Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows XP in Ubuntu.  (gelezen 6391 keer)

Offline Asperger

  • Lid
Windows XP in Ubuntu.
« Gepost op: 2008/11/27, 18:50:05 »
Hoi luitjes,

Ik draai nu op mijn laptop Windows Vista (XP ziet mijn HD niet!) en Ubuntu plus Kubuntu.
Ik wil graag van die aparte Vista af, wil XP omdat Vista niks is.
Ik weet dat ik via Wine of VirtualBox kan, maar hoe gaat dat dan?
Kan ik in VB iets aanmaken en dan gewoon de CD van XP installeren?
Heb veel spellen die alleen onder XP draaien en het liefst met een virtuele CD-ROM.
Ook Outlook 2003 omdat mijn settings niet over te zetten zijn naar Ubuntu tot nog toe.
Als iemand een Ubuntu-oplossing heeft voor Windows-spellen op virtuele CD-ROM en voor de settings van Outlook 2003 in een Ubuntu-progje, dan dat natuurlijk liever.
Wil toch graag weten hoe ik XP dan installeren kan in VB of Wine.

Ben benieuwd...
« Laatst bewerkt op: 2008/11/27, 18:52:13 door Martie Schellekens »

Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/27, 18:55:14 »
in VirtualBox maak je via de Wizard een nieuw virtuele machine aan+een virtuele harde schijf, die laatste is gewoon een bestand op je schijf dat dient als virtuele harde schijf. Je koppelt de fysieke cd-rom-drive aan in Virtualbox, je stopt de XP-cd in de drive en je start de virtuele machine. Nu zal het XP-setup starten.

Trouwens, VirtualBox heeft geen 3D-ondersteuning voor spelletjes, dus dat gaat helaas niet lukken.

Je hebt het over dat je settings niet overgezet kunnen worden, gaat het hier gewoon over inlogggegevens enzo? Die zouden in elk mailprogramma moeten werken.


Offline Asperger

  • Lid
Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/27, 19:13:41 »
Ik gebruik Outlook 2003.
Daarin zitten mijn emailberichten die in een PST-bestand kunnen worden gelezen.
Dat zou gewoon kunnen.
Maar ik heb ook mijn settings van Outlook waaonder mijn email-accounts opgeslagen met de speciale Microsoft applicatie in Office 2003 die de settings heeft opgeslagen in een OPS-file.
Die laatste heb ik tot nu toe geen antwoord op gekregen hoe ik die kan inlezen in Ubuntu.
Als ik de PST-file kan importeren zodat mijn email in Ubuntu kan worden gezien en opgeslagen in een file voor Ubuntu en ik kan de settings van mijn emailaccounts importeren uit het OPS-file en opslaan in Ubuntu is het prima, dan is het ´doei microsoft´.

Hoe kan ik spellen met 3D in Ubuntu draaien?
Denk aan het in een ander topic gevraagde Hard Truck II ofwel King of the road van JoWood.
Die draait in XP met een ISO als CD-ROM.
Zo zit ik ook met de Watchtower Library NL die niet onder Ubuntu kan draaien.

Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/27, 19:21:50 »
Het programma Watchtower werkt anders uitstekend onder Wine, het krijgt zelf een platinum-rating: http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=10133

het spel King of the Road werkt helaas niet in Wine, dat heb ik zelf ook al eens getest.

over je mail: je kunt de mail toch gewoon in Evolution binnenhalen? Als het goed is staan ze gewoon op de server. Je kunt het PSt-bestand trouwens importeren in Thunderbird en via Thunderbird exporteren als mbox, wat weer te importeren is naar Evolution.

DarkEra

  • Gast
Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/28, 03:16:13 »
Hoi luitjes,

Ik draai nu op mijn laptop Windows Vista (XP ziet mijn HD niet!)

Je bedoelt dat de installatie cd van XP je HDD niet ziet? Dat kan kloppen als dit het geval is want als je een redelijk nieuwe Pc hebt met Vista erop dan ga er maar van uit dat er een SATA HD in zit. En deze SATA ziet XP idd niet omdat de installatie cd van XP geen SATA drivers heeft. Deze drivers zou je moeten installeren via een floppy.

Vind ik trouwens ook absurd..... Wie heeft of gebruikt er tegenwoordig nog floppy drives? Ben je verplicht om dus zo'n USB floppy drive aan te schaffen. Weg gegooid geld eigenlijk.

Vista draait hier als een zonnetje, niks mis mee. Ik zou er Ubuntu op willen zetten maar kan het helaas niet door bepaalde problemen.

