken, doe je met de partitie wat je wil. m.a.w. je "moet" niets. Meest evident lijkt mij de voormalige Windows partitie te herformatteren in ext3 om als dataopslag te gebruiken (dit zal ook een kleine aanpassing in /etc/fstab vereisen).

Wat je juist met je systeem wil gaan doen, hangt uiteindelijk van jezelf af, en misschien moet je het eens goed uitleggen wat je uiteindelijk wil bekomen. Wil je Gutsy naast Feisty installeren (dual-boot), dan kan je daar zonder problemen de Windows partitie voor gebruiken, en dezelfde swappartitie als die die nu door je Feisty wordt gebruikt. Als je alleen wilt upgraden, dan gebeurt dat op de partitie waar nu Edgy staat. Kies je voor een 'brand new start', dan kan je doen zoals pjotr zegt: gewoon de ganse schijf  opnieuw partitioneren en formatteren, maar in dat laatste geval moet je heel zeker zijn dat je gegevens veilig zijn op een ander medium.

Als je al een verbinding hebt met je laptop, dan moet je de gegevens die je wenst gewoon naar de laptop gaan kopiëren. In Ubuntu staan alle gebruikersgegevens van een gebruiker onder /home/$USER met $USER je loginnaam (wordt getoond als je in de console "echo $USER" typt).

Bottom line: zeg eerst eens wat je precies wil, dan kunnen we gericht adviseren over het hoe (dit is Linux: jíj beslist).

HDA1 helemaal leeggemaakt, wat nu?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/03, 13:49:30 »
Hallo,


bedankt voor jullie uitleg.

Wat ik precies wil gaan doen, is als de gutsy gibbon uitkomt, die gebruiken als besturingssysteem. Dus dat feisty fawn weggaat en in de plaats gusty gibbon komt. Dat stuk dat nu diende voor Windows, zou ik willen gebruiken voor ubuntu, alleen weet ik nog niet precies hoe dat moet (dat als home gebruiken, of moet mijn swap ofzo groter gemaakt worden).
Dus: dat stuk van Windows zou helemaal gebruikt mogen worden voor Ubuntu en als de gutsy gibbon uit is wil ik die gaan gebruiken als enige besturingssysteem. Als ik dan wanneer dat uitkomt, de officiële cd-rom kan aanschaffen van gusty gibbon heb ik die achter de hand om alles goed mee te installeren.

Dat is eigenlijk de bedoeling. Ik hoop dat jullie met mijn uitleg iets zijn.

Groetjes,

Els

HDA1 helemaal leeggemaakt, wat nu?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/04, 08:23:33 »
Goeiedag,


kan iemand mij nog eens helpen? Kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe ik mijn gegevens naar de laptop kan zetten? Ik begrijp dat niet goed. Normaal gezien heb ik daarmee een netwerk gemaakt maar ik ben ook niet zeker dat dat wel helemaal gelukt is zoals het moet.

Groetjes,

Els

HDA1 helemaal leeggemaakt, wat nu?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/07, 11:52:53 »
Dag iedereen,


ik heb alles netjes opgeschreven hoe het nu zit met mijn partities (van Gnome partitiebeheerder). Windows kan niet meer opgestart worden en dat stuk HDA1 is helemaal leeg. Ik heb nu alleen nog het hoognodige op mijn computer staan en alle foto 's en belangrijke documenten op een paar cd 's gebrand.
Als ik bij de partitiebeheerder rechtsklik op dat stuk HDA1, waar de Windows stond, dan kan ik daar nergens iets aanduiden om te formatteren. Alleen loskoppelen, vlaggen beheren en informatie.

Wat kan ik nu eigenlijk het beste doen om te zorgen dat dat stuk van Windows weg kan en dat dat gebruikt kan worden voor Linux? Moet ik dan mijn SWAP ook groter maken?

Ik heb een schermafdruk gemaakt van mijn partitiebewerker, hoe kan ik dat hier plakken zodat jullie dat kunnen zien en dat kunnen bekijken om mij wat meer uitleg te geven?

Groetjes,

Els

HDA1 helemaal leeggemaakt, wat nu?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/07, 12:02:56 »
Hallo,
Je maakt een gratis account op photobucket. Dan kunje die screenshot uploaden en plakken op t' forum
http://photobucket.com/
:)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

HDA1 helemaal leeggemaakt, wat nu?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/07, 12:52:34 »
Hallo,


ik versta er weinig van en het lukt niet om de schermafdruk te uploaden. Ik mail dat eventjes naar jou en dan kan jij het op het forum zetten hier als je wil.

