Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: externe harde schijf  (gelezen 7361 keer)

Offline WillemII

  • Lid
externe harde schijf
« Gepost op: 2008/01/16, 10:33:12 »
Hoe kan ik een deel van mijn externe harde schijf formateren en koppelen op ubuntu? Er staat een partitie van windows, die ik via PClinuxos open krijg, en een deel swab die ik ook via PClinuxos openkrijg. Nu wil ik een leeg deel gerbuiken voor ubuntu. Dat deel is geformateerd volgens swab. Ik krijg het nu open en gekoppeld, maar kan mijn schrijfrechten niet veranderen.Wie weet raad? Ik heb ubuntu 7.10

Groentjes,
Willem

pjvolders

  • Gast
externe harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/16, 13:08:08 »
probeer het eens met gparted?
sudo apt-get install gparted

Offline WillemII

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/16, 20:13:32 »
Dit is wat ik dan krijg:
U wilt waarschijnlijk 'apt-get -f install' uitvoeren om volgende op te lossen:
De volgende pakketten hebben niet-voldane vereisten:
  sun-java6-bin: Vereisten: sun-java6-jre (= 6-03-0ubuntu2) maar het zal niet geïnstalleerd worden
E: Er zijn niet-voldane vereisten. U kunt best 'apt-get -f install' uitvoeren zonder pakketten op te geven, (of u kunt zelf een oplossing specificere

Ik weet niet echt wat ik dan moet doen.

Ik heb daarna dus dan dit gedaan
 Er zijn niet-voldane vereisten. U kunt best 'apt-get -f install' uitvoeren zonder pakketten op te geven, (of u kunt zelf een oplossing specificeren).
willem@willem-desktop:~$ apt-get -f install'
>

Wat ik nu moet invoeren achter het vinkje weet ik niet.

Groentjes,
Willem

Offline vanadium

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/16, 21:25:46 »
Blijkbaar zijn er problemen met je paketten, en je moet eens het commando

sudo apt-get -f install

uitvoeren (je moet als root werken: "sudo" en als je in je vorige post inderdaad de ' getypt had na het commando, dan verklaart dat wellicht waarom de prompt nog meer input verwacht.)

Eens je dat hebt gedaan, installeer je gparted, de Linux partitioneerapplicatie, met het commando gegeven door pjvolders.

Eens geïnstalleerd, zal je gparted als root moeten starten:

gksudo gparted

Dan kan je beginnen partitioneren en formatteren met het grafische programma gparted. Je moet je juiste schijf selecteren en de juiste partitie, door rechtsklikken kan je die dan herformatteren.

externe harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/17, 01:37:24 »
Citaat van: WillemII
Hoe kan ik een deel van mijn externe harde schijf formateren en koppelen op ubuntu? Er staat een partitie van windows, die ik via PClinuxos open krijg, en een deel swab die ik ook via PClinuxos openkrijg. Nu wil ik een leeg deel gerbuiken voor ubuntu. Dat deel is geformateerd volgens swab. Ik krijg het nu open en gekoppeld, maar kan mijn schrijfrechten niet veranderen.Wie weet raad? Ik heb ubuntu 7.10

Groentjes,
Willem
ik begrijp niet goed waarom je een externe schijf hebt geformateerd in ntfs en dan nog linux partitie s? je gebruikt die toch voor data ? of wou je booten van op die schijf? want als ze enkel moet dienen om data naar te schrijven en af te halen had je die beter zo gelaten zoals ze uit de winkel komt aansluiten en klaar. En kan je zowel er data opzetten als je op windows zit als data opzetten en afhalen als je met ubuntu bezig bent en krijg je die schrijfrechtenfouten niet.

de mijne was orgineel in FAT32 geformateerd, dus als het aleen moet dienen om data naar te schrijven en er staat nog niet overdreven veel op kan je je data mischien even overbrengen op je interne harde schijf met je windows dan of naar een andere schijf en dan met een 7.10 install cd de hele schijf in FAT32 formateren of vanuit windows kan dit ook geloof ik , en dan zou je nadien goed zitten en kan je er alles naartoe schrijven.

