Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alle files per ongeluk verwijderd (?)  (gelezen 6858 keer)

Alle files per ongeluk verwijderd (?)
« Gepost op: 2011/03/30, 15:21:01 »
Tijdens het testen van een Linux distributie heb ik helaas een grote fout gemaakt.    :(

Ik wilde 'CentOS' op een USB stick zetten.
Heb hiervoor het commando   sudo dd if=/home/henkoegema/Downloads/CentOS-5.5-i386-LiveCD-Release2.iso of=/dev/sdc bs=1M gebruikt.

/dev/sdc is echter niet mijn USB stick maar mijn externe Western Digital USB harddisk (1TB)
Ik ben nu dus al mijn files kwijt      :o      (of niet ?)


sudo fdisk -l

...............................
...............................

Disk /dev/sdc: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 121601 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x00000000

Disk /dev/sdc doesn't contain a valid partition table
henkoegema@DELL ~ $

Is hier nog iets te redden? Zo nee,   :'(   :'(   Zo ja, hoe?


Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

jesse2314

  • Gast
Re: Alle files per ongeluk verwijderd (?)
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/30, 15:29:44 »
Ik ben bang dat dit niet te herstellen valt :'(

Re: Alle files per ongeluk verwijderd (?)
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/30, 15:35:09 »
Afhankelijk van hoe groot dat .iso-bestand was kan je nog 't een en 't ander redden hoor.

Alleen de eerste 700 MB (of 4,7 GB) van je schijf zijn overschreven. Zoek even naar de programmaatjes testdisk en photorec (in het pakket testdisk in de repo's). Wie weet kan je alles (of het belangrijkste) nog redden...

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Alle files per ongeluk verwijderd (?)
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/30, 16:13:02 »
volgende keer kijk je wel of je de juiste schijf gebruikt om iets naartoe weg te schrijven?

Die live CD van Centos is 700 Mb groot. Je zou dus als het goed is enkel de eerste 700 MB van je schijf hebben overschreven. Ik heb goede ervaring met testdisk en photorec, en denk dat je wel een aardig pakket van je data kan herstellen.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline HarzG

  • Lid
Re: Alle files per ongeluk verwijderd (?)
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/30, 17:15:09 »
Volgens mij is het mogelijk dat je met een live-CD m.b.v. testdisk een reparatie uitvoert.
Hierbij zou ik niets meer schrijven naar de HD voordat je zeker weet dat de juiste data gevonden zijn en (globaal) de volgende handelingen uitvoeren:
0. documentatie van testdisk opsporen lezen en relevante delen afdrukken
1. live-CD starten, HD's niet laten mounten.
2. de universe bronnen aanvinken (als die uit zijn) en testdisk installeren
3. met testdisk de sdc 1TB laten bekijken en laten zoeken naar de verdwenen partitie(s)

Bij punt 0 zou ik ook naar de MBR-kwestie kijken. Die is volgens mij ook weg en moet hersteld worden.

Ik ben geen ervaren testdisk-expert, maar ik had "het genoegen" een keer een partitie, die met een vergelijkbare opdracht verdwenen was, te kunnen herstellen.
NB: Daarna was bij mij alles weer terug.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Alle files per ongeluk verwijderd (?)
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/31, 08:27:07 »
Moet ik de files proberen terug te zetten met m.b.v. een Live-CD en testdisk, of testdisk gewoon op m'n werkend systeem installeren?
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Alle files per ongeluk verwijderd (?)
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/31, 10:44:42 »
Heb nu testdisk geinstalleerd en de optie
[Advanced] Filesystem Utils
gekozen.

Dan krijg ik
No partion available.

Hoe nu verder?   ???
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Alle files per ongeluk verwijderd (?)
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/31, 11:39:48 »
Als eerste zou ik een image maken van die schijf, zodat je het niet nog erger maakt.
De recoveryprogramma's kan je dan loslaten op de image, zodat als je een fout maakt je data niet permanent weg is en je het nog eens kan proberen.

Lees daarna de handleidingen hier: http://www.cgsecurity.org/
Je kan het eerst proberen met testdisk, en werkt dit niet dan gebruik je photorec.

