Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toegangsrechten voor hardware (o.a. Gthumb en pencamera lopen mis)  (gelezen 2714 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Geachten,

Ik heb zo'n USB cameraatje aan mijn computer gehangen (Aiptek Megacamera -- naam doet meer vermoeden dan het is, maar dit terzijde).

Als ik als root Gthumb laat lopen, kan ik WEL de beelden inladen. Ik gebruik dan sudo Gthumb.

Doe ik hetzelfde echter "gewoon" vanuit Toepassingen > Grafisch > gThumb dan start het programma wel op, hij herkent dan wel EEN camera, maar geeft onmiddellijk de melding dat er iets fout loopt.

Voor alle duidelijkheid: ik heb mezelf (Jens) in de groep "camera" gestoken en ook in de groep "plugdev" (dat laatste omdat er ergens in een handleiding stond dat dit de feitelijke groep is die door de scanner wordt aangesloten). Maar toch geeft me dit niet de verwachte toegang.

En dan nu de vragen:
-1- waar "zit" een aangekoppelde camera eigenlijk in de mappenstructuur van Ubuntu / Linux? In Windows vind je elk toestel nogal gemakkelijk via de verkenner, maar hoe het nu in Ubuntu/Linux zit is me niet duidelijk. Hangt een camera nu aan /etc/hotplug of waar kan je "zien" waar je camera of wat dan ook voor toestel in feite aan hangt?
-2- hoe kan je weten welke toegangsrechten moeten worden toegekend aan welke map of poort om toegang te verlenen aan jezelf als gebruiker en eventueel zelfs aan andere gebruikers? Ik vermoed nl. dat het in feite geen goed idee is om alle randapparatuur alleen maar als root te benaderen (bv. door sudo).
-3- klopt mijn veronderstelling dat het begrip "hotplug" in Ubuntu overeenstemt met "plug and play" in Windows?
-4- Ik durf al wel eens knoeien met bestanden om (bijvoorbeeld) toch maar toegang te krijgen tot mijn randapparatuur. Af en toe blokkeer ik daarmee zaken (vermoed ik althans) of durf ik al eens een configuratiebestandje "aanpassen". Bestaat er een goede manier om je wijzigingen te "resetten" naar een soort standaard, zodat je terug van nul kan beginnen? Let op: ik bedoel hier niet het terug installeren van Ubuntu, want dan wordt het wel een ietsje overdreven drastisch.

-5-als randvraag (maar toch belangrijk voor mij): bestaat er ergens een overzicht van de verschillende betekenissen van de verschillende bestandsvormen en mapnamen in Linux en Ubuntu? Ik heb me al vaak afgevraagd wat die dev, opt, hotplug, etc enzovoort mappen allemaal betekenen.

Tot slot: Ubuntu lijkt me erg goed, maaaaaarrrrrrrrrr ... ik gebruik nogal wat randapparatuur en ik moet toch zeggen dat het aankoppelen van randapparatuur nu niet bepaald vlot verloopt. Het lijkt me dat "die van Ubuntu" het boeltje nogal stevig afgesloten houden, waardoor toegangsrechten erg moeilijk zijn te geven.

Jens
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

budster

  • Gast
Toegangsrechten voor hardware (o.a. Gthumb en pencamera lopen mis)
« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/11, 01:13:44 »
1) ik denk (weet niet zeker) onder /media

Ik heb zelf geen camera (helaas) dus met de rest kan ik je niet echt helpen. Iemand anders vast wel

Tja, randapparatuur wil nog wel eens een klein beetje problematisch zijn. aan de andere kant zo een camera zou vanaf de computer gezien gewoon een USB stick zijn met foto's erop dus ik begrijp problemen ermee ook niet helemaal. Maar ik denk ook niet dat leveranciers van dit soort hardware de moeite nemen om het linux gebruikers moeilijk te maken. Ze hebben alleen niet de moeite genomen om het apparaat op linux te testen.

budster

  • Gast
Toegangsrechten voor hardware (o.a. Gthumb en pencamera lopen mis)
« Reactie #2 Gepost op: 2006/05/11, 01:21:13 »
Enne mensen die je verder willen hebben gaan je vast vragen om: /etc/fstab en de uitvoer van mount, als je dat alvast post dan is je probleempje sneller opgelost.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Toegangsrechten voor hardware (o.a. Gthumb en pencamera lopen mis)
« Reactie #3 Gepost op: 2006/05/11, 09:52:28 »
1) Inderdaad, mountpoint is in /media
2) Dat zou normaal automatisch allemaal OK moeten zijn. Je kan het zien in rechterklik, permissies
3) ja
4) Neem eerst een back-up van het bestand. Voor bewerking sla je het op als bestand.back-up, mislukt het kun je terug hernoemen.
5) google, maar in het kort:
bin, programma's
boot, stuff om te booten (echt waar :))
dev, devices. Wordt elke keer aangemaakt wanneer je opstart. Je fototoestel zal er ook inzitten op moment dat het geplugd is. Maar dit is de device, niet het 'gemounte ding'
etc, confiuraties
lib, libraries, vgl dll
home, de enige map waar je standaard naar kan schrijven, houden zo
initrd, nog meer opstartstuff
mnt, in Ubuntu leeg, gebruik het als je eens iets zelf mount of voor fat partities bij dual boot
proc, zoals dev, elke keer opnieuw aangemaakt, systeem info
usr, user gebonden software, grootste, samen met etc

5b)
Ligt aan de hardware-makers die de linux-markt te klein vinden. Ubuntu houdt helemaal niet toe

Nu, waarom werkt het niet? Gebruik je dapper? Want daar werd hotplug buitengesmeten als ik mij niet vergis. Het werkt nu via HAL of zo. Heb het nog niet bestudeerd gezien het perfect werkt voor mij... Wat heb je al gewijzigd/geprobeerd?

