Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Controle Harde Schijf na 20X?  (gelezen 2793 keer)

Millenniumbaby

  • Gast
Controle Harde Schijf na 20X?
« Gepost op: 2008/07/20, 13:24:03 »
Na 20 x starten kom ik op Controle Harde schijf wat veel tijd kost,  en telkens Esc drukken wil ik ook niet.
Hoe kan ik dat op een ander aantal starts zetten omdat ik elke dag mijn computer meerdere keren aan/uit zet dus wekelijks dit tegenkom?
Onder Systeem en Beheer of Voorkeuren niets gevonden.

Is het eenvoudig want ik ben nog erg jong er onervaren, leeftijd zie gebruikers naam!

Offline tabasco

  • Lid
Controle Harde Schijf na 20X?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/20, 13:27:18 »
Pjotr123 heeft dit op de volgende pagina heel mooi uitgelegd bij punt 4.
http://computertip.googlepages.com/ubuntutipsentrucs
succes!

Offline joop905

  • Lid
Controle Harde Schijf na 20X?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/20, 13:31:10 »
Je kunt de controleerfrequentie zelf instellen.

Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
sudo tune2fs -c 100 /dev/sda1

van die 100 kan je maken wat je wild

GrJ.

Controle Harde Schijf na 20X?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/20, 13:58:21 »
Installeer dit programma en hij doet z'n checks bij het AFsluiten ipv het OPstarten.  Wel zo handig !!!
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline vanadium

  • Lid
Controle Harde Schijf na 20X?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/20, 17:20:27 »
Voor laptopgebruik (waar je al wat vlugger afsluit en heropstart) kan je het aantal mounts gewoon uitschakelen: ik controleer één keer per maand:

sudo tune2fs -c 0 -i 1m

Om zelf te bepalen dat de volgende keer een schijfcontrole gebeurt (zodat de tellers op nul gezet worden) is dit geheimpje nuttig:

sudo touch /forcefsck

en bij de volgende opstart zal de schijf volledig gecontroleerd worden.

Overigens lijkt het door Prosper aangehaalde "autofsck" inderdaad een heel wat meer gebruiksvriendelijke manier om dit te regelen. Nadeel wellicht is dat dat op niveau van de loginmanager moet geregeld worden, terwijl de huidige procedure ook werkt bijvoorbeeld wanneer je geen grafische sessie opstart (een server bijvoorbeeld).

Controle Harde Schijf na 20X?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/20, 17:21:55 »
Als ik jou was zou ik wel de controlefrequentie aanpassen, aangezien een routinecheck erg gezond is voor je systeem.
hm, lijkt me sterk dat jij 8 bent :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Controle Harde Schijf na 20X?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/20, 17:25:50 »
In plaats van het aantal keren dat je je computer opstart, kan je ook een tijd instellen:
sudo tune2fs -i 1m /dev/sdXX
Dit is bijvoorbeeld 1 maand. Vul bij /dev/... wel de goede schijf in.

Millenniumbaby

  • Gast
Controle Harde Schijf na 20X?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/20, 17:43:51 »
Beste Allemaal,
Hartelijk dank voor deze antwoorden.

Ik heb het volgende gedaan;
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster

Daarna de volgende tekst ingevoerd achter de tekst die er al stond;
sudo tune2fs -c 3 /dev/sda2
Enter

Hierna wachtwoord maar zag zelfs geen sterretjes...
Enter en nu zou dit beter moeten zijn na 3 keer....
Deze 3 is dus alleen om te testen of het werkte.... en zal straks op 99 staan!

Dus ik zou pas over een maand weten of het goed ging....?
Hartelijk dank en zo leer ik tenminste iets wat mijn Opa en Papa nog niet weten!
Die vinden 20X ook een beetje veel na standaard installatie!

Ik heb alleen de ...sda1 van Joop905 veranderd in 2 omdat ik vermoed dat dit beter zou zijn maar weet dus niet waarom... dus Pjotr123...!
 schijf 1 Puppy Linux, schijf 2 Ubuntu dus daarom geen sda1 maar sda2 op einde)
En ik geloof niet dat Culumus 007 zijn leeftijd vermelde... maar met taal correctie lukt het mij toch redelijk als kind dat van Groep 4 nu naar Groep 5 mag?

