Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: rescue-disk does not rescue  (gelezen 781 keer)

rescue-disk does not rescue
« Gepost op: 2014/02/08, 11:05:08 »
Ik probeer een HD bootable te maken met een rescue disk, maar dat lukt niet. Ik kan op mijn computer niet een Ubuntu installatieschijf opstarten omdat er een te nieuwe grafische kaart op zit waar de installatieschiijf niet mee kan omgaan. Ooit is het mij gelukt om een werkende xubuntu te krijgen, maar dat truukje kan ik maar niet herhalen en ik heb nu een andere HD in die computer. Daarom heb ik de partities van de oude schijf op de nieuwe gekopieerd en daarna die schijf bootable maken.

De normale installatieschijf kan ik daar niet voor gebruiken omdat die het opstarten afbreekt. Ik weet niet hoe ik zo een schijf zodanig kan opstarten dat die alleen een commandline prompt geeft. De Ubuntu mini-installietieschijf (net-gebaseerd) kan wel opstarten. Dan kun je een "rescue mode" opstarten.  De rescue mode produceert een prompt "grub". De naam is veelbelovend maar ik heb geen idee hoe ik dar een schijf bootable mee kan maken. Je kunt iook op verschillende manieren (meer of minder automatisch) installers starten.  De installers willen allemaal de schijf pas bootable maken nadat eerst Ubuntu er opnieuw opgezet is, wat nou juist niet de bedoeling is.

Ik heb de rescue disk van http://www.sysresccd.org/Download geprobeerd, maar de computer wil die niet opstarten ("has been blocked by the current security policy").

Hopelijk heb ik het probleem niet te ingewikkeld opgeschreven. Alvast dank voor het lezen als je tot hier bent gekomen.

Groet,

Paul.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: rescue-disk does not rescue
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/08, 11:54:23 »
Door die kopieeractie is de boel in de war geraakt met interne verwijzingen e.d..

Ik zou toch eens kijken of er een Xubuntuversie is, die er wel raad mee weet. Want een nieuwe installatie is veruit de kortste klap. Om welke Xubuntuversie gaat het nu?

Re: rescue-disk does not rescue
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/08, 12:29:54 »
Dank voor je reactie.

Het is Ubuntu 13.10. Ik heb het ooit geïnstalleerd op een manier die ik hier: https://gist.github.com/PaulHuygen/7581141 heb beschreven. Maar blijkbaar heb ik daar iets belangrijks weggelaten, want ik kan het niet meer herhalen. Als ik alles gedaan heb, staan er nog steeds de open-source drivers voor de grafische kaart die niet werken.

Maar afgezien daarvan, een rescue disk is er toch voor om een schijf die niet meer bootable is, bootable te maken? Nu is "rescue" blijkbaar hetzelfde als "alles opnieuw installeren".

Groet,
Paul.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: rescue-disk does not rescue
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/08, 13:26:48 »
Maar afgezien daarvan, een rescue disk is er toch voor om een schijf die niet meer bootable is, bootable te maken? Nu is "rescue" blijkbaar hetzelfde als "alles opnieuw installeren".
Het gaat niet alleen om een opstartvlag op een partitie en dergelijke, maar ook om de interne verwijzingen in Ubuntu zelf..... Die laatste zijn nu in de war. Hoop gedoe om dat allemaal weer handmatig te corrigeren. Herinstalleren gaat veel sneller.

Gaat 't om een Windows 8-computer met UEFI? Doe in dat geval dit als voorbereiding:
https://sites.google.com/site/computertip/windows

Re: rescue-disk does not rescue
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/08, 16:35:26 »
Nogmaals dank.

Het grub-programma dient er juist voor om die verwijzingen goed te krijgen. Het bestandssysteem zelf is in orde. Als het zou lukken om een werkende Linux op te starten dan zou het ook lukken.

Opnieuw installeren gaat wel snel, ik heb het nu al heel vaak gedaan, maar het installeren van de juiste grafische driver lukt me niet, dus dan  blijf ik met een niet-werkend systeem zitten.

Groet,

Paul.

Offline jan11000

  • Lid
Re: rescue-disk does not rescue
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/08, 18:41:07 »
Nieuwe  pc's hebben beveiliging dat je alleen windows kunt booten.
Dit heet secure boot, in de bios kun je dit uitzetten, dan kun je ook van andere cd's booten.
En er is iets van legacy booten(booten oude manier), dit kun je soms ook ergens kiezen, in de bios.

Booten vanaf een ubuntu cd's, dan kun je ook kiezen voor nomode set, dan zou de cd wel moeten booten met grafische scherm.
Dacht dat je tijdens booten cd via f6 meerdere opties had om iets te wijzigen.

« Laatst bewerkt op: 2014/02/08, 18:44:36 door jan11000 »

Re: rescue-disk does not rescue
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/08, 19:42:09 »
Dank voor je reactie.

Linux kan het grafische scherm wel gebruiken, maar het  heeft daar de goede drivers voor nodig. Het is me ooit gelukt om die goede drivers te installeren ( https://gist.github.com/PaulHuygen/7581141 , maar op een of andere manier lukt dat me niet meer.  Ik hoopte dat probleem te kunnen omzeilen door het image van de oude schijf op de nieuwe te kopieren en die dan bootable te maken.

Overigens kan ik nu ook niet meer bij de BIOS. Ik moest daar een password voor maken en dat paswoord herkent hij nu niet meer.

Groet,

Paul.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: rescue-disk does not rescue
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/09, 16:18:12 »
Overigens kan ik nu ook niet meer bij de BIOS. Ik moest daar een password voor maken en dat paswoord herkent hij nu niet meer.

Haal het batterijtje (een ronde knoopcel) een poosje uit het moederbord, dan is het alle instellingen vergeten.

Re: rescue-disk does not rescue
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/10, 20:04:57 »
Dank je wel voor de tip. Ik heb dat geprobeerd. Ongeveer een uur lang, en toen was het password er nog steeds. Ik las ondertussen (met een andere computer) op Internet dat die truc niet werkt bij notebooks, maar misschien werkt het wel als je de batterij er een paar dagen uithaalt. Ik heb ondertussen ook de leverancier aangtewchreven, maar die heeft nog niet gereageed.

Groet,

Paul.

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: rescue-disk does not rescue
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/12, 10:09:57 »
Dank je wel voor de tip. Ik heb dat geprobeerd. Ongeveer een uur lang, en toen was het password er nog steeds. Ik las ondertussen (met een andere computer) op Internet dat die truc niet werkt bij notebooks, maar misschien werkt het wel als je de batterij er een paar dagen uithaalt. Ik heb ondertussen ook de leverancier aangtewchreven, maar die heeft nog niet gereageed.

Groet,

Paul.
Heb je de handleiding van het laptop moederbord?
Vaak kan je dat wel met Google vinden.

Met een jumper veranderen (zo'n pinnetje) kan je vaak het CMOS-BIOS chip resetten. En dan is het password eraf.