Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alleen een bureaublad  (gelezen 3212 keer)

Alleen een bureaublad
« Gepost op: 2008/05/21, 18:41:47 »
Dag allemaal,
Ik ben een Ubuntu 8.04 gebruiker ...blijkbaar iets te veel zitten prullen...! ( ben dus beginner)
Mijn navigatie balk  ben ik kwijt sinds ik Evolition heb verwijdert met Synaptic.
Ik ben dus de balk kwijt waarin oa: afsluiten en Firefox , staat.
Druk ik op de rechter muistoets is de optie nieuwe starter maken er wel.
Maar als ik deze aanklik kan ik verder niets doen.
Heb Ubuntu al voor de 2 maal met dit geintje geïnstalleerd.

Kan iemand mij hierbij helpen aub
Heb hier op deze forum wat zitten zoeken maar geen antwoord op gevonden.

groeten Hendrik

Alleen een bureaublad
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/21, 18:52:40 »
Rechts klik op de plek waar de werkbalk hoort te staan, eigenschappen, misschien daar de werkbalk verbergen aangevinkt. Ook kan je daar een balk toevoegen en boven, onder, links of rechts plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Alleen een bureaublad
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/21, 19:05:10 »
Citaat van: Gijsbert
Rechts klik op de plek waar de werkbalk hoort te staan, eigenschappen, misschien daar de werkbalk verbergen aangevinkt. Ook kan je daar een balk toevoegen en boven, onder, links of rechts plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Dat heb ik al geprobeert maar dat lukt niet.
Ik kom nieuwe strater...
En hierna wil niets meer

groeten Hendrik

DarkEra

  • Gast
Alleen een bureaublad
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/22, 07:20:10 »
Wat wilde je eigenlijk van Evolution verwijderen? Alleen Evolution Mail?

Als je namelijk alles van Evolution verwijderd haalt die ook de desktop weg van Ubuntu. Het blijkt dat sommige dingen van Evolution gekoppeld zijn aan de desktop zover ik weet. Had het namelijk zelf bijna een keer verprutst toen ik Evolution Mail wilde verwijderen via Synaptic, had alles van Evolution aangevinkt voor compleet verwijderen. Gelukkig zag ik op tijd in het lijstje staan dat dus ook de desktop ertussen stond.

Lees dus eerst alles goed voordat je wat via Synaptic eraf gooit.

Alleen een bureaublad
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/22, 08:23:01 »
Citaat van: DarkEra
Wat wilde je eigenlijk van Evolution verwijderen? Alleen Evolution Mail?

Als je namelijk alles van Evolution verwijderd haalt die ook de desktop weg van Ubuntu. Het blijkt dat sommige dingen van Evolution gekoppeld zijn aan de desktop zover ik weet. Had het namelijk zelf bijna een keer verprutst toen ik Evolution Mail wilde verwijderen via Synaptic, had alles van Evolution aangevinkt voor compleet verwijderen. Gelukkig zag ik op tijd in het lijstje staan dat dus ook de desktop ertussen stond.

Lees dus eerst alles goed voordat je wat via Synaptic eraf gooit.
Het is iets anders.
Je krijgt een melding, dat tevens het pakket "ubuntu-desktop" (oid) wordt verwijderd. Dat is niet je Desktop, maar dat is een meta-pakket. In principe kan dat bestand verwijderd worden hoor. Niks erg. Hoewel voorzichtigheid altijd goed is natuurlijk.

Wel is het zo, dat Evolution niet volledig verwijderd kan worden. Indien je Evolution wil verwijderen, kun je deze pakketten weggooien:
evolution
evolution-common
evolution-plugins
De rest moet je misschien laten staan.

Vuistregel:
Synaptics geeft zelf aan, wanneer er nog meer bestanden verwijderd gaan worden. In dat geval moet je zeker weten dat je die bestanden niet ergens voor nodig hebt. Bij twijfel: niet verwijderen.

