Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Herkennen van hardware door Ubuntu en het installeren van drivers  (gelezen 3252 keer)

Offline Alwin87

  • Lid
Beste iedereen op het forum.

Ik heb denk ik een vrij algemene vraag toch heb ik hier geen duidelijk antwoord op kunnen vinden na een zoektocht op internet via google. Ik heb ook binnen dit forum gezocht naar een vergelijkbaar topic maar heb deze niet kunnen vinden. Verder heb ik erg weinig verstand van computers dus wellicht is het antwoord wel degelijk te vinden op internet of op dit forum maar heb ik simpelweg niet de juiste zoekopdrachten gebruikt. Ik wil dus niemands tijd verdoen met een vraag die al honderd keer gevraagd is maar ik heb toch hulp nodig met het volgende. Ik zal proberen mijn vraag kort en bondig maar toch compleet te formuleren.

Situatie
Ik wil graag mijn laptop formatteren en zowel Windows als Ubuntu hier naast elkaar op installeren. Nu weet ik dat besturingssystemen de meeste hardware automatisch herkennen en hier de juiste drivers voor installeren. Maar volgens mij kan het gebeuren dat niet alle hardware herkend wordt, de bijbehorende driver niet geinstalleerd wordt en een bepaalde functionaliteit van mijn laptop niet (naar behoren) werkt. Graag wil ik natuurlijk dat alle benodigde drivers geinstalleerd worden zodat al mijn hardware goed functioneert.

Vragen
Mijn vragen zijn in principe gericht op hoe dit werkt met Ubuntu maar wellicht zijn sommige dingen niet besturingssysteemafhankelijk en als iemand weet hoe deze dingen bij Windows werken ben ik daar ook benieuwd naar. Mijn vragen zijn voor beide besturingssystemen van toepassing.

1) Is mijn `angst' dat bepaalde hardware niet herkend wordt door het besturingssysteem tegenwoordig nog gerechtvaardigd?
Met windows xp heb ik de ervaring gehad dat een bepaald modem in mijn computer niet herkend werd. Gelukkig wist ik toevallig dat deze er wel was had ook de relevante informatie, zoals fabrikant en serienummer etc.,om de juiste driver handmatig te downloaden beschikbaar. Echter weet ik niet alle hardware onderdelen waar mijn laptop uit bestaat en dus zou het kunnen gebeuren dat na een schone installatie bepaalde hardware niet herkend wordt ik daar geen idee van heb en dit ook niet zelf kan rechtzetten. Ik zou mij kunnen voorstellen dat dit tegenwoordig verbeterd is en dat in principe alle hardware herkend wordt. Is dit het geval of is er wel degelijk een kans dat hardware niet herkend wordt?

2) Wordt alle hardware ondersteund door Ubuntu/Linux?
Mijn laptop is geleverd met Windows, is het mogelijk dat bepaalde hardware uberhaubt niet ondersteund wordt door Ubuntu?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden! Bij voorbaat dank!

Alwin
« Laatst bewerkt op: 2014/11/05, 00:23:37 door Alwin87 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Herkennen van hardware door Ubuntu en het installeren van drivers
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/05, 10:33:47 »
Doorgaans wordt alle apparatuur prima ondersteund door Ubuntu. Wanneer er een (beter) stuurprogramma voorhanden is voor een bepaald apparatuuronderdeel, dan krijg je daar meestal vanzelf een melding van. Met de optie om het (betere) stuurprogramma alsnog te installeren.

Maar: "doorgaans" is niet "altijd". Enfin, probeer het eens uit op jouw machine? In de uitprobeersessie van de Ubuntu-DVD (uitproberen zonder installeren) kom je hier op een veilige manier al heel wat over te weten.

Aangezien je zowel Windows als Ubuntu schoon wil installeren, de volgende algemene tip: installeer eerst Windows en daarna pas Ubuntu. Dat is de makkelijkste manier om een tweevoudig opstartbare machine te verwerkelijken.  :)
« Laatst bewerkt op: 2014/11/05, 10:46:11 door Pjotr »

Offline Alwin87

  • Lid
Re: Herkennen van hardware door Ubuntu en het installeren van drivers
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/05, 12:31:22 »
Bedankt voor je reactie Pjotr.

