Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Er komt reclame in Ubuntu 12.10  (gelezen 35590 keer)

« Laatst bewerkt op: 2012/10/09, 21:32:35 door Vistaus »

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #226 Gepost op: 2012/10/09, 22:35:10 »
Een aantal jaren geleden wilde ik eens iets doneren aan Ubuntu. Destijds was de enige optie "Pay-pall". Kennelijk is dit nu nog het geval maar wordt er wel naar andere opties gekeken.
Misschien is Pay-pall wel heel goed en/of veilig maar ik had het er niet voor over om speciaal voor de ene gelegenheid daaraan te beginnen. Heb toen besloten om dan maar regelmatig eens een T-shirtje te kopen. Daar verdienen ze als het goed is dan ook iets aan en bovendien zien mensen de naam Ubuntu dan misschien ook nog eens ergens in het wild ;)
Heb er dus geen moeite mee om wat te doneren maar ik wacht nog wel even af welke opties er komen. Staat het niet aan dan moet ik voorlopig maar in Ubuntu shirts blijven lopen... =D

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #227 Gepost op: 2012/10/09, 22:52:03 »
Doneren ok, maar graag zonder dwang (lees reclame boodschappen).
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #228 Gepost op: 2012/10/09, 23:15:10 »
Zo, een extra pad is ingeslagen: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTIwMjg
http://www.iloveubuntu.net/ubuntu-officially-adds-option-financially-contribute-ubuntu

Nu nog een optie om te doneren om met als doel om reclame onnodig te maken. :D

M.a.w. eens met Gijsbert, ik zou liever een betaalde reclamevrije versie van Ubuntu zien dan een gepimpte donatiemogelijkheid. Als er standaard reclame in Ubuntu komt ga ik zowieso trouwens geen donatie meer doen. Ik ga niet betalen om reclame te verspreiden.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/09, 23:19:36 door Thomas de Graaff »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #229 Gepost op: 2012/10/09, 23:42:05 »
ik zou liever een betaalde reclamevrije versie van Ubuntu zien
Maar hoeveel mensen zouden die ook daadwerkelijk gaan kopen? Uitermate weinig, denk ik.... de totale opbrengst zou weleens lager kunnen zijn dan de kosten aan infrastructuur e.d..

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #230 Gepost op: 2012/10/10, 00:13:46 »
De essentiele kwestie is 'keuze', denk ik.

Een vrijwillige donatie: prima. Het zou zomaar kunnen, dat ik dat wel eens gedaan heb. Sites met reclame? Ik ben er wars van en behang mijn standaard browser met AdBlock, maar het zou zomaar kunnen, dat ik met een andere browser (ik gebruik er 4) sites zonder AdBlock aanklik omdat ik sommige sites hun reclameinkomsten gun. Dat is een keuze, en die maak ik zelf.

Wat de emotie oproept, denk ik, is dat er allerlei dammetjes worden opgeworpen om onnozelaars onder te gooien met dingen waar ze niet om gevraagd hebben, alsook handiger types blokkades wordt opgeworpen omdat anders 'winstmodellen in gevaar komen'.
Goed product verkoopt zichzelf. Beperkingen opleggen impliceert dat men de gebruiker ziet als een wilsonbekwame sukkel die 'geleid en geduid' moet worden want anders oeioei. Moet dat? Het gaat om eigen keuzes. En als dat niet bevalt, maakt men wel desnoods een andere keuze. 

Maar ok, er is beweging. Wie weet in welke richting  ;)

« Laatst bewerkt op: 2012/10/10, 00:29:59 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #231 Gepost op: 2012/10/10, 10:07:52 »
Maar hoeveel mensen zouden die ook daadwerkelijk gaan kopen? Uitermate weinig, denk ik.... de totale opbrengst zou weleens lager kunnen zijn dan de kosten aan infrastructuur e.d..

Nou, dat zou best wel eens kunnen meevallen. Ubuntu heeft altijd de neiging gehad een zekere schare idealisten aan te trekken. Open Suse kost je iets van 40 euro. Daar moet je denk ik heeeeeeeel wat reclame voor kijken hoor, om een dergelijk bedrag in het laatje van Canonical te brengen.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #232 Gepost op: 2012/10/10, 10:28:40 »
openSUSE kost je 40 euro? OpenSUSE is gratis beste Thomas.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #233 Gepost op: 2012/10/10, 10:38:21 »
Een donatie vragen op het moment dat je het gaat downloaden is wel slim.
Net als de gratis cdtjes versturen kost ook het downloaden oftewel de bandbreedte veel geld, en als dan een aantal mensen een kleine donatie doen voor het downloaden dekt dit misschien de kosten of een deel ervan.
Wij hadden een website in de USA gehost en daar betaalde we voor een bepaalde bandbreedte per maand, als die op was ging de website offline of we moesten per GB een paar euro betalen.
Als je dan bedenkt dan 1 DL van Ubuntu plusminus 800MB is en er zijn een paar duizend donwloaders is het wel kassa voor Canonical.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline MKe

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #234 Gepost op: 2012/10/10, 12:48:44 »
Gewoon bedrijf-licenties maken ala RedHat. Die willen er wel voor betalen en scheelt een hoop inkomsten. Dan kan het voor de gewone gebruiker gratis blijven zonder reclame.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #235 Gepost op: 2012/10/10, 12:52:00 »
Gewoon bedrijf-licenties maken ala RedHat. Die willen er wel voor betalen en scheelt een hoop inkomsten. Dan kan het voor de gewone gebruiker gratis blijven zonder reclame.
Dan moeten we gaan betalen voor LTS-versies.... Liever niet.  :(

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #236 Gepost op: 2012/10/10, 13:15:57 »
Gewoon bedrijf-licenties maken ala RedHat. Die willen er wel voor betalen en scheelt een hoop inkomsten. Dan kan het voor de gewone gebruiker gratis blijven zonder reclame.
Dan moeten we gaan betalen voor LTS-versies.... Liever niet.  :(
Waarom niet zeggen: Gratis voor privé gebruik, zakelijke gebruikers betalen een paar Euri?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #237 Gepost op: 2012/10/10, 13:32:33 »
Gewoon bedrijf-licenties maken ala RedHat. Die willen er wel voor betalen en scheelt een hoop inkomsten. Dan kan het voor de gewone gebruiker gratis blijven zonder reclame.
Dan moeten we gaan betalen voor LTS-versies.... Liever niet.  :(
Hoeft niet hoor, misschien alleen voor een aantal PPA's?

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #238 Gepost op: 2012/10/10, 13:42:46 »
openSUSE kost je 40 euro? OpenSUSE is gratis beste Thomas.

Suse bedoel ik. ;) Die link die eerder in deze draad ergens stond naar een betaalde desktopeditie.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #239 Gepost op: 2012/10/10, 14:22:07 »
Gewoon bedrijf-licenties maken ala RedHat. Die willen er wel voor betalen en scheelt een hoop inkomsten. Dan kan het voor de gewone gebruiker gratis blijven zonder reclame.
Dan moeten we gaan betalen voor LTS-versies.... Liever niet.  :(

Waarom? Ubuntu heeft een aparte zakelijke editie.
http://www.ubuntu.com/business


Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #241 Gepost op: 2012/10/10, 21:45:20 »
http://www.omgubuntu.co.uk/2012/10/does-ubuntus-amazon-lens-break-eu-law

Moet je eens ghostery of Donottrack in FF installeren, dan kan je zien hoeveel of zelfs welke bedrijven jouw internetverkeer proberen te monitoren. Zouden ze daar ook achteraan gaan?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #242 Gepost op: 2012/10/13, 20:45:54 »
Sorry, ik moest even lachen. Ik zat vandaag de online tour eens door te lezen, en ik kwam dit tegen:
Citaat van: Ubuntu online tour
Ubuntu loads quickly on any computer, but it's super-fast on newer machines. With no unnecessary programs and trail software slowing things down, booting up and opening a browser takes seconds. (...)
Dan hoort die Amazon-lens er wat mij betreft niet in te zitten  >:(

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #243 Gepost op: 2012/10/13, 20:48:57 »
Nou ja, verwijderen is nu wel heel makkelijk gemaakt, hè:
https://sites.google.com/site/computertip/directdoen#TOC-Verwijder-de-reclame-uit-de-Dash

Theoretisch heb je natuurlijk gelijk, maar verder.... :)

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #244 Gepost op: 2012/10/13, 20:56:56 »
Moet net anders om zijn Pjotr. Aanzetten (voor de liefhebber)is makkelijk.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #245 Gepost op: 2012/10/13, 21:00:17 »
Moet net anders om zijn Pjotr. Aanzetten (voor de liefhebber)is makkelijk.

Tuurlijk. En dan meteen ook op Windows. En vergeet de advertenties niet op internet.

Niet lullig bedoeld, maar als we dan toch voor een opt-in gaan dan waarom niet op meer plekken zoals Win en internet?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #246 Gepost op: 2012/10/13, 21:01:23 »
http://www.omgubuntu.co.uk/2012/10/does-ubuntus-amazon-lens-break-eu-law

Moet je eens ghostery of Donottrack in FF installeren, dan kan je zien hoeveel of zelfs welke bedrijven jouw internetverkeer proberen te monitoren. Zouden ze daar ook achteraan gaan?
Dus als andere bedrijven het ook doen, dan is wat Canonical doet niet erg en kunnen we er niets van zeggen. Bedoel je dat?

Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #247 Gepost op: 2012/10/14, 14:36:20 »
Niet lullig bedoeld, maar als we dan toch voor een opt-in gaan dan waarom niet op meer plekken zoals Win en internet?

Ook niet lullig bedoelt hoor, maar wij zijn een Ubuntu community, en als Ubuntu community wordt er van ons verwacht dat we ons bezighouden met Ubuntu.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #248 Gepost op: 2012/10/14, 15:45:02 »
Dus als andere bedrijven het ook doen, dan is wat Canonical doet niet erg en kunnen we er niets van zeggen. Bedoel je dat?

Nee, dat bedoel ik niet. Wat ik wil aangeven is dat full scale profiling op grote schaal gebeurt, en dat het wellicht te simpel is om aan te geven dat dit in strijd lijkt te zijn met wetgeving. Die materie is best complex, getuige dit voorbeeld van bv. gmail: https://rt.com/usa/news/google-gmail-users-plaintiffs-289/ . Wat me meest verbaast, is dat veel mensen zich van dit internetfeit zo weinig bewust zijn.

Een belangrijk item in de discussie, die ook buiten de ubuntu-kanalen wordt gevoerd, is dat dit idee niet echt uit de community zelf lijkt te komen.

Wat niet wegneemt, dat je het zó uit kan zetten. Of geen Unity gebruiken.  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Er komt reclame in Ubuntu 12.10
« Reactie #249 Gepost op: 2012/10/14, 16:00:49 »
Ik denk dat alle argumenten voor en tegen, inmiddels wel zijn uitgewisseld. Doorgaan zou betekenen dat we in herhalingen gaan vallen, met daarbij nog steeds het risico van oplopende emoties over dit beladen onderwerp.

Daarom stel ik een slotje voor.