Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Taalproblemen  (gelezen 990 keer)

Taalproblemen
« Gepost op: 2007/03/24, 19:58:57 »
Ubuntu6.10 sucessvol geïnstalleerd. Na een weekje begin ik al de linux-manier van werken onder de knie te krijgen. Ik heb nog
volgende problemen:

- De spellingscontrole Nederlands (zowel NL als BE) werkt niet in OpenOffice Tekst (Ik schreif nohtanz vrezeleike fauten). Eiegnaardig
genoeg werkt deze spellingscontrole probleemloos bij EvolutionEmail. Zelfs de spellingscontrole voor Frans, Duits en Spaans in OpenOffice
Tekst werkt goed. Enig idee wat er verkeerd loopt?

- Bij de installatie van Ubuntu werd een Engelstalige Firefox-versie geïnstalleerd. Uit onervarenheid heb ik dan maar manueel een Nederlandstalige versie gedownload en geïnstalleerd. De automatische updates voor Firefox zijn helaas niet mogelijk omdat het
blijkbaar de bedoeling is dat door synaptic te laten beheren. Hoe kan ik synpatic diets maken dat hij voortaan de Nederlandstalige
Firefox dient te heheren (en up te graden)?

- ik heb een X75-Lexmark AllInOne PrinterScanner. Bestaan er stuurprogramma's om deze scanner met Xsane te laten werken? Analoog
lukt de installatie met gnome-cups-add van het printergedeelte niet. De printer wordt herkend en er wordt gevraagd de X74-driver te
installeren. Ik heb de sourcecodes gedownload en gecompileerd, maar na compilatie krijg ik helaas niet de gevraagde -ppd-bestanden?
Hoe bekom ik die ppd-bestanden voor deze printer?

Als ik de printer en de scanner aan de praat krijg, heb ik mijn XP-installatie niet meer nodig. De manier waarop Microsoft (Microsoft?)
de installatie op je computer controleert stuit mij tegen de borst. Ik hoop daar binnenkort van bevrijd te zijn...

budster

  • Gast
Taalproblemen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/24, 20:41:32 »
wat betreft je printer:http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=Lexmark-X75
en wees blij dat je die gedeeltelijk kan laten werken Lexmark printers hebben de meest waardeloze linux support.

Offline siegi

  • Lid
Taalproblemen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/24, 20:47:34 »
voor openoffice heb je het pakketje myspell-nl nodig kan je installeren met synaptic of gewoon met sudo apt-get install myspell-nl
Normaal zou je onder systeem > voorkeuren > taalondersteuning ook nederlands moeten kunnen aanvinken.  Normaal zegt ie dan dat hij extra pakketjes gaat installeren.

Dit probleem van firefox in het engels en geen spellings controller komt voor als er tijdens de installatie geen internet beschibaar is.  Ze kunnen niet alle taalondersteuning op die ene cd krijgen.

Taalproblemen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/25, 10:08:18 »
Citaat van: siegi
voor openoffice heb je het pakketje myspell-nl nodig kan je installeren met synaptic of gewoon met sudo apt-get install myspell-nl
Normaal zou je onder systeem > voorkeuren > taalondersteuning ook nederlands moeten kunnen aanvinken.  Normaal zegt ie dan dat hij extra pakketjes gaat installeren.

Dit probleem van firefox in het engels en geen spellings controller komt voor als er tijdens de installatie geen internet beschibaar is.  Ze kunnen niet alle taalondersteuning op die ene cd krijgen.
Hallo siegi,

Bedankt voor de hulp. Tijdens de installatie van Ubuntu was er inderdaad geen internet aanwezig. Ik heb de wireless-netwerk-adapter op
de USB-poort zelf dienen te activeren.

Myspell-nl was  geïnstalleerd. Ik heb deze installatie opnieuw gemaakt. Geen oplossing. Onder systeem > beheer > taalondersteuning heb ik Engels afgevinkt (Dutch(Netherlands) stond eveneens aangevinkt). Geen oplossing.
Tenslotte heb ik nogmaals in OpenOfficeTekst, de taalinstellingen geprobeerd. Voor Duits/Engels/Spaans/Frans werkt de spellingschecker
uitstekend. Met de instelling Nederlands-NL begon de spellingscontrole wel te werken. Blijkbaar herkent OpenOffice de spellingschecker
Nederlands-BE niet? Wat het verschil tussen Nederlands-NL en Nederlands-BE is, weet ik niet. Ik zou liever werken met een spellingscontrole
die van het GroeneBoekje is afgeleid.

Nogmaal bedankt voor de hulp

Taalproblemen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/25, 10:14:41 »
Citaat van: budster
wat betreft je printer:http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=Lexmark-X75
en wees blij dat je die gedeeltelijk kan laten werken Lexmark printers hebben de meest waardeloze linux support.
Hallo budster,

De installatie is nog niet gelukt. Ik stuit terug op het feit dat ik de ppd-files nodig heb. Ik probeer dit vanavond nog verder uit te diepen.
Alvast bedankt voor de tip.

Daar printer/scanners voor een redelijke prijs verkrijgbaar zijn, zal ik er binnenkort ééntje aanschaffen die wel door Linux
ondersteund wordt. Ik zal Lexmark ook nog een mailtje sturen dat ik voortaan geen lexmark meer zal kopen noch zal adviseren.

CrazyCentaur

  • Gast
Taalproblemen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/25, 13:47:16 »
Citaat van: vrijevogel
Daar printer/scanners voor een redelijke prijs verkrijgbaar zijn, zal ik er binnenkort ééntje aanschaffen die wel door Linux ondersteund wordt. Ik zal Lexmark ook nog een mailtje sturen dat ik voortaan geen lexmark meer zal kopen noch zal adviseren.
Prachtig :)