Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke Laptop kopen  (gelezen 1369 keer)

Offline Hommel

  • Lid
    • Radio site van PA3I
Welke Laptop kopen
« Gepost op: 2024/03/12, 14:05:50 »
Nu ben ik vanplan om een nieuwe Laptop te kopen, nu gruik ik al jaren versillende Dell versies, en ben zeer tevreden over.
Veel geld wil ik er niet meer aan uitgeven rond de  € 500 voor een laptop is dacht ik is redlijk, spellen op mijn leeftijd doe ik niet :laugh:
Ik had er een gezien met deze info er bij: Dell Inspiron 525 is voorzien van de snelle Ryzen 5625U processor..
Mijn vraag is loopt hier Ubunu en/ of Lubuntu of andere Linux verie op.
of heeft iemand een ander idee over een  goede laptop in die prijs klasse, moet wel Linux op kunnen lopen
Alvast bedankt.
Hommel

Offline HWE64

  • Lid
Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #1 Gepost op: 2024/03/12, 14:34:15 »
Ikzelf koop nu alleen maar ex-lease laptops. Ik heb ook een Dell ex-lease hier https://webshop.ictvanafmorgen.nl/ gekocht (goede organisatie) en ik heb er LM 21.2 en ook LMDE 6 Xfce op draaien en dat gaat prima voor een lager bedrag. Je moet alleen goed kijken naar de specificaties of het scherm geschikt is qua grootte. Heb zelf lang gewacht op een 15,6 inch. maar ben er dik tevreden mee.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Oesje

  • Lid
Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #2 Gepost op: 2024/03/12, 15:15:44 »
Ikzelf koop nu alleen maar ex-lease laptops. Ik heb ook een Dell ex-lease hier https://webshop.ictvanafmorgen.nl/ gekocht (goede organisatie) en ik heb er LM 21.2 en ook LMDE 6 Xfce op draaien en dat gaat prima voor een lager bedrag. Je moet alleen goed kijken naar de specificaties of het scherm geschikt is qua grootte. Heb zelf lang gewacht op een 15,6 inch. maar ben er dik tevreden mee.

Als Hommel een voorkeur heeft voor Dell . Jammer van de voorgeinstalleerde Windows , maar kan altijd gevraagd worden naar een kale SSD schijf .
https://www.asbascomputers.nl/gebruikte-laptops/limiet-75?fm=11&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIm92K0PPuhAMVg1JBAh1AggowEAAYASAAEgIEnfD_BwE

@Hommel

Linux loopt uitstekend op alle laptops  wat je van Windows niet kan zeggen . :)
« Laatst bewerkt op: 2024/03/12, 15:20:30 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #3 Gepost op: 2024/03/12, 15:19:06 »
Mijn refurbished Dell Laptop komt ook bij https://www.asbascomputers.nl vandaan.
Zelf een nieuwe ssd ingezet (M.2) gekocht op de site van Dell.
Werkt uitstekend met Linux Mint.

Offline Hommel

  • Lid
    • Radio site van PA3I
Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #4 Gepost op: 2024/03/12, 16:42:32 »
Ha Heel hartelijk dank voor de informatie, dit is idd. een goed idee zeker als er goede ervaring is bij een bedrijf om
een gebruikte versie aan te schaffen.
Ik gebruik nu een Dell Latude E 6440 en nog een nog oudere Latude E6410, begint nu toch wel te verslijten .
Begint mechanisch klep en toesenbord slecht te worden, maar dit mag intussen wel met dagelijks gebruik.
De E6410 loopt nu nog de Manjaro versie op en de E6440 de Lubunutu, Lubuntu vind ik een heel leuke distro.
Prima nogmaals bedankt ik ga eens op die site kijken wat ze zo hebben, nogmaals HWE64 een heeel goed idee :D
Vr. gr.
Hommel

Offline aartje

  • Lid
Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #5 Gepost op: 2024/03/13, 09:37:11 »
Ikzelf koop nu alleen maar ex-lease laptops. Ik heb ook een Dell ex-lease hier https://webshop.ictvanafmorgen.nl/ gekocht (goede organisatie) en ik heb er LM 21.2 en ook LMDE 6 Xfce op draaien en dat gaat prima voor een lager bedrag. Je moet alleen goed kijken naar de specificaties of het scherm geschikt is qua grootte. Heb zelf lang gewacht op een 15,6 inch. maar ben er dik tevreden mee.
Ik heb daar ook mijn Dell-laptop gekocht een paar jaar geleden. Ik woon daar in de buurt en trof een bedrijf met een prima sfeer.
Ik liet er daar voor 70 Euro meer een 512GB Samsung SSD inbouwen. Ubuntu was daar bekend bij de eigenaar.
Ik zou de Windows-versie er altijd op laten zitten, de windows-partitie verkleinen naar 75GB (of zo). Dat is altijd makkelijk
voor als er hardwareproblemen zijn (doet iets het onder Linux en/of Windows ?)

