Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LibreOffice Impress  (gelezen 702 keer)

Offline Nero

  • Lid
LibreOffice Impress
« Gepost op: 2016/02/17, 21:11:08 »
LibreOffice Impress gedraagt zich vreemd. Als ik een Powerpoint wil openen met LO Impress gaat toch 9 keer op 10 LO Writer het bestand openen. Dit gebeurt zelfs als ik het bestand wil openen vanuit LO Impress zelf. Is dat ergens te configureren?

Re: LibreOffice Impress
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/17, 23:36:17 »
In een bestandsbeheerder/verkenner op een PP-bestand klikken, dan rechtsklikken en zeggen dat dat ding met LO Impress geopend moet worden, is normaliter de te volgen weg.

Offline Nero

  • Lid
Re: LibreOffice Impress
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/18, 00:52:21 »
Dit is zo, LO Impress is de standaard toepassing voor presentaties. En toch opent het bestand in LO Writer. Zoals eerder vermeld: zelfs al open ik LO Impress en kies daarin voor een bestaande presentatie, dan nog schakelt LO weer over naar Writer. Van de acht PPS/PPT bestanden die ik mommenteel staan heb is er slects 1 enkel wat daadwerkelijk in Impress opent, gewoon door dubbelklik in de bestandsbeheerder. Ook in die beheerder (PCmanFM) zijn de PPS/PPT bestanden geassocieerd met LO Impress. Niettemin wordt toch steeds naar Writer geswitched.

FYI: de bestanden spelen wel in MS PowerpointViewer onde Wine, echter niet altijd met automatische vooruitgang en/of muziek. Met de MS PPV onder Windows - zowel native als in VirtualBox - doen ze het wel zoals het hoort.

Re: LibreOffice Impress
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/18, 11:42:40 »
Vreemd. Verandert er iets wanneer je bij Opties, Laden/Opslaan iets verandert bij VBA-eigenschappen?
Ik vind via zoekmachines zo gauw geen anderen die dit probleem melden.

Offline Nero

  • Lid
Re: LibreOffice Impress
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/18, 13:24:47 »
Geprobeerd met alles af te vinken in de VBA instellingen: geen verandering (steeds openen in Writer)
Weer alles aangevinkt, geen verandering.

Zelf hou ik mij niet bezig met zo'n Powerpoints die via mail aan een ganse adresboek worden rondgestuurd. Ik heb mijn correspondenten reeds lang laten weten dat deze standaard naar /dev/null gaan. Maar zo goed als iedere modale pc gebruiker die ik overhaal om over te stappen naar Linux komt vroeg of laat met de vraag hoe die PPS-en te openen. Zodoende ben ik nu op dit probleem gestoten.

Online Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LibreOffice Impress
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/18, 16:03:09 »
Maak eens een nieuwe gebruiker aan, verander niets aan de instellingen daarvan, en probeer het eens in dat nieuwe account. Doet het probleem zich daarin ook voor?

Offline Henkp

  • Lid
Re: LibreOffice Impress
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/18, 16:07:33 »
Ik heb er in Linux Mint 17.3 Cinnamon 64-Bit geen last van. alles werkt daar normaal.

Alleen met pps files dat werkt niet goed met impress, de tekst loop niet gelijk met de afbeeldingen, en dat is erg hinderlijk.
De afbeeldingen lopen sneller, of de tekst loop te traag.  =D

Maar om dat op te lossen heb ik de WPS Office extra geïnstalleerd, en daar gaat het wel allemaal goed.
Zelf gebruik ik zo ook bijna nooit en heb er ook alleen maar wat om uit te testen.
 

Offline Nero

  • Lid
Re: LibreOffice Impress
« Reactie #7 Gepost op: 2016/02/18, 18:18:36 »
Heb intussen op een andere partitie een nieuwe installatie van Xubuntu 14.04.4 gedaan. Ook hier doet het probleem zich voor, met dezelde PPS-en.

Re: LibreOffice Impress
« Reactie #8 Gepost op: 2016/02/18, 23:23:06 »
Kun/wil je misschien een van die problemen gevende pp-dingen beschikbaar stellen, zodat we met meerdere Ubuntu-versies en -soorten kunnen kijken of en wanneer die problemen geven? (Als het privéspul betreft wil je dat wellicht niet, begrijpelijk).

