Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers  (gelezen 6018 keer)

Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Gepost op: 2013/06/23, 22:41:03 »
http://www.omgubuntu.co.uk/2013/06/germany-to-hand-out-free-ubuntu-cds-on-xps-deat

Zo zo, dat zouden er meer mogen doen! =D Hoewel ik geen fan ben van LXDE maar als hiermee Linux groeit en XP daalt dan vind ik het allemaal best :)
« Laatst bewerkt op: 2013/06/23, 22:42:44 door Vistaus »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/23, 23:02:11 »
Keigoede actie van München!  :)

Dit onderstreept precies wat ik al langer zeg: het naderende einde van XP is een enorme kans voor Linux. Hoort, zegt het voort!

Lijkt me trouwens ook een prima actie voor Nederlandse gemeenten: in het kader van milieubescherming (voorkomen van electronisch afval), wat ook de vlag is waaronder München het brengt.

We kunnen het allemaal gaan aankaarten bij onze eigen gemeentebesturen. Het handigste (meest effectieve) is als je het onder de aandacht brengt van de *raadsleden* die milieu in hun portefeuille hebben, want die willen graag politiek scoren. Dus zijn ze gevoeliger voor signalen vanuit de burgers, dan de ambtenaren of burgemeester en wethouders.

Dank voor het melden, Vistaus, want dit is geweldig nieuws. :)

Tussen haakjes: je ziet hier nu al, dat het einde van XP mensen richting Linux brengt:
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/tp-link-produkten-en-xubuntu/
« Laatst bewerkt op: 2013/06/23, 23:52:09 door Pjotr »

Offline jabuca

  • Lid
Re: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/24, 09:18:20 »
Een goed voorbeeld, hopelijk wordt zoiets ook hier in Lederland gedaan!! Kostenbesparend, goed voor het milieu etc.
 
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/24, 13:36:20 »
Duizenden gratis Linux CD's worden volgend jaar uitgedeeld aan de bewoners van Munchen.

De gemeenteraad van Munchen heeft het plan opgevat om Ubuntu disks beschikbaar te stellen als vervanging van Windows XP, het 11 jaar oude Microsoft besturingssysteem waarvan de officiële ondersteuning in April volgend jaar wordt beëindigd.

Het positieve effect is een poging de grote hoeveelheid electronisch afval van afgedankte computers in te dammen die, ondanks dat ze met een alternatief besturingssysteem nog uitstekend kunnen functioneren, niet voldoen aan de minimale voorwaarden voor Windows 7 of 8.

Windows XP is naar verwachting nog bij ongeveer 20 milioen Duitse PC gebruikers actief.

Lubuntu een lichtgewicht en toch herkenbaar.

Het onder voorbehoud aanvaarde voorstel van de gemeenteraad voorziet in de uitgave van 2000 Lubuntu CD's die worden uitgedeeld tijdens speciale events gedurende het eerste deel van volgend jaar.

Tijdens deze events wordt bij diegenen die nog XP gebruiken onder de aandacht gebracht welke opties er zijn als de officiële WindowsXP support wegvalt. De bewezen betrouwbare en gratis Linux gebaseerde oplossing is voor hen die de kosten van een nieuwe machine niet zien zitten.

De Ubuntu variant Lubuntu is de aanbevolen keuze om twee primaire redenen:

Ten eerste, de layout en het uiterlijk komt sterk overeen met dat van Windows XP, in ieder geval volgens de officiële verantwoordelijken zoveel om te kunnen concluderen dat men geen extra computervaardigheden behoeft.

Ten tweede, de hardware eisen zijn lager dan die van de meeste andere Linux distributies, zoals de standaard met Unity werkende Ubuntu. Lubuntu werkt al comfortabel op een machine met een minimale 256MB RAM.