Succes

Offline kiersie

  • Lid
    • http://www.gboek.nl
Alleen een bureaublad
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/22, 08:51:07 »
Evolution verwijderen? die zit nogal geintregeerd in ubuntu-desktop zoals de kalender enzo

Offline vanadium

  • Lid
Alleen een bureaublad
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/22, 08:56:53 »
Mogelijke oplossingen: probeer éérst 1) dan de volgende als 1) niet lukt

1) Heb je nog de onderste balk? Allereerst eens kijken of je niet via die onderste balk terug een nieuw paneel kunt maken, waarop je dan zelf het menu en de nodige iconen zult moeten plaatsen.

2) ubuntu-desktop (en alle applicaties) herinstalleren. Gebruik hiervoor synaptic. Als je er via het minu niet aankunt: commandolijn

sudo apt-get install ubuntu-desktop

3) Configuratiebestanden weghalen en laten hermaken. Wis de configuratiebestanden van gnome in je home directory. Die worden dan opnieuw gemaakt met standaardinstellingen bij het inloggen. Nu durf ik geen garantie geven welke het zijn, maar ondermeer .gnome2  en .gnome2_private zijn configuratiefolders van gnome. Dat moet je doen vanaf een andere account (met root bevoegdheden), of vanaf een live sessie of vanaf de recovery prompt (kan je kiezen in het grub-opstartmenu). In geval van die laatste optie:

rm -r /home/je_gebruikersnaam/.gnome2*

4) Nieuwe user account aanmaken (met root rechten!) en de oude ("corrupte") account wissen.

Alleen een bureaublad
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/23, 18:00:40 »
Sorry, ik dacht dat ik gisteren al een antwoord had gegeven.
Schijnbaar is daar wat verkeerd gegaan.

Mogelijke oplossingen: probeer éérst 1) dan de volgende als 1) niet lukt

1) Heb je nog de onderste balk? Allereerst eens kijken of je niet via die onderste balk terug een nieuw paneel kunt maken, waarop je dan zelf het menu en de nodige iconen zult moeten plaatsen.
Deze had ik geprobeerd , wou dus niet.

2) ubuntu-desktop (en alle applicaties) herinstalleren. Gebruik hiervoor synaptic.
Ook  deze had ik geprobeerd , wou dus ook  niet.

Als je er via het minu niet aankunt: commandolijn
sudo apt-get install ubuntu-desktop
Via deze manier is het mij dus gelukt, met behulp van jullie!

DarkEra schreef:
Wat wilde je eigenlijk van Evolution verwijderen? Alleen Evolution Mail? .
Als je namelijk alles van Evolution verwijderd haalt die ook de desktop weg van Ubuntu. Het blijkt dat sommige dingen van Evolution gekoppeld zijn aan de desktop zover ik weet. Had het namelijk zelf bijna een keer verprutst toen ik Evolution Mail wilde verwijderen via Synaptic, had alles van Evolution aangevinkt voor compleet verwijderen. Gelukkig zag ik op tijd in het lijstje staan dat dus ook de desktop ertussen stond.


Ik wou eigenlijk Evolution verwijderen omdat ik een zeer eenvoudig mailprogramma zoek.Dus zonder agenda e.d want daarvoor gebruik ik Sunbird.
Wist niet dat Evolution zo ver op het systeem doorwerkte.
Andre kant het ging eigenlijk heel gemakkelijk, bedoel ik dat eigenlijk een serie waarschuwingen verwacht.

Maar alles loopt weer dus mijn hartelijke Dank!!

Groeten Hendrik

Alleen een bureaublad
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/23, 23:12:53 »
Je hoeft evolution niet te gebruiken  :-)

Ik gebruik standaard Thunderbird (kan niet zonder).

En lang leve dit forum - als je per ongeluk iets teveel weggooit, kun je hier altijd terecht  :-)))

Offline Allcazar

  • Lid
Alleen een bureaublad
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/24, 08:42:07 »
Los van de discussie over Evolution; is het niet simpelweg zo dat je per ongeluk het "mededelinggebied' kwijt bent.  Dat is namelijk een apart onderdeel van het paneel waarin bv. uw standaard batterijmeter, netwerk en bv. amarok-icoontje (voor de gebruikers) staat.
Ga in het paneel staan, rechtermuistoets, toevoegen, en dan scrollen tot je medeleling-gebied ziet, aanklikken.
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.