Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu opstarten op usb  (gelezen 2817 keer)

Offline Ivan1986

  • Lid
ubuntu opstarten op usb
« Gepost op: 2007/03/10, 21:50:52 »
hey,

Ik zou graag ubuntu op een usb willen zetten... dus eigenlijk een live cd op een usb maar dan niet al de zever hoe je alles moet instaleren enzo maar echt MIJN ubuntu instellingen. De bedoeling is dat ik zo op andere pc's altijd mijn instellingen heb staan. Is dit mogelijk of kan dit niet. Ik heb ergens wel iets gelezen dat het zou kunnen maar dat was niet met ubuntu.

gegroet
Ivan

ubuntu opstarten op usb
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/10, 23:07:27 »
Eerlijk gezegd ben ik hier ook wel eens benieuwd naar.  Ik ga deze topic dan ook met wat meer interesse volgen. ;-)

Nizzle

  • Gast
ubuntu opstarten op usb
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/11, 00:31:34 »
hmm ja daar zou ik ook wel een paar GBtjes voor overhebben op mijn externe hdd :D

Offline wutnubu

  • Lid
ubuntu opstarten op usb
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/11, 08:11:36 »
Als je een USB schijf bedoelt is dat toch niet zo moelijk, of vergis ik me dan?

Installeren op je USB schijf en starten daanvan.

Groet

Offline Ivan1986

  • Lid
ubuntu opstarten op usb
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/11, 12:43:56 »
het zou op een usb-stick moeten en ik heb wel al gevonden dat je er een versie van linux zou kunnen opzetten maar ja met een versie ben ik niks ik wil dan wel ubuntu zoals op mijn thuis pc ....
kan dat trouwens wel, op ene externe harde schijf iets instaleren? want als ik mijn ExHD insteek en ik start op met ene opstart disket blokeerd die :s dus veronderstel ik dat die ook fouten gaat geven als ik ubunut er op ga zetten :s mss is het weel ene oplossing :D.
Nog een ding. Eigenlijk wou ik zoiets hebben dat je zo bij het opstarten een aantal computers met d ejuiste isntellingen kan kiezen. dus als ik dan bij mijn vader de pc opstart dat die ineens de juiste instellingen heeft en dat e rniks meer moet veranderd worden ... maar dat is maar iets extra en is niet noodzakelijk.

Groetjes Ivan

Offline wutnubu

  • Lid
ubuntu opstarten op usb
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/11, 15:23:20 »
Zoals het klokje thuis tikt tikt het natuurlijk nergens.
Ubuntu is volgens mij te zwaar voor een USB stick, of je moet een heel grote stick hebben (qua Mb's)

Je kunt toch gewoon bij installeren met de CD (live of alternate)  de boel op je stick zetten (mits meer dan ± 4Gb).

Ik gebruik Slax op mijn USB-stick (1Gb), veel mogelijk, KDE en extra's. Zelfs alles in het nederlands...

Kijk eens op Slax.org voor meer info.

Succes

Zjaak

  • Gast
ubuntu opstarten op usb
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/11, 18:21:58 »
Installatie van Ubuntu 6.10 edgy is heel erg gemakkelijk op een externe hardeschijf..

1. Unplug je HDD('s) in je pc. (Dit is om de grub loader ook op je externe hdd te zetten, ipv op je gewone hdd, en hierdoor heb je alleen je externe hdd in de setup waardoor je geen fouten kan maken)
2. Boot Ubuntu vanaf de livecd
3. Dubbelklik op installeren vanaf je bureaublad
4. Volg de stappen in de setup.

Reboot je pc en kies booten vanaf je externe hdd.

Mja en daarna kan je natuurlijk weer je HDD('s) weer in pluggen.