Groetjes,

Els

HDA1 helemaal leeggemaakt, wat nu?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/07, 13:48:28 »
Geen probleem. Het is anders makkelijk - ga naar photobucket - join now - je kiest een login+ password en klaar ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

HDA1 helemaal leeggemaakt, wat nu?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/07, 16:08:26 »
Dat had ik begrepen, ik heb alles gedaan wat moet gedaan worden, alleen kan ik die schermafdruk wel aanduiden enzo, maar die komt niet in de balk te staan op photobucket en ik kan die dus niet uploaden. Ik heb het al verschillende keren geprobeerd en het lukt niet.

Ik had een mailtje gestuurd naar je hotmailadres dat bij jouw profiel staat.

Groetjes,

Els

HDA1 helemaal leeggemaakt, wat nu?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/07, 16:21:22 »
alstublieft ;)



Ik heb je mailtje gehad maar ik gebruik dat adres niet meer. Mijn nieuwe heb je gehad hoop ik. Moet je mailtje eerst goed lezen. Tis nogal een boterham. Laat nog wel iets weten
;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline vanadium

  • Lid
HDA1 helemaal leeggemaakt, wat nu?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/07, 21:02:59 »
Ik heb het reeds gezegd: wat je nu "moet" doen hangt af van wat je zelf "wil" doen. Wij kunnen alleen suggesties doen. Aangezien je een goed werkend systeem hebt met enkel Linux erop, zou je gewoon je oude windows partitie kunnen herformatteren naar het Linux bestandssysteem (ext3) en dan gebruiken als extra schijfruimte. Dit is veruit de gemakkelijkste optie, waarbij het huidige systeem behouden wordt.

Een andere optie is volledig herpartitioneren en herinstalleren, maar dan verlies je alle gegevens die nu op je computer staan (je moet ze natuurlijk eerst elders bewaren). Bij het herpartitioneren houd je uiteindelijk nog twee partities over, een / en een swap, of drie partities, root, aparte /home en swap (wat je nu hebt, maar met een windows partitie nog eens bij). Ook niet zo moeilijk, maar je herbegint "vanaf nul" (wat ook een voordeel kan zijn).

Een oplossing waar je al wat technische kaas voor moet gegeten hebben houdt herpartitioneren in met behoud van je huidige systeem. Dit zou een techisch moeilijker en ook langdurige optie zijn: het houdt in dat je je hda1 wist, je hda2 naar vor schuift (verplaatst), je hda3 ook naar voor schuift en dan vergroot om alle resterende ruimte te benutten.

HDA1 helemaal leeggemaakt, wat nu?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/08, 07:44:43 »
Dag vanadium,


bedankt voor de uitleg. Ik denk dat ik voorlopig overal af ga blijven en zeker ga wachten tot ik een externe harde schijf heb en dan alles ineens fatsoenlijk ga doen als de nieuwe versie, gutsy gibbon uit is. Het heeft weinig zin denk ik om nu vanalles te gaan doen en dan binnen een paar weken weer te moeten aanpassen of installeren.

Bedankt voor de uitleg, dat brengt ook wat meer duidelijkheid over wat er kan.

Groetjes,

Els

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HDA1 helemaal leeggemaakt, wat nu?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/08, 09:41:47 »
OK Els!

Let wel hierop: een besturingssysteem hoort op een *interne* harde schijf. Als je het op een *externe* harde schijf wil zetten, dan is dat een recept voor problemen.

HDA1 helemaal leeggemaakt, wat nu?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/08, 09:44:09 »
Dag pjotr,


ik zet geen besturingssysteem op een externe harde schijf. Die externe harde schijf dient om alle documenten van mijn computer daar op te zetten en die van de laptop, zodat we die niet kwijt zijn als er ooit eens iets moest gebeuren met de computer of laptop.

Groetjes,

Els

HDA1 helemaal leeggemaakt, wat nu?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/08, 13:29:30 »
Citaat van: Els1980
Dag vanadium,


bedankt voor de uitleg. Ik denk dat ik voorlopig overal af ga blijven en zeker ga wachten tot ik een externe harde schijf heb en dan alles ineens fatsoenlijk ga doen als de nieuwe versie, gutsy gibbon uit is. Het heeft weinig zin denk ik om nu vanalles te gaan doen en dan binnen een paar weken weer te moeten aanpassen of installeren.

Bedankt voor de uitleg, dat brengt ook wat meer duidelijkheid over wat er kan.

Groetjes,

Els
prima ;)
Laat maar iets weten
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk