Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Op zoek naar beste IDE voor C++ in Ubuntu  (gelezen 3738 keer)

Op zoek naar beste IDE voor C++ in Ubuntu
« Gepost op: 2009/01/19, 16:16:18 »
Ik ben op zoek naar een IDE voor C++ in Ubuntu. Heb nog niet zo heel veel ervaring met Ubuntu en Linux in het algemeen. In windows heb ik gewerkt met Borland C++ builder, is er iets soortgelijks voor Ubuntu? Ik heb gelezen over Eclipse, CodeBlocks, MonoDevelop, Anjuta etc. Er is echter zoveel keuze dat ik niet echt weet wat ik moet kiezen. En om ze nu allemaal een voor een uit te proberen ben je ook weer veel tijd mee kwijt. Kortom wat bevelen ervaren ubuntu gebruikers op dit forum mij aan? Ik zoek een IDE met C++ en GUI builder voor GNOME.


Offline postbus24

  • Lid
Re: Op zoek naar beste IDE voor C++ in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/19, 16:32:05 »
eclipse ! (de andere ken ik niet  :-[ ) maar als 'amateur' vind ik dit een heel leuk pakketje met vele mogelijkheden en extra bouwstenen. Er is ook veel op het net over terug te vinden.


'sudo apt-get install eclipse' zou ik zeggen  ;)

Re: Op zoek naar beste IDE voor C++ in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/19, 16:51:20 »
Ik gebruik NetBeans, maar dat is eigenlijk meer een Java-IDE. Misschien komt het omdat ik Eclipse nog niet zo diep heb uitgeprobeerd, maar volgens mij heeft NetBeans meer functionaliteit voor C++, o.a. highlighting, error-check, etc...

Binnenkort komt Qt Creator uit, ben zeer benieuwd :)

Oh en BTW, het is beter om NetBeans en Eclipse van de website te downloaden in plaats van uit synaptic, omdat de versie in synaptic vaak verouderd is, en omdat je zo zeker weet dat je het hele pakket hebt.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Op zoek naar beste IDE voor C++ in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/19, 19:02:13 »
Yup, ik heb hier ook eclipse draaien. En zoals SeySayux reeds aanhaalde, hengel je eclipse best binnen vanop hun site.
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Re: Op zoek naar beste IDE voor C++ in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/20, 13:29:56 »
Bedankt voor de tip. Even een vraag van een leek, hoe installeer je de eclipse software als je dat gedownload hebt. Ik heb het C++ pakket gedownload (eerst geregistreerd) maar kan niet echt vinden hoe te installeren. Ze hebben blijkbaar niet echt een debian package.

Re: Op zoek naar beste IDE voor C++ in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/22, 17:11:00 »
Ik vind Geany het beste en is ook heel makkelijk te (instal)leren :)

Offline muksie

  • Lid
Re: Op zoek naar beste IDE voor C++ in Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/22, 18:38:55 »
Bedankt voor de tip. Even een vraag van een leek, hoe installeer je de eclipse software als je dat gedownload hebt. Ik heb het C++ pakket gedownload (eerst geregistreerd) maar kan niet echt vinden hoe te installeren. Ze hebben blijkbaar niet echt een debian package.
Voor zover ik weet heeft eclipse in deze paketten geen installer ingebouwd / toegevoegd. Je kunt eclipse vanuit de gedownloade directory opstarten (met een executable of scriptje die eclipse heet).

Installeren kan natuurlijk altijd handmatig, zoals ik het zelf wel eens gedaan heb:
1. Het gedownloade pakket uitpakken in /opt/eclipse/.
2. Scriptje /usr/local/bin/eclipse aanmaken met als inhoud:
#!/bin/bash
/opt/eclipse/eclipse
3. Dit scripje uitvoerbaar maken.

Offline Double12

  • Lid
Re: Op zoek naar beste IDE voor C++ in Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/22, 20:44:08 »
Ik vind Geany het beste en is ook heel makkelijk te (instal)leren :)
Inderdaad. Geany lijkt een editor, maar is toch aardig op weg naar een IDE. Er zitten allerlei ingebouwde componenten in, zoals een terminal en het automatisch compileren en uitvoeren van broncode.

Re: Op zoek naar beste IDE voor C++ in Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/24, 16:26:40 »
Ik kan eclipse na het uitpakken inderdaad gewoon direct starten zonder installatie of iets. Niet eens aan gedacht. Ik ben gewend om alles altijd te installeren :)

Offline jopy

  • Lid
Re: Op zoek naar beste IDE voor C++ in Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/29, 17:39:22 »
Ik vind codeblocks ontzettend fijn werken.
Eclipse, anjuta en Kdevelop waren te complex voor mij, of ze werkten niet foutloos.

Re: Op zoek naar beste IDE voor C++ in Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/30, 16:46:00 »
Hoi

ik heb voor kort Kdevelop geinstaleerd ideaal om met c/c++ te progen.
Zelfs de compiler en gt4,... zit erbij.
En je kan natuurlijk ook in php,python,... programeren

De instalatie is heel simpel gewoon via Applications add/remove.