Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: via laptop op hoofdpc programma's draaien  (gelezen 6800 keer)

Offline Korah

  • Lid
via laptop op hoofdpc programma's draaien
« Gepost op: 2009/12/06, 21:04:12 »
Ik kan via mn laptop op mn hoofdpc bestanden openen + omgekeerd (dmv van functie delen van..)
Maar ik (of liever gezegd mn vrouw) zou ook graag via de laptop (met ubuntu) een programma willen openen op de hoofdpc. Ze wil dan het liefst een programma openen welke op xp staat, kan dat?
Zo ja, hoe kan ik dat het simpelst voor elkaar krijgen?
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: via laptop op hoofdpc programma's draaien
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/06, 21:13:28 »
Op de PC externe toegang inschakelen en dan met Terminal Server Client verbinding maken. Deze staat standaard onder Internet geinstalleerd

Offline Korah

  • Lid
Re: via laptop op hoofdpc programma's draaien
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/06, 21:22:59 »
is dat hetzelfde als 'hulp op afstand' inschakelen?
trouwens.. met de terminal server client werk je toch met een server?
en mijn hoofdpc is toch, of heeft toch geen server?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/06, 21:30:16 door Korah »
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: via laptop op hoofdpc programma's draaien
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/06, 22:08:19 »
Nee, dat is niet hetzelfde. Klik in XP met rechter muis op Deze computer en dan eigenschappen. Op een van de tabbladen kun je dan externe toegang inschakelen. Dit is RDP hetzelfde als wat je bij een server gebruikt. Staat op de tab Verbinding van buitenaf (althans op XP professional, of het op de home edition ook staat weet ik niet).
Mocht je de home edition hebben en er staat geen extern buroblad bij dan moet je naar VNC kijken.

Re: via laptop op hoofdpc programma's draaien
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/06, 23:59:14 »
Citaat
Op een van de tabbladen kun je dan externe toegang inschakelen. Dit is RDP hetzelfde als wat je bij een server gebruikt. Staat op de tab Verbinding van buitenaf (althans op XP professional, of het op de home edition ook staat weet ik niet).

Op home-editie gaat dit ook via het tabblad "Verbinding van buitenaf".
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: via laptop op hoofdpc programma's draaien
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/07, 00:42:21 »
Als je Windows XP home edition hebt kun je niet standaard extern bureaublad aanzetten. Zoals hier staat: http://www.microsoft.com/netherlands/artikelen/mobiel/extern_bureaublad.aspx#1

Dus als je XP Home hebt moet je kijken naar bijv. VNC.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: via laptop op hoofdpc programma's draaien
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/07, 09:43:26 »
Citaat
Als je Windows XP home edition hebt kun je niet standaard extern bureaublad aanzetten
Wat zet ík dan aan denk je op het tabblad "Verbindingen van buitenaf" op mijn XP Home.

Trouwens was deze vraag hier gesteld:
Citaat
Op een van de tabbladen kun je dan externe toegang inschakelen. Dit is RDP hetzelfde als wat je bij een server gebruikt. Staat op de tab Verbinding van buitenaf (althans op XP professional, of het op de home edition ook staat weet ik niet).

en daar antwoorde ik dus bevestigend op.  :)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline ruujan

  • Lid
Re: via laptop op hoofdpc programma's draaien
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/07, 10:42:13 »
Citaat
Wat zet ík dan aan denk je op het tabblad "Verbindingen van buitenaf" op mijn XP Home.

Dan zet je "hulp op afstand" aan. Daarbij moet je een uitnodiging sturen vanaf het over te nemen werkstation. Dat is op zich ook wel te gebruiken, maar je moet dus altijd de verbinding opstarten vanaf het werkstation.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: via laptop op hoofdpc programma's draaien
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/07, 12:39:30 »
Citaat
Als je Windows XP home edition hebt kun je niet standaard extern bureaublad aanzetten
Wat zet ík dan aan denk je op het tabblad "Verbindingen van buitenaf" op mijn XP Home.
Ik zou even de link lezen die ik heb gegeven. Daar staat:
Citaat
Start de PC met daarop Windows XP Professional (een computer met Windows XP Home Edition of Windows 9x kan niet als host fungeren, en is dus niet op afstand te bedienen).
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: via laptop op hoofdpc programma's draaien
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/07, 21:22:53 »
Dan is VNC de oplossing, ik werk altijd met professional.  Hier is de freeware versie voor windows te downloaden: http://www.realvnc.com/products/free/4.1/index.html

Offline Korah

  • Lid
Re: via laptop op hoofdpc programma's draaien
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/07, 21:54:43 »
Goed.. als ik alle reacties dus goed begrijp dan kun je met Ubuntu een programma openen in XP home.
Maar dan moet je, zoals genoemd, VNC gebruiken. Is Teamviewer trouwens hetzelfde?

