Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Re: Wie werkt er met CMS Made Simple  (gelezen 13806 keer)

Re: Wie werkt er met CMS Made Simple
« Reactie #25 Gepost op: 2020/04/23, 12:51:38 »
...
« Laatst bewerkt op: 2020/04/27, 15:04:27 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Re: Wie werkt er met CMS Made Simple
« Reactie #26 Gepost op: 2020/04/23, 13:16:36 »
Als Spidey de enige gebruiker van het systeem is, is mijn antwoord correct.
Nee, want PHP moet die rechten hebben, niet de gebruiker.
Voor meerdere gebruikers regel je inderdaad de rechten per gebruiker.
Dat doe je in PHP en niet in het besturingssysteem.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Re: Wie werkt er met CMS Made Simple
« Reactie #27 Gepost op: 2020/04/23, 14:26:10 »
...
« Laatst bewerkt op: 2020/04/27, 15:04:33 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Wie werkt er met CMS Made Simple
« Reactie #28 Gepost op: 2020/04/23, 15:24:00 »
Beste tipgever en probleem besprekers,

Ik ben slechts gebruiker, heb rechten gekregen om foto's, muziek en wat documenten te uploaden. Ik maak wat pagina's waar info op komt etc.

Verder verdiep ik me niet te diep in hoe CMS in elkaar zit.

Het verbaasd me dat niet alle "truukjes", die vind om wat aparts op een pagina te zetten, niet overal werken. Om dat dan wel te laten plaatsvinden ga ik opzoek op internet en fora.

Omdat ik al jaren met Wordpress een andere website verzorg ben ik gewend aan de nukken en kunnen van Wordpress.

Tot nu toe lukt het steeds om wel wat werkbaars te maken, maar ik zie nog steeds verschil in "uitvoering" van een muziekspeler op Firefox en Chromium.

Wie weet is het ineens opgelost.

SPW
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Re: Wie werkt er met CMS Made Simple
« Reactie #29 Gepost op: 2020/04/24, 13:05:30 »
Het is vreemd dat uit een lijstje mp3's er maar 1 niet werkt.
Dat geeft aan dat er qua rechten niets mis is, want anders zouden die anderen ook niet werken. Dan denk ik dat er met dat ene bestand iets niet goed is.

Ik heb je (in PM) nog wat opties gegeven welke misschien kunnen helpen.
Heb je die al geprobeerd?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

JorisC

  • Gast
Re: Wie werkt er met CMS Made Simple
« Reactie #30 Gepost op: 2020/04/24, 14:29:52 »

Citaat
Omdat ik al jaren met Wordpress een andere website verzorg ben ik gewend aan de nukken en kunnen van Wordpress.

Wordpress is de software
CHMOD rechten stel je op de server in met FTP
https://www.hosting2go.nl/klantenservice/webhosting/ftp/wat-is-chmod

Re: Wie werkt er met CMS Made Simple
« Reactie #31 Gepost op: 2020/04/24, 15:52:36 »
Wat kan een topic toch verziekt worden!
Er is een responsive-desgin template dat draait op het CMS Simple Machine.
Nu wordt er een statische tabel/cel ingevoerd (het liefste een rij van drie) voor MP3 tjes en opeens reageert de website  niet meer responsive. Hoe gek is dat?
Dat is het probleem en daar werd een oplossing voor gezocht. Wordt er eindeloos geouwehoerd over rechten, scripts, PHP. cmod, Apache en god weet wat niet al. Wat er allemaal niks mee te maken heeft.
Wat een vertoning.
Ik heb tientallen malen WordPress en Joomla! website's geïnstalleerd en geconfigureerd en ik heb nog nooit rechten hoeven aan te passen met FTP of direct op de server. Bij de installatie van WP of Joomla! staan de rechten van mappen en bestanden al gelijk goed, zoals ik al eerder zei,  omdat dit zo is ingesteld door de host.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/24, 15:56:59 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Wie werkt er met CMS Made Simple
« Reactie #32 Gepost op: 2020/04/24, 16:02:54 »
Wat kan een topic toch verziekt worden!
Er is een responsive-desgin template dat draait op het CMS Simple Machine.
Nu wordt er een statische tabel/cel ingevoerd (het liefste een rij van drie) voor MP3 tjes en opeens reageert de website  niet meer responsive. Hoe gek is dat?
Dat is het probleem en daar werd een oplossing voor gezocht. Wordt er eindeloos geouwehoerd over rechten, scripts, PHP. cmod, Apache en god weet wat niet al. Wat er allemaal niks mee te maken heeft.
Wat een vertoning.
Ik heb tientallen malen WordPress en Joomla! website's geinstalleerd en geconfigureerd en ik heb nog nooit rechten hoeven aan te passen met FTP of direct op de server.