DarkEra

  • Gast
Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/28, 05:52:23 »
Hoi luitjes,

Ik draai nu op mijn laptop Windows Vista (XP ziet mijn HD niet!)

Je bedoelt dat de installatie cd van XP je HDD niet ziet? Dat kan kloppen als dit het geval is want als je een redelijk nieuwe Pc hebt met Vista erop dan ga er maar van uit dat er een SATA HD in zit. En deze SATA ziet XP idd niet omdat de installatie cd van XP geen SATA drivers heeft. Deze drivers zou je moeten installeren via een floppy.

Vind ik trouwens ook absurd..... Wie heeft of gebruikt er tegenwoordig nog floppy drives? Ben je verplicht om dus zo'n USB floppy drive aan te schaffen. Weg gegooid geld eigenlijk.

Vista draait hier als een zonnetje, niks mis mee. Ik zou er Ubuntu op willen zetten maar kan het helaas niet door bepaalde problemen.

XP komt uit 2001, toen waren floppy drives nog gemeen goed, dus zo gek is het niet.
wat ik me wel afvraag is of er sata drivers in XP SP2 en SP3 zitten, dat zou eigenlijk wel moeten

Nee, helaas zitten er in de XP SP2 en zelfs SP3 geen SATA drivers anders had ik op die laptop van me wel XP geinstalleerd. Heb zelf bij die Medion laptop een DVD gekregen waar drivers op staan van zowel Vista als XP en zelfs met die pakketjes van de SATA drivers voor de floppy wel te verstaan.

Ik ben het na veel neuzen op het internet vaak genoeg tegengekomen dat mensen problemen hebben om XP op een modernere Pc/laptop te zetten waar een SATA hdd in zit.

Bazzer

  • Gast
Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/28, 05:53:11 »
Ik heb afgelopen weekend XP  (metSP3) op de PC van mijn vrouw geinstalleerd, schijf (sata) werd gewoon herkend
dus ik denk dat die drivers er bij zitten.

DarkEra

  • Gast
Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/28, 06:11:41 »
Ik heb afgelopen weekend XP  (metSP3) op de PC van mijn vrouw geinstalleerd, schijf (sata) werd gewoon herkend
dus ik denk dat die drivers er bij zitten.

Lijkt me onwaarschijnlijk. Die SP3 is gewoon een heel pakket van updates die de afgelopen jaren voor XP zijn gemaakt door Microsoft maar hier zitten geen drivers bij zover ik weet.

Ik kom nog dingen tegen op het internet waar mensen zeggen dat ze dus problemen hebben om XP op een SATA schijf te zetten. Men kan het natuurlijk wel zelf doen met nLite en de SATA drivers integreren maar dat is iets wat mij voor geen meter lukt. Brol dus....

Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/28, 13:43:30 »
Je kan met AutoPatcher of zijn broertje AutoStreamer een cd maken waar eventueel al SP1 en of SP2 op staat en tegelijk de Sata drivers erop zetten.
Op die manier heb je geen floppy meer nodig

er is hierover zat te vinden op het WWW.
http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=188337&hl=auto+streamer
http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/winxp-sp2-bootcd.html

Leuke How To voor Nlite.
http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=8892

Waar je ook wat ideeën uit kan halen die te gebruiken zijn met AutoPatcher of AutoStreamer.

ennuh of een floppy drive ??
voor die 7 euri wil ik er altijd wel 1 bij de hand hebben, zeker in Linux waar alle handy files lekker klein zijn en je de pc ermee kan opstarten en repareren.

Floppy drives gaan voor mijn gevoel trouwens minder snel kapot dan cd/dvd-Rom drives....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

DarkEra

  • Gast
Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/28, 19:11:42 »
Tja fijn dan voor jullie dat het wel gelukt is. Wat ik ook doe en probeer mij lukt het niet, zelfs niet met het integreren van de SP3 en SATA drivers. Heb alles gehad nu. Maar goed het is hier dan ook geen Windows help forum dus kappen we er maar mee.

Ten tweede stop ik met die hele handel, ik heb het nu wel gehad met alles, zowel met Linux als Windows. Medion kan de boom in met hun spul wat dat betreft, hulp kun je van hun niet verwachten want ze zijn en blijven gericht op 1 besturings systeem, Vista dus.

