Misschien wat bot gesteld; maar eigenlijk is dit toch het onderwijs van de toekomst ineens ook ?
Ik heb dat massascholen en massagroeperen in klassen nooit echt begrepen of dat soort onderwijs ook kwaliteit aflevert.
Schoolgebouwen zouden misschien ook ideale vluchtelingenopvangcentra kunnen worden, of daklozen centra ....
Per slot van rekening is autodidactisch studeren ook ineens een ruk aantrekkelijker misschien .
Kinderen beter autonoom laten kiezen wat ze willen leren en aan welk tempo; eventueel met online examens en een grotere diversifiëring aan studievakken .... zou best mooi zijn .
Ik hoop dat ze ook leren in de overheden dat 'modern onderwijs' nu ook eenmaal computers én Linux centraal als werkpunt hebben. De digibeten moeten nu ook leren wat een computer is; zoals analfabeten ook gaandeweg 'niet meer zouden bestaan' .
Het is al enige tijd geleden dat er op dit topic activiteit was. Nu ik weer eens wat lucht heb om te reageren wil ik toch alsnog mijn zienswijze onderbouwen. Ik richt mij nogmaals tot de Heer Orbit: ik ben het met uw geponeerde stellingen volstrekt niet eens. Om het zekere voor het onzekere te nemen en mijn bijdrage te leveren aan een beschaafd forum zal ik mijn argumenten op niet al te vernietigende wijze brengen
hier komen ze:
De afgelopen tijd heb ik best genoten van deze manier van lesgeven. WEer eens iets anders, veel gelegenheid tot maken van lesmateriaal etc. Enfin, ik heb het allemaal al eerder beschreven. Dit wil echter niet zeggen dat ik vind dat het afstandsonderwijs in deze vorm de toekomst mag worden. Laat ik e.e.a in het juiste perspectief plaatsen: het kan zeker in de toekomst een zinvolle component worden echter laat het in Whodan's naam alstublieft niet het totale onderwijs vervangen! Ik zal ook de relatie met het gebruik van IT middelen in dezen uiteenzetten.
De belangrijkste reden is wel het vermeende positieve effect van autonomie, keuzevrijheid, vrijheid van tempo etc. Zo nodig schadelijker is het hardnekkige geloof van sommigen dat een kind als vanzelf tot leren komt. Deze opvatting is onjuist en meermaals op basis van hard onderzoek weerlegt. Het is niet zo dat een kind, leerling, mens niet zelfstandig kan leren of zelfstandig kennis kan verwerven echter is daar wel degelijk een grondig traject van toedienen van basiskennis en basisvaardigheden voor nodig. Pas als die er goed zijn in gegoten, in de mens/leerling zijn gerijpt, kan langzaam het vermogen en het attitude gaan groeien om met deze bagage vervolgens zelf kennis en kunde te gaan verwerven. Als dit allemaal goed is gegaan, kan de volgende stap zelfs zijn dat iemand zelf nieuwe kennis en kunde kan leren construeren en toetsen op juistheid.
Nogmaals: Daar gaat het mis! Veel zogenaamd nieuwe/moderne/vernieuwende inzichten aangaande onderwijs gaan uit van de opvatting dat een kind dit als vanzelf allemaal gaat doen. Mijns inziens een jammerlijk verwarren met aangeboren nieuwsgierigheid.
Wellicht wat makkelijker verduidelijkt: zie onderwijs als op reis gaan. Wil de reis goed gaan, moet je zeker eerst 80% van de tijd investeren in de leerling leren de tas in te pakken. De wil om de tas in te pakken is er, de kennis en kunde om te weten wat er in moet, is er in het begin nog lang niet!
Wat is er nodig voor een goede basis: direct en degelijk contact met de docent ofwel: degelijk, direct onderwijs. Niet te verwarren met de docent die stof staat voor te kauwen die de leerlingen vervolgens moeten opdreunen en worden afgerekend op het niet uit hun hoofd weten van. Vergelijk onderwijs op afstand nu eens met een stukje zelf op reis gaan. Als de tas al is ingepakt, de koers al is bepaald, kan de leerling in dat geval heel veel uit dat stukje zelfstandig reizen halen. En inderdaad, waarom zou dat niet thuis achter je scherm kunnen als het vak of de situatie dat toelaat? Ik merk dat ik in zo een geval wel veel meer lucht heb voor het stukje persoonlijke uitleg. Een chatbericht droppen, een fotootje naar de leerling sturen en de materie is nog overdraagbaar voor andere leerlingen ook want ik link door naar die andere leerling die een soortgelijke vraag heeft bijvoorbeeld. Dit is dan nog maar een voorbeeld van hoe de IT middelen op afstand een zinvol deel kunnen zijn van het totale onderwijs. Ik merk het nu ook: de eerste weken was fluiten want het gedeelte waar de kinderen aan werkten, hadden ze de basis al van gehad op school. Ik hoefde alleen maar af te maken. Toen ik met een nieuw onderdeel begon, moest ik echt aanpoten om de basis goed er in te krijgen want de communicatie werd juist belemmerd omdat er een beeldscherm tussen zat. Dit heeft me best wat moeite gekost waar ik normaal de basis in een of twee lessen had kunnen leggen door het directe contact in het klaslokaal compleet met concrete praktijkvoorbeelden etc. Lesstof moet ook tot leven worden gewekt en de ideale manier voor ontwikkelende kinderen is toch echt door het directe contact. Dat is op afstand een stuk moeilijker, niet onmogelijk (de docent is niet voor niets een professional). Laat ik in relatie tot waar dit topic allemaal om begonnen is, benadrukken dat IT in onderwijs een mooi middel is echter nog altijd een middel! Verhef het zeker niet tot doel!