Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nvidia driver  (gelezen 1503 keer)

Kris_NL

  • Gast
nvidia driver
« Gepost op: 2008/01/23, 10:06:53 »
Hallo pinguin vrienden,

ik ben een nieuw, kraakvers lid hier  (ook van linux)  dus nu in de komende tijd moet me elke muisklik uitgelegd worden, want linux is zoals ik al zei  helemaal nieuw voor mij.

ik heb nu dus  xubuntu 7.10 gibsy gubbon gedownload en ginstalleerd.
ik heb opnieuw moeten opstarten, dernaa vroeg die voor updates,  updates geinstalleerd en weer opnieuw gestart.

toen heb ik (volgens de handleiding van deze site)  via  systeem --> restricted drivers   de nvida driver aangevinkt en laten doorvoeren.    weer opnieuw gestart.

maar nu:   alle letters zijn verschrikkelijjk klein.  Sterker nog, ik kan ze NIET lezen    als ik dan via (blindelings) die restricted driver pagina weer die drive ruitzet is het normaal.

hoe krijg ik dit goed.  want hij zegt dat het nodig is voor 2d en 3d applicaties

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
nvidia driver
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/23, 12:23:50 »
De schermresolutie staat mogelijk verkeerd. Kijk eens bij Systeem - Voorkeuren - Schermresolutie.

Overigens: voor optimale prestaties van je videokaart, wil je inderdaad de gesloten-bron fabrieksdriver van Nvidia hebben (de "restricted driver").

Groet, Pjotr.

Kris_NL

  • Gast
nvidia driver
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/23, 18:09:47 »
systeem voorkeuren bestaat niet bij mij.
maar heb via  www.watismijnip.nl gekeken, daar staat gewoon 1024 x 768 als resolutie

heb nogsteeds vervelend kleine letters

nvidia driver
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/23, 18:21:13 »
Volgens dat ik kan zien op de pagina van Xubuntu.org hebben die enkel Toepassingen in de linkerbovenhoek staan. Klik daar eens op en zoek naar instellingen, daarna resolutie of zo.
Enfin klik zo eens wat rond, zonder iets te veranderen, maar om te zien of er niks bijzit...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Kris_NL

  • Gast
nvidia driver
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/23, 18:49:08 »
die optie waar ik die scherm resulutie kan zien  heb ik al gevonden hoor, staat gewoon op 1024 x 768.

Maarrrr, bij die instellingen ben ik ook een xfce configuratie modus gevonden.
daar heb ik alle lettertypes wat oomhoog gegooit.   Nu ziet die xubuntu van mij er een heel stuk aantrekkelijjker uit dan eerst, EN aantrekkelijker dan vista

nvidia driver
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/23, 19:43:08 »
ik heb ook eens gekeken op die site..er staat:
*Max Size: 1920*1200
*Used Size: 1920*1146

wat betekend die used size?


ik vind het trouwens raar dat ge met 1024x768 resolutie heel kleine letters hebt...het is toch: hoe hoger de resolutie, hoe kleiner alles is...
welke 3d kaart is het? misschien zijn er wel meerdere problemen met die kaart...
als niks lukt, voeg dan zelf uw gewenste (en ondersteunde) resoluties toe aan xorg.conf...heb ik ook moeten doen een aantal versies geleden met een sis kaartje...
in een terminal: sudo gedit /etc/X11/xorg.conf       #ik heb eigenlijk geen idee wat de standaard tekstverwerker is in xubuntu
zoek dan achter het stukje:
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "nVidia Corporation GeForce Go 7900 GS"
Monitor "Generieke beeldscherm"
Defaultdepth 24
SubSection "Display"
Modes "1920x1200"
EndSubSection
EndSection
en zet bij "modes" uw gewenste resolutie...
als ge er meerdere wilt om te kiezen, zet een spatie tussen de keuzes...zo dus:
"1920x1200" "1680x1050" "1024x768"

Kris_NL

  • Gast
nvidia driver
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/23, 20:43:00 »
Het is al gelukt hoor.
dus die xorf.org hoef ik niet aan te passen

nvidia driver
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/26, 13:49:14 »
Citaat van: Nunslaughter
[...]wat betekend die used size?[...]
Window-size, grootte van het venster van de browser, uw scherm-resolutie min de panels/balken
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

nvidia driver
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/26, 14:08:03 »
dan klopt er toch iets niet...

het maakt niet uit hoe groot in mijn venster maak, er blijft nu staan:
*Used Size: 1920*1120

nuja, maakt mij eigenlijk niks uit, vond het gewoon raar...