Offline Asperger

  • Lid
Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/28, 19:30:49 »
Dat gedoe heb ik ook met mijn Mdion, is een commerceel geintje.
Vista draait, XP niet.
Kan wel met drivers komen via de diskette (via USB) maar later in de installeer ziet die de diskette niet meer en ben je afgewerkt.
We noemen het hier niet voor niks ´blindows´.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/28, 19:32:41 »
...
We noemen het hier niet voor niks ´blindows´.

En dat is hier op het forum niet de bedoeling. Wel netjes blijven, ook al heb je er zelf een hekel aan.

Offline Asperger

  • Lid
Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/28, 19:34:44 »

Ik kom nog dingen tegen op het internet waar mensen zeggen dat ze dus problemen hebben om XP op een SATA schijf te zetten. Men kan het natuurlijk wel zelf doen met nLite en de SATA drivers integreren maar dat is iets wat mij voor geen meter lukt. Brol dus....



Het is ook niet SATA dat het probleem is.
Het is de controller die een driver nodig heeft en die zit nooit in MS in.
Je kunt alleen met floppy komen met die drivers maar die heb je tegenwoordig niet meer in de PC en nmoet je USB gaan.
Daar ziet MS de floppy niet meer als ie de installeer in duikt.
Is een samenzwering tussen MS en de fabrikanten.

Offline siegi

  • Lid
Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/28, 22:17:39 »

Ik kom nog dingen tegen op het internet waar mensen zeggen dat ze dus problemen hebben om XP op een SATA schijf te zetten. Men kan het natuurlijk wel zelf doen met nLite en de SATA drivers integreren maar dat is iets wat mij voor geen meter lukt. Brol dus....



Het is ook niet SATA dat het probleem is.
Het is de controller die een driver nodig heeft en die zit nooit in MS in.
Je kunt alleen met floppy komen met die drivers maar die heb je tegenwoordig niet meer in de PC en nmoet je USB gaan.
Daar ziet MS de floppy niet meer als ie de installeer in duikt.
Is een samenzwering tussen MS en de fabrikanten.


Je moet nu niet in alles samenzweringen gaan zien hoor.
MS levert echt wel drivers voor sata controllers bij windows, alleen zijn er verschillende controllers... En komen er weer nieuwe controllers.

Offline Asperger

  • Lid
Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/28, 23:01:26 »
Maar als je dan alleen met floppy erbij kunt en je weet dat tegenwoordig geen standaard floppy meer daar is...
Dan moet je USB gaan en MS kan een externe USB-floppy niet meer zien zodra hij de installatie in duikt.
Oplossing?

DarkEra

  • Gast
Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/28, 23:20:28 »
Maar als je dan alleen met floppy erbij kunt en je weet dat tegenwoordig geen standaard floppy meer daar is...
Dan moet je USB gaan en MS kan een externe USB-floppy niet meer zien zodra hij de installatie in duikt.
Oplossing?


Geen oplossing....

Is hetzelfde als met Ubuntu en andere Linux varianten en het bekende geluidsprobleem met de High Definition Audio (HDA) geluidskaarten. Ze kunnen na een half jaar nog niet met een oplossing komen, ook al is dit meerdere malen gemeld op Launchpad door mensen van over de hele wereld. Oplossing? Geen....

Offline Asperger

  • Lid
Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/29, 03:51:01 »
Ik heb op mijn laptop ook een dergelijk geluidskaartje maar ik heb gewoon geluid.

Offline Asperger

  • Lid
Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/29, 15:03:35 »
Erin zetten zou een mooi idee zijn maar daarvoor is helaas geen plek.
Of ik moet mijn CD-rom afgeven maar vanuit extern werkt ook weer niet alles naar behoren.
Mijn broer had hetzelfde probleem en kon het op deze manier helaas niet oplossen.
Langer geleden had je wel laptop met én een CD-ROM én een floppy, toen was er geen vuiltje aan de lucht.

Offline Asperger

  • Lid
Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/29, 17:26:28 »
Die externe floppy heb ik reeds gebruikt voor de aanvoer van drivers.
Die werd netjes herkend maar later in het installeerproces van Windows moest hij dat nog eens doen en zag die externe floppy niet meer via de USB.
Als Windows echt gaat installeren ziet hij de USB-devices niet meer en is er dus geen floppy meer.
Daar is geen invloed op uit te oefenen en kun je dus geen floppy meer insteken zoals daar gevraagd wordt.
Dit is dus een echte onvervalste MS-problematiek.
Als die USB-floppy ook tijdens de installeer werd herkend, de aanwezige floppy dus werd meegenomen in de installeer, was alles opgelost.
Dáárom kan ik geen XP installeren, alleen Vista waaronder veel spellen niet meer te draaien zijn die ik hier heb.
Ik hoop nog steeds op een Ubuntu o;lossing zodat ik die spellen zoals King of the road van JoWoos, beter bekend als Hard Truck II, kan spelen in Ubuntu.
Dan kan ik Windows afschrijven.

