Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linuxband voor ubuntu  (gelezen 1442 keer)

Offline fsx65

  • Lid
Linuxband voor ubuntu
« Gepost op: 2020/05/12, 16:04:46 »
Beste lezers, bestaat er een Linuxband voor Ubuntu?

Blijf gezond!!!

Offline Jenske

  • Lid
Re: Linuxband voor ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/12, 19:28:19 »
Kijk eens op ...
https://alternativeto.net


Maar Linuxband zelf is blijkbaar al een jaar of 8 niet meer gewijzigd.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Linuxband voor ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/12, 19:37:18 »
Is me even niet duidelijk wat Linuxband precies is. Wat ik begrijp een bladmuziek-notatie-programma?

Musescore is daar zeer favoriet en veelgebruikt voor.
Rosegarden kan het geloof ik ook.

Handmatige midi (dus niet van bladmuziek) is vrij handig te verwerken in LMMS (internal keyboard, klik-notitie op noten).
En verder zijn er nog wel wat meer midi programma's, maar de meesten niet met bladmuziek-notitie-verwerking.

Muzikant??
« Laatst bewerkt op: 2020/05/12, 19:46:49 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

  • Lid
Re: Linuxband voor ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/12, 19:55:31 »
Linuxband is een programma dat, op basis van door jou als muzikant ingevoerde akkoorden "zelf" zgn. backing-tracks kan maken.

Chord pulse zag er prachtig uit -- zoek maar op op youtube -- maar het zit niet standaard in de xUbuntu pakkettenlijst.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Linuxband voor ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/12, 20:15:52 »
Linuxband is een programma dat, op basis van door jou als muzikant ingevoerde akkoorden "zelf" zgn. backing-tracks kan maken.

Aaahhhh, OK. Bedankt voor de verduidelijking. Praat toch wat makkelijker al zat ik er toch niet ver naast.

Chord pulse kan ik zo snel niet vinden in de repositories dus ken ik niet.
En op Chordpulse punt kom alleen trial versie? Geen linux versie download?
Voor mij alleen repositorie software. Dus de volgende opties.

TuxGuitar dan. (Linux versie guitar pro)
Goede ervaringen mee in het verleden, en weer overwegend om vaker te gaan gebruiken.

Verder (beetje afhankelijk van wat je er mee wilt:
Musescore
Roseguarden

Wat ingewikkelder (handmatig of keyboard) maar nog steeds goed te doen:
LMMS
Hydrogen

Nog leuker:
Ardour (zelf muziek- en backingtracks maken :D )
« Laatst bewerkt op: 2020/05/12, 20:28:13 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

  • Lid
Re: Linuxband voor ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/12, 20:58:28 »
Maar soms wil je gewoon snel achtergrond voor je gitaar. Dan is bv. Ireal Pro (te betalen en énkel voor Android en iOS) een fantastisch programma.

Met LMMS en dergelijke moet je zélf al wat compositiewerk doen en kan je niet vlug-vlug even voor jezelf wat achtergrondmuziek vinden.

MAAAAAAARRRRR @fsx65
Je kan gewoon in youtube intikken: "backing track Am 78 bpm" en je gelooft niet wat je allemaal vindt.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline fsx65

  • Lid
Re: Linuxband voor ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/12, 22:03:22 »
Wat ik zoek is iets zoals Band in a Box maar dan voor UBUNTU.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Linuxband voor ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/13, 09:35:50 »
OK, maar dan was je oorspronkelijke vraag onduidelijk. Linuxband bestaat immers, dus ik ben, ter ondersteuning, gaan uitzoeken wat de alternatieven daarvan zijn in Ubuntu.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline fsx65

  • Lid
Re: Linuxband voor ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/13, 10:16:21 »
Linuxband bestaat niet voor UBUNTU. Althans, niet in appstore van ubuntu.

Offline fsx65

  • Lid
Re: Linuxband voor ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/13, 10:30:39 »
Linuxband bestaat niet voor UBUNTU. Althans, niet in appstore van ubuntu.
Linuxband draait wel onder ubuntu vond ik maar niet zonder meer. En dan schiet mijn kennis van het engels te kort.

Re: Linuxband voor ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/13, 13:50:03 »
Maar soms wil je gewoon snel achtergrond voor je gitaar.

Guitar pro (win) hoort daartoe bij de top als veel/meest? gebruikt.
Voor Guitar pro zijn veel kant en klare .GP* bestanden te verkrijgen (beetje als .mid maar mooier).

Tuxguitar is de linux versie van guitar pro en kan deze .GP* bestanden inlezen.  ;)
Best een handige start dus om snel aan de gang te kunnen.

