De essentiele kwestie is 'keuze', denk ik.
Een vrijwillige donatie: prima. Het zou zomaar kunnen, dat ik dat wel eens gedaan heb. Sites met reclame? Ik ben er wars van en behang mijn standaard browser met AdBlock, maar het zou zomaar kunnen, dat ik met een andere browser (ik gebruik er 4) sites zonder AdBlock aanklik omdat ik sommige sites hun reclameinkomsten gun. Dat is een keuze, en die maak ik zelf.
Wat de emotie oproept, denk ik, is dat er allerlei dammetjes worden opgeworpen om onnozelaars onder te gooien met dingen waar ze niet om gevraagd hebben, alsook handiger types blokkades wordt opgeworpen omdat anders 'winstmodellen in gevaar komen'.
Goed product verkoopt zichzelf. Beperkingen opleggen impliceert dat men de gebruiker ziet als een wilsonbekwame sukkel die 'geleid en geduid' moet worden want anders oeioei. Moet dat? Het gaat om eigen keuzes. En als dat niet bevalt, maakt men wel desnoods een andere keuze.
Maar ok, er is beweging. Wie weet in welke richting