Vrij naar het artikel
German City Hopes to Wean Citizens Off Windows XP With Free Linux CDs
http://www.omgubuntu.co.uk/2013/06/germany-to-hand-out-free-ubuntu-cds-on-xps-deat
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

FrSu

  • Gast
Re: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/24, 18:04:58 »
Misschien goed om Neelie even in te seinen? ;)

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/24, 20:07:46 »
Misschien goed om Neelie even in te seinen? ;)

@NeelieKroesEU  even twitteren en dan met zń  allen . Dan snapt ze het, ze wordt al een dagje ouder................
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline RikRik

  • Lid
Re: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/24, 21:19:57 »
München bespaart  10 miljoen euro per jaar door windows vaarwel te zeggen en is blijkbaar zo enthousiast dat ze 2000 cd's gaan uitdelen onder de bevolking die nog gebruik maken van xp om ze te overtuigen dat Linux een volwaardige, gratis, veilige en super snelle alternatieve besturing is. Het Linuxvirus woekert voort, hoera !! 

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Reactie #7 Gepost op: 2013/09/06, 22:54:29 »
De CD's die vanaf komende maandag in de stadsbibliotheken te verkrijgen zijn bieden geen Lubuntu:
Das Betriebssystem, das auf dieser CD vorhanden ist (Distribution Ubuntu 12.04)
De download-link verwijst naar ubuntu.com/download (niet naar GetLubuntu).

http://webwereld.nl/it-beheer/79193-munchen-geeft-gratis-linux-cd-s-aan-xp-gebruikers (dank aan Ron).
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Reactie #8 Gepost op: 2013/09/06, 23:42:36 »
Tot grote spijt van sommigen die Xubuntu beter vinden aansluiten bij XP-gebruikers ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Reactie #9 Gepost op: 2013/09/07, 00:22:12 »
Tot grote spijt van sommigen die Xubuntu beter vinden aansluiten bij XP-gebruikers ;)
Of Mint 13 Xfce.  =D

Overigens vind ik de keuze voor hoofdversie Ubuntu inderdaad weinig gelukkig. Veel ouwe XP-beestjes, met bijvoorbeeld minder dan 1 GB RAM, zullen 't een stuk beter doen op Xubuntu, Mint Xfce of Lubuntu.

Enfin, de intentie van München blijft lofwaardig.

Re: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Reactie #10 Gepost op: 2013/09/07, 00:49:57 »
O ja, Mint 13 Xfce ook natuurlijk. Stom dat ik die vergat te noemen terwijl je er zo'n mooie pagina over hebt :-[

Ach, het is te hopen dat de mensen die hier gebruik van maken in ieder geval wel aansluiting zoeken op het Duitse Ubuntu-forum, evt. kan men daar dan nog een lichtere versie adviseren :)

Offline HapsHash

  • Lid
Re: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Reactie #11 Gepost op: 2013/09/07, 12:16:28 »
2000 CD's op 1,378 miljoen (2011) München, Bevolking
Dat zal er wel inhakken!!
M.v.g.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Reactie #12 Gepost op: 2013/09/07, 12:38:57 »
2000 CD's op 1,378 miljoen (2011) München, Bevolking
Dat zal er wel inhakken!!
M.v.g.
Wanneer gezinnen gemiddels uit 4 personen bestaan, dan heb je het over 350.000 gezinnen.
Ieder gezin een PC, maar 50% nog XP, dan gaat het over 175.000 computers.
De helft daarvan is misschien te oud.......
Maar de CD is vrij en gratis, deze mag je kopieëren, uitlenen en meerdere keren installeren.
Hoeveel mensen zullen het kunnen installeren?

Mijn idee is, dat er een lokale activiteit gestart zal worden, door een computerclub, of door de Ubuntu gemeenschap.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Reactie #13 Gepost op: 2013/09/07, 20:09:17 »
Ik neem aan dat het Duitse Ubuntu-forum ook niet stil zal zitten. Die hebben best veel baat hierbij :)

Offline DeBaas

  • Lid
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline jolo

  • Lid
Re: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Reactie #15 Gepost op: 2013/09/08, 09:41:30 »
De vraag is alleen of ze in Duitsland die gratis Linux cd's echt nodig hebben. Want via Google kwam ik deze info tegen GNU/Linux Breaking Out in Germany, waarin een stijgende lijn is te zien.