Re: Alle files per ongeluk verwijderd (?)
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/31, 16:29:05 »
$ sudo testdisk /list

............................................
............................................
Disk /dev/sdb - 1000 GB / 931 GiB - CHS 121601 255 63, sector size=512

.............................................

Disk /dev/sdb - 1000 GB / 931 GiB - CHS 121601 255 63
    Partition Start        End    Size in sectors

No partition is bootable

Kan ik hier nu zonder problemen zelf een partition aanmaken?    ???

Het lijkt erop dat zonder een partition de files niet zichtbaar zijn (?)

Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Alle files per ongeluk verwijderd (?)
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/31, 16:59:35 »
Je moet eerst een image maken van de schijf, zodat je als je een foutje maakt niet permanent alles kwijt bent.
Als je nu een nieuwe partitie naar de schijf schrijft loop je het risico dat je nog meer beschadigt, of zelfs alles permanent kwijt bent.

Re: Alle files per ongeluk verwijderd (?)
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/31, 20:40:32 »
Je moet eerst een image maken van de schijf, zodat je als je een foutje maakt niet permanent alles kwijt bent.
Als je nu een nieuwe partitie naar de schijf schrijft loop je het risico dat je nog meer beschadigt, of zelfs alles permanent kwijt bent.


Hoe maak ik het beste een image?

Mijn externe USB HD is 1TB. Hiervan is ongeveer 10% in gebruik.
Wordt de image dan ook 1TB? Zoveel plaats heb ik echter niet op m'n tweede USB HD. (264 GB free)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Alle files per ongeluk verwijderd (?)
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/31, 20:57:44 »
Die image wordt ook 1 TB, omdat de data echt overal kan staan.
Je maakt die het beste ook met dd.
sudo dd if=/dev/sdc1 of=/media/andereschijf/bestand.img

Let er dan wel op dat je nu wel de goede pakt ;)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Alle files per ongeluk verwijderd (?)
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/31, 22:17:54 »
Als er een grote HD beschadigd is, dan is m.i. een complete image geen optie - je moet anders nl. een tweede HD kopen die net zo groot is om zo'n image te kunnen plaatsen.

De opdracht
sudo dd if=/dev/sdc1 of=/media/andereschijf/bestand.imgkopieert volgens mij een partitie naar een bestand. Het probleem voor Henk is volgens mij dat deze partitie niet meer wordt gevonden/gezien omdat die door de eerdere kopie-opdracht van 700MB werd overschreven.

@henkoegema
Als je in testdisk "analyse" kiest en hierna quicksearch, wat wordt dan getoond? (op de vraag Vista-partitie zeg ik "Nee").
Bij testdisk->analyse->quicksearch (Vista vraag No), hierna enter->wordt een structuur getoond. Die wordt als een lijst van groene partities getoond. Daarna druk je enter en je ziet een lijst partities zoals die zou worden geschreven. Kijk of dat zo klopt met de eerder bekende indeling, als je de gok wilt wagen - kies "write".

Zoals ik eerder zei: ik ben geen testdisk-expert en kan de gevolgen hiervan niet overzien. Wie meer weet, mag het zeggen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline rja

  • Lid
Re: Alle files per ongeluk verwijderd (?)
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/31, 22:22:53 »
Die image wordt ook 1 TB, omdat de data echt overal kan staan.
Je maakt die het beste ook met dd.
sudo dd if=/dev/sdc1 of=/media/andereschijf/bestand.img

Let er dan wel op dat je nu wel de goede pakt ;)
Als je Clonezilla gebruikt, met compressie.

Wordt die image niet 1 tb groot.


Offline HarzG

  • Lid
Re: Alle files per ongeluk verwijderd (?)
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/31, 22:36:05 »
Als je Clonezilla gebruikt, met compressie.