Ik begrijp dat voor de meeste hardware het automatisch goed zal gaan, dat is al erg fijn en neemt veel werk uit handen natuurlijk. Maar mijn vraag gaat inderdaad juist over de mogelijkheid dat iets niet herkend wordt. Ik kan dan bijvoorbeeld zoals jij suggereert Ubuntu eerst zonder installatie uitproberen. Ik geloof dat, zoals je zegt, je dan al een hoop te weten komt dus dat is een goede suggestie. Echter lost het mijn probleem niet echt op: als hardware niet herkend wordt, zal ik daar niet achter komen omdat ik niet precies weet welke hardware in mijn computer aanwezig is. Zo kan ik bepaalde functionaliteit missen zonder dit direct te merken. (Je kan zeggen wat is dan het probleem als je het toch niet merkt maar dit argument gaat naar mijn mening niet op, wanneer je computer bijvoorbeeld op 80% van zijn snelheid werkt kan je er waarschijnlijk prima mee werken maar het werkt toch een stuk beter als hij op 100% snelheid werkt en het zou zonde zijn die laatste 20% onbenut te laten.)

Overigens heb ik een tijd geleden al geprobeerd Ubuntu naast mijn Windows te installeren. Na de installatie werkte Ubuntu echter erg traag. Ook als ik geen programma's die rekenkracht vereisen open had staan ging het verslepen van vensters niet vloeiend. Aanvankelijk dacht ik daarom dat het aan de driver van mijn grafische kaart lag. Na wat onderzoek bleek dit niet het geval. Ubuntu had hiervoor een driver geinstalleerd die ontwikkeld was voor Linux. Deze driver was niet ontwikkeld door de fabrikant maar op de website van de fabrikant werd aangeraden toch deze driver te verkiezen boven de driver van de fabrikant zelf omdat zij hun driver niet voor Linux ontwikkeld hadden. In principe zou de driver dus goed moeten zijn maar omdat Ubuntu traag werkte leek het mij de moeite waard om toch de driver van de fabrikant te installeren en te kijken of het probleem hiermee opgelost zou zijn. Dit was niet het geval. Zoals al aangegeven in mijn eerste post heb ik weinig verstand van computers maar deze ervaring heeft er ook aan bijgedragen dat ik eerste goed wil uitzoeken hoe het detecteren van hardware in zijn werk gaat, hoe betrouwbaar dit is etc. Want de hardware van mijn laptop moet Ubuntu gemakkelijk aankunnen (ik heb een HP EliteBook 8570w: 2,30 GHz processor, 8.00 GB werkgeheugen, NVIDIA Quadro K1000M grafische kaart) dus met mijn beperkte kennis concludeerde ik dat er een driver niet goed geinstalleerd was. Welke heb ik geen idee van. Maar wellicht zit ik er naast en ligt de oorzaak ergens anders.
Eventueel een mogelijkheid van een andere oorzaak is de volgende. Ik heb voor de installatie slechts 8 GB beschikbaar gesteld, wellicht is dit te weinig geweest? Tijdens de installatie werd echter aangeven dat iets van 3 GB (als ik me dit goed herinner) het minimale was dus het leek mij dat 8 GB dan ruim voldoende is om goed te functioneren.

Bedankt ook voor je tip om eerst windows te installeren. Ik ben deze ook tegengekomen op de website van Ubuntu zelf (vanwege het boot opstartmenu dat zich aandient bij het opstarten van de computer als Windows en Ubuntu in deze volgorde geinstalleerd worden.)
« Laatst bewerkt op: 2014/11/05, 12:35:36 door Alwin87 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Herkennen van hardware door Ubuntu en het installeren van drivers
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/05, 12:35:53 »
Met een tweevoudig opstartbare machine kun je prima vergelijken in welk besturingssysteem hij 't snelste draait.  :)

Kies voor die machine Ubuntu 14.04.1 LTS. Beste keuze:
https://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze

Geef Ubuntu minimaal zo'n 20 GB, dan zit-ie lekker ruim in z'n jasje. Bij de harde schijven van tegenwoordig mag 20 GB opofferen toch geen probleem zijn....

Zou uitstekend moeten werken, na installatie van het fabrieksstuurprogramma van Nvidia.

Offline Alwin87

  • Lid
Re: Herkennen van hardware door Ubuntu en het installeren van drivers
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/05, 13:05:10 »
Ja ik begrijp dat je normaal gesproken meer ruimte reserveert, de reden dat ik slecht 8 GB vrij heb gemaakt is omdat ik in eerste instantie Ubuntu wilde uitproberen en mijn windows installatie wilde behouden. Zodoende heb ik niets geformatteerd maar heb ik een partitie gebruikt die HP op mijn laptop had gezet voor als er problemen met mijn laptop zijn (volgens mij dat je dan naar de fabrieksinstellingen terug kan of iets dergelijks).

