Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met pauzestand en slaapstand  (gelezen 2816 keer)

Problemen met pauzestand en slaapstand
« Gepost op: 2010/01/06, 16:28:05 »
Beste forumgebruikers

nu ongeveer één jaar ubuntugebruiker en steeds probleemloos alles kunnen doen wat ik wou doen. Na het installeren van 9.10 liep het echter anders: telkens ik de computer in pauzestand of slaapstand wil schakelen loopt hij vast. De eerste 5 seconden verloopt alles naar wens: alle programma's worden afgesloten of sessies worden opgeslaan. Maar daarna zit hij vast (zwart scherm met foutmeldingen om de 120 seconden of wit scherm met alle pixels afzonderlijk gekleurd ( ???).
Afsluiten zelf werkt wel nog, maar het is toch een serieuze handicap als ik nooit in pauzestand kan gaan.

Iemand raad met dit probleem?

groeten,
Ubuntuboom

Re: Problemen met pauzestand en slaapstand
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/06, 16:35:34 »
idd. een bekend probleem (zie meerdere topics op dit forum). Ik heb mijn PC geupgrade vanaf 8.04, 8.10. tot 9.04 en toen werkte de pauzestand prima maar met de upgrade naar 9.10 ging het mis (Om nog maar te zwijgen over 10.04). In eerste instantie dacht ik "Met name lastig". Na een complete nieuwe installatie van 9.10 vanaf CD (backup met grsync gemaakt) werkte de pauze toets plots weer. Het is even een ingrijpende aktie.  ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met pauzestand en slaapstand
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/06, 16:42:25 »
Kijk hier eens:
http://sites.google.com/site/computertip/fouten
(punt 4)

Gelukkig gaan afsluiten en opstarten tegenwoordig zo snel, dat het voor mij niet hinderlijk is.

Re: Problemen met pauzestand en slaapstand
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/06, 19:23:37 »
bestaan er geen minder drastische oplossingen dan heel de boel opnieuw te installeren of slaapstand en pauzestand af te zetten?

nog even dit: foutmelding

[ 3434.864681] end_request: I/O error, dev sdb, sector 64

en daarna volgt

[ 3434.864772] buffer I/O error on device sdb1, logical block 1

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met pauzestand en slaapstand
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/06, 19:47:21 »
I/O error is foute boel.... defecte harde schijf? Kapotte ijzerwaar, in elk geval... Je hebt waarschijnlijk twee fysieke harde schijven in je computer hangen? De eerste is sda, de tweede sdb. Die laatste is kaduuk.

Mogelijk veroorzaakt die ijzerwaarstoring ook het probleem met slaap- en pauzestand.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/06, 19:49:01 door Pjotr »

Re: Problemen met pauzestand en slaapstand
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/06, 19:55:44 »
Kijk hier eens:
http://sites.google.com/site/computertip/fouten
(punt 4)

Gelukkig gaan afsluiten en opstarten tegenwoordig zo snel, dat het voor mij niet hinderlijk is.
Jouw laptop is in 4 seconden opgestart?

Re: Problemen met pauzestand en slaapstand
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/06, 20:30:27 »
I/O error is foute boel.... defecte harde schijf? Kapotte ijzerwaar, in elk geval... Je hebt waarschijnlijk twee fysieke harde schijven in je computer hangen? De eerste is sda, de tweede sdb. Die laatste is kaduuk.

Mogelijk veroorzaakt die ijzerwaarstoring ook het probleem met slaap- en pauzestand.

Naar mijn weten heb ik maar 1 harde schijf zitten in m'n laptop en die werkt zoals het hoort. Ik heb wel 2 partities: één voor ubuntu en 1 voor windows. Verder nog een externe harde schijf. Als ik in windows slaapstand (of hoe het daar ook heet) probeer, lukt het wel dus kapotte hardware zal het niet zijn denk ik.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met pauzestand en slaapstand
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/06, 20:33:41 »
Die externe harde schijf veroorzaakt het probleem dan, denk ik.... Die zal sdb zijn.

Re: Problemen met pauzestand en slaapstand
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/06, 20:40:45 »
Jep, loskoppelen van externe zorgt ervoor dat ik hem in slaapstand kan laten gaan  :D
Enig idee hoe het komt dat hij een error geeft? Bij 9.04 deed hij het ook met de schijf aangekoppeld. Enige minpunt van de oplossing is dat ik nu alles wat ook maar geopend is op die schijf eerst moet gesloten worden vooraleer in pauze te gaan, en daar zat nu net het voordeel van die pauzestand: gewoon klep dicht en volgende keer verderdoen waar je gestrand was. mja

Re: Problemen met pauzestand en slaapstand
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/07, 17:03:40 »
Probeer een een oudere kernel. Ook ik had problemen met de disk. Alles gechecked, geen resultaat. Ten einde raad heb ik toen een herinstallatie gedaan. Het inderdaad een vrij rigoreuze aktie.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met pauzestand en slaapstand
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/07, 18:09:45 »
Jep, loskoppelen van externe zorgt ervoor dat ik hem in slaapstand kan laten gaan  :D
Enig idee hoe het komt dat hij een error geeft? Bij 9.04 deed hij het ook met de schijf aangekoppeld. Enige minpunt van de oplossing is dat ik nu alles wat ook maar geopend is op die schijf eerst moet gesloten worden vooraleer in pauze te gaan, en daar zat nu net het voordeel van die pauzestand: gewoon klep dicht en volgende keer verderdoen waar je gestrand was. mja

Waarschijnlijk heb je 9.10 geïnstalleerd terwijl de externe harde schijf aan de computer was verbonden.... Een veelgemaakte fout. Dan wordt hij namelijk o.a. opgenomen in /etc/fstab, maar daarin horen alleen interne harde schijven te staan.

Mogelijk helpt het, wanneer je sdb uit fstab gooit. Als volgt:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in (kopieer en plak):
gksudo gedit /etc/fstab

Druk op Enter.

Let op vermeldingen van sdb in de eerste regel; want sda-tekstblokjes wil je ongewijzigd laten staan. Zoiets kun je vinden:
# / was on /dev/sdb1 during installation
UUID=47956536-7a5e-4172-8f80-214b749813ff /opslag               ext4    errors=remount-ro 0       1

Zet een hekje en een spatie voor UUID= (enz.). Daarmee schakel je die regel uit. Dus zoiets:
# UUID= (enz.)

Opslaan, sluiten, computer volledig herstarten.

Helpt dat?

Re: Problemen met pauzestand en slaapstand
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/07, 20:09:15 »
ik krijg het volgende (met externe aangekoppeld):

# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda5
UUID=58b37cd7-fda0-42fb-a00c-3e8681783540 /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda6
UUID=963f4511-de74-4c06-8c24-97d493667644 none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0

geen sdb te bespeuren, enkel sda's.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met pauzestand en slaapstand
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/07, 23:49:22 »
Je fstab is goed zoals hij is, ja...

Tja, verder weet ik zo gauw niet, wat je nog kunt doen.