« Laatst bewerkt op: 2008/11/29, 17:30:19 door Martie Schellekens »

Offline Asperger

  • Lid
Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #19 Gepost op: 2008/11/29, 21:08:59 »

Lijkt mij sterk dat je geen ruimte meer hebt. Wat heb je voor een kast?



Een laptop.

Offline Asperger

  • Lid
Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #20 Gepost op: 2008/11/29, 22:09:12 »
Het programma Watchtower werkt anders uitstekend onder Wine, het krijgt zelf een platinum-rating: http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=10133

het spel King of the Road werkt helaas niet in Wine, dat heb ik zelf ook al eens getest.

over je mail: je kunt de mail toch gewoon in Evolution binnenhalen? Als het goed is staan ze gewoon op de server. Je kunt het PSt-bestand trouwens importeren in Thunderbird en via Thunderbird exporteren als mbox, wat weer te importeren is naar Evolution.

Hoi, het binnentrekken van de email zelf is indaad geen probleem, daar was al een antwoord op.
Waar nog geen antwoord op is, is het binnenhalen van de Microsoft office 2003 opgeslagen bestan in OPS formaat waarin alle email accounts staan.
Dat vrachtwagenspel staat ook nog steeds open, hoop het onder virtualbox te kunnen doen.
Wat die wachrroren Bibliotheek betreft, daar ga ik zeker naar kijken, bedankt!!
Groetjes,

Asperger.

mickvdv

  • Gast
Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #21 Gepost op: 2008/11/30, 14:08:21 »
Mijn vader had datzelfde probleem met zijn laptop, (acer nogwat). Hij heeft via vista een nieuwe xp-install-cd gemaakt met standaard de SATA drivers van Acer erin. Ik zal hem vanmiddag ff vragen hoe hij dat gedaan heeft.

Wat ook helpt (heb ik zelf gedaan) is in de BIOS je HDD's in Legacy IDE mode zetten (moet je ff zoeken), je HDD speed gaat er helaas wel van omlaag (niet veel). Ik weet niet of dat in jullie BIOS zit hoor..

Suc6, Mijn pa komt zo thuis hoop ik

edit: Hij heeft het met nLite gedaan.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/30, 16:00:37 door Mick »

Offline Asperger

  • Lid
Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #22 Gepost op: 2008/11/30, 16:28:44 »
Ik kan de HD niet aan of uitzetten en niet van modus veranderen.
Op mijn PC kan ik wel een modus wijzigen en hem uitzetten als ik dat wil.

Ik zou graag de uitleg willen hoe die nieuwe opstart gemaakt is op CD van Windows XP, dan kan ik XP daar neerplanten.
Drivers heb ik staan, geen punt.
Als het kan die CD onder Ubuntu maken... Lukt dat?
Groetjes en alvast bedankt.

Asperger.

DarkEra

  • Gast
Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #23 Gepost op: 2008/11/30, 19:12:22 »
Ik kan de HD niet aan of uitzetten en niet van modus veranderen.
Op mijn PC kan ik wel een modus wijzigen en hem uitzetten als ik dat wil.

Ik zou graag de uitleg willen hoe die nieuwe opstart gemaakt is op CD van Windows XP, dan kan ik XP daar neerplanten.
Drivers heb ik staan, geen punt.
Als het kan die CD onder Ubuntu maken... Lukt dat?
Groetjes en alvast bedankt.

Asperger.


In Ubuntu zal dat niet lukken daarvoor heb je Windows nodig. nLite is alleen daarvoor geschikt en niet voor Linux helaas. En als het gaat om een Medion laptop vergeet het dan maar. Ik heb al van alles geprobeerd om die SATA drivers te integreren nog steeds zonder succes. Welke instelling ik ook in de Bios kies voor de HDD het maakt niks uit, XP ziet de schijf niet.

Martie, als je Vista soepel en goed wil laten draaien op je Medion laptop neem dan contact met me op. Welk type Medion laptop heb je eigenlijk?

Offline Asperger

  • Lid
Re: Windows XP in Ubuntu.
« Reactie #24 Gepost op: 2008/12/01, 01:09:15 »
Ik heb de Medion Akoya.