Toegangsrechten voor hardware (o.a. Gthumb en pencamera lopen mis)
« Reactie #4 Gepost op: 2006/05/11, 11:42:39 »
Citaat van: Jenske
-1- waar "zit" een aangekoppelde camera eigenlijk in de mappenstructuur van Ubuntu / Linux? In Windows vind je elk toestel nogal gemakkelijk via de verkenner, maar hoe het nu in Ubuntu/Linux zit is me niet duidelijk. Hangt een camera nu aan /etc/hotplug of waar kan je "zien" waar je camera of wat dan ook voor toestel in feite aan hangt?
De device-node (representatie van je apparaat als bestand) zit in /dev. De bestanden vind je in /media/label_van_bestandssysteem
Citaat
-2- hoe kan je weten welke toegangsrechten moeten worden toegekend aan welke map of poort om toegang te verlenen aan jezelf als gebruiker en eventueel zelfs aan andere gebruikers? Ik vermoed nl. dat het in feite geen goed idee is om alle randapparatuur alleen maar als root te benaderen (bv. door sudo).
Goede vraag, daarvoor moeten we iets meer weten over het apparaatje. Verbind de camera met de pc, voer het commando 'mount' uit en stuur de uitvoer mee. Dat dit niet automatisch goed gaat is een bug en kunnen we oplossen als je meehelpt met de diagnose stellen :)
Citaat
-3- klopt mijn veronderstelling dat het begrip "hotplug" in Ubuntu overeenstemt met "plug and play" in Windows?
Half, maar de details zijn niet boeiend ;)
Citaat
-4- Ik durf al wel eens knoeien met bestanden om (bijvoorbeeld) toch maar toegang te krijgen tot mijn randapparatuur. Af en toe blokkeer ik daarmee zaken (vermoed ik althans) of durf ik al eens een configuratiebestandje "aanpassen". Bestaat er een goede manier om je wijzigingen te "resetten" naar een soort standaard, zodat je terug van nul kan beginnen? Let op: ik bedoel hier niet het terug installeren van Ubuntu, want dan wordt het wel een ietsje overdreven drastisch.
Veel dingen zijn met dpkg-reconfigure of met het purgen en opnieuw installeren van een pakket wel goed te zetten.
Citaat
-5-als randvraag (maar toch belangrijk voor mij): bestaat er ergens een overzicht van de verschillende betekenissen van de verschillende bestandsvormen en mapnamen in Linux en Ubuntu? Ik heb me al vaak afgevraagd wat die dev, opt, hotplug, etc enzovoort mappen allemaal betekenen.
Zoek op tldp.org eens naar "fhs" of "filesystem hierarchy standard", dat legt alles uit.
Citaat
Tot slot: Ubuntu lijkt me erg goed, maaaaaarrrrrrrrrr ... ik gebruik nogal wat randapparatuur en ik moet toch zeggen dat het aankoppelen van randapparatuur nu niet bepaald vlot verloopt. Het lijkt me dat "die van Ubuntu" het boeltje nogal stevig afgesloten houden, waardoor toegangsrechten erg moeilijk zijn te geven.
Dat zou niet zo moeten zijn - stuur de uitvoer van het commando id eens mee.

Offline Jenske

  • Lid
Toegangsrechten voor hardware (o.a. Gthumb en pencamera lopen mis)
« Reactie #5 Gepost op: 2006/05/11, 18:31:06 »
Dag mensen,

Bedankt voor de antwoorden. Ongelooflijk hoe fijn de Ubuntu-gemeenschap werkt! Ik heb reeds meer dan 20 jaar uitgebreide ervaring met Windows en PCgelijkaardigen ---wie herinnert zich nog Windows 3.0 en de Commodore 64?--- maar nog nooit zo snel en duidelijk antwoorden gekregen.




Hier wat van de gevraagde achtergrondinformatie.

Resultaten van mount
-------------------------------
/dev/hda1 on / type ext3 (rw,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw)
sysfs on /sys type sysfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw)
usbfs on /proc/bus/usb type usbfs (rw)
tmpfs on /lib/modules/2.6.12-10-386/volatile type tmpfs (rw,mode=0755)
/dev/hda2 on /home type ext3 (rw)
tmpfs on /dev type tmpfs (rw,size=10M,mode=0755)


Inhoud van /etc/fstab (wat betekent de naam van dat bestand trouwens?)
------------------------------------------------------------------------------------------------------
# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/hda1       /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
/dev/hda2       /home           ext3    defaults        0       2
/dev/hda5       none            swap    sw              0       0
/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto  0       0

#volgende lijn toegevoegd door jens
#maar nadien weer uitge-hekt omdat er bij opstart kennelijk een fout is
#bij het mounten van het local file system
#none /proc/bus/usb usbfs defaults  0  0

-----------------------------------------------------
Zoals je trouwens aan de laatste regels van mijn fstab kan zien, heb ik er zelf al aan geknutseld. Dat dateert nog uit de tijd (enkele dagen geleden) dat ik wanhopig poogde om mijn Minolta scanner aan de praat te krijgen.



Verder:
----------
Ik heb op dit ogenblik aan mijn PC hangen:
-- dat klein cameraatje waarvan in mijn eerdere mails sprake
-- een diascanner Minolta Dual Scan II

Het eerste ding draait ondertussen zoals het moet. Ik heb inmiddels de toegangsrechten voor mij (Jens) in de groep scanner gestoken, zodat ik nu wel mijn AIPTEK kan benaderen.
Mijn diascanner blijft problemen geven (zie een eerdere vraag in dit forum), maar ik vermoed dat ik toch langzaam maar zeker het ding aan de praat zal krijgen. Het heeft kennelijk alles te maken met toegangsrechten.



Naarstig graaf ik dus verder!
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

budster

  • Gast
Toegangsrechten voor hardware (o.a. Gthumb en pencamera lopen mis)
« Reactie #6 Gepost op: 2006/05/11, 18:34:50 »
Heb je geprobeert wat dennis schreef?

Toegangsrechten voor hardware (o.a. Gthumb en pencamera lopen mis)
« Reactie #7 Gepost op: 2006/05/11, 18:36:34 »
Hmm, volgens mount is je camera niet gemount - benader je hem soms als een soort scanner vanuit gthumb?

Offline Jenske

  • Lid
Toegangsrechten voor hardware (o.a. Gthumb en pencamera lopen mis)
« Reactie #8 Gepost op: 2006/05/11, 19:00:11 »
Dag,

Mijn camera Aiptek benader ik inderdaad vanuit Gthumb. Dat loopt in elk geval perfect.

Maar mijn scanner (Minolta Dimage) blijft maar problemen opleveren. Als ik Xsane (0.991) opstart, zelfs als root (sudo), begint het boeltje wel te scannen, maar telkens opnieuw loopt het halverwege (of iets van die strekking) vast met de mededeling dat de communicatie met de scanner is misgelopen.

Resultaten van ID
uid=1000(jens) gid=1000(jens) groepen=4(adm),20(dialout),24(cdrom),25(floppy),29(audio),30(dip),44(video),46(plugdev),104(lpadmin),105(scanner),106(admin),112(saned),1000(jens),1001(rebekka),1002(camera)

Gooi ik mijn diascanner uit het raam? Spring ik er beter zelf uit? Stap ik terug over naar maajkroschoft?

LET OP: ik wil eventueel wel overstappen naar Dapper Drake ........ MAARRRRRR ik ben zo'n leek in heel dat verhaal dat ik met grote angst zit om mijn pas verworven kennis ---ik "doe" nog maar enkele maanden Linux--- compleet naar de verdoemenis moet zien gaan door het installeren van een systeem dat blijkens de forums nog niet helemaal klaar is.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

budster

  • Gast
Toegangsrechten voor hardware (o.a. Gthumb en pencamera lopen mis)
« Reactie #9 Gepost op: 2006/05/11, 19:13:06 »
Dapper is nog Beta (en word zeer binnenkort stable), maar volgens de linux standaard is XP nog niet klaar om uberhaubt te testen. En je kan (als je de ruimte er voor hebt, een dual of tripple boot maken).

En als je problemen met Dapper mocht krijgen, mensen zijn hier niet te beroerd om je te helpen. Je moet maar zo denken, beste manier om linux te leren is je systeen een paar keer flink overhoop hebben gehaalt. Voor je het weet ben jij mensen hier aan het helpen.

Saamelainen

  • Gast
Toegangsrechten voor hardware (o.a. Gthumb en pencamera lopen mis)
« Reactie #10 Gepost op: 2006/05/11, 19:24:57 »
Jenske, ik ben nu ongeveer een maand met Dapper bezig en het gaat hier erg soepel. Ik heb hier al eens vaker verteld dat ik geen kaas gegeten heb van de terminal en toch wil het me allemaal goed lukken. Er valt natuurlijk niet te garanderen dat je hardware allemaal herkend wordt, maar de kans is wel groter in Dapper. Bovendien is de release van Dapper al over ruim 3 weken. Ik ervaar het zelf als behoorlijk stabiel.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Toegangsrechten voor hardware (o.a. Gthumb en pencamera lopen mis)
« Reactie #11 Gepost op: 2006/05/11, 20:03:40 »
Vraagje: was je camera wel aangesloten toen je monut deed? En stond die aan?

En fstab is een file waar je alle dingen inzet waarvan je wil dat ze bij boot worden gemount.