Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Afstandsonderwijs - leve open source/linux/(K)ubuntu/LIbreOffice/KDEnLive etc!!  (gelezen 3133 keer)

Geachte leden,

Bij dezen dacht ik eens wat ervaringen met u te delen. In het jaar onzes heren 2020 zijn de scholen in Nederland gesloten wegens een naar virus. Op veel scholen, zo niet alle (?) is men overgaan op onderwijs op afstand. Zo blijkt een best verrijkende manier van werken. Veel van het lesmateriaal dat ik in mijn inmiddels best aardig lange loopbaan heb gemaakt, was al zodanig overdraagbaar dat de leerlingen er al zelfstandig mee konden werken. Alle stof konden de leerlingen al bij wanneer nodig via Magister. Met LibreOffice Draw maak ik lekker intuitief korte werkbladen en de pdf wordt gedeeld en geupload. Ik had al een youtube kanaal waar video's van demonstraties te vinden zijn gerelateerd aan het lesprogramma. Vooral dat laatste is in deze situatie de ruggegraat geworden van mijn opereren. In mijn eigen "commandocentrum" staat op de ene machine Magister en Microsoft Teams open (Ok, dat is waar de school voor gekozen heeft, dat is effe niet anders) terwijl op de andere machine de schoongeknipte video's staan te renderen die ik die ochtend had gemaakt met een actiecamera op mijn knar. Met name KDEnLive is een heerlijk programma. De laatste keer dat ik met iets dergelijks had gewerkt, was Adobe Premiere in mijn studietijd. Nu draaien de computers hier overuren. Alles wat ik normaal voor de klas sta uit te leggen en te demonsteren (kunstvakken, beeldend etc) worden Mp4 bestanden van gemaakt. Het mooie is dat dit mij ook weer grote voordelen gaat opleveren als de gewone lessen weer kunnen starten. Komt er toch nog iets positiefs uitrollen, nu nog een vaccin :)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Geweldig beste Bal!

groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Wel hopen dat de infrastructuur van je school het aankan om opeens veel meer studenten te bedienen! Mijn vrouw moet ook thuiswerken, met een VMware-systeem, maar anderen hebben voorrang gekregen om in te loggen op het netwerk van haar organisatie. Misschien dat ze later op de dag nog aan de slag kan. Rare tijden, dat is een ding dat zeker is...

Wel hopen dat de infrastructuur van je school het aankan om opeens veel meer studenten te bedienen! Mijn vrouw moet ook thuiswerken, met een VMware-systeem, maar anderen hebben voorrang gekregen om in te loggen op het netwerk van haar organisatie. Misschien dat ze later op de dag nog aan de slag kan. Rare tijden, dat is een ding dat zeker is...

Magister deed het gisteren non stop en vandaag zowaar weer
Ik vermaak me prima. Diepgang in uitleg blijft lastig met pubers. Dat dwing ik inmiddels met mijn ervaring (zonder op te scheppen) gewoon af. Echter op deze wijze kun je nog veel dieper gaan en rustig toedienen. Dat wordt echt smullen straks als de gewone lessen weer beginnen. Dan ga ik zeer enthousiast de combinatie zoeken
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Wel hopen dat de infrastructuur van je school het aankan om opeens veel meer studenten te bedienen! Mijn vrouw moet ook thuiswerken, met een VMware-systeem, maar anderen hebben voorrang gekregen om in te loggen op het netwerk van haar organisatie. Misschien dat ze later op de dag nog aan de slag kan. Rare tijden, dat is een ding dat zeker is...

Magister deed het gisteren non stop en vandaag zowaar weer. De eerste dag lag het er uit, het ligt er zo vaak uit dus we stonden er niet van te kijken.
Ik vermaak me prima. Diepgang in uitleg blijft lastig met pubers. Dat dwing ik inmiddels met mijn ervaring (zonder op te scheppen) gewoon af. Echter op deze wijze kun je nog veel dieper gaan en rustig toedienen. Dat wordt echt smullen straks als de gewone lessen weer beginnen. Dan ga ik zeer enthousiast de combinatie zoeken

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Leuk subject balorige!

De kids hier werken veel op schoolsystemen die hiervoor (op school) al in gebruik waren.
Daarin zitten ook communicatiemiddelen verweven die nu intensief in gebruik zijn genomen (w.o. webbased Teams).

