Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen toegang to Windows server, Samba wel geinstalleerd  (gelezen 2901 keer)

Geen toegang to Windows server, Samba wel geinstalleerd
« Gepost op: 2018/12/23, 14:51:10 »
Ik ben een beginner en ben aan het zoeken naar een goede Linux distro. Ik heb o.a. Ubuntu en Elementary OS geprobeerd. Ubuntu bevalt om een aantal redenen beter, maar ik heb daar een probeem met het gebruik van mijn Windows server. Mijn uitleg is waarschijnlijk hopeloos n00b-achtig, maar here goes..

Ik heb een Windows 2012 R2 Essentials server draaien. Ik kan de shares op die server gewoon benaderen vanuit andere Windows PC' s op het netwerk, maar ook vanaf Android devices en vanaf mijn Macbook. Alleen niet vanuit Ubuntu. De server heeft als domain BJ-NET.

- Ik heb Samba geinstalleerd, en kan een share op Ubuntu prima openen en gebruiken op mijn Windows PC.
- Als ik in de file manger naar 'Other Location' ga, zie ik wel mijn Windows PC, maar niet de server. Ik zie wel 'Windows Network'. Als ik daarop klik zie ik 'WORKGROUP' en ' BJ-NET' 
- Als ik op BJ-NET klik krijg ik na een paar seconden de volgende melding:

'Unable to access location. Failed to retreive share list form server: success'

- Als ik in Terminal 'smbtree'  ingeef krijg ik de volgende lijst

WORKGROUP
   \\SHIELD               
   \\FRITZ-NAS            FRITZ!Box
      \\FRITZ-NAS\IPC$              IPC Service (FRITZ!Box)
      \\FRITZ-NAS\FRITZ.NAS         
   \\EPSONC2814B          
      \\EPSONC2814B\USBSTORAGE        EPSON
      \\EPSONC2814B\IPC$              IPC Service
   \\WIN-PC             Ryzen-PC
   \\ASUS-LAPTOP          Samba 4.8.4-Ubuntu
BJ-NET
   \\BJSERVER             Server

Daar staat de server dus keurig tussen.
Ik heb, na het lezen van andere posts, in de Hosts file de regel '192.168.1.2   BJSERVER'  toegevoegd. En in de smb.conf file de regel 'name resolve order = host bcast lmhosts wins'. Dit had geen effect.

Ik doe vast iets stoms, of vergeet iets. Het vreemde is; in Elementary OS werkt dit wel; ik zie daar dezelfde dingen, maar krijg, als ik klik op BJ-NET onder ' Windows Network' gewoon toegang tot de server.

Alle hulp is zeer welkom

Bert-Jan

Offline jan11000

  • Lid
Re: Geen toegang to Windows server, Samba wel geinstalleerd
« Reactie #1 Gepost op: 2018/12/23, 19:42:25 »
Meestal ligt dit aan windows.

Heb je in linux de firewall uitgezet?

Je kunt zoeken op samba 2 en 3 , dus met google .

Heb je maar 1 apparaat die DHCP uitdeelt(router)?

Re: Geen toegang to Windows server, Samba wel geinstalleerd
« Reactie #2 Gepost op: 2018/12/23, 21:23:44 »
Dank je voor je reactie.

Ik heb de firewall in Ubuntu uitgezet, maar dat had helaas geen effect. Alleen mijn router geeft IP adressen uit. Ik heb de server een statisch adres gegeven.
Ik heb helaas niet gennoeg ervaring met Samba om te weten waar ik naar zou moeten zoeken. Als ik zoek op de foutmelding ('Unable to access location. Failed to retreive share list form server: success') dan vind ik wel een aantal inks, maar de daar genoemde opties heb ik ten dele gedaan (aanpassen hosts file en aanpassen smb.conf), zonder effect. Helaas gaan sommige posts erg diep in op linux commando's  en gaan mij boven de pet.

Het zou inderdaad aan Windows kunnen liggen, maar aan de andere kant, met Elementary OS (helaas wat minder ver ontwikkeld,  geen printerdrivers voor mijn printer etc.) lukt  de toegang tot de server direct na de installatie.  En Elementary OS is, voor zover ik begrijp, gebaseerd op Ubuntu. Daardoor hoop ik een beetje dat het probleem in Ubuntuop te lossen zou moeten zijn.

Offline maartenbc

  • Lid
Re: Geen toegang to Windows server, Samba wel geinstalleerd
« Reactie #3 Gepost op: 2018/12/24, 00:15:58 »
Wat gebeurt er als je in nautilus smb://bjserver typt?

