Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: technisch probleem  (gelezen 6146 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: technisch probleem
« Reactie #25 Gepost op: 2012/04/08, 14:22:40 »
Die goede ouwe tijd toen computers nog verzegeld waren  XD
Zo'n verzegeling heeft jou nooit lang tegengehouden, wil ik wedden... Mij ook niet, trouwens.  =D

Re: technisch probleem
« Reactie #26 Gepost op: 2012/04/08, 14:30:37 »
Gni  =D   ;)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: technisch probleem
« Reactie #27 Gepost op: 2012/04/08, 14:50:41 »
Sommige computers zijn nog steeds verzegeld.

Re: technisch probleem
« Reactie #28 Gepost op: 2012/04/08, 15:27:30 »
Geen probleem, breng ze maar langs ! :police:
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: technisch probleem
« Reactie #29 Gepost op: 2012/04/08, 15:48:44 »
Geen probleem, breng ze maar langs ! :police:

Eerste wat ik doe is ook de verzegeling verbreken. Ik koop namelijk lege kasten die verzegeld zijn en bouw daar zelf mijn pc in. Maar als je een "kant en klaar" systeem hebt gekocht met verzegeling dan zou ik de verzegeling laten zitten tot het moment dat de garantie is verlopen, daar de zegel 99/100 gevallen een vereiste is voor de garantie die wordt geboden door de winkels.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: technisch probleem
« Reactie #30 Gepost op: 2012/04/08, 17:10:44 »
Geen probleem, breng ze maar langs ! :police:

Mwah, ik kan zelf ook wel de verzegeling verbreken (mijn PC is verzegeld en van 2011) ;)

Offline vissertw

  • Lid
Re: technisch probleem
« Reactie #31 Gepost op: 2012/04/08, 19:06:54 »
Zo te lezen heeft hij de computer al van haver tot gort uit elkaar gehaald en is er al mee bezig geweest,
dus als dit in de garantie een probleem is dan heeft hij dat allang niet meer.

Die goede ouwe tijd toen computers nog verzegeld waren  XD

Nou, zo komen de verhalen dus in de wereld, ik, we hebben de computer helemaal niet zelf uit elkaar gehaald, de oorspronkelijke vraag was kan een stereosetje op de pc aangesloten voor deze problemen leiden zoals de pc boer beweert?
En deze pc boer is degene die deze pc nieuw geleverd heeft en dus aansprakelijk is voor de garantie.

Ton.

Re: technisch probleem
« Reactie #32 Gepost op: 2012/04/08, 20:21:36 »
Ik mag graag roddelen  =D

Een aansluiting met verhoogde spanning op de geluids uitgang of ingang kan de pc niet zomaar stuk maken.
Zeker niet het moederbord en de cpu.
Je zou wel de geluidskaart kunnen slopen.
Ditzelfde geld voor USB poorten.

Er zitten nog altijd veel buffers tussen de diverse zaken op het moederbord.

De pc boer kan zich hierop zeker niet beroepen!
Hij heeft duidelijk geen zin de garantie op te lossen omdat de pc hem al meer aan service heeft gekost dan dat de verkoop van de pc aan winst heeft opgeleverd.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline midas

  • Lid
Re: technisch probleem
« Reactie #33 Gepost op: 2012/04/08, 21:44:45 »
Tussen 2 apparaten (met eigen netvoeding + steker) die met elkaar verbonden zijn (digitaal/analoog) kan best een groot potentiaalspanning lopen van tientallen volts. Onder sommige omstandigheden kun je die zelfs voelen of het kan tot storingen leiden. In goede hifi-installaties geeft het bijvoorbeeld een slechter geluid. Het valt (zonder randaarde) grotendeels op te lossen. Moet je een multimeter hebben en randaarde binnen handbereik. Je moet elk apparaat helemaal loskoppelen van andere apparatuur en afzonderlijk meten:

