Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Instaleren en controleren werking 3D kaart.  (gelezen 907 keer)

Bramsky

  • Gast
Instaleren en controleren werking 3D kaart.
« Gepost op: 2008/04/15, 19:27:07 »
Hoe kan ik mijn 3Dkaart instaleren (wat al gebeurt is maar volgens mij met verkeerde drivers)

want iedere keer als ik de drivers selecteer die ik denk dat er bij horen en ik klik op test dan krijg ik een soort sneeuwbeeld (net zoals vroeger bij tv's) Hier uit maak ik op dat dit dus niet de goede drivers zijn. Hoe vind ik wel de goede drivers en hoe installeer ik die?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Instaleren en controleren werking 3D kaart.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/15, 19:34:05 »
Begin eerst eens met te vertellen wat voor videokaart je hebt? Er zijn er meer die 3D zijn, hoor... :-)

Bramsky

  • Gast
Instaleren en controleren werking 3D kaart.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/15, 20:43:56 »
Oh dat was ik inderdaad vergeten
ik heb een ati radeon 8500 en ik heb ondertussen drivers gedownload van de website (een installer voor linux) maar hoe run ik die? mischien een beginnersvraag maar ik zou het niet weten. Het is een .run bestand.

Ik heb ook een rpm file, ergens in de handleiding heb ik gevonden dat ik rpm -Uh --force .rpm moet tikken in de commandline. Als ik dat doe krijg ik een foutmelding dat de opdracht rpm niet gevonden kan worden?

Hoe los ik dat op? Want als dat lukt kan ik denk ik nieuwe drivers installeren, wellicht dat dat het probleem oplost.

alvast bedankt

bram

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Instaleren en controleren werking 3D kaart.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/16, 10:10:43 »
rpm zal niet gaan, want dat is voor distro's die met rpm werken, zoals Fedora en OpenSUSE. Ubuntu werkt met deb. Dat stuurprogje wat je hebt binnengehaald, kun je beter weggooien.

Je kunt het beste het stuurprogje gebruiken dat in de pakketbronnen van Ubuntu zit: dat is dezelfde, maar waarschijnlijk een iets oudere versie. Werkt het niet goed daarmee, wacht dan acht dagen en installeer de nieuwe Ubuntu 8.04. Die zal ongetwijfeld een nieuwere versie hebben in zijn pakketbronnen.

Groet, Pjotr.

Bramsky

  • Gast
Instaleren en controleren werking 3D kaart.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/16, 18:25:01 »
8 dagen kan ik nog wel wachten, ik heb bij synaps pakketbeheer  dit geinstalleerd

Control panel for the ATI graphics accelerators
Control panel for the ATI Radeon and FireGL graphics accelerators.

This package provides the control panel compiled for Qt3.

dit zou ik dus ergens moeten zien, ik vroeg me af waar