Ik was inderdaad van plan de LTS versie te kiezen, dus Ubuntu 14.04.1

Zou het gebruiken van te weinig geheugen de traagheid van het systeem kunnen verklaren?

Overigens denk ik dat ik voor mijn videokaart de driver zal gebruiken die automatisch geinstalleerd wordt en niet degene van NVIDIA zelf. Dit raden zij zelf aan op hun website.

Re: Herkennen van hardware door Ubuntu en het installeren van drivers
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/06, 18:17:51 »
8Gb kan wat weinig zijn voor een volledige Ubuntu installatie.
Het is wat passen en meten met de bestanden dus daar kan wat vertraging van komen.

Het traag verplaatsen van een venster heeft hier niet zo snel mee te maken.
Dat duid echt op de grafische driver.

De nVidia drivers die standaard zijn geïnstalleerd mijn minimaal. Ze zorgen er voor dat je beeld wordt weergegeven, maar daar stop het vaak ook mee.
Raadzaam is juist om te kijken via "Extra stuurprogramma's" of er andere driver beschikbaar zijn.

Echter heb je wel een wat exotische grafische kaart. Het kan zijn dat daar geen volledige driver voor is.
Gezocht en op de site van nVidia kom ik tegen dat je de 304 driver moet hebben.
http://www.nvidia.com/object/linux-display-amd64-304.37-driver
« Laatst bewerkt op: 2014/11/06, 18:23:16 door Erik Krom »

Offline Alwin87

  • Lid
Re: Herkennen van hardware door Ubuntu en het installeren van drivers
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/10, 15:19:42 »
@Erik, bedankt voor de link. Zoals ik al zei, ik heb destijds ook de Nvidea driver al geprobeerd te installeren. Dit had het probleem niet verholpen.

Ik ga nu het volgende doen. Ik heb via de support van HP een (gratis) windows 7 installatie ontvangen met all drivers die mijn hardware ondersteunen. Dus wat ik ga proberen is mijn volledige harde schijf formatteren en deze tweeen opdelen. Op de ene helft installeer ik Windows met die cd (hier kan weinig in fout gaan lijkt me) en op het andere deel installeer ik Ubuntu. Zo kan ik altijd terugvallen op een succesvolle Windows installatie mochten er zich problemen voordoen bij de Ubuntu installatie en kan ik een beetje experimenteren met Ubuntu.

Ik wil wel graag bestanden tussen de besturingssystemen kunnen uitwisselen dus ik zal het NTFS bestandssysteem gebruiken voor de windows installatie en fat32 voor Ubuntu. Ik heb begrepen dat dit zo aangeraden wordt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Herkennen van hardware door Ubuntu en het installeren van drivers
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/10, 16:01:24 »
fat32 voor Ubuntu.
Dat kan absoluut niet. En zelfs al zou er een of andere duistere truuk zijn waarmee dat wel kan, dan zou je het niet moeten willen.

Kies voor Ubuntu de standaard: EXT4. Niets anders.

Re: Herkennen van hardware door Ubuntu en het installeren van drivers
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/10, 17:55:29 »
fat32 voor Ubuntu.
Dat kan absoluut niet. En zelfs al zou er een of andere duistere truuk zijn waarmee dat wel kan, dan zou je het niet moeten willen.

Kies voor Ubuntu de standaard: EXT4. Niets anders.

Ik vermoed dat onze vriend Alwin de 'truck' van FAT32 partitie verkeerd heeft begrepen.
In de tijd dat vanaf Linux, lezen en schrijven op een NFTS partitie nog in zijn kinderschoenen stond...
Werd er inderdaad aangeraden, in een dual-boot systeem, om een extra partitie FAT32 aan te maken om bestanden van de ene OS naar de andere OS te verplaatsen/kopieeren.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Herkennen van hardware door Ubuntu en het installeren van drivers
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/10, 19:45:25 »
Ik zou eerst de Windows installatie doen.
Daarna de Ubuntu installatie met de 1e keuze ('Installeer Ubuntu naast Windows').
Je kan de ruimteverdeling die Windows en Ubuntu krijgen door de verdeling naar rechts of links te verschuiven.
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop

Betreft het installeren van de nVidia drivers.
Ik had in mijn vorige post nog niet duidelijk gezet, maar je kan beter niet de driver direct van de nVidia site halen.
Makkelijker en betrouwbaarder is om de driver te laten downloaden en installeren met de tool "Extra stuurprogramma's".