Leuk weetje voorkomend uit deze situatie:
Hoofdzakelijk webbased, dus prima te doen met linux. =D
Dat biedt mogelijke linux-perspectieven voor school in de toekomst.

De kids zelf hier doen het ook prima. Zowel het schoolwerk als helpen in huis.
Ik neem aan dat dat op veel plaatsen zo is.
Complimenten voor alle kids in het land ook, want voor hun is dit helemaal een vreemde onwennige situatie.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/25, 14:40:00 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Joshua Orbit

  • Gast
Misschien wat bot gesteld; maar eigenlijk is dit toch het onderwijs van de toekomst ineens ook ?
Ik heb dat massascholen en massagroeperen in klassen nooit echt begrepen of dat soort onderwijs ook kwaliteit aflevert.

Schoolgebouwen zouden misschien ook ideale vluchtelingenopvangcentra kunnen worden, of daklozen centra ....
Per slot van rekening is autodidactisch studeren ook ineens een ruk aantrekkelijker misschien .

Kinderen beter autonoom laten kiezen wat ze willen leren en aan welk tempo; eventueel met online examens en een grotere diversifiëring aan studievakken .... zou best mooi zijn .

Ik hoop dat ze ook leren in de overheden dat 'modern onderwijs' nu ook eenmaal computers én Linux centraal als werkpunt hebben. De digibeten moeten nu ook leren wat een computer is; zoals analfabeten ook gaandeweg 'niet meer zouden bestaan' .
 

Misschien wat bot gesteld; maar eigenlijk is dit toch het onderwijs van de toekomst ineens ook ?
Ik heb dat massascholen en massagroeperen in klassen nooit echt begrepen of dat soort onderwijs ook kwaliteit aflevert.

Schoolgebouwen zouden misschien ook ideale vluchtelingenopvangcentra kunnen worden, of daklozen centra ....
Per slot van rekening is autodidactisch studeren ook ineens een ruk aantrekkelijker misschien .

Kinderen beter autonoom laten kiezen wat ze willen leren en aan welk tempo; eventueel met online examens en een grotere diversifiëring aan studievakken .... zou best mooi zijn .

Ik hoop dat ze ook leren in de overheden dat 'modern onderwijs' nu ook eenmaal computers én Linux centraal als werkpunt hebben. De digibeten moeten nu ook leren wat een computer is; zoals analfabeten ook gaandeweg 'niet meer zouden bestaan' .

Het is al enige tijd geleden dat er op dit topic activiteit was. Nu ik weer eens wat lucht heb om te reageren wil ik toch alsnog mijn zienswijze onderbouwen. Ik richt mij nogmaals tot de Heer Orbit: ik ben het met uw geponeerde stellingen volstrekt niet eens. Om het zekere voor het onzekere te nemen en mijn bijdrage te leveren aan een beschaafd forum zal ik mijn argumenten op niet al te vernietigende wijze brengen ;) hier komen ze:

De afgelopen tijd heb ik best genoten van deze manier van lesgeven. WEer eens iets anders, veel gelegenheid tot maken van lesmateriaal etc. Enfin, ik heb het allemaal al eerder beschreven. Dit wil echter niet zeggen dat ik vind dat het afstandsonderwijs in deze vorm de toekomst mag worden. Laat ik e.e.a in het juiste perspectief plaatsen: het kan zeker in de toekomst een zinvolle component worden echter laat het in Whodan's naam alstublieft niet het totale onderwijs vervangen! Ik zal ook de relatie met het gebruik van IT middelen in dezen uiteenzetten.

De belangrijkste reden is wel het vermeende positieve effect van autonomie, keuzevrijheid, vrijheid van tempo etc. Zo nodig schadelijker is het hardnekkige geloof van sommigen dat een kind als vanzelf tot leren komt. Deze opvatting is onjuist en meermaals op basis van hard onderzoek weerlegt. Het is niet zo dat een kind, leerling, mens niet zelfstandig kan leren of zelfstandig kennis kan verwerven echter is daar wel degelijk een grondig traject van toedienen van basiskennis en basisvaardigheden voor nodig. Pas als die er goed zijn in gegoten, in de mens/leerling zijn gerijpt, kan langzaam het vermogen en het attitude gaan groeien om met deze bagage vervolgens zelf kennis en kunde te gaan verwerven. Als dit allemaal goed is gegaan, kan de volgende stap zelfs zijn dat iemand zelf nieuwe kennis en kunde kan leren construeren en toetsen op juistheid.
Nogmaals: Daar gaat het mis!  Veel zogenaamd nieuwe/moderne/vernieuwende inzichten aangaande onderwijs gaan uit van de opvatting dat een kind dit als vanzelf allemaal gaat doen. Mijns inziens een jammerlijk verwarren met aangeboren nieuwsgierigheid.