Als ik nu de keuze moest maken zou ik voor deze gaan :
https://webshop.ictvanafmorgen.nl/product/dell-latitude-5580-intel-core-i5-6300u/

Maar dan moet je wel snel zijn want er was er nog maar één in A-kwaliteit
« Laatst bewerkt op: 2024/03/13, 09:41:14 door aartje »

Offline Hommel

  • Lid
    • Radio site van PA3I
Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #6 Gepost op: 2024/03/13, 11:16:06 »
Ok AARTJE Bedankt , deze is helaas uitverkocht, we wachten gewoon nog even tot er weer 15 inch shermen binnen zijn.
Tja ik zou idd. Winhoos kunnen laten zitten =D maar ja verloren ruimte als je er nooit iets mee doet.
Ik heb bij die ander laptops die ik heb en ook de desktop alles er af gegooid, ik zal er over nadenken maar als ik eerlijk ben
heb ik een hekel aan Windows sorry dat ik dit zo zeg, met de OS zelf is niks mis mee, maar ik gebruik het liever niet.
Bovendien gebruik ik ergens van 1997 al Linux.
Maar goed ik wacht even af , in maar bedankt voor de snelle reacties.
Vr. Gr.
Hommel

Offline aartje

  • Lid
Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #7 Gepost op: 2024/03/13, 13:56:17 »
Ok AARTJE Bedankt , deze is helaas uitverkocht, we wachten gewoon nog even tot er weer 15 inch shermen binnen zijn.

Van de A-kwaliteit is er nog één volgens hun site (is 275 euro ipv 250)

Offline aartje

  • Lid
Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #8 Gepost op: 2024/03/13, 13:59:04 »
Ok AARTJE Bedankt , deze is helaas uitverkocht, we wachten gewoon nog even tot er weer 15 inch shermen binnen zijn.

Van de A-kwaliteit is er nog één volgens hun site (is 275 euro ipv 250)
Ik doe ook niets meer met Windows, maar zolang ik die 75 GB niet nodig heb vind ik het heel soms gemakkelijk en
heeft het mij een keer verder geholpen bij problemen met mijn audio-uitgang.

Offline Hommel

  • Lid
    • Radio site van PA3I
Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #9 Gepost op: 2024/03/14, 10:04:40 »
Klopt ook weer zal het bekijken.
Is idd nog eentje .

Bedankt

Offline Hommel

  • Lid
    • Radio site van PA3I
Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #10 Gepost op: 2024/03/14, 10:13:15 »
Helaas AARTJE deze is 13,3 inch.
Zie : " Met een helder en scherp 13,3-inch beeldscherm geniet u van gedetailleerde beelden, wat ideaal is voor het bekijken van multimedia-inhoud of het maken van aantekeningen tijdens colleges."
Jammer maar we hebben tijd genoeg.
Evengoed bedankt voor het mee denken.
Gr.
Hommel

Offline Hommel

  • Lid
    • Radio site van PA3I
Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #11 Gepost op: 2024/03/14, 10:35:08 »
Ow sorry nu zie ik het in A kwaliteid idd nog eentje.
Bedankt.
 =D

Offline HWE64

  • Lid
Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #12 Gepost op: 2024/03/14, 11:14:54 »
Deze heb ik toen ook gekocht (15,6 "). Echt een juweeltje. Draait nu LMDE 6 Xfce op. Ik heb toen nog aartje bedankt voor het adres.
« Laatst bewerkt op: 2024/03/14, 11:16:37 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Hommel

  • Lid
    • Radio site van PA3I
Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #13 Gepost op: 2024/03/14, 17:22:13 »
Julie ook bedankt voor het adres, is besteld,nu bedenken welke Linux daar op moet.
Bij mijn oude Dell kan ik zo aan linker kant de HD er uit halen, bij deze versie niet zo te zien, zal wel onder toetsenbord ergens rond
hangen.
Dus even kijken welke het gaat worden, gebruik regelmatig Kicad, Freecad, en Cura en Arduino-IDR , maar dit loopt denk ik zover ik
al eerder getest heb bijna overal op.
Moet ik dus even kijken wat het word.
We zijn weer even van de straat af  :laugh:
Gr.
Hommel

Offline aartje

  • Lid
Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #14 Gepost op: 2024/03/14, 18:22:06 »
Als ik jou was zou ik op de website van dell kijken of er een manual is. Hoogstwaarschijnlijk staat er één
waarin exact staat beschreven hoe je een andere SSD (of HD) er in kan zetten.
Dell staat bekend om zijn uitstkende uitgebreide manuals.
Ik heb er  trouwens, na mij  Windows 10 partitie verkleind te hebben Mint 21.3 opgezet (dualboot)

Een voorbeeld van de documentatie is hier :
https://www.dell.com/support/kbdoc/nl-nl/000124369/latitude-5580-systeemhandleiding

Maar als je daar even zoekt kan je ook je productnummer egens invoeren en een uitgebreide
handleiding downloaden, maar ik weet niet meer precies waar en hoe...
« Laatst bewerkt op: 2024/03/15, 09:41:10 door aartje »

Offline Hommel

  • Lid
    • Radio site van PA3I
Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #15 Gepost op: 2024/03/14, 19:29:39 »
Ja als het nodig is kan ik idd even kijken hoe en wat,Mint is een van de makkelijkste Linux met ook een uitstekend forum, is tenslotte volledig
gebaseerd Ubuntu.
De Mint Cinnamon versie heb ik hier op een HP desktop draaien, ik denk niet geschikt voor deze laptop, ik denk dat die keuze wat jij gedaan
hebt idd. de makkelijkste is . PCLinuxOS heb ik ook veel gebruikt maar dan moet Windows er af omdat die wil vooraan op de HD zitten daar ben ik wel eens achter gekomen, ook als je een 2de Linux er naast wil hebben dan moet PClinuxOS als eerste er op.
Maar goed ik kijk wel even ik ben wel vaker van distro gewisseld, maar dit keer laat ik dan maar die Windows er op zitten en Linux er naast.
Ik ben benieuwd wanneer deze hier binnen is.
Inmiddels heb ik hier op de oude Dell aan het lopen met
 Linux Lite 6.6 , loopt op Ubuntu 22.04 (jammy) Loopt heel stabiel vanmorgen even er op gezet, is ook niet verkeerd, ben nu dit bericht er mee
aan het tikken.
Goed als hij binnen is kijk even of het goed werkt en kijk ik even wat het gaat worden.
Er is keuze genoeg , is maar waar je de voorkeur voor hebt.
Ik laat nog wel wat weten.
Vr, gr.
Hommel

Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #16 Gepost op: 2024/03/14, 19:44:57 »
Ikhebmijn laatste laptop hier gekocht:  https://laptopmetlinux.nl/

Goede service, snelle levering en je kan zelf kiezen wat voor hardware en software je wil laten installeren.

Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #17 Gepost op: 2024/03/14, 20:28:36 »
mijn 2 cent ...

De meeste laptops, die mijn kinderen, kleinkinderen, een tweetal broers en ikzelf gebruiken, zijn refurbished toestellen. -- Ik laat altijd de hardware upgraden (SSD, Ramgeheugen en zonder geïnstalleerd besturingssysteem) -- ook een 15" scherm is noodzakelijk. De prijs wordt iets hoger maar dat komt door de hardware upgrades.
Tot op heden heb ik 6 laptops en 2 desktops -- allemaal i5. -- Mijn kinderen en kleinkinderen gebruiken ook refurbished laptops, meestal met Linux Mint Mate -64bit die ik er zelf op installeer.
Één van de desktops is een mini computer (HP) met 16 GB Ram, 512 GB SSD en i5 (daar was zelfs een 27" scherm bij inbegrepen).
Ik ben steeds goed bediend geweest, de bestellingen werden steeds in korte tijd geleverd - zonder beschadigingen.
Door altijd zelf een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' te installeren wordt ik daar bedrevener in en duurt het minder lang dan de eerste installatie. ^-^ ^-^
Ter kennisgeving.
Geef een Windows-toestel, dat in goede staat verkeert, de kans op een tweede leven, installeer er een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' op.
« Laatst bewerkt op: 2024/03/14, 20:34:45 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline rico70

  • Lid
Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #18 Gepost op: 2024/03/14, 20:45:15 »
Ikhebmijn laatste laptop hier gekocht:  https://laptopmetlinux.nl/

Goede service, snelle levering en je kan zelf kiezen wat voor hardware en software je wil laten installeren.
En vooral duur.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #19 Gepost op: 2024/03/14, 22:00:16 »
En vooral duur.
Het is wel Clevo.
Maar je kunt ook direct bestellen bij de Europese importeur, die zit in Duitsland.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rico70

  • Lid
Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #20 Gepost op: 2024/03/15, 01:09:57 »
Klopt, maar BTO levert ook Clevo en die is toch een stuk goedkoper.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #21 Gepost op: 2024/03/15, 09:27:55 »
Klopt, maar BTO levert ook Clevo en die is toch een stuk goedkoper.
Hier heb ik beiden, maar je zit wel in de 4 cijfers........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rico70

  • Lid
Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #22 Gepost op: 2024/03/15, 09:44:44 »

Offline Oesje

  • Lid
Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #23 Gepost op: 2024/03/15, 11:20:15 »
Ook maar 3 cijfers voor de komma en Clevo .
https://laptopmetlinux.nl/linux-laptops/
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline rico70

  • Lid
Re: Welke Laptop kopen
« Reactie #24 Gepost op: 2024/03/15, 13:13:04 »
https://laptopmetlinux.nl/product/clevo-nl41/
€568 ex geheugen en opslag ...