Zelf maak ik doorlopend muziek, liedjes, songs. Wel hoofdzakelijk uitgebreider in Ardour, maar wel met behulp van de andere manieren.
Hierbij spelen we een deel van de instrumenten in, maar de tracks die we niet zelf in kunnen spelen werk ik met samples. En de ene sample gaat in een geautomatiseerde track (zoals de vraag hier), waar een andere sample 'real life' ingespeeld wordt middels keyboard (dat klinkt vaak 'echter'). Onlangs nog een .GP4 drum track toegepast in een cover, naast al de rest.
Zo ook voor mijn kid die graag zingt en regelmatig liedjes covert. Daar maak ik volledige backingtracks voor. Soms exact hetzelfde als het origineel, en soms eigen interpretatie. Mijn kid krijgt zelfs vaker likes van de originele artiesten  :-* en andere BN'ers, dus dan lijkt het me dat het echt zo slecht nog niet werkt en klinkt. :D
Eind van het verhaaltje. Ik ben doorlopend bezig met dit soort ontwikkelingen, en onze songs hebben inmiddels vele duizenden views. En ik kan nogmaals bevestigen dat het allemaal best leuk werkt als je er een beetje handig in wordt.

Dit was slechts bedoeld als aanvullende uitleg. Doe ermee wat je wilt, en ik hoop dat iemand er iets mee kan. ^-^
« Laatst bewerkt op: 2020/05/13, 15:12:47 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline fsx65

  • Lid
Re: Linuxband voor ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2020/05/13, 18:36:31 »
Wie Band in a Box kent, weet dat de  begeleiding bestaat uit piano, bas, drum en vaak gitaar. Het stikt van de stijlen.

Re: Linuxband voor ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2020/05/13, 21:08:26 »
Ja, dat kan in midi ook. Guitar pro en tuxguitar = ook midi en daar kunnen ook wel wat meer geluiden bij gemaakt worden. In LMMS/Musescore/Roseguarden al helemaal. Ook wie BIAB kent weet dat er nog wel meer alternatief begaanbare wegen naar Rome gaan, en dat BIAB een doodlopende weg is.

Voor BIAB is er voor zover ik weet, hoorde en las (de nodige forums) simpelweg geen gelijkwaardig linux alternatief. Dan zul je toch een alternatieve weg in moeten slaan. Of BIAB onder virtueel win draaien, of dual boot.
Jjazzlab is misschien nog een acceptabel werkbare (linux) oplossing, maar daar heb ik geen ervaring mee. En dan kom je toch ook weer in de vergelijking met de opties die ik eerder noemde waarmee het ook niet veel moeilijker is (ik ken BIAB ;) ).

Meer dan dit kan ik er niet meer op zeggen. Wel meer dan genoeg info en opties gegeven dacht ik.
Succes met de zoektocht. Ik ben zelf ook zeer benieuwd naar de oplossing (als deze er nog komt).
« Laatst bewerkt op: 2020/05/13, 21:20:32 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline fsx65

  • Lid
Re: Linuxband voor ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2020/05/14, 10:15:29 »
Bedankt voor het uitgebreide meedenken PartyRabbit

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linuxband voor ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2020/05/14, 10:54:15 »
Dat Linuxband is één keer als beta uitgebracht in 2012  en daarna nog een correctie op die beta. Nou ja, dat is dan eigenlijk nauwelijks serieus te nemen. Het lijkt me wel een leuk programma, maar dan moet je gewoon het programma verder willen ontwikkelen.

Band in a box is alleen voor Windows en Mac. Bovendien niet gratis, al hoeft dat op zich natuurlijk niet.

De aanwijzingen om Linuxband te compileren zijn erg mager. Ik zal hem eens proberen te compileren op een reservemachine.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline fsx65

  • Lid
Re: Linuxband voor ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2020/05/14, 11:43:10 »
Onbegrijpelijk vind ik dat app-store van Ubuntu wel stikt van de spelletjes en weinig of niets te bieden heeft op wat serieuzer gebied.

Re: Linuxband voor ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2020/05/14, 13:46:39 »
Synaptic installeren. Dan vind je veel meer dan in de Softwarestore.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

  • Lid
Re: Linuxband voor ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2020/05/14, 14:05:34 »
Onbegrijpelijk vind ik dat app-store van Ubuntu wel stikt van de spelletjes en weinig of niets te bieden heeft op wat serieuzer gebied.
Vergeet niet dat xUbuntu en Linux grotendeels worden in elkaar geknutseld -- positief bedoeld -- door "de gemeenschap". Vaak zijn dat mensen die ervoor amper of zelfs niet worden betaald. Het is allemaal al vaak gratis, maar wees niet boos als een programma dat je graag wil gebruiken toevallig niet beschikbaar is in Linux.