En waarom heb je je server in een ander werkgroep gezet?
Al je systemen zitten in WORKGROUP,  behalve je server?
Die zit in BJ-NET.


Re: Geen toegang to Windows server, Samba wel geinstalleerd
« Reactie #4 Gepost op: 2018/12/24, 08:30:07 »
Als ik smb://bjserver in Nautilus typ krijg ik de volgende melding:

'Oops, something went wrong. Unhandled error message. Failed to retrieve share list from server: invalid argument.

De server gebruikt een domein, zo is ' ie opgezet ergens in 2010. Het was een soort hobby projectje nadat Windows Home Server niet meer verder ontwikkeld werd. Aanvankelijk gebruikten drie Windows PC' s ook daadwerkelijk dat domein, maar dat had uiteindelijk meer nadelen dan voordelen. Daarom heb ik de nieuwe PC' s geen deel meer gemaakt van het domein.
De server (met 17 TB aan data) staat op de planning om vervangen te worden door een NAS, maar de inverstering die dat met zich meebrengt houdt dat nog tegen. Eerlijk gezegd heb ik geen idee of ik de server deel uit kan laten maken van 'workgroup', zonder dat de rest van het netwerk de toegang tot de data op de server verliest.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen toegang to Windows server, Samba wel geinstalleerd
« Reactie #5 Gepost op: 2018/12/24, 09:42:56 »
Zelf kon ik standaard met Ubuntu 18.10 niet meer op een samba server inloggen (godgeklaagd). Na volgende aanpassing onder de [global] sectie in /etc/samba/smb.conf  ging het wel:
[global]
client min protocol = SMB2_02
client max protocol = SMB3
Geen enkel idee of dit in jou geval zal helpen, maar het is het proberen waard. Maakt het geen verschil, herstel dan je configuratiebestand terug naar de oorspronkelijke staat.

Re: Geen toegang to Windows server, Samba wel geinstalleerd
« Reactie #6 Gepost op: 2018/12/26, 09:48:05 »
Sorry voor de verlate reactie. Kerst...

Dank voor je reactie, maar helaas, die  methode werkt voor mij niet. In feite wordt 't er bij mij juist slechter op; voor de door jou genoemde aanpasing kon ik 'Windows Network'  aanklikken en dan zag ik 'WORKGROUP' en 'BJ-NET' staan. Na de aanpassing is Windows Network er nog wel, maar als ik er nu op klik is ' ie leeg.

Re: Geen toegang to Windows server, Samba wel geinstalleerd
« Reactie #7 Gepost op: 2018/12/26, 10:16:33 »
Ik heb 't probleem min of meer opgelost. Ik kan nog steeds niet direct via Nautilus toegang krijgen tot de server, maar ik kan wél de share mounten met

sudo mount -t cifs -o username=username,password=password //BJSERVER/Photos /mnt/Photos
(uiteraard hier username en password vervangen)

Niet helemaal wat ik zocht, maar als ik dit nu in fstab toevoeg, ben ik ook wel, denk ik.

Dank voor alle hulp!

nahjo

  • Gast
Re: Geen toegang to Windows server, Samba wel geinstalleerd
« Reactie #8 Gepost op: 2018/12/26, 10:32:43 »
Mooi dat je het probleem hebt opgelost  :)
Zit ik met een brandende vraag hoe en waar doe jij je back-up van die 17 Tb aan data?

gr. Johan


Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen toegang to Windows server, Samba wel geinstalleerd
« Reactie #9 Gepost op: 2018/12/26, 11:09:21 »
Wellicht zal het dan ook lukken om direct vanuit Files te verbinden met de URI `smb://BJSERVER/Photos`. Klik in de linker balk op "Andere locaties", en vul onderin bij "Verbind met servers" die URI in. Na het invullen van login en paswoord zou je ook zo moeten kunnen verbinden. De verbinding kan je dan bookmarken, zodat die share vlot met één klik bereikbaar blijft.

Met fstab gaat het weliswaar even vlot, maar de bovenstaande methode kan zonder systeembestanden te hoeven aanpassen.

Re: Geen toegang to Windows server, Samba wel geinstalleerd
« Reactie #10 Gepost op: 2018/12/26, 11:34:49 »
Ik had fstab inmiddels aangepast, maar inderdaad, jouw methode werkt ook! Da's toch inderdaad iets makkelijker dan systeembestanden aanpassen.
Dank je voor je hulp!