Omdat jouw kennis tekort schiet of omdat het bij jou wel goed gegaan is (mooi zo!) wil nog niet zeggen dat het er niets mee te maken heeft.
Rechten, scripts, PHP. cmod, Apache en god weet wat niet al hebben er allemaal niks IETS mee te maken. Zij zijn allemaal betrokken, zonder kunnen wordpress, joomla of CMS-made-simple niets, en dat werd slechts uitgelegd omdat sommigen dat niet leken te weten of begrijpen :D . Het is trouwens Chmod. ;)
Als chmod rechten of gebruikersrechten niet goed staan (niet goed gegaan zijn) dan had dat de oorzaak kunnen zijn. En dit kan zelfs bij de ISP liggen waarbij de rechten niet goed verwerkt kunnen worden. Allemaal al vaker mee gemaakt dus niet onwaarschijnlijk of uitgesloten, of zoals jij het noemt "verziekend" irrelevant. Niemand heeft gezegd dat dit het probleem "moest zijn" maar wil dit voor de zekerheid gewoon uitsluiten.

Dat inmiddels duidelijker geworden is wat het probleem zou kunnen zijn of was, was aan het begin geheel nog niet duidelijk dus zoekt iedereen nog naar mogelijke opties.
Hierbij was het ook niet handig dat er op de achtergrond in PM meer besproken werd dan in dit topic. Waarvan ik dacht dat ik de enige was die via PM aangesproken werd maar nu blijkt dat meerdere personen over PM met hem communiceerden.

Maar waarom probeer je nou goede inhoudelijke reacties belachelijk te maken? Het is door jou gedoe dat we er nog over bezig zijn. Ik heb het inmiddels allang uitgesloten zoals ik al zei en jij kunt lezen. Geniet je van dat blijven donderen?

#HoudtTochOnderhandEensOpMetDatOnzinnigeVijandigeGedoe
« Laatst bewerkt op: 2020/04/24, 16:31:33 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Re: Wie werkt er met CMS Made Simple
« Reactie #33 Gepost op: 2020/04/24, 16:36:06 »
Ik heb tientallen malen WordPress en Joomla! website's geïnstalleerd en geconfigureerd en ik heb nog nooit rechten hoeven aan te passen met FTP of direct op de server.
Dat verschilt sterk bij de verschillende CMS'en, de ene wel en de andere niet.
Laat je het installeren door een stukje software op een server (installatron o.i.d.) dan gaat het in de regel goed.
Pak je thuis uit en transporteer je het daarna met FTP naar de server, dan moet je het in de regel aanpassen, zeker bij de kleinere CMS'en.
Neem als voorbeeld docuwiki, daar moet je echt een aantal mappen aanpassen v.w.b. de rechten voordat de installatie doorloopt en dat is bij een aantal CMS systemen ook zo.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wie werkt er met CMS Made Simple
« Reactie #34 Gepost op: 2020/04/24, 17:25:49 »
Inderdaad. En de ene ISP en ISP-abo is zijn de andere niet.
Het ene abonnement geeft je volledige toegang, waar de andere ISP van alles in het abo blokkeert zodat je voor zo'n beetje handeling afhankelijk bent van de ISP om dat toe te passen (uiteraard tegen betaling).
Zo kwam ik abo's tegen waar chmodden niet eens mogelijk was, en dan werkt cmodden m.b.v. install.php ook niet. En je wilt niet weten hoeveel install.php's ook nog fout gaan, want de install.php van wordpress 1.1 kan weer helemaal anders verlopen dan wordpres 1.2, of ineens fouten bevatten.

De vraag-informatie was redelijk beperkt en vermelde dit soort belangrijke informatie niet. Ja dan moet je vragen gaan stellen en zaken uit gaan sluiten om tot de juiste antwoorden te komen.