Terug naar VNC.. daarvan moet ik dus de server editie op mn home installeren en de viewer versie op Ubuntu?
 
Als we spreken over 'Terminal Server Client', hebben we het dan ook over VNC, of is dat totaal iets anders?
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

Offline ruujan

  • Lid
Re: via laptop op hoofdpc programma's draaien
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/08, 09:16:40 »
Citaat
Terug naar VNC.. daarvan moet ik dus de server editie op mn home installeren en de viewer versie op Ubuntu?

Yep, wat je doet is dat je het beeldscherm en de besturing met muis en toetsenbord van Windows overneemt met je Ubuntu.

Citaat
Als we spreken over 'Terminal Server Client', hebben we het dan ook over VNC, of is dat totaal iets anders?

Een beetje lastig te zeggen. Terminal Server Client is in Gnome een programma waarmee je verbinding kunt maken met een VNC-server of een gewone Windows Terminal Server. In Windows is het een client programma om te verbinden met een Terminal Server en is het niet geschikt om te verbinden met VNC.

Teamviewer is ook iets dergelijks, maar als ik het goed begrepen heb, zit daar nog een stap tussen. Ergens op het internet draait een server, waar zowel de client als de server mee verbinden. Het voordeel hiervan is dat je nooit problemen hebt met firewalls e.d. Zowel de client als de server gebruiken het gewone https:-protocol om te communiceren met de intermediair.

Offline Korah

  • Lid
Re: via laptop op hoofdpc programma's draaien
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/08, 22:55:49 »
Citaat
Terug naar VNC.. daarvan moet ik dus de server editie op mn home installeren en de viewer versie op Ubuntu?

Yep, wat je doet is dat je het beeldscherm en de besturing met muis en toetsenbord van Windows overneemt met je Ubuntu.


goed maar als ik mijn ipadres controleer (via www.watismijnip.nl) dan krijg ik voor de laptop en voor de hoofdcomputer dezelfde adressen.
dit zal wel logisch zijn, maar hoe nu verder  :)

hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: via laptop op hoofdpc programma's draaien
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/08, 23:06:21 »
Zo ziet je ip adres van buitenaf eruit, dit is het ip van je modem of router zeg maar.
Jij wilt binnen je eigen netwerk met een andere computer verbinden, dus moet je de interne ip's weten. Dus je moet kijken wat het ip van de computer is waar je naartoe wilt verbinden. Op windows check je dat door:
Start -> uitvoeren. En typ hier 'cmd'. Vervolgens typ je: ipconfig.

Daar zie je ergen het ip adres tussen staan. Het kan ook klikkend via het configuratiescherm of netwerken menu, maar dat weet ik niet uit mn hoofd.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Korah

  • Lid
Re: via laptop op hoofdpc programma's draaien
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/08, 23:08:57 »
ik dacht dat je ip voor deze doeleinden nooit met 192. mocht beginnen?
en hoe doe je dat in ubuntu?
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: via laptop op hoofdpc programma's draaien
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/09, 11:04:23 »
Open een terminal en typ: ifconfig
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline ruujan

  • Lid
Re: via laptop op hoofdpc programma's draaien
« Reactie #16 Gepost op: 2009/12/09, 12:30:14 »
ik dacht dat je ip voor deze doeleinden nooit met 192. mocht beginnen?
en hoe doe je dat in ubuntu?


Nou, dat is wel heel kort door de bocht. Laat ik het even een beetje proberen uit te leggen. Ooit is men begonnen met het uitdelen van IP-adressen. Dat is geweest in de jaren 70 of zo. Elk ip-adres was toen een publiek adres. Dat wil zeggen dat je elke machine in het internet (dat waren er toen misschien maar 25 of zo) kon bereiken op basis van zijn eigen adres. Toen internet groter werd, bedacht men dat het niet zo heel handig was om iedere pc zijn eigen globale adres te geven en is er bedacht dat men ook adressen voor lokaal gebruik ging reserveren. Die adressen zijn:

10.0.0.0/8 (van 10.0.0.0 t/m 10.255.255.255)
172.16.0.0/12 (van 172.16.0.0 t/m 172.31.255.255)
192.168.0.0/16 (van 192.168.0.0 t/m 192.168.255.255)

Die eindnummers (255) kloppen niet helemaal, maar het wordt te complex om dat uit te leggen.

