Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is deze laptop geschikt voor Ubuntu?  (gelezen 1444 keer)

Offline nor

  • Lid
Is deze laptop geschikt voor Ubuntu?
« Gepost op: 2012/05/18, 21:13:41 »
Beste Ubuntu-gebruikers,

Mijn PC werkt niet altijd goed, en daarom wil ik graag nieuwe laptop kopen. Na vele uren zoeken is het nog steeds niet eenvoudig om te weten of Ubuntu op bepaalde laptop goed draait.

Het gaat om deze laptop. Het lijkt me goede laptop voor mooie prijs.

De systeem van deze laptop kan je onderstaande vinden:
De Toshiba Satellite C660-25U is snel en krachtig. De hoge resolutie van het 15,6" TruBrite LED-backlit HD-breedbeeldscherm is ideaal om naar films te kijken.

Intel Core i5 processor
De Toshiba Satellite C660-25U is uitgerust met een tweede generatie Intel Core i5 processor, die kloksnelheden bereikt tot 2.4 GHz. Met 4 Gb aan geheugen, 500 Gb aan opslagcapaciteit en Windows 7 Home Premium kun je met deze laptop vele kanten op. Video's bewerken is geen probleem. En volledig opgeladen kan hij tot wel 6 uur achter elkaar aan het werk.

Dedicated videokaart
Met de dedicated videokaart open je grafische toepassingen terwijl de snelheid van het systeem behouden blijft. Hij maakt gebruik van het geheugen uit een eigen geheugenmodule van 1 Gb.

Specificaties:
- Merk processor: Intel
- Type processor: Core i5-2430M processor
- Kloksnelheid: 2.4 GHz
- Cache geheugen: 3 Mb cache
- Besturingssysteem: Microsoft Windows 7 Home Premium 64 bits
- Overige software: Microsoft Office Starter 2010
- Geheugen: 4 Gb DDR3 RAM (1x4 Gb/max. 8 Gb)
- Scherm: 15,6" LED-TruBrite (39.6 cm)
- Resolutie: 1366x768/16:9 aspect ratio
- Grafische kaart: nVidia GeForce 315M
- Grafisch geheugen: 1 Gb dedicated
- Harddisk: 500 Gb HDD (5400rpm)
- Optical drive: DVD SuperMulti
- Cardreader: 2-in-1/ SD/ Multi Media Card
- LAN: 10/100 Mbps

- WLAN: 802.11bgn
- Aansluitingen: 2x USB 2.0/ VGA/ HDMI/ microfoon en hoofdtelefoon poort
- Webcam
- Audio: HD sound
- Speakers: stereo sound
- Microfoon: ingebouwd
- Accu: Li-Ion 6-cell (4400 mAh)
- Accuduur: tot 5 uur
- Besturing: toetsenbord inclusief numeriek gedeelte/ multi touchpad
- Garantie: 2 jaar pick-up-and-return

Afmetingen en gewicht
- 380x254x28/35.6 mm

Het is niet duidelijk wat het word bedoeld met:
-grafische videokaart en grafische geheugen, want de videokaart heeft toch altijd geheugen  :o

Windows erbij is wel handig, want ik heb hem nodig voor navigatie.

Ook heb ik bij deze site gekeken, helaas zat er geen mijn type bij. Ik heb ook via google gezocht naar Toshiba satelite c660-25u, en levert geen resultaten op.

Jullie gaan vast zeggen dat ik LIVE-CD bij winkel moet testen. Maar met zelf LIVE-CD kan je niet achterkomen of het alles goed werkt, en daarvoor moet je Ubuntu installeren.

Wat denken jullie allemaal? Dat ik deze laptop gewoon moet kopen, en hoop dat het goed werkt? Toshiba heeft zoveel typen dat Ubuntu vast niet op alle laptops van Toshiba werkt? Als jullie beter laptop tegen mooie prijs weten, dan hoor ik het graag  8-)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Is deze laptop geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/18, 21:45:05 »
Met Toshiba heb ik goede ervaringen.
Neem toch de live CD mee, wanneer je beeld en geluid hebt, en het draadloos internet wordt herkend, dan zou alles moeten werken.
Wanneer ik de problemen met allerhande apparatuur op het forum bekijk, dan is het in 99% van de gevallen het draadloze netwerk (WiFi) en video, maar Nvidea werkt bijna altijd goed.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline nor

  • Lid
Re: Is deze laptop geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/18, 21:51:25 »
Dank voor je reactie. Dan neem ik toch LIVE-CD mee naar de winkel.

