Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie computers voor GoforAfrica (Nu al 17 klaar, wanneer de rest?)  (gelezen 54543 keer)

Offline joop13

  • Lid
Wie kan/wil helpen om vóór de kerstvakantie 20 computers te voorzien van Ubuntu en een aantal tekenpaketten voor het motorvoertuigen onderwijs in Gambia en Senegal.

GoforAfrica gaat, als het niet tegenzit in Mauretanië ivm met ontvoeringen, volgend jaar weer met auto's en ander materiaal naar Gambia/Senegal. Ze hebben 20 Pentium 3 computers die voorzien moeten worden van Ubuntu in het engels en in het frans. Hun onderwijspartner raad het volgende aan: http://www.timloto.org/nl/waarom.html.
De computers staan in Boekel, een plaats in de buurt van Veghel, in een loods waar plaats is om ze te installeren.

De bedoeling is dus: Installeren Ubuntu inclusief een aantal pakketten met franse en engelse taalondersteuning. Ook zal het nuttig zijn om een instructievideo/presentatie te maken om de gebruikers van deze computers te helpen bij het gebruik van Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/22, 16:29:12 door joop13 »
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/24, 23:33:48 »
Ik kan helaas niet helpen (woon 228 km verderop), maar wens jullie ontzettend veel succes met dit initiatief.

Maar misschien, als jullie nog echt om vrijwilligers verlegen zitten, kan ik het combineren met een toervakantie (wordt dan ergens in augustus).

mvg
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/24, 23:42:09 »
Ik wil nog niets definitief afspreken, maar aangezien Boekel niet ver van mij vandaan is zie ik wel een mogelijkheid
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline joop13

  • Lid
Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/24, 23:57:58 »
Hartelijk dank alvast voor de bereidwilligheid, ronnie en kebabfish!
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/25, 00:11:25 »
Hoi Joop,

Ik kan eventueel ook wel helpen met installeren.. vanuit Apeldoorn is het niet zo ver.. ;)
Laat je een exacte datum wel bijtijds weten?

Pentium 3; dan is Ubuntu standaard misschien niet zo geschikt..

Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/25, 06:43:52 »
Hoi Joop,

Ik kan eventueel ook wel helpen met installeren.. vanuit Apeldoorn is het niet zo ver.. ;)
Laat je een exacte datum wel bijtijds weten?

Pentium 3; dan is Ubuntu standaard misschien niet zo geschikt..


Dan kan je beter Debian stable/testing proberen, heeft ook zelfs een automatische installatie waar je bijna niks bij hoeft te doen.

Have Fun

Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/25, 07:09:52 »
Voor de instructievideo wil ik me wel inzettten. We moeten daar maar even over heen en weer mailen.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/25, 08:40:55 »
Als die machines identiek zijn, hoef je er eigenlijk maar eentje netjes aan te
kleden. Daarna kun je gewoon de disken clonen en iets na-werk doen mbt.
de gebruiker aanmaak.
En is daar internet in die loods? anders kun je die ene dus beter thuis
op en top configureren/updaten en daarna clonen in die loods.
Afhankelijk van hoe mijn carièrre zich dreigt te ontwikkelen, wil ik daar wel
tijd voor vrij maken.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2009/05/25, 12:44:32 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/25, 14:26:45 »
Als die machines identiek zijn, hoef je er eigenlijk maar eentje netjes aan te
kleden. Daarna kun je gewoon de disken clonen en iets na-werk doen mbt.
de gebruiker aanmaak.
En is daar internet in die loods? anders kun je die ene dus beter thuis
op en top configureren/updaten en daarna clonen in die loods.
Afhankelijk van hoe mijn carièrre zich dreigt te ontwikkelen, wil ik daar wel
tijd voor vrij maken.

Groeten Gerrit


Voor het klonen zou je dan ook nog Remastersys kunnen gebruiken. Eenmaal goed installeren, via Remastersys een live cd/dvd draaien en die gebruiken voor de andere bakken.

Ciao

Jan

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/25, 14:30:17 »
Is een goed geconfigureerde OEM installatie net zo handig?
Dan staat alles al helemaal klaar en hoeft er alleen maar een nieuwe gebruiker aangemaakt te worden in Afrika. En dat gebeurt automatisch door op een icoontje te klikken en je gegevens in te vullen, dacht ik.

Offline woteb

  • Lid
Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/25, 14:36:34 »
Als die systemen identiek zijn, dan is een OEM-setup goed te gebruiken. Zijn ze niet identiek, dan kun je het beste een blokkendoos-installatie doen. Kale installatie en dan een script erop loslaten en alles van het internet installeren of de alternate CD gebruiken. Als het P3 systemen zijn, dan kun je het beste XFCE gebruiken.

Als ik straks thuis ben zal ik wat scriptjes plaatsen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/25, 16:18:14 »
Hoi Joop,

Ik kan eventueel ook wel helpen met installeren.. vanuit Apeldoorn is het niet zo ver.. ;)
Laat je een exacte datum wel bijtijds weten?

Pentium 3; dan is Ubuntu standaard misschien niet zo geschikt..


Dan kan je beter Debian stable/testing proberen, heeft ook zelfs een automatische installatie waar je bijna niks bij hoeft te doen.

Have Fun

Zoals ik al zei Debian  ondersteunt automatische instalatie's waarbij niets bij hoeft te doen dat is toch veel handiger, en trouwens Debian draait ook nog een stuk sneller op Pentium 3'tjes

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/25, 16:37:22 »
Dat kan met Ubuntu ook hoor.
Er is genoeg info te vinden over netinstalls en automatische configuratie. De grote vraag is alleen of dat ook handig/haalbaar is als er grote verschillen in hardware zijn.