Offline WillemII

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/17, 20:52:31 »
Ik heb geen Windows en er is nog een deel dat zo is als in de winkel, maar dat deel komt op de ubuntu niet tevoorschijn. Dat deel  is onzichtbaar.  Hij geeft alleen de partites zichtbaar aan die ofwel in windows geformateerd zijn,ofwel in pclinuxos geformateerd zijn. Maar daar kan ik dus niet naartoe schrijven of af halen, terwijl dit in PClinuxos wel gaat. Dwz, ik kan via PClinuxos  data in de harde schijfpartitie zetten die ik in linux heb geformateerd, van de WIndows partitie kan ik alleen data afhalen, kopieren dus.En ik kan ook niet mijn bestanden naar PClinuxospartie overschrijven, want daar is hetzelfde probleem als met de externe harde schijf, ik geraak  niet via ubuntu in die partitie.  Ik heb geen Windows meer, waarom zou ik nog windows hebben als ik ubuntu heb? Ik wil van windows af, anders had ik geen linuxen, is het wel?
Groentjes,
Willem

Offline WillemII

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/17, 21:00:42 »
Ik, heb het pakket geinstalleerd, is gelukt, maar ik kan nog altijd niet op de schijf. Ik krijg dit:Het volume gebruikt het ubuntu bestandssysteem dat niet ondersteund wordt door uw systeem. Hoe kan ik zorgen dat hij in ubunt wel ondersteund wordt?
Groentjes,
Willem

externe harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/17, 23:05:00 »
als je geen schrijf rechten hebt op je externe probeer dan eens het volgende :

*druk Alt + F2
*type : gksudo nautilus
*geef nu je paswoord in
*je krijgt nu je file browser te zien in root modus
* kies in het places menu voor filesytem
* kies nu voor de map media , hierin zou je normaal gezien een map moeten zien staan met de naam van je externe open deze en rechtsklik en kies voor properties
* ga nu naar het tabblad permission en verander daar de permissie van root naar wat je zelf prefereert

veel succes

Offline WillemII

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/17, 23:15:30 »
In die map staat mijn externe harde schijf niet, alleen cd rom en zo.

Offline WillemII

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/17, 23:32:49 »
Voor de duidelijkheid, hij staat wel bij computer in locaties en daar had ik al geprobeerd om de schrijfrechten en zo te veranderen, maar dat doet hij niet. Dan geeft hij aan dat hij de rechten niet kan wijzigen.

Offline vanadium

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/18, 09:04:11 »
Het is mij allemaal heel onduidelijk. Om de situatie eens scherp te stellen post je hier best eens de uitkomst van

sudo fdisk -l
mount

Dan kunnen we precies zien hoe hou externe schijf door Ubuntu herkend wordt en hoe die gepartitioneerd/geformatteerd is.

Voor ext3 geformatteerde volumes moet je je realiseren dat Ubuntu jou niet als dezelfde gebuiker hoeft te herkennen als PCLinuxOS. Het is dus perfect mogelijk dat je met je login toegang hebt via PCOSLinux, maar met dezelfde login géén toegang hebt via Ubuntu. Zomaar met gksudo nautilus rechten gaan veranderen is niet de oplossing van dit probleem: er zal eerst eens over nagedacht moeten worden over hoe het best geregeld wordt (zoals steeds zijn er verschillende opties).

Offline WillemII

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/18, 14:27:36 »
Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/hda1               1        1019     8185086   83  Linux
/dev/hda2            1020        3282    18177547+   5  Uitgebreid
/dev/hda3   *        3283        4865    12715447+  83  Linux
/dev/hda5            1020        1528     4088511   82  Linux wisselgeheugen
/dev/hda6            1529        3206    13478503+  83  Linux
/dev/hda7            3207        3282      610438+  82  Linux wisselgeheugen

Schijf /dev/sda: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 60801 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x34faadc9

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1       10199    81923436    6  FAT16
/dev/sda2           10200       15298    40957717+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda3           16318       34755   148103203+   5  Uitgebreid
/dev/sda4           20398       25496    40957717+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda5           16318       20397    32772537   83  Linux
/dev/sda6           25497       34755    74372886   83  Linux
willem@willem-desktop:~$

Offline vanadium

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/18, 15:14:43 »
De output van het "mount" commando heb je niet meegegeven, dus ik weet niet welke partities je systeem al dan niet mount. Ik zie dat er op je externe schijf twee ntfs partitities zijn, en twee linux partities. Welke problemen heb je specifiek met elk van deze?

Dan is er je interne schijf: daar is zowel Ubuntu als PCLinuxOS op geïnstalleerd, of gebruik je PCLinuxOS vanaf een live CD? Het is moeilijk specifiek een oplossing te zoeken als de problemen niet voldoende scherp gesteld worden.

Offline WillemII

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/18, 17:07:38 »
Ik zal proberen duidelijk te zijn voor zover het mij ook duidelijk is: Ik heb het allemaal via PCLinuxos bekeken, want in ubuntu is zelfs niet duidelijk welke schijf ik juist heb. In eigenschappen bij de schijf staat dat nergens.
Op sda1 staan bestanden die ik er opgezet heb toen ik nog met Windows werkte
Op sda2 staan recyclers van Windows
sda4 staan linuxbestanden in
sda5 ook linuxbestanden
sda6 is leeg,dwz, noeg niet gebruikt of aangekoppeld, en wordt in pclinuxos en in ubuntu niet weergegeven in locaties, computers

Dan geeft hij hda1 aan, is PClinuxos
hda 3 aan, dat is ubuntu
hda6, is de helft van de partitie die over was na Pclinuxos geinstalleerd te hebben, en die ik door ubuntu heb laten verdelen. Die vind ik nergens terug in ubuntu.
hda2, 4 en 5 wordt in zowel ubuntu als in pclinuxos niet naar verwezen


sda6 geeft hij in linuxos niet aan omdat die niet aangekoppeld is en niet volgens linux is geformateerd

In ubuntu vind je verder niet over sda6

Het probleem is dat ik niet in de sda's kan schrijven of bestanden eruit kopieren, hij geeft daarbij dit aan:  Het volume gebruikt het ubuntu bestandssysteem dat niet ondersteund wordt door uw systeem.
De hda1 kan ik koppelen, bestanden lezen, maar niet naar of van kopieren. Ik heb geen schrijfrechten, krijg ik dan als bericht.



Groentjes,
Willem

Offline WillemII

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/18, 17:14:01 »
er staat nog bij kan volume niet aankoppelen; details mountpoint cannot contain the following   characters: newline, G_DIR_SEPERATOR (usually/). Zegt dat iets?

Offline vanadium

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/18, 19:51:59 »
Post nu ook eens de output van "mount", vanuit Ubuntu, dan kunnen we eens gaan beginnen testen. Doe er maar meteen blkid bij, dus:

mount
blkid

Wat ik reeds kan meegeven is het volgende:

De partities van je externe schijf, de sda schijven, zouden alle automatisch gekoppeld moeten worden in Ubuntu. Enkel als er een probleem is met het bestandssysteem (of als je automatisch koppelen hebt afgezet) gebeurt dat niet.

Voor de vaste schijf (hds) geldt dat enkel de partities  die op het ogenblik van de installatie reeds bestonden, automatisch door het installatieprogramma in fstab opgenomen werden. Alles wat daarna verandert, vb partities die je bijcreëert of herformatteerd, wordt niet automatisch bijgewerkt in /etc/fstab: die partities zul je dus niet zien, tenzij je zelf /etc/fstab bijwerkt.

Offline WillemII

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/29, 18:11:03 »
Sorry ben er even uit geweest. Waar moet ik dat mounten doen? Vanuit de terminal?