Dat betekent dus dat ieder adres in die bereiken niet op het internet in gebruik zijn, alleen binnen lokale netwerken. De verbinding van binnen naar buiten en omgekeerd werkt dan via een mechanisme dat NAT heet of met een proxy.

Een heleboel fabrikanten leveren routers af met voorgeprogrammeerde Lannummers die in de range 192.168 liggen. Soms zie je ook wel 10.0.0.0, zoals bij de oude Speedtouch-routers. Op zich werkt dit prima. Het is geen enkel probleem als iedereen intern dezelfde netwerknummers gebruikt. Die worden door de NAT-router toch vertaald naar het externe ip-adres. Dit externe ip is trouwens wat je ziet met whatsmyip.
Wanneer gaat het dan wel mis? Als je via een VPN meerdere interne netwerken aan elkaar wilt knopen. Dan heb je namelijk twee netwerken met hetzelfde nummer. Dat gaat niet werken, want zolang het netwerknummer hetzelfde is, worden de datapakketten nooit aangeboden aan de router, wiens taak het nu eenmaal is om pakketjes te routeren die naar een ander netwerk(nummer) toe moeten.

Omdat ik zelf veel met VPN's werk voor het beheer, heb ik mijn klanten zoveel mogelijk interne netwerken gegeven die een subnet gebruiken in de 172-range. Zo kan ik dus een praktisch onbeperkt aantal VPN's tegelijk openen. Voor mij is dat handig. Maar voor een doorsnee gebruiker zou ik gewoon het netwerknummer gebruiken dat voorgeprogrammeerd staat in je router. Er is geen enkele reden om dat niet te doen. En om het wel aan te passen is vaak een zaak van goed weten wat je doet.

Ruud.

« Laatst bewerkt op: 2009/12/09, 12:33:45 door ruujan »

Offline Korah

  • Lid
Re: via laptop op hoofdpc programma's draaien
« Reactie #17 Gepost op: 2009/12/09, 20:26:12 »
duidelijk verhaal, bedankt :)

nu wilde ik realvnc installeren op de laptop.
Op de site van realvnc stond een zipped tarfile en een rpm file.
Beide heb ik gedownload. De Rpm krijg ik niet opgestart. De tarfile heb ik uitgepakt, maar hoe krijg ik die vervolgens geinstalleerd? Het lukt namelijk niet dmv als je op een bestandje dubbelklikt.
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

Offline ruujan

  • Lid
Re: via laptop op hoofdpc programma's draaien
« Reactie #18 Gepost op: 2009/12/09, 20:36:18 »
Voor XP  moet je inderdaad iets ophalen van de site van VNC. Maar bij Ubuntu staat het gewoon in de repositories en nvolgens mij staat het zelfs al geïnstalleerd. Zit nu op de netbook met XP  :( :( dus kan niks checken, maar styaat er bij Applicaties gteen Terminal Server (verwarrende naami8n dit gevasl) oid?

Sorry voor de typfouten maar dit apparaat is nb=iet gemaakt voor mijn motorie3k =D =D.

Offline Korah

  • Lid
Re: via laptop op hoofdpc programma's draaien
« Reactie #19 Gepost op: 2009/12/09, 20:54:36 »
bedoel je terminal server client, of is het de werkplek op afstand?
deze staan beide onder toepassingen-internet
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

Offline Korah

  • Lid
Re: via laptop op hoofdpc programma's draaien
« Reactie #20 Gepost op: 2009/12/09, 22:19:54 »
laatste update.

Het is werkend via toepassingen-internet-werkplek op afstand.
moet je hiervoor trouwens steeds op de betreffende computer (hoofdcmp met xp) de firewal uitzetten? Of kan dit op een andere manier?

als ik trouwens de werkplek op afstand werkend heb dan valt me op dat je steeds je beeld moet slepen (via schuif aan zijkant of onderkant) om alles te kunnen zien. Kan dit ook eenvoudiger?
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: via laptop op hoofdpc programma's draaien
« Reactie #21 Gepost op: 2009/12/10, 12:04:29 »
Het is werkend via toepassingen-internet-werkplek op afstand.
moet je hiervoor trouwens steeds op de betreffende computer (hoofdcmp met xp) de firewal uitzetten? Of kan dit op een andere manier?
Je moet ergens in je firewall instellen dat VNC altijd verbinding mag maken met het internet. Ergens in configuratiescherm.

als ik trouwens de werkplek op afstand werkend heb dan valt me op dat je steeds je beeld moet slepen (via schuif aan zijkant of onderkant) om alles te kunnen zien. Kan dit ook eenvoudiger?
klik eens door de tabs van die "terminal service client". Daar kun je ergens instellen welke resolutie je wilt...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!