Wat sowieso wel handig is, is een caching proxy in het netwerk. Dan hoef je niet steeds alle updates van het internet te halen.

Offline joop13

  • Lid
Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/25, 16:55:35 »
Geweldig dit enthousiasme!. Dit is Ubuntu!

De exacte gegevens over de machines krijg ik nog en dan kan ik verder met afspraken maken.

Ik heb ook al contact met iGadget die het al eerder gedaan heeft. Ook hij wil wel meewerken. Een idee van hem was ook: zoek een school die dit soort dingen ook als oefening voor de leerlingen kan doen. Heeft iemand kennis aan een opleiding waar dit zou kunnen gebeuren?

Verder ligt de Linux-versie wel redelijk vast door de onderwijspartner die Ubuntu adviseert. Het systeem moet zo gemakkelijk te bedienen zijn dat géén van de gebruikers op het idee komt om toch maar weer Windows te installeren.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/25, 16:57:24 »
Ubuntu = een opgevoerde Debian, dus alles wat Debian kan, kan Ubuntu ook ;)

Offline joop13

  • Lid
Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/25, 17:00:02 »
Ubuntu = een opgevoerde Debian, dus alles wat Debian kan, kan Ubuntu ook ;)
Duuuussss.... =D
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/25, 17:02:19 »
Net ff anders, Ubuntu is een leerschool voor Debian, debian is veel gedatedeerder maar toch eenvoudig

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/25, 17:05:55 »
Debian gedateerd?  ???
Als je de stable versie pakt misschien wel, maar testing of unstable is echt niet gedateerd hoor, die zijn meestal nieuwer dan Ubuntu.

Offline joop13

  • Lid
Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/25, 17:12:25 »
Debian gedateerd?  ???
Als je de stable versie pakt misschien wel, maar testing of unstable is echt niet gedateerd hoor, die zijn meestal nieuwer dan Ubuntu.
Jongens, jongens geen ruzie maken over wat gedateerd is of niet. Dat heeft geen nut....... De computers moeten voorzien worden van een systeem dat niet vervangen gaat worden door een Windows versie........
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #19 Gepost op: 2009/05/25, 17:14:57 »
Haha, dat is geen ruzie maken hoor, we zijn hier veel erger gewend :P
Ik zou er Ubuntu 8.04 LTS op zetten. Dat wordt t/m April 2011 ondersteund. Ik denk eerlijk gezegd niet dat mensen in ontwikkelingslanden een behoefte hebben aan de nieuwste software ;)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #20 Gepost op: 2009/05/25, 17:17:53 »
Debian gedateerd?  ???
Als je de stable versie pakt misschien wel, maar testing of unstable is echt niet gedateerd hoor, die zijn meestal nieuwer dan Ubuntu.
Jongens, jongens geen ruzie maken over wat gedateerd is of niet. Dat heeft geen nut....... De computers moeten voorzien worden van een systeem dat niet vervangen gaat worden door een Windows versie........
Ik wil geen ruzie maken hoor. Sorry als dat toch zo over kwam :)

Ik zou er Ubuntu 8.04 LTS op zetten. Dat wordt t/m April 2011 ondersteund. Ik denk eerlijk gezegd niet dat mensen in ontwikkelingslanden een behoefte hebben aan de nieuwste software ;)
Helemaal mee eens.

Offline joop13

  • Lid
Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #21 Gepost op: 2009/05/25, 17:35:49 »
Ik zou er Ubuntu 8.04 LTS op zetten. Dat wordt t/m April 2011 ondersteund. Ik denk eerlijk gezegd niet dat mensen in ontwikkelingslanden een behoefte hebben aan de nieuwste software ;)
Helemaal mee eens.
[/quote]Kijk, dat vind ik nu ook, de laatste LTS versie installeren. Daarnaast de programma's die Timloto noemt. Heeft iemand ervaring met het installeren van Xfig? Ikzelf heb nog nooit een programma geinstalleerd vanuit de tar.gz via makefiles. Kan ik daar ook een .deb van maken? Of iemand anders?
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline mrGee

  • Lid
Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #22 Gepost op: 2009/05/25, 18:14:02 »
Xfig zit standaard in de repo's, dus hoeft er niets zelf gebakken/geconfigureerd te worden
Gemack dient den mensch. ;)
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline joop13

  • Lid
Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #23 Gepost op: 2009/05/25, 18:20:29 »
Xfig zit standaard in de repo's, dus hoeft er niets zelf gebakken/geconfigureerd te worden
Gemack dient den mensch. ;)


Helemaal geweldig, ik wist dat de rest in de repo's zat. Maar ik had niet in Synaptic gekeken, stom stom. Dus we kunnen een goed systeem maken voor de mensen in Gambia/Senegal.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline joop13

  • Lid
Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #24 Gepost op: 2009/05/26, 11:38:17 »
Ik kreeg gisteren het volgende emailtje van de 'baas' van GoforAfrica
Citaat
Beste Joop,

 

Ik sta verrast te kijken wat voor reacties het oplevert!! Niet verwacht.

Deze week haal ik een van die computers naar huis om de eigenschappen te bekijken en laat ik het weten.

Een 10 tal zijn hetzelfde en de anderen zijn allen verschillend.

Het is ook geweldig van de medewerking om daar een video van te maken.

Je hoort spoedig meer van me.

 

Groet,

Directeur Go for Africa

Jan Huizinga

www.goforafrica.nl

Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,