Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB-stick formateren  (gelezen 18861 keer)

USB-stick formateren
« Gepost op: 2008/02/02, 14:17:31 »
Ik heb van m'n werkgever een USB-stick van 1GB gekregen.  Nu staat daar (sorry, stond, want ik heb het al gewist) een "beveiligingsprogramma" op met een paswoord, speciaal op een 1 MB partitie vooraan gezet..  Bedoeling was om onder Windows dat automatisch te laten starten als je'm inplugt, an een paswoord te moeten geven en dan pas toegang te krijgen tot de tweede partitie op die stick, waar dan je gegevens staan.  Superbeveiligd dus, want m'n Gutsy zag gewoon direct de twee partities...  Bovendien zou dat ding bij zes foute pogingen automatisch de hele stick formateren.... met "data loss" als gevolg.  
Goed, dat zag ik dus allemaal niet zitten, dus dat .exe bestandje en die .pdf file met 13 blz uitleg in steenkool-engels heb ik al gewist.  Ik wil die stick gewoon gebruiken voor het dragen van bestanden tussen m'n werk en thuis, of misschien om wat te experimenteren met portable-apps of misschien met een pendrivelinux.  Weet nog niet. (ik heb tenslotte nog een stickje, wat kleiner maar groot genoeg voor het dragen van bestanden)
Ik las ergens het commando fdisk-l dat me iets zou kunnen zeggen over die partities, dus dat maar effe geprobeerd.  Voor de veiligheid geen sudo ervoor gezet, maar blijkbaar is het toch louter informatief. Hieronder de output.
ikke@pjoeter:~$ fdisk -l

Schijf /dev/sdb: 1029 MB, 1029701632 bytes
16 koppen, 32 sectoren/spoor, 3928 cilinders
Eenheid = cilinders van 512 * 512 = 262144 bytes
Schijf-ID: 0xc6f2e798

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1               1        3928     1005552    e  W95 FAT16 (LBA)

Schijf /dev/sdc: 1 MB, 1474560 bytes
1 koppen, 3 sectoren/spoor, 960 cilinders
Eenheid = cilinders van 3 * 512 = 1536 bytes
Schijf-ID: 0x69737369

Dit lijkt niet op een partitietabel.
Waarschijnlijk koos u een verkeerd apparaat.

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdc1   ?   623257122   679486963    84344761   69  (onbekend)
Partitie 1 heeft verschillende fysieke/logische beginpunten (niet-Linux?):
     fysiek=(68, 13, 10) logisch=(623257121, 0, 3)
Partitie 1 heeft verschillende fysieke/logische eindpunten:
     fysiek=(288, 115, 43) logisch=(679486962, 0, 1)
Partitie 1 eindigt niet op een cilindergrens.
/dev/sdc2   ?   567173161  1190466982   934940732+  73  (onbekend)
Partitie 2 heeft verschillende fysieke/logische beginpunten (niet-Linux?):
     fysiek=(371, 114, 37) logisch=(567173160, 0, 2)
Partitie 2 heeft verschillende fysieke/logische eindpunten:
     fysiek=(366, 32, 33) logisch=(1190466981, 0, 3)
Partitie 2 eindigt niet op een cilindergrens.
/dev/sdc3   ?         858         858           0   74  (onbekend)
Partitie 3 heeft verschillende fysieke/logische beginpunten (niet-Linux?):
     fysiek=(371, 114, 37) logisch=(857, 0, 3)
Partitie 3 heeft verschillende fysieke/logische eindpunten:
     fysiek=(372, 97, 50) logisch=(857, 0, 2)
Partitie 3 eindigt niet op een cilindergrens.
/dev/sdc4               1  1145037824  1717556736    0  Leeg
Partitie 4 heeft verschillende fysieke/logische beginpunten (niet-Linux?):
     fysiek=(0, 0, 0) logisch=(0, 0, 1)
Partitie 4 heeft verschillende fysieke/logische eindpunten:
     fysiek=(0, 0, 0) logisch=(1145037823, 0, 3)
Partitie 4 eindigt niet op een cilindergrens.

Partitietabel-items liggen niet in schijfvolgorde.
Dan enkele vragen:
Is het normaal dat dit commando mij niks zegt over m'n harde schijf (met twee partities) ?
Het lijkt mij duidelijk een rommeltje.  Hoe formateer ik dit nu mooi in ext3 of ext2 (als dat nog nuttig is).
Of moet dat toch maar in ntfs of fat32 ?
Voor data is die ntfs misschien beter, dan kunnen de MS-computers van 't werk het ook lezen.  Voor pendrivelinux, moet dat dus wel ext3 (of ext2 ??) zijn.

Enige raad wordt zeer op prijs gesteld. :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
USB-stick formateren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/02, 14:25:14 »
FAT32 is het makkelijkst. Dat kan je lezen en schrijven zonder gedoe in Linux en in Windows.

Het makkelijkst is denk ik om die hele usb stick leeg te maken:
Ga naar systeem>voorkeuren>verwisselbare stations en media.
Zet de bovenste rij vinkjes in het eerste tabblad uit, dit voorkomt problemen met gparted.

Vervolgens maak je de hele usb stick leeg:
sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdX

Zorg dat /dev/sdX wijst naar je usb stick, bijv. /dev/sdb

Is dit commando klaar, dan moet je de stick even ontkoppelen en weer aansluiten.
Nu kan je via gparted een nieuwe partitie en bestandssysteem erop zetten.

USB-stick formateren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/02, 15:17:13 »
Johan,

Bedankt voor je antwoord.

Ik ben dat hier nu mooi allemaal aan het uitvoeren omdat ik snap wat je bedoelt en ik weet/voel dat dit goed zit.  Daar had ik al zowat een halve roman over geschreven, maar tijden het uploaden van een schermafdruk was dit tabblad verdwenen en dus ook m'n meesterwerk :(

Om een lang verhaal kort te maken: gParted ziet twee aparte harde schijven op die ene USB-stick.  Net zoals Nautilus dat ook al had, want die opende twee vensters in bestandsbeheer.
Die sdc is drie keer niks in grootte, maar ik wil 'm wel kwijt.  Anders moet ik heel de tijd twee USB-sticks ontkoppelen, zoals ik al had gemerkt.

Enig idee ?



en die andere:

Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
USB-stick formateren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/02, 15:22:49 »
Is het misschien een stick die U3 ondersteunt? http://en.wikipedia.org/wiki/U3
Dan blijf je met die 2 schijven zitten denk ik.

Offline vanadium

  • Lid
USB-stick formateren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/02, 18:07:57 »
Het lijkt inderdaad daarop, maar ik vermoed dat die U3 softwarematig is en dat je dat er wel af moet krijgen. Het moet mogelijk zijn die USB te herpartitioneren, maar wat je ook kan doen is die USB meteen, zonder partitietabel, formatteren:

sudo mkfs -t vfat /dev/sdc

zal meteen de USB formatteren. De USB zal dan rechtstreeks als /dev/sdc gemount worden (i.p.v. /dev/sdc1), automatisch.

Offline Dirk Tas

  • Lid
USB-stick formateren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/02, 19:35:08 »
Citaat van: Johanvd
Is het misschien een stick die U3 ondersteunt? http://en.wikipedia.org/wiki/U3
Dan blijf je met die 2 schijven zitten denk ik.
Persoonlijk denk ik dat dat hardwarematig is ingesteld, je hebt niet 2 partities maar 2 schijven namelijk sdb en sdc, ik denk niet dat je die bij elkaar zult kunnen voegen maar mocht het toch lukken dan wil ik dat graag weten, ik heb namelijk een 1G en een 4G sandisk cruzer titanium met beiden een U3 schijf erop.
Ubuntu User #14670