1. Multimeter op wisselspanning zetten en meetbereik in ieder geval tientallen volts tot 500V
2. Zorg dat je een vrije randaarde of geaarde radiator in de buurt hebt
3. Doe ene meetpen aan aarde en de andere aan metalen (chassis)deel van losgekoppeld apparaat
4. Doe het losgekoppelde apparaat aan de netspanning
5. Je meet nu een verschilspanning tussen randaarde en metalen (chassis)deel
6. Doe netsteker van apparaat nu ANDERSOM in het stopcontact
7. Er loopt nu een andere (meer/minder) verschilspanning

Doe nu hetzelfde met het andere apparaat en noteer de verschilspanning bij beide standen van de netsteker. Zoek nu die volgorde van netstekers van beide apparaten zodat de verschilspanning tussen beide apparaten zo klein mogelijk is. Het kan 10-tallen volts verschilspanning schelen zonder dat je toevlucht hoeft te zoeken tot randaarde.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: technisch probleem
« Reactie #34 Gepost op: 2012/04/08, 22:21:44 »
Tussen 2 apparaten (met eigen netvoeding + steker) die met elkaar verbonden zijn (digitaal/analoog) kan best een groot potentiaalspanning lopen van tientallen volts.
Nee, dat mag niet gebeuren !
Een apparaat moet of een randaarde aansluiting hebben, waardoor alles op nul getrokken wordt, of het moet dubbel-geïsoleerd zijn, te zien aan de 2 vierkantjes in elkaar, op het type plaatje.
Een apparaat moet ook altijd voorzien zijn van een CE keurmerk, anders mag het niet verkocht worden in Nederland, met dit keurmerk moet het bovenstaande kloppen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline midas

  • Lid
Re: technisch probleem
« Reactie #35 Gepost op: 2012/04/08, 23:31:18 »
Tsja, ondanks CE-markering is toch dat wat er gebeurt. Kijk ik in mijn huiskamer dan zit er nergens randaarde...voor de bovenstaande proef moest ik een verlengsnoer met randaarde aanleggen vanuit de badkamer. Feit is dus dat heel veel mensen apparatuur voorzien van randaarde gebruiken in een normale huiskamer voorzien van wandcontactdozen zonder randaarde. Op dat ogenblik wordt de verschilspanning niet afgevloeid naar randaarde en kan bovenstaande methode soelaas bieden. Ik heb het dus toegepast op mijn stereo-combinatie (2 apparaten en allebei CE) en de verschilspanning die anders via een aansluitkabel gaat lopen (interlink tussen CD-speler en versterker) wordt danig teruggebracht.

Inderdaad, als het kan...altijd randaarde toepassen op apparatuur met randaarde!
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline DeBaas

  • Lid
Re: technisch probleem
« Reactie #36 Gepost op: 2012/04/09, 00:10:40 »
Wordt er stroom gevoeld als de PC is aangesloten op de netspanning, zonder dat het speakersetje is aangesloten ?
Tot nu niet gelezen (of gemist) dat het een "merk" PC is.
De grote veroorzaker is waarschijnlijk de voeding van de PC zelf.
Persoonlijk acht ik dit helaas voor de PC boer een gevalletje garantie.
Een bijzondere laag geprijste budget voeding (vaak in merkloze PC's) is helaas niet altijd de beste.
Voor de toekomst, gebruik een randaarde vloerdoos waarbij de diverse apparaten met randaarde aan en op elkaar zijn aangesloten, ook al is de huisaansluiting zonder.
Nu sluit je pas de netspanning aan.
Apparaten die van huis uit standaard zonder randaarde steker werken sluit je ook aan voor de netspanning van het geheel wordt aangesloten.
Zo voorkom je de potentiaal verschillen tussen de div. apparaten.
Aan deze laatstgenoemde apparaten mag je in principe ook geen spanning voelen.
Let ook op apparaten die aangesloten zijn op centrale antennesystemen, doordat er soms tot 42 V op de antenne aansluiting staat is het handig de aarde van deze antennekabels, meestal middels de eerste centrale doos, aan de aarde in de meterkast te hangen, ben je ook weer van die schrikreactie bij aansluiten van antennesnoeren af.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Dave

  • Lid
Re: technisch probleem
« Reactie #37 Gepost op: 2012/04/09, 11:34:51 »
dat er een geluidschip opgeblazen wordt door een defect setje kan ik nog inkomen maar zowel moederbord EN processor naar de knoppen?