Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installeren meegeleverde software ubuntu 12-04  (gelezen 927 keer)

Offline boeng

  • Lid
installeren meegeleverde software ubuntu 12-04
« Gepost op: 2012/05/01, 19:34:53 »
Ik lees hier op het Forum wat men alzo nodig vindt om te installeren.
Welnu ik ben nog maar net met ubuntu in aanraking gekomen en dus groen als gras...
Graag wil ik weten hoe bv. GIMP te installeren uit Synaptic en dan nog , als ik zo een paar programmaś heb geinstalleerd
waar kan ik ze zien in een lijst ofzo en kan ik ze als icoon (net zoals FireFox, onder DashHome) zetten?

bestaat er zoiets als een applicatie menu, waar dus al deze programmaś in staan?


Re: installeren meegeleverde software ubuntu 12-04
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/01, 20:03:27 »
Heb je synaptic al geinstalleerd?

Je doet dit via het software centrum (de uitpuilende tas in de linkerbalk)
Via datzelfde softwarecentrum kan je ook GIMP installeren...
Elk nieuw geinstalleerd programma verschijnt automatisch in de linkerbalk ;)

Toepassingen kan je ook in de dash home vinden...
Onderaan zie je een paar icoontjes, het tweede icoontje is dat van de toepassingen. Daar kan je zien wat er laatst is gebruikt, wat er is geinstalleerd en voorbeelden van wat je kan installeren.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/01, 20:05:31 door stieviegonzales »
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline boeng

  • Lid
Re: installeren meegeleverde software ubuntu 12-04
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/02, 15:35:15 »
sorry hoor maar als nieuweling heb ik problemen met "geïnstalleerd" zoals aangegeven in softwarecentrum. Dat zijn er nogal wat, maar ik zie ze dus NIET in de starter-balk
onder Dash Home. Zoals bv wel FireFox webbrowser. En Nuatilus zie ik ook niet en hoe dan te gebruiken?
Zo zie ik in Synaptic pakketbeheer bij Nautilus gekleurde vakjes, waarschijnlijk die onderdelen die geïnstalleerd zijn, maar waar kan ik die aanklikken? Of een iccoontje zetten in de starter?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installeren meegeleverde software ubuntu 12-04
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/02, 15:48:33 »
De werkomgeving van Ubuntu, Unity, gaat ervan uit dat je zoveel mogelijk doet via zoektermen. Klik op de Dash (grijze pictogram, bovenin de werkbalk) en tik je zoekterm. In de zoekresultaten kun je vervolgens klikken om het progje van jouw keuze te starten.

Heb je geen zin in zoektermen, overweeg dan eens deze alternatieven:
http://sites.google.com/site/computertip/klassiek

Re: installeren meegeleverde software ubuntu 12-04
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/02, 18:44:53 »
sorry hoor maar als nieuweling heb ik problemen met "geïnstalleerd" zoals aangegeven in softwarecentrum. Dat zijn er nogal wat, maar ik zie ze dus NIET in de starter-balk
onder Dash Home. Zoals bv wel FireFox webbrowser. En Nuatilus zie ik ook niet en hoe dan te gebruiken?
Zo zie ik in Synaptic pakketbeheer bij Nautilus gekleurde vakjes, waarschijnlijk die onderdelen die geïnstalleerd zijn, maar waar kan ik die aanklikken? Of een iccoontje zetten in de starter?

Nautilus is gewoon bereikbaar als je op het mapje onder het dash-icoon in de linkse balk klikt.
Of als je een terminal opent en "nautilus" intypt, dan opent deze ook ;)

Terminal kan je vinden als je in de dash home "ter" intypt.

In de bijlage zie je welke icoontjes ik bedoel. Het bovenste icoontje is de Dash home, het onderste icoontje is de map van bestandsbeheer (of Nautilus)
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7