Als nou eens iedereen gewoon stopt met dit slap gelul. Want een aantal die telkens bij herhaling zeuren over slap gelul lullen zelf het slapst. Of zeuren ze om het zeuren?
« Laatst bewerkt op: 2020/04/24, 17:39:50 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

JorisC

  • Gast
Re: Wie werkt er met CMS Made Simple
« Reactie #35 Gepost op: 2020/04/24, 18:55:58 »
Wanneer je Wordpress installeert via Installatron gebeurt alles automatisch , zelfs de databank aanmaken . Bij het gebruik van Installatron kun je geen gebruik maken van de bestandsbeheerder en kun je dus ook niet gaan chmodden .Je wordpress site word door installatron beheert .
Wanneer je Wordpress handmatig installeert  door zelf eerst te downloaden en dan naar de server te uploaden kun je gans je wordpress site zelf chmodden .
Moet je ook zelf met MySql je databank en gebruikers aanmaken .
https://installatron.com/
« Laatst bewerkt op: 2020/04/24, 18:58:13 door JorisC »

JorisC

  • Gast
Re: Wie werkt er met CMS Made Simple
« Reactie #36 Gepost op: 2020/04/24, 19:03:03 »
Als je ISP je Directadmin aanbied heb je er automtisch installatron bij .
https://www.directadmin.com/
Als je ISP je Cpanel aanbied  word de webappicatie installatron niet meegeleverd.
https://cpanel.net/

Re: Wie werkt er met CMS Made Simple
« Reactie #37 Gepost op: 2020/04/24, 21:16:42 »
Maar waar komt de informatie dan vandaan dat er sprake is van Installatron?
Ik zie het nergens vermeldt. Niet in dit topic en ook niet in PM.

Het lijkt me handig als spidey eerst wat duidelijkheid verstrekt over de omstandigheden. Scheelt een hoop speculatie en raden van iedereen (inclusief ikzelf).
Op wat voor server draait het? Eigen? ISP? Volledig? Beperkt?
Hoe is geinstalleerd? install.php? Installatron? Handmatig? Pre-installed bij domein?
Hoe modificeert hij zo iets? Waar kan hij bij? In de CMS Admin? Bestanden op de server via FTP?
« Laatst bewerkt op: 2020/04/24, 21:27:00 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

JorisC

  • Gast
Re: Wie werkt er met CMS Made Simple
« Reactie #38 Gepost op: 2020/04/25, 02:13:02 »
Citaat
Maar waar komt de informatie dan vandaan dat er sprake is van Installatron?
Ik zie het nergens vermeldt. Niet in dit topic en ook niet in PM.

Ik lees het ook in een bericht van Ron


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Re: Wie werkt er met CMS Made Simple
« Reactie #39 Gepost op: 2020/04/25, 09:32:34 »
Ik lees het ook in een bericht van Ron
Het is een mogelijkheid, wij hebben duidelijk te weinig info.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Re: Wie werkt er met CMS Made Simple
« Reactie #40 Gepost op: 2020/04/25, 13:21:44 »
Ik lees het ook in een bericht van Ron
Het is een mogelijkheid, wij hebben duidelijk te weinig info.........

Dat bedoel ik. Ron speculeert hierin ook (goedbedoeld, dat is wel duidelijk). Maar zeker is het niet.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Wie werkt er met CMS Made Simple
« Reactie #41 Gepost op: 2020/04/27, 19:41:11 »
Als laatste nog even een tip en dan kan dit topic wat mij betreft op slot: (voor verdere studie voor Spidey):

Tabellen: hoewel de tabel bij statische websites een zeer handig een veelgebruikt element was, zijn ze voor responsive websites een stuk minder handig. Dat komt omdat een normale tabel statisch is. Wordt de tabel te breed voor het beeldscherm, dan krijgen we een horizontale scrollbalk, en dat is nou precies wat we met responsive design willen voorkomen! Het verdelen van content over een pagina kunt u in plaats van met een tabel doen met rijen en kolommen (rows en cols).  Wanneer u content heeft dat écht in een tabel moet, dan kunt u dat doen met een responsive tabel. Deze tabel schaalt wat meer mee met de schermgrootte, en wanneer nodig wordt een horizontale scrollbalk toegevoegd aan de tabel zelf, en dus niet aan de pagina.
Bron: https://www.shoxl.com/nl/content-editen-van-een-responsive-webshop
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Wie werkt er met CMS Made Simple
« Reactie #42 Gepost op: 2020/06/25, 07:25:34 »
Aan alle tipgevers in deze topic: Bedankt voor de informatie.

Het probleem is nog steeds niet opgelost.

Maar ik blijf zoeken.

Ik stop nu met dit item.

Spidey-Westland
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Re: Wie werkt er met CMS Made Simple
« Reactie #43 Gepost op: 2020/06/25, 18:15:09 »
Jammer dat het niet opgelost is  :(
Als je ondersteuning wenst, laat maar weten.
« Laatst bewerkt op: 2020/06/26, 17:14:11 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen