Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe Ubuntu met USB stick op Mac zetten  (gelezen 5114 keer)

Hoe Ubuntu met USB stick op Mac zetten
« Gepost op: 2013/12/17, 03:10:05 »
Hallo allen,

Al even ben ik het forum aan het afzoeken met de Zoekfunctie. Helaas kan ik het antwoord niet vinden in de meer dan 600 pagina's aan tips. Daarom even een nieuw topic.

Al veel eerder heb ik mij (enigszins) verdiept in het installeren van Ubuntu op een Mac. Zo ook de afgelopen dagen. Wat ik ook zoek en rommel, ik kom er niet er uit.
Inmiddels weet ik dat je een CD, DVD of USB stick kan maken om daar vandaan het systeem op de harde schijf te zetten. Ubuntu LTS for Mac 64bits .iso heb ik inmiddels gedownload en met het Schijfhulpprogramma omgezet naar en .dmg.
Maar hoe nu verder? Het .dmg bestand kan ik wel naar de stick schuiven maar daar is dan ook alles mee gezegd. Volgens de Engelstalige versie van deze site dien je Terminal commando's te gebruiken. Prima maar die uitleg gaat mij net even boven de pet. Je dient namelijk het pad in te vullen of je kan het bestand op Terminal droppen. dit laatste lijkt mij geen succes. In ieder geval kan je met beide methodes de .iso omzetten naar een bruikbare versie for Mac.
Je las al eerder dat ik dit al deed met Schijfhulpprogramma. Maar als ik daarna de .dmg wil openen krijg ik een foutmelding: 'Geen activeerbare bestandssystemen'. Na wat geGoogled te hebben moet je in Schijfhulpprogramma de USB stick en/of de partitie op de harde schijf kunnen aanwijzen. Lukt mij niet. Althans nu niet want het is mij nog een raadsel.

De situatie:
MacBook Pro 2007 2.2 versie 3,1 met OSX Mavericks
160Gb Harde schijf met twee parties: OSX 120Gb en 40Gb partitie gereserveerd voor installatie Ubuntu
16Gb USB stick
Ubuntu 12.04.3 Desktop Amd64.iso omgezet naar Ubuntu 12.04.3 Desktop Amd64.dmg d.m.v. Schijfhulpprogramma

De vraag:
- Hoe op juiste wijze .iso omzetten naar bruikbare versie Mac?
- Hoe omgezette versie op de USB stick zetten?
- Hoe Ubuntu van USB stick op harde schijf installeren?
- Hoe naar Ubuntu OS gaan na installatie en opstarten Mac? (...Appeltje - C ingedrukt houden tijdens opstarten en dan schijf kiezen met resp. OSX of Ubuntu??)
« Laatst bewerkt op: 2013/12/17, 03:12:59 door Van Alkmaar »


Re: Hoe Ubuntu met USB stick op Mac zetten
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/17, 09:45:56 »
Ja dank je. Deze link met werkwijze heb ik al gevonden. Ik kom daar niet verder mee. Dat gedoe met '/path/uitzoeken/niet snappen/waar te beginnen ~/', is mij onduidelijk. Ik snap dat je de map moet opzoeken maar niet hoe je dit in die sudo schrijft. Want waar begint '/' of '~/'? Is dat bij de gehele harde schijf, of bij de OSX partitie, of bij het Thuis gedeelte (het Huisje)?

Vb:
1. Macintosh HD/Gebruikers/Thuis/Downloads/Linux/.iso
2. /Macintosh HD/Gebruikers/Thuis/Downloads/Linux/.iso
3. ~/Macintosh HD/Gebruikers/Thuis/Downloads/Linux/.iso
4. Thuis/Downloads/Linux/.iso
5. /Thuis/Downloads/Linux/.iso
6. ~/Thuis/Downloads/Linux/.iso

Vb. commando lijn:
hdiutil convert /path/to/ubuntu.iso -format UDRW -o /path/to/target.img

Zet ik bij de in dik aangegeven commandolijn één van de zes?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe Ubuntu met USB stick op Mac zetten
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/17, 10:47:24 »
De beruchte gouden kooi van Apple..... Natuurlijk hebben ze het weer eens extra moeilijk gemaakt om te doen met je apparaat wat je zelf wil. Bah.  >:(

Een makkelijke manier is via VirtualBox:
http://www.tuaw.com/2013/09/06/running-linux-on-your-mac-2013-edition/

Maar ja, dat is niet helemaal "echt", want slechts een virtuele machine.....

Hier zijn nog wat methodes, gefilterd op "afgelopen jaar", inclusief filmpjes:
https://www.google.nl/search?hl=nl&as_q=ubuntu+on+a+mac&as_epq=&as_oq=&as_eq=&as_nlo=&as_nhi=&lr=&cr=&as_qdr=y&as_sitesearch=&as_occt=any&safe=images&as_filetype=&as_rights=

Re: Hoe Ubuntu met USB stick op Mac zetten
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/17, 11:18:31 »
De beruchte gouden kooi van Apple..... Natuurlijk hebben ze het weer eens extra moeilijk gemaakt om te doen met je apparaat wat je zelf wil. Bah.  >:(

Ik had korte tijd een MacBook Pro en Ubuntu installeerde er keurig op, hoefde weinig te doen en werkte daarna als een tierelier. Was eind 2012.

@TS:

Je moet Refit installeren in Mac, dat is een alternatieve bootloader: http://refit.sourceforge.net/#download
en daarna herstarten.
Daarna in Schijfhulpprogramma de OSX-partitie verkleinen en de vrije ruimte ongeformatteerd laten.
Daarna volgens de Ubuntu-website-instructies de DMG hernoemen naar .IMG en dat dd'en naar je USB-stick, zoals hier staat: http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-mac-osx

Vervolgens herstarten en in Refit kiezen voor je USB-stick. Nu start Ubuntu op en kun je de installatie gaan beginnen. Kies niet voor dual-boot maar kies ervoor om de vrije ruimte te gebruiken. Zorg dat je daarna kiest om GRUB niet in het MBR te plaatsen maar op de root-partitie (/). Na installatie kun je in Refit kiezen voor de pinguin, welke Linux representeert. Nu start Ubuntu keurig op.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/17, 11:20:49 door Vistaus »

FrSu

  • Gast
Re: Hoe Ubuntu met USB stick op Mac zetten
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/19, 19:51:27 »
Misschien een beetje OT, maar ik vraag me af waarom je dit wilt. Het Mac systeem lijkt mij een stuk beter dan Win en is eigenlijk op dezelfde basis gebouwd als Linux. Ik overweeg zelfs de aanschaf van een Mac, want ik heb het met Win wel een beetje gehad. Ben overigens al wel een tijdje een zeer tevreden Linux gebruiker (distro hopper).