Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.  (gelezen 30808 keer)

gr1944

  • Gast
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #50 Gepost op: 2007/10/27, 12:12:25 »
Dankzij de handleiding is de installatie van 7.10 prima verlopen.
Later ook op een oude machine geïnstalleerd naast Wxp en ook dat werkt.
Bedankt!!

Waswat

  • Gast
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #51 Gepost op: 2007/10/29, 00:14:00 »
ik heb deze guide gevolgt maar kwam tot een punt waarbij ik dus niet mijn vrije ruimte meer kon gebruiken.... het werd namelijk 'onbruikbaar' volgens de partitie manager... enig idee waardoor? plaatje

edit: ok, na driftig zoeken op engelse fora, heb ik eindelijk gevonden dat ik zo te zien maar 4 primaire partities mag aanmaken :S wat nu, vraag ik mij af... moet ik de home dir aanmaken, of kan ik gewoon een grote root dir hebben?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #52 Gepost op: 2007/10/29, 10:49:01 »
Je moet een extended partitie maken. Hierin kan je dan weer meerdere logische partities maken.
Zie ook Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitgebreide_partitie

pixeltje

  • Gast
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #53 Gepost op: 2007/10/29, 11:05:10 »
Het is me gelukt om het bootscherm op te starten:D

ik heb na een hoop gezoek en ge-emmer op een forum iets gelezen over Gparted Live cd, die heb ik gedownload en op cd gbrand. Daarvandaan opstarten ging vlekkeloos en nadat ik een beetje had gespeeld met het programma vielen er een aantal puzzelstukjes op hun plek.

Ik moest, volgens het forum, via Gparted 'grub' aanpassen, zodat grub opnieuw in het MBR zou worden geinstalleerd.

Volgens grub had ik geen 1e harde schijf (met ee partitie) (hd0,2) maar alleen hd1,2 waar al grub-bestanden opstonden.
Ik heb dus grub opnieuw laten installeren

> root (hd1,2)
> setup (hd1)
>quit

--

En toen kreeg ik het bootscherm!
Helaas werkte het allemaal niet, ik kreeg te zien dat er '' no such partition" was.
Toen heb ik in het bootmenu (met 'e') de line veranderd in root>> (hd0,2).
En dat werkte, Ubuntu startte op!

Na een tijdje spelen heb ik gereboot omdat ik een nvidia-driver gedownload had, en toen kreeg ik hetzelfde 'no such partition'.
Na een tijdje klooien is het me gelukt om als root in te loggen, (ergens een vinkje over lokaal beheer) en menu.lst zodanig aan te passen dat root (hd1,2) >> root (hd0,2) werd.

Wat me opvalt is dat grub geen hd 0,2 kent, maar er kennelijk wél van kan opstarten??

In ieder geval bedankt voor de hulp vanuit hier! Ubuntu draait en het ziet er allemaal zeer gelikt uit! ik ga leren om er op een fatsoenlijke manier mijn weg in te vinden!

phoonix

  • Gast
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #54 Gepost op: 2007/10/29, 20:57:21 »
Is er al iemand die erin geslaagd is een dualboot te maken van gutsy met vista? Ik heb geprobeerd maar hij geeft een probleem bij bestanden kopiëren. Ligt dit aan vista of aan de cd-rom (die voor de rest wel perfect werkt en geen fouten gevonden bij test)?

Offline waja

  • Lid
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #55 Gepost op: 2007/10/29, 21:49:22 »
Ziet er prachtig uit !
Werkt deze werkwijze ook met een raid 0 configuratie ?
(ASUS A8V deluxe moederbord)

Offline winboe

  • Lid
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #56 Gepost op: 2007/10/29, 23:54:51 »
Ik heb hetzelfde probleem dat ik nu geen home folder kan aanmaken omdat ik al vier partities heb. 2 voor windows en twee voor ubuntu /ext3 en de swap. Hoe maak ik dan de hiervoor genoemde extended partitie?

HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #57 Gepost op: 2007/10/30, 01:34:29 »
Vrij simpel.
Je mag zoveel harddisken hebben als je wilt.
Daarop mag je zoveel partities maken als je wilt.

Echter je mag nooit meer dan 4 primair partities maken.
De rest MOETEN Logische partities zijn.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

joey129

  • Gast
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #58 Gepost op: 2007/10/30, 08:53:05 »
Citaat van: Nick1890
Magnifiek!!!

Wat dat automatisch opstarten van Windows betreft, opde Gutsy Release Party te Hasselt had iemand in de laptoproom een grafische programmatje geïnstalleerd waarmee de settings gemakkelijk kunnen veranderd worden. Weet iemand soms hoe dat practisch GUI-tje heet?

Thanks bij voorbaat!
heb jij het niet gewoon over Compiz/Beryl?

Offline winboe

  • Lid
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #59 Gepost op: 2007/10/30, 12:28:30 »
OK, je mag niet meer dan vier partities aanmaken op een harde schijf. Ik heb er meer nodig omdat ik al twee partities heb aangemaakt voor Vista. Dus ik moet logische partities aanmaken. Hoe maak ik een logische partitie aan (tijdens de installatie van Ubuntu)?. Kan ik deze maken in het installatieprogramma van Ubuntu? Wie kan mij stap voor stap helpen of verwijzen naar een wikipagina waar dit staat vermeld? Dank je wel voor de hulp!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #60 Gepost op: 2007/10/30, 12:40:52 »
Het maximale aantal *primaire* partities is 4. Maar slimme jongens hebben een truc bedacht om dit maximum te omzeilen: je kunt 1 primaire partitie aanmaken als "extended". De extended ruimte kun je vervolgens opdelen in een onbeperkt aantal *logische* partities. Die beginnen te tellen vanaf 5.

Linux neemt desgewenst genoegen met installatie op een logische partitie; Windows wil alleen op een primaire partitie staan.

Gebruik bijvoorbeeld Gparted op de Parted Magic LiveCD, om je gewenste partities in te stellen:
http://partedmagic.com/download-version.html
Het gaat om pmagic-1.9.iso

Offline eXtreem

  • Lid
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #61 Gepost op: 2007/10/30, 15:53:15 »
Citaat van: pixeltje
Het is me gelukt om het bootscherm op te starten:D

ik heb na een hoop gezoek en ge-emmer op een forum iets gelezen over Gparted Live cd, die heb ik gedownload en op cd gbrand. Daarvandaan opstarten ging vlekkeloos en nadat ik een beetje had gespeeld met het programma vielen er een aantal puzzelstukjes op hun plek.

Ik moest, volgens het forum, via Gparted 'grub' aanpassen, zodat grub opnieuw in het MBR zou worden geinstalleerd.

Volgens grub had ik geen 1e harde schijf (met ee partitie) (hd0,2) maar alleen hd1,2 waar al grub-bestanden opstonden.
Ik heb dus grub opnieuw laten installeren

> root (hd1,2)
> setup (hd1)
>quit

--

En toen kreeg ik het bootscherm!
Helaas werkte het allemaal niet, ik kreeg te zien dat er '' no such partition" was.
Toen heb ik in het bootmenu (met 'e') de line veranderd in root>> (hd0,2).
En dat werkte, Ubuntu startte op!

Na een tijdje spelen heb ik gereboot omdat ik een nvidia-driver gedownload had, en toen kreeg ik hetzelfde 'no such partition'.
Na een tijdje klooien is het me gelukt om als root in te loggen, (ergens een vinkje over lokaal beheer) en menu.lst zodanig aan te passen dat root (hd1,2) >> root (hd0,2) werd.

Wat me opvalt is dat grub geen hd 0,2 kent, maar er kennelijk wél van kan opstarten??

In ieder geval bedankt voor de hulp vanuit hier! Ubuntu draait en het ziet er allemaal zeer gelikt uit! ik ga leren om er op een fatsoenlijke manier mijn weg in te vinden!
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar ik heb van alle kanten te horen gekregen dat je op een pc met linux nooit PQMagic moet gebruiken, deze kan namelijk je linux partities verknallen. Er is me dus vanaf het begin al geleerd GParted te gebruiken ipv partition magic. Suc6 met ubuntu verder....

Gr. Richard
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline vannoise

  • Lid
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #62 Gepost op: 2007/10/30, 22:25:38 »
Als nieuwe gebruiker van ubuntu allereerst ubuntu gedownlaod (7.10) en vervolgens op CD gebrand. Vervolgens installatie gestart voor dual boot (voor vista). Kom maar tot aan toetsenbordindeling. Nadat ik deze heb ingestelt en op volgende druk gaat de schijf verdeling aan de gang en krijg ik niet het scherm schrijfruimte voorbereiden( van installatie dualboot met gutsy bladz. 11 van 19  stap 4 van 7. Ik kan handmatig dus niet invullen want dat scherm heb ik niet. Na toetsenbord indeling gaat hij direct naar partities voorbereiden. Vervolgens kan ik daar niets intypen omdat de schijfindeling niet gemaakt is  zegt mijn installatie scherm als ik niets invul( kan dus ook niet zoals gezegd)  en toch op volgende druk. Wat doe ik fout. Ik heb handmatig in windows diskmanager een partitie handmatig gemaakt ( via voorbeeld in vistarewired.com). Kan iemand mij verder helpen.

Henk Fietjé

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #63 Gepost op: 2007/10/31, 13:24:37 »
Citaat van: vannoise
Als nieuwe gebruiker van ubuntu allereerst ubuntu gedownlaod (7.10) en vervolgens op CD gebrand. Vervolgens installatie gestart voor dual boot (voor vista). Kom maar tot aan toetsenbordindeling. Nadat ik deze heb ingestelt en op volgende druk gaat de schijf verdeling aan de gang en krijg ik niet het scherm schrijfruimte voorbereiden( van installatie dualboot met gutsy bladz. 11 van 19  stap 4 van 7. Ik kan handmatig dus niet invullen want dat scherm heb ik niet. Na toetsenbord indeling gaat hij direct naar partities voorbereiden. Vervolgens kan ik daar niets intypen omdat de schijfindeling niet gemaakt is  zegt mijn installatie scherm als ik niets invul( kan dus ook niet zoals gezegd)  en toch op volgende druk. Wat doe ik fout. Ik heb handmatig in windows diskmanager een partitie handmatig gemaakt ( via voorbeeld in vistarewired.com). Kan iemand mij verder helpen.

Henk Fietjé
Heb je deze handleiding gevolgd:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy

Gaat weliswaar over tweevoudig opstartbaar met XP, maar werkt ook bij Vista.

johnD

  • Gast
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #64 Gepost op: 2007/10/31, 15:12:49 »
ik wil kubuntu op een aparte drive( d: ) hda en niet op de drive waar XP op staat ( c: ) sda, hoe?

Offline Nick1890

  • Lid
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #65 Gepost op: 2007/10/31, 16:50:05 »
@joey129:

Citaat van: joey129
Citaat van: Nick1890
Magnifiek!!!

Wat dat automatisch opstarten van Windows betreft, opde Gutsy Release Party te Hasselt had iemand in de laptoproom een grafische programmatje geïnstalleerd waarmee de settings gemakkelijk kunnen veranderd worden. Weet iemand soms hoe dat practisch GUI-tje heet?

Thanks bij voorbaat!
heb jij het niet gewoon over Compiz/Beryl?
Bedankt om te antwoorden doch het betreft een grafisch programmatje waarmee je de GRUB-settings qua opstart-volgordes e.d. kunt veranderen. Het zou iets moeten zijn
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Rob44

  • Gast
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #66 Gepost op: 2007/10/31, 16:52:51 »
Mijn vraag is als jonge oudere die nog met w98se werkt, kan ik de zelfde schermen als voorbeeld gebruiken zoals die staan aangegeven op "HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows".
Ik ben wat huiverig om zomaar te gaan installeren.
Mijn HD is verdeeld in 4 partities oftewel een C, D, E en een F schijf. De F partitie, 15GB groot, heb ik gereserveerd voor Ubuntu. Of moet alles op de C partitie, die nog 14GB lege ruimte heeft?

mvg
Rob44

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #67 Gepost op: 2007/10/31, 19:05:03 »
De handleiding kan je zeker wel gebruiken, al zijn de schermen in Windows 98 natuurlijk wel anders.
Het belangrijkste is dat je de harde schijf defragmenteert en controleert op fouten.

Als je begonnen bent met de installatie, dan werkt het ook iets anders. Je moet de partities van Windows (C, D, en E) niet wissen. Partitie F, van 15 GB, kan je wel wissen.

Offline vannoise

  • Lid
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #68 Gepost op: 2007/10/31, 21:40:54 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: vannoise
Als nieuwe gebruiker van ubuntu allereerst ubuntu gedownlaod (7.10) en vervolgens op CD gebrand. Vervolgens installatie gestart voor dual boot (voor vista). Kom maar tot aan toetsenbordindeling. Nadat ik deze heb ingestelt en op volgende druk gaat de schijf verdeling aan de gang en krijg ik niet het scherm schrijfruimte voorbereiden( van installatie dualboot met gutsy bladz. 11 van 19  stap 4 van 7. Ik kan handmatig dus niet invullen want dat scherm heb ik niet. Na toetsenbord indeling gaat hij direct naar partities voorbereiden. Vervolgens kan ik daar niets intypen omdat de schijfindeling niet gemaakt is  zegt mijn installatie scherm als ik niets invul( kan dus ook niet zoals gezegd)  en toch op volgende druk. Wat doe ik fout. Ik heb handmatig in windows diskmanager een partitie handmatig gemaakt ( via voorbeeld in vistarewired.com). Kan iemand mij verder helpen.

Henk Fietjé
Heb je deze handleiding gevolgd:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy

Gaat weliswaar over tweevoudig opstartbaar met XP, maar werkt ook bij Vista.
Deze heb ik inderdaad gebruikt maar kom als gezegd niet verder dan toetsenbord indeling, na volgende gaat de schijfindeling aan de gang en kom ik op het scherm partities voorbereiden die ik vervolgens niet kan gebruiken, omdat ik niet het scherm schijfruimte voorbereiden heb gehad.
 Bedankt voor een vervolg indien mogelijk
Henk fietjé

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #69 Gepost op: 2007/10/31, 22:05:33 »
Als je de live cd hebt opgestart, klik dan eens op applications>accessories>terminal
Kopieer en plak in het terminalvenster het volgende commando:
sudo fdisk -l

Kan je het resultaat weer hier plakken? Dan kunnen we kijken wat het probleem is.

Rob44

  • Gast
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #70 Gepost op: 2007/11/01, 17:50:23 »
Citaat van: Johanvd
De handleiding kan je zeker wel gebruiken, al zijn de schermen in Windows 98 natuurlijk wel anders.
Het belangrijkste is dat je de harde schijf defragmenteert en controleert op fouten.

Als je begonnen bent met de installatie, dan werkt het ook iets anders. Je moet de partities van Windows (C, D, en E) niet wissen. Partitie F, van 15 GB, kan je wel wissen.
Ik heb de partitie F geheel leeg gemaakt en op fouten gekontroleerd. Ik wil deze partitie gebuiken voor Ubuntu, maar bij het installeren zag ik dat al de partities op de HD van het type FAT32 zijn ipv NTFS. Is dat een probleem?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #71 Gepost op: 2007/11/01, 18:25:38 »
Nee hoor, fat32 is normaal als je Windows 98 gebruikt.
Die andere partities moet je met rust laten tijdens de installatie. Eventueel kan je het mount punt veranderen, maar dat is niet noodzakelijk.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #72 Gepost op: 2007/11/02, 03:08:55 »
De handleiding voor de alternate cd is er nu ook :)
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/alternate_gutsy/

Offline kiersie

  • Lid
    • http://www.gboek.nl
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #73 Gepost op: 2007/11/02, 03:26:47 »
Citaat van: joey129
Citaat van: Nick1890
Magnifiek!!!

Wat dat automatisch opstarten van Windows betreft, opde Gutsy Release Party te Hasselt had iemand in de laptoproom een grafische programmatje geïnstalleerd waarmee de settings gemakkelijk kunnen veranderd worden. Weet iemand soms hoe dat practisch GUI-tje heet?

Thanks bij voorbaat!
heb jij het niet gewoon over Compiz/Beryl?
of gnome-control-center

Rob44

  • Gast
HANDLEIDING: Gutsy installeren naast Windows.
« Reactie #74 Gepost op: 2007/11/02, 09:29:48 »
Citaat van: Johanvd
Nee hoor, fat32 is normaal als je Windows 98 gebruikt.
Die andere partities moet je met rust laten tijdens de installatie. Eventueel kan je het mount punt veranderen, maar dat is niet noodzakelijk.
Dus als ik het goed begrijp, moet ik alleen de partitie F wijzigen in het type NTFS.

mvg
Rob44