Als ik daarentegen in die StatCounter  The Netherlands selecteer, dan ontbreekt daarin Linux. Dat zou wellicht te maken kunnen hebben dat er minder documentatie in het Nederlands beschikbaar is. Als je in Google de zoekwoorden ubuntu installieren ubuntu installation ubuntu installeren typt, dan leveren de Nederlandstalige zoekwoorden de minste output op.

Ofschoon Xubuntu en Lubuntu ongetwijfeld soepeler zullen draaien op een oude XP pc, denk ik dat je de (vrije) keuze aan de aspirant Linux gebruikers zou moeten overlaten.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/08, 09:43:23 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Reactie #16 Gepost op: 2013/09/08, 10:13:45 »
Eigenlijk een vreemde zaak dat vooral Ubuntu 12.04 LTS wordt gepromoot (waarschijnlijk omwille van de 5 jaar ondersteuning denk ik), hun eigenste OpenSuse is blijkbaar niet op de voorgrond geraakt. Dat is vreemd gezien het huzarenwerk van Suse aan Linux in het breed gesteld.

Maar goed, voor ons Ubuntu-fans is het een héél mooie opsteker dat een overheid dit goede besturingssysteem promoot; al had ik liever gezien dat ze varianten als Xubuntu en/of Lubuntu mee opnemen in hun weggeefactie. Het Duitse Ubuntu-forum zal vast veel moderators en technische lui nodig hebben om op vragen te antwoorden die vooral gaan over het waarom dat 12.04 zich niet installeert op die oude XP-bak.

Ik heb een bevriend politicus de link doorgegeven van dit topic, zij ging het eens opnemen in de aankomende partijraad (CD&V). Ben benieuwd.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Reactie #17 Gepost op: 2013/09/08, 10:15:57 »
2000 CD's op 1,378 miljoen (2011) München, Bevolking
Dat zal er wel inhakken!!
M.v.g.
Wanneer gezinnen gemiddels uit 4 personen bestaan, dan heb je het over 350.000 gezinnen.
Ieder gezin een PC, maar 50% nog XP, dan gaat het over 175.000 computers.
De helft daarvan is misschien te oud.......
Maar de CD is vrij en gratis, deze mag je kopieëren, uitlenen en meerdere keren installeren.
Hoeveel mensen zullen het kunnen installeren?


Vergeet niet de mond op mond reclame als iets goed werkt, denk aan het pyramiden spel,  als dan die 350 000 gezinnen het op een verjaardag of feestje doorvertellen / laten zien aan 10 mensen zit je op 3 500 000 gezinnen die het op hun beurt weer aan 10 mensen laten zien 30 500 000 gezinnen......... enz enz.

Dit in de ideale situatie, het KAN dus heel hard gaan met iets wat in de mode raakt of een trant word of hip is......

Ik zeg niet dat het gebeurt, maar het kan, Apple is op die manier ook in korte tijd heel groot geworden, ondanks dat het verschrikkelijk duur is.  :evil:
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Reactie #18 Gepost op: 2013/09/08, 11:36:25 »
Als ik daarentegen in die StatCounter  The Netherlands selecteer, dan ontbreekt daarin Linux. Dat zou wellicht te maken kunnen hebben dat er minder documentatie in het Nederlands beschikbaar is. Als je in Google de zoekwoorden ubuntu installieren ubuntu installation ubuntu installeren typt, dan leveren de Nederlandstalige zoekwoorden de minste output op.

Het gaat hier over Duitsland, niet over Nederland. Daarbij, als je gericht zoekt naar zoiets als "ubuntu installeren" dan maakt het niet zoveel uit of er veel output is, maar of de output die je krijgt relevant en bruikbaar is. In dit geval tonen mijn zoekresultaten op jou zoekterm als eerste onze eigen wiki en meteen daaronder Pjotrs installatiegids. Dat zijn toch meteen de twee betrouwbaarste bronnen dus...