Wordt die image niet 1 tb groot.
Nogmaals: als een partitie niet meer wordt gezien omdat die overschreven is, dan kan ook niet "correct gekloond" worden. Stap1 is volgens mij herstellen met testdisk.
Het klonen is volgens mij alleen dan een optie als de complete HD naar een even grote HD wordt geschreven voordat de herstel-operatie begint. Als je geen tweede 1TB HD wilt kopen, rest alleen de gok c.q. het vertrouwen in testdisk.
Als er gekloond wordt, dan zou in de opdracht voor de complete HD volgens mij if=/dev/sdc moeten staan i.p.v. if=/dev/sdc1.

Verder weet ik uit eigen ervaring dat een compressie een onbruikbare image kan produceren die helaas ook niet hersteld kan worden naar een partitie.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Alle files per ongeluk verwijderd (?)
« Reactie #15 Gepost op: 2011/04/01, 03:50:37 »
Het allerbelangrijkste is dat je helemaal niks meer schrijft naar de beschadigde schijf. Met iedere schrijfactie loop je het risico dat je het alleen maar erger maakt en dat je minder of helemaal niks meer kan herstellen. Vandaar mijn suggestie om je herstelpogingen op een image te doen.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Alle files per ongeluk verwijderd (?)
« Reactie #16 Gepost op: 2011/04/01, 21:08:52 »
Het allerbelangrijkste is dat je helemaal niks meer schrijft naar de beschadigde schijf.
Daar ben ik het "in principe" met je eens, maar ...
Volgens mijn is het maken van een image lastig:
a. vanwege de grote van de HD (1TB); b. omdat de eerste 700MB zijn overschreven.
Als de 1e 700MB niet meer gevonden worden bij het maken van een "achteraf"-image, dan is voor mij de vraag wat als image wordt getoond: de nieuwe 700MB ISO of de oudere indeling met de partitie (van onbekende grootte) die hersteld moet worden.
Voor een "veilige" herstel-operatie ben je ca. € 100 kwijt voor een 1GB HD. Hiermee zou je een complete HD-kloon kunnen maken voordat je een reparatie begint. Als je dat bedrag niet wilt uitgeven, dan rest niets anders dan een "gok met" + "vertrouwen in" testdisk.

Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Alle files per ongeluk verwijderd (?)
« Reactie #17 Gepost op: 2011/04/01, 21:19:15 »
Het is dan wel een gok die je neemt, die in principe niet nodig is.
Afhankelijk van wat de data voor je waard is kan je die gok nemen. Maar goed, als die data belangrijk voor je was, dan had je er wel backups van gemaakt lijkt me.

Vertegenwoordigt die data meer dan 100 € voor je, dan maak je eerst een backup. Is het nu alleen maar leuk om nog wat terug te kunnen halen maar is het niet erg als dat mislukt, waag dan de gok.

Re: Alle files per ongeluk verwijderd (?)
« Reactie #18 Gepost op: 2011/04/04, 13:39:54 »
Ik heb testdisk nog niet geprobeerd. (ga dat nog proberen)

Wel photorec. Heb hiermee zeer veel alweer terug kunnen zetten.
Alleen.......het is net als een boek met duizend bladzijden (zonder bladzijde nummer), die je eruit scheur, doorelkaar gooit en dan weer moet proberen terug te zetten.    :o

Hoe kan ik xml en avi files met photorec terugzetten? Deze files types zie ik er bij Options niet bij staan.

Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)


Re: Alle files per ongeluk verwijderd (?)
« Reactie #20 Gepost op: 2011/04/05, 14:19:10 »
......................................................
Hier staat avi wel tussen, dus het zou moeten kunnen: http://www.cgsecurity.org/wiki/File_Formats_Recovered_By_PhotoRec

Ja, het is even zoeken, maar het staat er inderdaad bij.    ;)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Alle files per ongeluk verwijderd (?)
« Reactie #21 Gepost op: 2011/04/10, 09:44:35 »
Heb het meeste weer terug m.b.v. 'photorec'.

Testdisk zegt dat er nu geen partitie is.
Ik wil nu wat verder testen en weer een partitie aanmaken.
Welke file type (uit de List of partition type) moet ik nu kiezen voor mijn WD (Westen Digital) USB harddrive?

Is dat misschien  17 hid. HPFS/NTFS   ???



Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)