Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Persoonlijke gegevens en SSD  (gelezen 275 keer)

Offline Roger

  • Lid
Persoonlijke gegevens en SSD
« Gepost op: 2016/10/19, 19:46:41 »
Heb een SSD schijf waarop ik terug Ubuntu 16.04 LSD wil plaatsen. In de Computertip van Pjotr staat dat  SSD gevoelig is voor wegschrijven en daarom wou ik vragen of het beter is de persoonlijke gegevens te verplaatsen naar een partitie op de, ook ingebouwde, normale harde schijf van 2 TB.  En hoe moet dit eventueel gebeuren? Bij Windows 10 (die op een andere SSD staat)  heb ik het gedaan, maar voor Ubuntu weet ik het niet.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Persoonlijke gegevens en SSD
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/19, 21:00:35 »
dat  SSD gevoelig is voor wegschrijven en daarom wou ik vragen of het beter is de persoonlijke gegevens te verplaatsen naar een partitie op de, ook ingebouwde, normale harde schijf van 2 TB.  En hoe moet dit eventueel gebeuren?
Een SSD slijt bij wegschrijven maar een moderne SSD kan zo enorm veel schrijfacties aan dat het niet waarschijnlijk is dat dit de levensduur beïnvloed.

Een SSD schijf is in de regel sneller dan een normale harde schijf, dus kan je ook stellen dat het "beter" is persoonlijke gegevens op SSD te plaatsen. ^-^

Zelf verplaats ik alleen grote bestanden waarvoor snelheid niet belangrijk is (downloads, films, back-ups) op een normale harde schijf en verder zo veel mogelijk op SSD.  :)

Als je het leuk vindt (nogmaals vanwege SSD slijtage zou ik dat niet doen) kan je /home (deze map bevat persoonlijke gegevens) verplaatsen naar een partitie op een normale harde schijf: https://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieAparteHome
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Roger

  • Lid
Re: Persoonlijke gegevens en SSD
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/19, 21:35:25 »
Bedankt voor de uitgebreide en nuttige gegevens. De SSD is splinternieuw en dus hou ik de /home op zijn vaste plaats.