Re: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Reactie #19 Gepost op: 2013/09/08, 12:03:20 »


ook bij mij komen veel relevante items naar voren w.o. Tille Garrels zelfs.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/08, 12:05:44 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline jolo

  • Lid
Re: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Reactie #20 Gepost op: 2013/09/08, 12:27:16 »
Ik kan er naast zitten met mijn redenering. Desalniettemin zal er toch een reden moeten zijn, dat Nederland achterloopt op het Duitse Linux desktop marktaandeel. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Reactie #21 Gepost op: 2013/09/08, 13:44:18 »
Ik kan er naast zitten met mijn redenering. Desalniettemin zal er toch een reden moeten zijn, dat Nederland achterloopt op het Duitse Linux desktop marktaandeel. 

Zoekresultaten zeggen niet alles he. Er is ook nog zoiets als dat mensen het moeten willen. Misschien zijn Duitsers wat opener voor andere systemen dan Nederlanders? Zomaar een gedachte.

Overigens heb ik nog een stapel flyers liggen van Ubuntu-NL. Die ga ik straks even op het jaarlijkse Havenfestival hier in Almere dumpen. Had ik gister ook wel kunnen doen (het is 3 dagen) maar goed, wie weet krijgen we een paar gebruikers erbij.

Offline HapsHash

  • Lid
Re: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Reactie #22 Gepost op: 2013/09/08, 15:13:30 »
2000 CD's op 1,378 miljoen (2011) München, Bevolking
Dat zal er wel inhakken!!
M.v.g.
Wanneer gezinnen gemiddels uit 4 personen bestaan, dan heb je het over 350.000 gezinnen.
Ieder gezin een PC, maar 50% nog XP, dan gaat het over 175.000 computers.
De helft daarvan is misschien te oud.......
Maar de CD is vrij en gratis, deze mag je kopieëren, uitlenen en meerdere keren installeren.
Hoeveel mensen zullen het kunnen installeren?


Vergeet niet de mond op mond reclame als iets goed werkt, denk aan het pyramiden spel,  als dan die 350 000 gezinnen het op een verjaardag of feestje doorvertellen / laten zien aan 10 mensen zit je op 3 500 000 gezinnen die het op hun beurt weer aan 10 mensen laten zien 30 500 000 gezinnen......... enz enz.

Dit in de ideale situatie, het KAN dus heel hard gaan met iets wat in de mode raakt of een trant word of hip is......

Ik zeg niet dat het gebeurt, maar het kan, Apple is op die manier ook in korte tijd heel groot geworden, ondanks dat het verschrikkelijk duur is.  :evil:

Het zal er wel op uitdraaien dat die CD's gebruikt worden als onder zetje voor die verschrikelijke grote bier glazen
tijdens  de Oktoberfest

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Reactie #23 Gepost op: 2013/09/08, 15:58:31 »
Het zal er wel op uitdraaien dat die CD's gebruikt worden als onder zetje voor die verschrikelijke grote bier glazen
tijdens  de Oktoberfest
net zo offtopic: het Is toch 1 woord, 'onderzetje' (ook al geeft dat een rood kringellijntje alsof het fout is)?

De stad München is nu gered maar inwoners van andere steden zullen hun verouderde XP desktop/laptop blijven gebruiken tot deze kapot gaat of voldoende gespaard hebben voor een ander apparaat (beide opties zullen gemiddeld, uitzonderingen daargelaten, niet lang meer duren).

Ook niet als je linux installeert, computerhardware heeft als eigenschap dat het na enige tijd kapot gaat. Sterker nog, het is mij meermaals overkomen dat oude hardware kapot ging tijdens (of vlak na) het installeren van linux (is puur toeval, linux is supergaaf maar geen Haarlemmerolie).
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Duitse stad gaat Linux-CD's uitdelen aan XP-gebruikers
« Reactie #24 Gepost op: 2013/09/08, 20:10:05 »
Het zal er wel op uitdraaien dat die CD's gebruikt worden als onder zetje voor die verschrikelijke grote bier glazen
tijdens  de Oktoberfest

Maak je nu een grapje? Hoe dan ook zie ik er de humor niet van in.