Wellicht wat makkelijker verduidelijkt: zie onderwijs als op reis gaan. Wil de reis goed gaan, moet je zeker eerst 80% van de tijd investeren in de leerling leren de tas in te pakken. De wil om de tas in te pakken is er, de kennis en kunde om te weten wat er in moet, is er in het begin nog lang niet!

Wat is er nodig voor een goede basis: direct en degelijk contact met de docent ofwel: degelijk, direct onderwijs. Niet te verwarren met de docent die stof staat voor te kauwen die de leerlingen vervolgens moeten opdreunen en worden afgerekend op het niet uit hun hoofd weten van. Vergelijk onderwijs op afstand nu eens met een stukje zelf op reis gaan. Als de tas al is ingepakt, de koers al is bepaald, kan de leerling in dat geval heel veel uit dat stukje zelfstandig reizen halen. En inderdaad, waarom zou dat niet thuis achter je scherm kunnen als het vak of de situatie dat toelaat? Ik merk dat ik in zo een geval wel veel meer lucht heb voor het stukje persoonlijke uitleg. Een chatbericht droppen, een fotootje naar de leerling sturen en de materie is nog overdraagbaar voor andere leerlingen ook want ik link door naar die andere leerling die een soortgelijke vraag heeft bijvoorbeeld. Dit is dan nog maar een voorbeeld van hoe de IT middelen op afstand een zinvol deel kunnen zijn van het totale onderwijs. Ik merk het nu ook: de eerste weken was fluiten want het gedeelte waar de kinderen aan werkten, hadden ze de basis al van gehad op school. Ik hoefde alleen maar af te maken. Toen ik met een nieuw onderdeel begon, moest ik echt aanpoten om de basis goed er in te krijgen want de communicatie werd juist belemmerd omdat er een beeldscherm tussen zat. Dit heeft me best wat moeite gekost waar ik normaal de basis in een of twee lessen had kunnen leggen door het directe contact in het klaslokaal compleet met concrete praktijkvoorbeelden etc. Lesstof moet ook tot leven worden gewekt en de ideale manier voor ontwikkelende kinderen is toch echt door het directe contact. Dat is op afstand een stuk moeilijker, niet onmogelijk (de docent is niet voor niets een professional). Laat ik in relatie tot waar dit topic allemaal om begonnen is, benadrukken dat IT in onderwijs een mooi middel is echter nog altijd een middel! Verhef het zeker niet tot doel!
« Laatst bewerkt op: 2020/05/18, 10:21:12 door TopGear »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Niets beter dan intermenselijke contacten.
Ik ben nog altijd van mening dat kinderen op school meer leren dan alleen rekenen en schrijven. Ze leren er 'functioneren in de/een sociale omgeving en maatschappij' en de benodigde sociale vaardigheden daartoe. En dat behoort tot het belangrijkste lesmateriaal en is onmogelijk te leren via een schermpje.

Denk je eens in als dat er niet zou zijn en een kind alleen maar rekenen en schrijven zou leren....
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Precies, denk bv ook aan de spreekbeurten. Leren ze praten voor een grote groep

Precies, denk bv ook aan de spreekbeurten. Leren ze praten voor een grote groep

Dat zijn inderdaad ook zaken die op school geleerd worden. Let wel dat hier ook oppassen geblazen is. Gestel dat een kind een presentatie geeft binnen het vak geschiedenis en daar een spetterend resultaat neerzet, is het niet zo dat je een op een kunt verwachten dat hetzelfde kind een presentatie over Biologie gelijk net zo goed zal doen. Reden: het vergt groei en ontwikkeling voordat een kind zijn/haar zogenaamde "meta-vaardigheden" leert ontwikkelen en aanspreken. Evenzo vergt het ontwikkeling, groei en degelijke (directe) instructie voordat een kind ook verbanden leert zien tussen grammaticale constructies in taal etc. Kom ik bij dezen op het schadelijke geloof dat als je het ene vak leert, je terloops al onderwijzend wel even algemene vaardigheden kunt meepakken en vervolgens denkt te kunnen verwachten dat het kind die vaardigheden zelf wel even in een ander vak gaat inzetten. Klinkt lekker kosten- en tijdbesparend en vandaar erg populaire opvattingen bij beleidsmakers maar het is bewezen onzin. Om wederom de link naar IT middelen en onderwijs te maken: allerlei digitale spelletjes zijn op de markt die claimen de kinderen allerlei skills te leren waar "ze later een voorsprong mee krijgen". Het is niet zo dat alle IT spelletjes waardeloos zijn echter de kracht van "spelenderwijs leren" wordt overschat evenals de opvatting dat een kind zelf verbanden gaat leggen en vaardigheden gaat toepassen als gevolg van een of ander zogenaamd educatief computerspelletje...... Nu schei ik uit met spuien want dit staat zo dicht bij mij dat ik straks ga doordraven voor dat ik dat zelf door heb. Wellicht gaat dit topic dan ongemerkt te ver buiten de kaders van dit forum :)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline TopGear

  • Forumteam
Kom op zeg, elkaar namen gaan lopen noemen is absoluut niet nodig. Kunnen we hier een serieuze discussie voeren? Zo niet, dan gaat de boel permanent op slot.

Misschien wat bot gesteld; maar eigenlijk is dit toch het onderwijs van de toekomst ineens ook ?
Ik heb dat massascholen en massagroeperen in klassen nooit echt begrepen of dat soort onderwijs ook kwaliteit aflevert.

Dan mankeert er toch echt iets aan je begripsvermogen. Alle veertigplussers (misschien nog wel jonger) die nu werken op universiteiten, ziekenhuizen,ontwikkellaboratoria, chemische- en farmaceutische industrie, enzovoort hebben hun vaardigheden grotendeels te danken aan klassikaal actief lerend lager- middelbaar- hoger- en universitair onderwijs. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat klassikaal onderwijs de norm blijft, waarin er uiteraard ruimte moet zijn voor autonoom leren.
Dat klassen veel te groot te zijn en leerlingen enorme achterstanden hebben op het gebied van lezen/schrijven en rekenen is het gevolg van politieke keuzes,door een gebrek aan leraren met een beroerd salaris en niet van gevolg van te grootte klassen.
Hoe had u gedacht verpleegkundigen, artsen, enzovoort om te leiden zonder 'klas verband.
Uitsluitend via video/beeld schermen?

Afstandsonderwijs is een noodmaatregel en dat moet het vooral blijven.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/18, 15:24:23 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Precies, denk bv ook aan de spreekbeurten. Leren ze praten voor een grote groep

Gestel dat een kind een presentatie geeft binnen het vak geschiedenis en daar een spetterend resultaat neerzet, is het niet zo dat je een op een kunt verwachten dat hetzelfde kind een presentatie over Biologie gelijk net zo goed zal doen. Reden: het vergt groei en ontwikkeling voordat een kind zijn/haar zogenaamde "meta-vaardigheden" leert ontwikkelen en aanspreken. Evenzo vergt het ontwikkeling, groei en degelijke (directe) instructie voordat een kind ook verbanden leert zien tussen grammaticale constructies in taal etc. Kom ik bij dezen op het schadelijke geloof dat als je het ene vak leert, je terloops al onderwijzend wel even algemene vaardigheden kunt meepakken en vervolgens denkt te kunnen verwachten dat het kind die vaardigheden zelf wel even in een ander vak gaat inzetten.

Precies wat jij zegt. Dat vergt groei en ontwikkeling.
En dat vindt al plaats vanaf het eerste levensjaar en gaat door tot aan de dood. Ik leer ook nog doorlopend bij.

Waar het een spreekbeurt betreft heb ik mijn kinderen al van jongs af aan vaardigheden bij geleerd. Vanuit MIJN achtergrond van presentatie, binnen management, zakelijke communicatie en marketing (ze leren het van de beste  8-) ).
Je kunt dat misschien vergezocht vinden, maar mijn kinderen hebben er altijd goede punten mee behaald. Ze hebben zich namelijk leren en leren durven presenteren. Geleerd om te gaan met respons en er op in spelen. Iets wat ze hun hele leven nog nodig gaan hebben. Maar dat begint al jong, want zo iets op latere leeftijd leren valt niet mee. Kijk maar eens hoeveel mensen met verlegenheid en podiumangst worstelen.