Offline Nero

  • Lid
Re: LibreOffice Impress
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/19, 00:34:44 »
Er is helemaal niets privé aan. De kleinste probleem-PPS die ik heb is echter 2MB. Waar kan ik die dumpen?

Re: LibreOffice Impress
« Reactie #10 Gepost op: 2016/02/19, 14:00:14 »
Hallo, dat kan bij Filenet bijvoorbeeld, of Dropbox (en nog vele andere partijen). De laatste vereist aanmelding en bestanden blijven er staan tot je ze weghaalt, bij Filebin is dat een zekere periode (weet niet hoe lang).

www.filebin.net
www.dropbox.com.

Offline Nero

  • Lid
Re: LibreOffice Impress
« Reactie #11 Gepost op: 2016/02/19, 14:21:14 »
Bestand staat op http://filebin.net/0dvwsq7p5e Toevalligheden.

Offline ajjp

  • Lid
Re: LibreOffice Impress
« Reactie #12 Gepost op: 2016/02/19, 14:46:11 »
Hier Xubuntu 14.04 en LibreOffice 5.0
Downloaden, uitpakken en openen met (gekozen) Impress. Na even wachten wordt het bestand geopend in Writer. Onleesbaar natuurlijk en opvallend klein voor 2,1 MB.
Precies hetzelfde probleem als bij jou thuis dus.
Moet dus wel aan het bestandje zelf liggen.

Edit: niet klein; ik had over het hoofd gezien dat er 9487 pagina's zijn!
« Laatst bewerkt op: 2016/02/19, 14:49:13 door ajjp »

Re: LibreOffice Impress
« Reactie #13 Gepost op: 2016/02/19, 14:54:57 »
Edit: niet klein; ik had over het hoofd gezien dat er 9487 pagina's zijn!
Ah, dat bestand is zo gecorrumpeerd als wat!

Re: LibreOffice Impress
« Reactie #14 Gepost op: 2016/02/19, 15:04:17 »
Ik krijg dat ding ook niet open in LO Impress, standaard is het inderdaad Writer die dit voor z'n rekening neemt. Bij mij gaan dergelijke non-cross-platform producten rechtstreeks de prullenbak in...

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice Impress
« Reactie #15 Gepost op: 2016/02/19, 16:46:29 »
Ik bevestig dit volledig ("standaard" Ubuntu 15.10). Een 'speciale' vorm van powerpointbestanden blijkbaar, want ze worden door het systeem anders herkend:

vanadium@vanadium:~$file Toevalligheden-AJ1215.pps
Toevalligheden-AJ1215.pps: data
vanadium@vanadium:~$ file Test.pps
Test.pps: Composite Document File V2 Document, Little Endian, Os: Windows, Version 1.0, Code page: -535, Author: Vanadium, Last Saved By: Vanadium, Revision Number: 1, Total Editing Time: 00:32, Create Time/Date: Sun Jun 29 14:39:07 2008, Last Saved Time/Date: Fri Feb 19 15:41:52 2016

Test.pps werd aangemaakt met Impress. De "header" is dus afwijkend van een "gewoon" ppt bestand.

Het "Magic number" van een powerpoint bestand is "D0 CF 11 E0 A1 B1 1A E1".  Dit zijn inderdaad de eerste bytes van het bestand Test.pps. Het bestand Toevalligheden begint met "35 EC 6D 3D AA ED",
« Laatst bewerkt op: 2016/02/19, 16:56:55 door vanadium »

Offline Nero

  • Lid
Re: LibreOffice Impress
« Reactie #16 Gepost op: 2016/02/19, 18:45:03 »
Zoals ik in een eerdere reactie reeds aangaf blijf ik zelf zoveel mogelijk weg van dergelijke "presentaties". Hier echter heb ik op vraag van een modale gebruiker gezocht waarmee die bestanden wel kunnen worden weergegeven, met het gekende resultaat.

Ik heb voor de gein op een afzonderlijke installatie van Lubuntu - waarin LO standaard niet wordt geïnstalleerd - eens een opzet gedaan met enkel LO Impress. Als ik daarin deze voorbeelden probeer to openen krijg ik een foutmelding, zie bijlage. Soit, ik ga er niet verder energie in steken, en die gebruiker duidelijk maken dat, ingeval hij toch vasthoudt aan z'n "mailtjes" daarvoor toch beter een Windows pc-tje gebruikt, al dan niet in VirtualBox.