Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2e beeldscherm op xubuntu met switch, kan dat?  (gelezen 909 keer)

Offline tobe66

  • Lid
2e beeldscherm op xubuntu met switch, kan dat?
« Gepost op: 2012/01/07, 09:56:36 »
Ik heb 2 x een pc, 1 met windows xp en 1 met xubuntu, die pc met xubuntu staat altijd aan en doet ook dienst als fileserver, beide computers hebben een eigen monitor en een eigen muis en dat wil ik ook zo houden omdat ik het ook handig vind als beide computers aan staan ik 2 monitoren heb.

Het toetsenbord is gedeeld met een switch, maar daar kan ook een beelscherm op en dat zou ik graag willen.
Nou is mijn vraag of dat in xubuntu mogelijk is, dus om aan de pc met xubuntu een eigen monitor te houden en een monitor die gedeeld wordt via een switch.

Eigenlijk is de vraag dus of ik in xubuntu 2 monitoren kan instellen die ik kan wisselen dmv een switch, dit alles omdat de monitor die aan xubuntu hangt een oude conventionele monitor is en de monitor die aan de windows pc hangt is groter en nieuwer.

Wie kan mij helpen hoe e.e.a in te stellen.

Offline h2o

  • Lid
Re: 2e beeldscherm op xubuntu met switch, kan dat?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/07, 10:41:39 »
Bedoel je dat je op xubuntu twee beeldschermen tegelijktijdig draait en het tweede scherm als een uitgebreid/extended scherm wil gebruiken?

Dat kan met arandr. Met aradr draai ik met XFCE en Openbox ook weleens twee schermen gelijktijdig. Het tweede scherm is dan 'extra' en als ik dan de muis rechts door het scherm trek komt die links op het tweede scherm in beeld.
Arandr is heel klein, lichtgewewicht en is makkelijk te bedienen. Nogaals, je kunt het zelfs gebruiken met Openbox en Fluxbox.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline tobe66

  • Lid
Re: 2e beeldscherm op xubuntu met switch, kan dat?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/07, 11:41:18 »
Ja zoiets bedoel ik wel, heb het inmiddels geinstalleerd, maar krijg nog geen beeld op de monitor die via de switch bediend wordt.

De monitor die via de switch bediend wordt zit op de monitor aansluiting van het moederbord en de andere monitor(die wel beeld geeft) zit rechtstreeks op een aparte videokaart in dezelfde pc.
Ik zal op een of andere manier de moederbord video controller moeten activeren in ubuntu.

IK heb dus twee aansluitingen op mijn pc voor monitoren, 1 die werkt wel (externe videokaart) en de 2e werkt niet video uitgang van het moederbord.

Waar en hoe kan ik de videouitgang van het moederbord als extra activeren of waar kan ik de drivers hiervoor instellen?