En ondertussen spreekt mijn oudste in serieuze situaties binnen serieus niveau en krijg ik nu complimenten terug van blijdschap dat het nu zo makkelijk af gaat dánkzij dat wat ik ze heb geleerd.
Maar daar hebben ze wel de schoolsituatie voor nodig als 'oefen-maatschappij', want voor een schermpje (in je eentje) leer je dat never.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/19, 17:16:06 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Ook ik ben blij met de mogelijkheden van de hedendaagse IT. Zonder dat hadden de kinderen helemaal niets kunnen leren de afgelopen weken. Maar mijn jongste is wel blij dat hij tenminste weer 2 dagen per week naar school gaat en ook de oudste kijkt uit naar het moment dat hij weer het huis uit kan. Uiteindelijk is het op school toch beter dan dag in- dag uit achter je scherm schoolopdrachten doen.

Ook ik ben blij met de mogelijkheden van de hedendaagse IT. Zonder dat hadden de kinderen helemaal niets kunnen leren de afgelopen weken. Maar mijn jongste is wel blij dat hij tenminste weer 2 dagen per week naar school gaat en ook de oudste kijkt uit naar het moment dat hij weer het huis uit kan. Uiteindelijk is het op school toch beter dan dag in- dag uit achter je scherm schoolopdrachten doen.

Waarschijnlijk hoef ik niet te benadrukken dat er al heel veel onderzoek is gedaan naar de inzet van IT middelen in het onderwijs. Ik google op "digitale didaktiek" en ik krijg bijvoorbeeld deze link:
https://wij-leren.nl/ict-leeractiviteiten-digitale-didactiek.php
Digitale didaktiek is ook een vak/module in diverse educatieve opleidingen en ik heb zelf hier ook het nodige van meegekregen. Deze link omschrijft goeddeels wat zoals wordt aangemerkt als de kracht van IT middelen aangaande onderwijs. Mijn eigen kritische noot is de volgende: veel van wat hier staat, zijn niet zozeer speerpunten van IT-onderwijs als wel gewoon:......daar komt ie, niet schrikken, ...ONDERWIJS! ;)
Het kan met IT middelen alleen allemaal veel sneller gaan, informatie kan makkelijker en wederom sneller overdraagbaar worden gemaakt, de bereikbaarheid van middelen en de docent is makkelijker. Samengevat en volgens mijn weliswaar niet wetenschappelijk geverifieerde maar wel op grond van directe ervaring gevormde opvatting: IT in het onderwijs heeft een bevorderlijk effect op: Bereik, communicatie en tijd.
Daar gaan we weer: op gelijk welke werkvloer is dat volgens mij niet veel anders .....

Ik zie voor mij dat ik als deze situatie achter de rug is, ik nog immer bijvoorbeeld microsoft Teams gebruik. (Voor de puristen onder ons: het is geen open source het is geen linux en toch is het een prachtig platform, sorry ;) :P). Even een fotootje naar de hele klas sturen van een voorbeeld dat ik gebruik om de ene leerling te helpen en gelijk overdragen aan iedereen die het ook nodig kan hebben. Alles wat ik zojuist in de klas heb verteld even in kernwoorden in een collectief chatbericht posten zodat iedereen dat nog even voor zichzelf kan herhalen. Nu doe ik bijvoorbeeld al bepaalde praktische uitleg met de telefoon filmen en gelijk uploaden naar mijn youtube kanaal om vervolgens de link te delen. Denk dan ook weer niet dat het allemaal ineens supermakkelijk gaat want veel pubers moet je altijd keer op keer blijven vertellen waar ze ook al weer hun informatie vandaan kunnen halen :) "Maar meneer dat heeft u nooit verteld." ..... "Dat heb ik wel maar toen zat jij in je hoofd nog thuis op de bank te netflixen" .....wonderlijk doch heerlijk volk om mee te werken
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.


Het kan met IT middelen alleen allemaal veel sneller gaan, informatie kan makkelijker en wederom sneller overdraagbaar worden gemaakt, de bereikbaarheid van middelen en de docent is makkelijker. Samengevat en volgens mijn weliswaar niet wetenschappelijk geverifieerde maar wel op grond van directe ervaring gevormde opvatting: IT in het onderwijs heeft een bevorderlijk effect op: Bereik, communicatie en tijd.