Offline Willemtk

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #17 Gepost op: 2008/02/10, 00:34:19 »
Schijf /dev/sda: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 60801 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x34faadc9

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1       10199    81923436    6  FAT16
/dev/sda2           10200       15298    40957717+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda3           16318       48036   254782836    5  Uitgebreid
/dev/sda4           20398       25496    40957717+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda5           16318       20397    32772537   83  Linux
/dev/sda6           25497       34755    74372886   83  Linux
/dev/sda7           34756       48036   106679601   83  Linux
willem@willem-desktop:~$ mount
/dev/hda12 on / type ext3 (rw,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
/sys on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
varrun on /var/run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=0755)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)
udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)
devshm on /dev/shm type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
lrm on /lib/modules/2.6.22-14-generic/volatile type tmpfs (rw)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
/dev/sda7 on /media/disk type ext2 (rw,nosuid,nodev)
/dev/sda5 on /media/disk-1 type ext2 (rw,nosuid,nodev)
/dev/sda6 on /media/disk-2 type ext3 (rw,nosuid,nodev)
/dev/hda6 on /media/disk-3 type ext3 (rw,nosuid,nodev)
willem@willem-desktop:~$

Was dit het wat je bedoelde? Er is inmiddels een en ander veranderd, maar ik zou graag wel mijn externe schijf aansluiten. Sorrie dat mijn antwoord zolang heeft geduurd
Mvg Willem

Offline vanadium

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #18 Gepost op: 2008/02/10, 10:34:43 »
Alle Linux partities worden gemount, je sda1 (fat), sda2(ntfs) en sda4 niet. Ik stel voor dat je die nu eens handmatig probeert te mounten om dan de foutmelding hier te posten, wat een aanduiding geeft over de reden waarom ze niet mounten.

mkdir sda1
sudo mount /dev/sda1 sda1
mkdir sda2
sudo mount /dev/sda1 sda2
mkdir sda4
sudo mount /dev/sda1 sda4

Post de output van de commandos hier. Indien géén foutmeldingen, dan worden ze wel degelijk gemount en kan je de inhoud zien met "ls sda1 sda2 sda4".

Offline Willemtk

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #19 Gepost op: 2008/02/11, 16:36:15 »
$LogFile indicates unclean shutdown (0, 0)
Failed to mount '/dev/sda1': Bewerking wordt niet ondersteund
Mount is denied because NTFS is marked to be in use. Choose one action:

Choice 1: If you have Windows then disconnect the external devices by
          clicking on the 'Safely Remove Hardware' icon in the Windows
          taskbar then shutdown Windows cleanly.

Choice 2: If you don't have Windows then you can use the 'force' option for
          your own responsibility. For example type on the command line:

            mount -t ntfs-3g /dev/sda1 sda1 -o force

    Or add the option to the relevant row in the /etc/fstab file:

            /dev/sda1 sda1 ntfs-3g defaults,force 0 0
willem@willem-desktop:~$ sudo mount /dev/sda2 sda2
$LogFile indicates unclean shutdown (0, 1)
Failed to mount '/dev/sda2': Bewerking wordt niet ondersteund
Mount is denied because NTFS is marked to be in use. Choose one action:

Choice 1: If you have Windows then disconnect the external devices by
          clicking on the 'Safely Remove Hardware' icon in the Windows
          taskbar then shutdown Windows cleanly.

Choice 2: If you don't have Windows then you can use the 'force' option for
          your own responsibility. For example type on the command line:

            mount -t ntfs-3g /dev/sda2 sda2 -o force

    Or add the option to the relevant row in the /etc/fstab file:

            /dev/sda2 sda2 ntfs-3g defaults,force 0 0
willem@willem-desktop:~$ sudo mount /dev/sda3 sda3
mount: aankoppelingspunt sda3 bestaat niet
willem@willem-desktop:~$ sudo mount /dev/sda4 sda4
$LogFile indicates unclean shutdown (0, 1)
Failed to mount '/dev/sda4': Bewerking wordt niet ondersteund
Mount is denied because NTFS is marked to be in use. Choose one action:

Choice 1: If you have Windows then disconnect the external devices by
          clicking on the 'Safely Remove Hardware' icon in the Windows
          taskbar then shutdown Windows cleanly.