USB-stick formateren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/02, 19:41:41 »
Heb daarnet die mkfs geprobeerd.  Wil dat niet doen op een "full" disk.  In de "man mkfs" manual verwijzen ze naar mkfs.vfat, wat eigenlijk hetzelfde is als mkdosfs.  Met de parameter -I erbij kan ik het dus wel forceren.  Ik heb dat gedaan voor sdb en voor sdc, want hij blijft met die twee schijven zitten.  Hieronder de uitdraai van fdisk -l
Citaat
ikke@pjoeter:~$ fdisk -l

Schijf /dev/sdb: 1029 MB, 1029701632 bytes
32 koppen, 62 sectoren/spoor, 1013 cilinders
Eenheid = cilinders van 1984 * 512 = 1015808 bytes
Schijf-ID: 0x00000000

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem

Schijf /dev/sdc: 1 MB, 1474560 bytes
1 koppen, 3 sectoren/spoor, 960 cilinders
Eenheid = cilinders van 3 * 512 = 1536 bytes
Schijf-ID: 0x00000000

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
Ik denk dat op zich die stick nu wel bruikbaar is, maar et blijft vervelend dat hij telkens twee schijven mount, want ik moet er ook telkens twee ontkoppelen... :)

Alvast bedankt voor het meedenken.  Misschien is er iemand die hier ervaring mee heeft ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Dirk Tas

  • Lid
USB-stick formateren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/02, 19:55:22 »
Op de site van U3 bevind zich een tool om het stukje dat door de U3 software op een hidden partitie bevind te verwijderen. Helaas windows.
http://www.u3.com/uninstall/
Ubuntu User #14670

USB-stick formateren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/02, 20:27:31 »
Dank voor de info.  Dan moet ik nu wel eerst m'n dualboot met XP herstellen (Ubuntu draait nog, maar XP blijft hangen tijdens boot) en effe naar die site gaan.  Overigens zat er een kein (rond) schijfje bij die USB-stick.  Als m'n oude CD-lezer dat kan draaien op m'n desktop, staat daar misschien ook nog iets op... Wordt vervolgd.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Dirk Tas

  • Lid
USB-stick formateren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/02, 20:36:27 »
Citaat van: Prosper
Dank voor de info.  Dan moet ik nu wel eerst m'n dualboot met XP herstellen (Ubuntu draait nog, maar XP blijft hangen tijdens boot) en effe naar die site gaan.  Overigens zat er een kein (rond) schijfje bij die USB-stick.  Als m'n oude CD-lezer dat kan draaien op m'n desktop, staat daar misschien ook nog iets op... Wordt vervolgd.
Het werkt perfect in windows, alle data wordt gewist van de stick maar 1x terug in Ubuntu heb je niet de vervelende U3 cdrom.

Dirk
Ubuntu User #14670

USB-stick formateren
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/04, 08:28:04 »
Waarschijnlijk omdat ik 'm al helemaal met nullen had overschreven en opnieuw (weliswaar in twee stukken) heb geformateerd naar FAT32, vindt deze uninstall-utility hem niet.  :(
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

el_andalus

  • Gast
USB-stick formateren
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/04, 17:37:20 »
Ik heb met bijzonder veel interesse je berichten gelezen en ik heb op het werk ook een sandisk cruzer en wij hebben er zelfs problemen mee om die gewoon op een laptop met windows xp aan de praat te krijgen. Inderdaad ook omwille van dat stukje ingebouwde software.

Ik heb thuis een usb stick van kingston (data traveller), fat32 geformatteerd denk ik van 2 GB. Kostte met destijds 20 EURO of zo en nu verkopen ze zelfs een 4 GB voor 25 EUR.

Met 4 gig denk ik al dat je al serieus wat penlite kunt mounten, al ben ik geen expert, maar ik ken iemand en die is laaiend enthousiast van damn small linux (dsl).

Wel, die kingston data traveller stick wordt zowel op windows als op ubuntu perfect herkend.

Niet direct een oplossing voor jou prosper, maar misschien een tip voor zij die van plan zijn een usb stick te kopen die ondersteund wordt in ubuntu blijkbaar.