Groetjes Anastacia

Controle Harde Schijf na 20X?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/20, 17:45:57 »
Mooie :) Je ziet nooit sterretjes, uit veiligheidsoverwegingen. Maar ben je werkelijk 8?

Controle Harde Schijf na 20X?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/20, 18:24:47 »
Als je het alleen hebt veranderd voor de tweede harde schijf-partitie sda2, zal je toch nog een check krijgen na 20 keer voor bvb een aparte /home partitie.  En omdat die niet tegelijk op nul staan, krijg je dan op verschillende momenten die check: dan eens voor de ene partitie, dan eens voor de andere...

Daarom is het commando van vanadium erg interessant (zal het ook eens invoeren op m'n laptop).

Dus eerst, voor elke eventuele andere partitie nog eens hetzelfde commando invoeren dat je hierboven deed, en vervolgens

sudo touch /forcefsck

Overigens herhaal ik m'n tip voor autofsck.  Als je aan het ingestelde aantal komt, zal de computer bij het afsluiten zeggen dat het tijd is voor een check.
Als je akkoord gaat, dan sluit hij af, start terug op, zonder de partities aan te koppelen, voert die check uit, en sluit terug af.
Moest je toevallig bbvb op verplaatsing zijn met je laptop en je bent gehaast om weg te gaan, dan kan je het uitstellen: hij sluit dan wel gewoon af, zonder de check uit te voeren.  Ik weet alleen niet of hij het dan bij de volgende keer opstarten reeds doet, of pas bij de volgende keer afsluiten...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Controle Harde Schijf na 20X?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/21, 06:30:58 »
Citaat van: cumulus007
Mooie :) Je ziet nooit sterretjes, uit veiligheidsoverwegingen. Maar ben je werkelijk 8?
Mag ik een gokje wagen?

Ik denk het niet. Kijk maar even naar de verschillende bijdragen. Leeftijd en taalontwikkeling hangen wel erg sterk met elkaar samen. Sommige bijdragen hebben voor een 8-jarige iets te complexe woorden en zinsstructuren. Het zou kunnen, want je hebt hoogbegaafde 8-jarigen, maar dan zouden de fouten in de andere bijdragen niet voor moeten komen. Je ziet namelijk ook twee typen bijdragen.

En wat denk je van deze:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/282241#p282241
Citaat
Ik wist niet dat ik een Ubuntu die zo nieuw was kreeg na jarenlang Puppy verzorgt te hebben, maar ik weet nu dat ik minder updateś nodig heb dan Papa en Opa die elke PC nog met een 8.04 installeren dus daarom is de 8.04~1 beter, want anders heb je na langdurig op een oude pc installeren nog uren nodig....
Al jarenlang met PuppyLinux..... een 8-jarige?

En dan natuurlijk de herhaalde verwijzingen naar de lage leeftijd, niet echt het gedrag van een echte 8-jarige.

Maar.... ik laat me graag verrassen ;-)

Controle Harde Schijf na 20X?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/21, 06:35:56 »
+1
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline joop905

  • Lid
Controle Harde Schijf na 20X?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/21, 09:49:48 »
+1 meer de vader van een Millenniumbaby

Millenniumbaby

  • Gast
Controle Harde Schijf na 20X?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/21, 12:01:28 »
J Stedehouder,
Als er andere naast zitten die ouder zijn kan ik dus iets betere teksten schrijven dan normaal dus vandaar het verschil in berichten.

Maar ik ga echt niet melden als oudere vrienden of zo ernaast zitten!

Offline Mikkel

  • Lid
Controle Harde Schijf na 20X?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/21, 20:19:29 »
Waarom iemand zich voordoet als een achtjarige zal wel alleen voor die iemand te begrijpen zijn, maar ik denk dat de persoon achter Millenniumbaby geniet van de aandacht die we allemaal aan hem/haar schenken.

Beginnen met berichten met taal- en spelfouten waar zelfs een achtjarige zich voor zou schamen, en dan van het ene op het andere moment overgaan op vrijwel foutloze teksten......... En maar blijven wijzen op hoe 'jong' je nog bent.......
Wij zouden wijzer moeten zijn dan dat te geloven. Negeren lijkt me beter.