Choice 2: If you don't have Windows then you can use the 'force' option for
          your own responsibility. For example type on the command line:

            mount -t ntfs-3g /dev/sda4 sda4 -o force

    Or add the option to the relevant row in the /etc/fstab file:

            /dev/sda4 sda4 ntfs-3g defaults,force 0 0
willem@willem-desktop:~$ sudo mount /dev/sda5 sda5
mount: aankoppelingspunt sda5 bestaat niet
willem@willem-desktop:~$ sudo mount /dev/sda6 sda6
mount: aankoppelingspunt sda6 bestaat niet
willem@willem-desktop:~$

Ik heb zes sda's, maar kennelijk kent hij er 3 niet.  In Pclinuxos was het geen probleem om ze te openen (ik kon op die 3 alleen niet schrijven, maar dat was ook niet de bedoeling, ik wil er alleen bestanden uit kunnen halen). Dat was trouwens het enige dat daar wel goed en bij ubuntu niet goed werkte, geen klagen verder en het is geen verwijt aan ubuntu.
Groentjes,
Willem

Offline Willemtk

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #20 Gepost op: 2008/02/11, 16:37:40 »
In Gparted is het trouwens nog mooier, volgens Gparted is die schijf volkomen leeg, terwijl er toch wel een gyg bestanden op staat. Ik weet dat zeker, want 3 van de 6 partitieis kan ik openen en bestanden afhalen en opzetten.

Groentjes,
Willem

Offline Willemtk

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #21 Gepost op: 2008/02/11, 16:42:59 »
Ik krijg trouwens ook geen toegangsrechten op de hda's en dat zou ik ook wel graag willen, dan hoef ik die externe harde schijf niet altijd te gebruiken maar bijvoorbeeld maar een keer per week om backups te maken.Ze zijn wel gekoppeld, maar ik krijg gewoon geen toegang
Groentjes,
Willem

Offline Willemtk

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #22 Gepost op: 2008/02/11, 16:46:34 »
Dit geeft het hda .apparaat als ik toegangsrechten wil wijzigen;Sorry, kan de rechten van "14,5 GB-volume: disk-4" niet wjzigen.

Offline vanadium

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #23 Gepost op: 2008/02/11, 18:18:00 »
De foutmeldingen voor je ntfs volumes zijn heel duidelijk: ze zijn "unclean" m.a.w. niet behoorlijk afgesloten. Je andere OS trekt zich daar blijkbaar geen laars van aan, maar Ubuntu mount alleen ntfs schijven die in orde zijn. Nu is er voor je sda1 iets eigenaardig: "fdisk -l" gaf aan dat dat een fat16 was, bij het mounten denkt het systeem dat het een ntfs is.

Aangezien je geen Windows hebt, gaan we ervan uit dat de eerste optie door de foutmeldingen gegeven geen optie is. Wat je dan wel kunt doen voor iedere probleempartitie is: de partitie tijdelijk geforceerd mounten, er de data afhalen (= kopiëren naar elders), de partitie  herformatteren naar een linux bestandssysteem en de gegevens terugzetten.

Je moet je ook eens afvragen of je al die volumes wel nodig hebt.

Je hda is een ander probleem, en ik denk niet dat het goed is hier veel verschillende problemen tegelijk te willen oplossen. Er zijn op je sda schijf al genoeg partities om ons in deze draad mee bezig te houden.

Offline Willemtk

  • Lid
externe harde schijf
« Reactie #24 Gepost op: 2008/02/11, 19:58:23 »
Neen, nodig niet, maar ik heb die ruimte nu toch. Ik heb wel het idee om ooit op te ruimen en alle relevante dingen op 1 schijf te zetten, , maar ja, je kent dat. Ik heb idd al sinds december geen windows meer.

Gaat mijn info niet verloren met geforceerd mounten? En hoe forceer ik die mount of staat dat ergens beschreven?

Willem