En om het te zeggen met een zeer terechte uitspraak die iemand ooit eens op dit eigenste Ubuntu-forum deed: als iemand Adobe Photoshop wil gebruiken, gebruik dan Adobe Photoshop onder Windows of Macintosh. Het is nooit de bedoeling geweest van de Linux gemeenschap om "simpelweg" een gratis kopie te maken van Macintosh of Microsoft.

In Linux zijn trouwens opvallend weinig spelletjes in vergelijking met allerlei andere systemen: Windows, Macintosh, Wii, Xbox enzovoort.

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Linuxband voor ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2020/05/14, 14:13:50 »
Dat Linuxband is één keer als beta uitgebracht in 2012  en daarna nog een correctie op die beta. Nou ja, dat is dan eigenlijk nauwelijks serieus te nemen. Het lijkt me wel een leuk programma, maar dan moet je gewoon het programma verder willen ontwikkelen.

Ow jaaa, linuxband. Scherp Just.
Linuxband is voor zover ik weet verder gegaan onder Linuxaudio. Kan het alleen niet bevestigen omdat ik niets met linuxaudio doe.

Onbegrijpelijk vind ik dat app-store van Ubuntu wel stikt van de spelletjes en weinig of niets te bieden heeft op wat serieuzer gebied.
Vergeet niet dat xUbuntu en Linux grotendeels worden in elkaar geknutseld -- positief bedoeld -- door "de gemeenschap". Vaak zijn dat mensen die ervoor amper of zelfs niet worden betaald. Het is allemaal al vaak gratis, maar wees niet boos als een programma dat je graag wil gebruiken toevallig niet beschikbaar is in Linux.

Ja inderdaad.
Eind van het verhaal dat ik hier een complete muziekstudio draai, inclusief professioneel werkende DAW met honderden plugins (snel een tientje per stuk? Autotune alleen al € 400), div midi verwerkende proggies, keyboard software, en super resultaten [1] .... voor niks noppes nada.  ^-^ (ja wat vrijblijvende donaties uit eigen beweging)
Zou ik hetzelfde doen 'tegen gangbare kostprijzen' dan zou ik het niet redden met € 2500  :blank: heb ik weleens uitgerekend,  en zou het voor mij (met opgroeiend gezin) onhaalbare hobbie zijn waar ook mijn kinderen een klein gemis hadden gehad in hun ontwikkeling in en plezier aan muziek. En dan moet er ook nog een snellere pc komen die de dan zwaardere software aan kan (weer € 750 verder).
Dan daarnaast nog video progies voor clips en meer videogeklooi. Gimp voor de 'decoratie' en presentatie...

Uiteindelijk mis ik geen enkele soort software en doe alles onder linux wat ik voorheen ook deed. Meer zelfs denk ik, of makkelijker misschien.
Buiten de gratis repositories wordt nog véél méér software aangeboden en dat gaat tot op hoogwaardig professioneel gebied, tegen betaling wel te verstaan.
Dus als je een paar centen neer telt kun je werkelijk alle soorten software vinden.

Mij hoor je dus niet klagen. =D En jij hebt inmiddels ook vele opties aangereikt gekregen voor prima backing tracks. Meer dan genoeg software beschikbaar, en ik denk dat jij nog een beetje de weg daarin zou kunnen vinden. En dat is ook leuk, zeker als het je uiteindelijk lukt.


[1] Ik raad je aan nooit te zeggen dat je iets met linux audio-software gemaakt hebt want dan wordt het meteen zonder pardon afgekraakt "want linux, gratis ... wat mij bakken geld kost ... dat kan gewoon niet goed zijn". Zeg je niets dan hoort niemand  het en vinden ze het hoogstverbazend ineens wel mooi.  =D ... soms zich afvragend hoe jij wel gemaakt kreeg wat hen zo moeilijk lukt :evil:
« Laatst bewerkt op: 2020/05/14, 15:02:00 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linuxband voor ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2020/05/14, 15:13:34 »
Ik heb Linuxband gecomplieerd. Dat was te doen. Ik kreeg er een map  target door bij met linuxband en linuxband-player als executables, maar die twee deden niets.

Later lees ik dat Linuxband toegetreden is tot het Linuxaudio consortium. Dat verklaart dan wellicht waarom de ontwikkelaars niet door zijn gegaan met hun eigen beta's.

Hier houdt voor mij dan op. Ik ben ook helemaal geen muziekmens.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline fsx65

  • Lid
Re: Linuxband voor ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2020/12/06, 15:16:51 »
Ik heb iReal Pro ge-appt op mijn iPad. Dat doet precies wat ik weet van het oude Band in the Box.