Thats all :)

JeeWee

  • Gast
ubuntu opstarten op usb
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/11, 18:32:05 »
Een usb-stick met daarop Ubuntu kant- en klaar, voorzien van Beryl etc. de mooiste screens erop, al je eigen proggies en een map vol drivers voor de meest gangbare hardware...en dan overal inladen en showen maar! :)

Nizzle

  • Gast
ubuntu opstarten op usb
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/11, 22:44:57 »
Citaat van: JeeWee
Een usb-stick met daarop Ubuntu kant- en klaar, voorzien van Beryl etc. de mooiste screens erop, al je eigen proggies en een map vol drivers voor de meest gangbare hardware...en dan overal inladen en showen maar! :)
zat eraan te denken voor op school ja :)

maar heb dan denk ik wel een grotere schijf nodig
zodat ik goed ook nog mijn data kwijt kan op een andere partitie

Offline Dave

  • Lid
ubuntu opstarten op usb
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/11, 23:01:13 »
volgens mij vergeten we de hardwareherkenning bij het opstarten.

denk toch dat je beter af bent met een versie die overal standaard instellingen voor gebruikt.
net als een dosdiskette zeg maar.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ubuntu opstarten op usb
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/11, 23:06:45 »
Citaat van: Dave
volgens mij vergeten we de hardwareherkenning bij het opstarten.

denk toch dat je beter af bent met een versie die overal standaard instellingen voor gebruikt.
net als een dosdiskette zeg maar.
Kortom: Damn Small Linux (DSL)!  Ouwe Debian kernel 2.4, VESA videodriver, Fluxbox desktop, volledig grafisch, Firefox, slechts 50 MB op je USB-staaf..... DSL is keigoed!

Aantal lieden dat ik ken, heeft DSL op z'n MP3-speler, waarmee ze alom verbazing en bewondering oogsten op school.... Ze kunnen op de schoolcomputers alle verboden webstekken bezoeken, en de systeembeheerder van de school komt er niet achter..... :-)

Offline vis

  • Lid
ubuntu opstarten op usb
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/31, 14:36:57 »
Citaat van: w.hellinga
Zoals het klokje thuis tikt tikt het natuurlijk nergens.
Ubuntu is volgens mij te zwaar voor een USB stick, of je moet een heel grote stick hebben (qua Mb's)

Je kunt toch gewoon bij installeren met de CD (live of alternate)  de boel op je stick zetten (mits meer dan ± 4Gb).

Ik gebruik Slax op mijn USB-stick (1Gb), veel mogelijk, KDE en extra's. Zelfs alles in het nederlands...

Kijk eens op Slax.org voor meer info.

Succes
Kan dit ook op een externe HDD? Heb zitten zoeken maar hellaas nog een antwoord gevonden. Ook heb ik op dit forum veel gelezen over edgy. Kan Feisty ook op een externe HDD? ZOu ideaal zijn voor op mijn werk.

Vis.

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
ubuntu opstarten op usb
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/31, 15:36:12 »
Ja dat gaat, beter zelfs dan bij Edgy (in de zin van GRUB op de juiste schijf krijgen)
Gewoon opstarten met de cd, jouw externe schijf kiezen om op te installeren en bij het laatste scherm op 'geavenceerd' klikken en daar voor je GRUB je extrne schijf kiezen geloof ik.

Offline vis

  • Lid
ubuntu opstarten op usb
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/31, 15:38:23 »
Hartelijk bedankt, je maakt me hele weekend goed!!!

ubuntu opstarten op usb
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/31, 19:07:41 »
Ik heb er niet veel verstand van, maar volgens mij moet je bios het ondersteunen om te kunnen booten van een usb-stick.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
ubuntu opstarten op usb
« Reactie #15 Gepost op: 2007/08/31, 19:12:39 »
klopt ;)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ubuntu opstarten op usb
« Reactie #16 Gepost op: 2007/08/31, 19:16:19 »
.... en bovendien moet de USB staaf bovenaan staan in de opstartvolgorde in het BIOS.

ubuntu opstarten op usb
« Reactie #17 Gepost op: 2007/08/31, 19:19:47 »
wellicht handige site:

www.pendrivelinux.com

Offline Erik5

  • Lid
ubuntu opstarten op usb
« Reactie #18 Gepost op: 2007/09/03, 17:15:42 »
Citaat van: pjotr123
.... en bovendien moet de USB staaf bovenaan staan in de opstartvolgorde in het BIOS.
Dus als je dat naast een windows wilt doen met je altijd je BiOS instellingen veranderen, of begrijp ik dat verkeerd?

En als je deze turtorial volgt??

http://www.pendrivelinux.com/2007/02/12/usb-ubuntu-tutorial-for-linux-users/
Kan je dan nog een partitie houden voor documenten? Of ergens iets hebben dat je een keuze krijgt tussen windows en ubuntu, want als ik het goed begrijp gaat hij altijd automatisch naar linux. Maar ik begrijp niet alles goed.
Free(dom) for life, open-source