Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Icoontjes op desktop  (gelezen 1113 keer)

ipsos

  • Gast
Icoontjes op desktop
« Gepost op: 2007/12/31, 00:32:20 »
Het ene probleem opgelost en zo dient zich weer een ander 'probleem' aan! Op het bureaublad heb ik standaard twee pictogrammen staan van resp. de Windows XP partitie en hda5. Opvallend is dat het de partities betreft die in ntfs zijn gemaakt. Kan ik deze pictogrammen niet voorgoed van mijn bureaublad verwijderen?

JimZ

  • Gast
Icoontjes op desktop
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/31, 00:51:36 »
De betreffende regels verwijderen uit /etc/fstab (met rootrechten a.u.b.) dan verschijnen ze bij de volgende start defintief niet meer.

Fijne jaarwissel,
Jim

Warre

  • Gast
Icoontjes op desktop
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/31, 00:52:58 »
Ga naar /etc/

Daar vindt je een tekstfile "fstab".

Click open en post de tekst hier.

ipsos

  • Gast
Icoontjes op desktop
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/31, 01:07:47 »
Hoe ga ik naar /etc/ map? Sorry, ik ben nog onervaren met Ubuntu.

Ralphius

  • Gast
Icoontjes op desktop
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/31, 01:07:56 »
Ok maar stel na een tijdje wil je dat toch weer terug, en je weet niet hoe je fstab terug in orde moet brengen (en je voorzag geen backup).
is het niet mogelijk om die dingen eenvoudiger te laten verdwijnen of terug te laten komen via gconf-editor dan apps dan nautilus dan desktop?? of op een andere plaats in gconf-editor?

Ralphius

  • Gast
Icoontjes op desktop
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/31, 01:10:45 »
ipsos je komt daar door:
sudo gedit /etc/fstab/

ipsos

  • Gast
Icoontjes op desktop
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/31, 01:34:10 »
Thanx! Weer iets bijgeleerd! Er dient zich bij mij direct weer een volgende vraag aan. Als ik een locatie heb geopend krijg ik automatisch een icoontje op het bureaublad hiervan geplaatst. Kan ik nergens instellen dat dit niet meer gebeurd?

Sorry voor al deze vragen. Het is echt allemaal zo anders als onder Windows! Ik hoop dat ik ooit zo vertrouwd raak met Linux als met MS Windows...

Ralphius

  • Gast
Icoontjes op desktop
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/31, 01:39:04 »
dat begrijp ik niet zo goed , geef eens een voorbeeld, hoe open je een locatie?

ipsos

  • Gast
Icoontjes op desktop
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/31, 01:47:41 »
Bijvoorbeeld via 'Locaties' , 'Computer' en dan bijvoorbeeld de Windows-partitie. Als je klaar bent en je sluit alle vensters zie je op het bureaublad een 'snelkoppeling' naar de Windowspartitie.

Ralphius

  • Gast
Icoontjes op desktop
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/31, 02:10:41 »
tja, ik heb geen windowspartitie meer ... en van het roken ben ik trouwens ook al een hele tijd verlost... ;-)
ik kan het niet meer voor je controleren, het lijkt me echter wel bizar...

ik denk toch dat je in gconf-editor "volumes" moet uitvinken hoor!

das het enige waar ik op dit ogenblik mee kan voor de dag komen , en anders moet je toch eens de inhoud van je fstab ff kopieren en plakken hier, dan zien we een beetje beter waarover het hier gaat.

Offline shappie

  • Lid
Icoontjes op desktop
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/31, 11:49:45 »
Citaat van: ipsos
Bijvoorbeeld via 'Locaties' , 'Computer' en dan bijvoorbeeld de Windows-partitie. Als je klaar bent en je sluit alle vensters zie je op het bureaublad een 'snelkoppeling' naar de Windowspartitie.
Je bedoelt als je bijvoorbeeld een USB stick erin doet hij een icoontje maakt op je bureaublad? Dit gebeurt bij mij ook als ik een schijf mount (aankoppel).

Hoe je het oplost: geen idee maar ik hoop dat ik het probleem even duidelijk heb gemaakt.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Offline mcgyver

  • Lid
Icoontjes op desktop
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/31, 12:07:08 »
Citaat van: Ralphius
is het niet mogelijk om die dingen eenvoudiger te laten verdwijnen of terug te laten komen via gconf-editor dan apps dan nautilus dan desktop?? of op een andere plaats in gconf-editor?
Type in het terminalvenster in: "gconf-editor"(zonder haakjes)

Ga vervolgens in gconf-editor naar > apps > nautilus > desktop > haal vinkje weg bij "volumes_visible" (dank je Saamelainen)

Ik heb ze trouwens in mijn bovenpanel staan door

> rechtsklikken in bovenpanel > toevoegen > schijfkoppelaar

Is toch wel handig (vind ik zelf).

Ralphius

  • Gast
Icoontjes op desktop
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/31, 12:23:26 »
de meeste mensen vinden het nu net zo handig dat er een icoon op het bureaublad wordt aangemaakt; maar als je liever een leeg bureaublad hebt.. ok
ik denk toch dat je hier best configuratie editor , moet je wel installeren. Dan bij bij toepassingen en systeemgereedschappen op te starten. Of in terminal met "gconf-editor".
Open dan het mapje "Apps" dan het mapje "Nautilus" dan "Desktop" en dan krijg je dit:


volumens uitvinken en dan heb je er ook geen last meer van...