Re: Is deze laptop geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/18, 21:57:57 »
Nvidia werkt over het algemeen goed maar het kan zijn dat het hier om Optimus gaat (Nvidia-kaart in combinatie met een interne GPU van Intel). Veel laptops hebben dat tegenwoordig. Dat is op Linux wat minder flitsend helaas. Met Bumblebee is het mogelijk om handmatig op te geven dat een programma de Nvidia-kaart gebruikt. Bumblebee wordt alleen niet officieel door Nvidia ondersteund en het zou natuurlijk mooier zijn als het switchen tussen Intel en Nvidia automatisch zou gaan zoals in W. Er staat alleen niks van een intel GPU dus hopelijk is het geen Optimus (meestal staat dat er ook wel bij).

Wifi werkt tegenwoordig vaak wel in Linux maar het is jammer dat je daar niet de chipset van weet om zekerheid te krijgen. Overigens is Wifi een onderdeel dat over het algemeen goed met de live-CD is uit te testen.

Offline nor

  • Lid
Re: Is deze laptop geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/18, 22:15:36 »
Voor meer details van deze laptop kan je hier vinden.

Ik kan niks terug vinden over dat videokaart Optimus is. Dus dat is een goede nieuws.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Is deze laptop geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/18, 22:28:52 »
Hier staat een laptop met Intel chipset en Nvidea video, de Nvidea drivers vertragen behoorlijk, maar de opensource driver, die standaard in de kernel zit, werkt als een speer.
Ook deze combinatie hoeft dus niet erg te zijn :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Is deze laptop geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/18, 22:30:39 »
Voor meer details van deze laptop kan je hier vinden.

Ik kan niks terug vinden over dat videokaart Optimus is. Dus dat is een goede nieuws.

In het stukjes over de videokaart kan ik inderdaad ook niets over Optimus terugvinden. Hier lijkt overigens ook het antwoord te staan op je eerdere vraag over het geheugen:

Citaat
type : NVIDIA® GeForce® 315M
geheugengrootte : 1024 MB dedicated VRAM. Beschikbaar grafisch geheugen kan worden uitgebreid met behulp van het systeem geheugen, door middel van TurboCache ™-technologie: maximaal 2804 MB met 4 GB systeemgeheugen is geïnstalleerd, en tot 4095 MB met 8 GB systeemgeheugen, (met een vooraf geïnstalleerde 64-bits besturingssysteem).
geheugentype : DDR3 videogeheugen (resp. Video RAM en systeem geheugen gecombineerd)
aangesloten bus : PCI Express®

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Is deze laptop geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/18, 23:24:45 »
Misschien heb je hier ook wat aan:

http://www.linlap.com/ en http://www.linux-laptop.net/
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline nor

  • Lid
Re: Is deze laptop geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/19, 18:38:34 »
Ik heb laptop Toshiba Satellite C660-25U bij ITS gekocht. Ik had gevraagd of ik LIVE-CD op showmodel mag testen. De verkoper begreep me niet helemaal, en toch mag ik het testen.

1e keer had ik per ongeluk verkeerde taal gekozen, namelijk Noorse taal. Dus opnieuw starten en voor NL taal kiezen. Ook mag ik WIFI gebruiken om te kijken of ik wel verbinding kreeg. Het werkte allemaal goed, dus ik kocht deze laptop.

Hele middag was ik bezig met updaten van Windows. Allerlei vragen  :o

Ben wel blij met deze laptop. Al heb ik Ubuntu nog niet geinstalleerd i.v.m. tijdsgebrek.

Ik zit te denken of ik beter voor Xubuntu kan kiezen vanwege lichtgewicht. Ook wil ik graag aparte HOME-partitie hebben.

Huidige indeling ziet er zo uit:
1e partitie bevat Windows 7 en tweede partitie bevat recovery van toshiba. Met welke programma kan ik de partities indelen zonder dataverlies? Met Gparted?

Later moet de partitie zo uitziet:
primaire partitie 1 Windows
primarie partitie 2 Ubuntu
primaire partitie 3
+++partitie 4 HOME en data
+++partitie 5 swap
+++partitie 6 backup van windows

Is bovenstaande indeling een goede idee? Wordt Windows/Ubuntu hier niet trager van?

Offline jolo

  • Lid
Re: Is deze laptop geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/20, 22:15:27 »
Of je voor Ubuntu of Xubuntu gaat, is een keuze die je zelf zult moeten maken. Echter is er voor die laptop die je nu aangeschaft hebt geen reden om voor Xubuntu te gaan. Want die nieuwe Toshiba Satellite C660-25U is snel genoeg voor Ubuntu 12.04.

Als je twijfelt aan de partitie-indeling, post dan voor alle zekerheid je huidige partitie-indeling met Gparted. Een andere partitie-indeling maakt Windows in principe niet trager. Zorg er echter wel voor dat je de Windows partitie niet te klein maakt. Want dan kan Windows wel trager worden. Datzelfde geldt ook voor de ext4 Ubuntu partitie. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM