Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: géén geluid in Quake3, wel in ioQuake3  (gelezen 1896 keer)

Offline Math.

  • Lid
géén geluid in Quake3, wel in ioQuake3
« Gepost op: 2007/01/16, 23:34:05 »
Ik probeer eigenlijk al sinds dat ik Ubuntu op deze pc draai geluid in Quake3 te kunnen krijgen. Maar het is me nog steeds niet gelukt...
Ben wel wat wijzer geworden, namelijk:

- het ligt niet aan Ubuntu, maar aan Quake3 zelf
- heel veel mensen met een nVidia K804 on-board hebben ditzelfde probleem
- ioQuake3 (opvolger van Quake3) werkt wél goed met geluid

sinds ID-Software de source van Quake3 vrij heeft gegeven is ioQuake3 natuurlijk een prachtige opvolger. Het heeft alleen geen punkbuster support, dus dat houd in dat ik op nog maar enkele servers terecht kan.
Wil ik wel op een punkbusterd server spelen, dan zou ik dit dus alleen maar via de orginele Quake3 game kunnen spelen, maar dan weer zonder geluid...
Zoals je ziet, erg irritant dus... tis of met geluid op enkele servers terecht kunnen, of overal terecht kunnen zonder geluid...

Heb geprobeerd:
- alle mogelijke opties in m'n geluidsvoorkeuren
- in het spel zelf: \snddevice /dev/dsp te wijzigen naar een ander device
- een keer (weet niet meer precies hoe) het geluid te forceren naar één device, maar daarmee crashte m'n hele systeem (ook niet zo leuk ;))

Heeft iemand anders nog een idee? Ik heb me echt weer helemaal suf zitten googlen..., maar nog steeds geen oplossing kunnen vinden.

Offline Math.

  • Lid
géén geluid in Quake3, wel in ioQuake3
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/17, 15:26:15 »
Hmm... geen reacties...  ben bang dat er misschien ook geen oplossing voor is... :(

Of misschien... ik heb zo'n logitech een usb-koptelefoon he, daar zit gewoon een soort van externe soundkaart in, kan ik deze misschien instellen voor het spel? In skype kan ik gewoon aangeven welk apparaat ik wil gebruiken. Hoe doe ik dat in het spel? Iets met modprobe ofzo?

Offline Math.

  • Lid
géén geluid in Quake3, wel in ioQuake3
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/18, 13:38:48 »
Goed nieuws!

Het was een heel gedoe, maar heb het met iemand op #gametome weten op te lossen. :)

Allereerst heb ik de 'Jack Audio Connection Kit' geïnstalleerd. (sudo apt-get install jackd qjackctl)
Vervolgens via http://www.craknet.net/joss/ de joss lightweight OSS emulation gedownload.
Deze gecompiled (eerste keer dat ik uberhoubt wat gecompiled heb :P).
Kreeg na het commando Make wel eerst een foutmelding: make *** [joss.so] Error 1
Deze ook weer weten op te lossen door de bestanden libsamplerate0-dev libsamplerate0 libjack0.100.0-dev via apt-get install te installeren.
Aangezien er nog iets fout ging moest ik verder nog in de Makefile:
CFLAGS=-Wall -DHAVE_IOCTL_INT_ULONG_DOTSveranderd worden naar:
CFLAGS=-Wall -DHAVE_IOCTL_INT_ULONG_DOTS -fno-stack-protectorDaarna moest ik de Audio en video->Jack Control opstarten en bij Setup->Interface op: hw: 0 CK804 zetten, daarna op [START] drukken.
Vervolgens joss /usr/local/games/quake3 uitgevoerd en voila! ik had geluid in Quake3! :D

Ik zag dat nog iemand hier problemen mee had (link), dus hopelijk bied dit een oplossing. :)
In quake zelf moet je sounddevice wel op default staan! \snddevice /dev/dsp
Maar als je Quake toch niet als multiplayer zijnde speelt en/of bijna nooit op een punkbusterd servers komt, dan zou ik je zeker ioQuake3willen aanraden! :)

Offline Math.

  • Lid
géén geluid in Quake3, wel in ioQuake3
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/06, 18:30:04 »
Altijd handig om een opgelost probleem weer terug te vinden op dit forum. :D Alleen het compilen van bestanden doe ik vrijwel nooit en kwam er nu dus ook niet direct uit. En miste nog wat dingen, dus bij deze nog wat aanvullende informatie:

Joss downloaden:

$ wget http://www.craknet.net/joss/joss-0.3.tar.gz

bestanden uitpakken:

$ tar -xvf joss-0.3.tar.gz

benodigdheden installeren:

$ sudo apt-get install jackd qjackctl libsamplerate0-dev libjack0.100.0-dev build-essential

joss compilen en installeren:

$ cd joss-0.3 $ sudo make $ sudo make install

quake3 met joss opstarten:

$ jackstart -R -T --silent -d alsa & joss quake3

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
géén geluid in Quake3, wel in ioQuake3
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/06, 18:32:33 »
Jack gebruiken is wel een beetje overkill vind ik :) maar als het een werkende oplossing is - waarom niet.
Vergeet wel niet om na het spelen de Jack Audio Connection Kit daemon terug uit te schakelen, anders heb je misschien geen geluid meer bij bepaalde andere programma's, of heb ik dat mis?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Math.

  • Lid
géén geluid in Quake3, wel in ioQuake3
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/06, 18:34:27 »
Citaat van: profoX
Jack gebruiken is wel een beetje overkill vind ik :) maar als het een werkende oplossing is - waarom niet.
Het was voor mij de enigste mogelijkheid om het geluid aan de praat te krijgen...
Citaat
Vergeet wel niet om na het spelen de Jack Audio Connection Kit daemon terug uit te schakelen, anders heb je misschien geen geluid meer bij bepaalde andere programma's, of heb ik dat mis?
Klopt ja. :)

Re: géén geluid in Quake3, wel in ioQuake3
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/08, 22:41:42 »
Ze hadden trouwens een leuke 1-april grap.  :D

http://ioquake3.org/
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?