Het gevolg van een hele generatie overspannen jeugdigen met burn-out verschijnselen, is alleen maar te danken aan dat het sneller moet, nog sneller moet worden gemaakt en niemand kan het meer bijbenen. Maak tijd maak tijd, maak haast maak haast: Succes met de winst.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen


Het kan met IT middelen alleen allemaal veel sneller gaan, informatie kan makkelijker en wederom sneller overdraagbaar worden gemaakt, de bereikbaarheid van middelen en de docent is makkelijker. Samengevat en volgens mijn weliswaar niet wetenschappelijk geverifieerde maar wel op grond van directe ervaring gevormde opvatting: IT in het onderwijs heeft een bevorderlijk effect op: Bereik, communicatie en tijd.

Het gevolg van een hele generatie overspannen jeugdigen met burn-out verschijnselen, is alleen maar te danken aan dat het sneller moet, nog sneller moet worden gemaakt en niemand kan het meer bijbenen. Maak tijd maak tijd, maak haast maak haast: Succes met de winst.

Daar heeft u goeddeels gelijk in. Waar de burnout verschijnselen onder jongere generaties nog meer vandaan komen, is wellicht geen discussie voor dit platform. Mij doet uw opmerking denken aan de opvatting over de "digital native". Alsof jongere generaties als van nature beter met IT middelen zouden zijn en de daarmee gepaard gaande ontwikkelingen van nature beter zouden kunnen bijbenen. Ook daar zijn de nodige onderzoeken naar gedaan die dat beeld nuanceren.

Echter dat is niet het soort snelheid dat ik hier bedoel. Door verantwoord gebruik van de IT middelen kan ik informatie om tot leren te komen weliswaar sneller toedienen maar wel om meer tijd en lucht te hebben om die informatie te interpreteren/ verwerken. Omdat ik minder steeds hetzelfde hoef te herhalen, want stof is op het digitale platform terug te vinden, heb ik veel meer gelegenheid om op de individuele noden van de leerling in te spelen dan wel meer met de geleerde basis van dingen te kunnen doen.  Ofwel: door de juiste inzet van de middelen kun je juist rust creëren. (Met de kanttekening dat het mij op zich niet boeit of ik de zaken drie keer of driehonderd keer moet herhalen.)
Let wel: hetgeen u hier aangeeft is wel zeker een keerzijde waar je volgens mij heel makkelijk naar kunt afglijden. Het is zaak om met name in het onderwijs dit goed in de gaten te houden.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Het gevolg van een hele generatie overspannen jeugdigen met burn-out verschijnselen, is alleen maar te danken aan dat het sneller moet, nog sneller moet worden gemaakt en niemand kan het meer bijbenen. Maak tijd maak tijd, maak haast maak haast: Succes met de winst.

Ligt dat bij de jeugdigen? Of bij de tijdgeest, de hele maatschappij en economie omvattend?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ligt dat bij de jeugdigen? Of bij de tijdgeest, de hele maatschappij en economie omvattend?
Vergeet niet, dat we nu in een ICT maatschappij leven, met alle voor- en nadelen die daarbij horen.
Vergeet ook niet, dat wij mensen zijn, en dat de technische vooruitgang de laatste 100 jaar verder vooruit is gegaan, dan in de10.000 jaar daarvoor :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Dat realiseer ik me ook ten beste, vanwaar ik ook als een van de eersten in 1993 internet had en alle ontwikkelingen meegemaakt heb. Nee die voordelen zag ik al heel snel. Toen iedereen nog tegen me zei: "Internet? Dat is toch iets met porno? :D
En mijn kids zorgen wel dat ik alle huidige ontwikkelingen bij blijf  =D (insta, snapchat, onderwijs op afstand, zaken die pa allemaal moet faciliteren zodat ze werken)

Maar precies zoals jij zegt Ron, met alle voor- en nadelen.
Want wel degelijk zijn sommige zaken wel degelijk doorgeslagen naar de nadelige kant.
En dat bevestigen mijn kids ook, als ze na wat uurtjes verveeld appen op mijn aanraden toch een kopje thee gaan drinken voor een real life gesprek en enthousiast terug komen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore