Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Desktop effects could not be enabled  (gelezen 928 keer)

gravy

  • Gast
Desktop effects could not be enabled
« Gepost op: 2008/01/05, 09:31:31 »
Hoi ik ben Giovanni

ik ben een complete beginner wat ubuntu betreft. Het is me wel gelukt om ubuntu draaiende te krijgen op mijn desktop computer, met compiz fusion en helemaal gecustomised en wel. Nou dacht ik laat ik hetzelfde op mijn laptop doen. ik heb een acer aspire 3005WLMI laptop met een SiSM760GX Videokaart van 128 mb en hij is onboard. In eerste instantie deed de 64bit cd het niet in mijn laptop. dus heb ik de 32 bit cd geprobeerd en die deed het wel. vervolgens heb ik ubuntu geinstalleerd en met de automatische updates heb ik ook compiz geinstalleerd. Maar mijn probleem is als ik via systeem, voorkeuren en dan uiterlijk de visuele effecten probeer te activeren krijg ik keer op keer de melding desktop effects could not be enabled. ik wilde juist ubuntu op mijn laptop installeren vanwege de coole effecten die ik ook op mijn desktop pc heb.

ik baal hier echt van wie o wie kan mij hier uit de brand helpen. heeel graag!!!!

Mijn dank is zeer groot

Desktop effects could not be enabled
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/05, 09:35:58 »
Kijk eens bij Systeem-->Beheer-->Beperkt ondersteunde stuurprogramma's of je de benodigde drivers hebt voor je videokaart.  Nu ishet wel zo dat voor sommige kaarten de drivers de 3D nog niet aankunnen.  Weet dat ATI er tussen zit,want die heb ik :( , maar weet het niet voor SiS...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

gravy

  • Gast
Desktop effects could not be enabled
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/05, 09:51:56 »
hey prosper bedankt maar dat heb ik al gechecked en ik zie daar geen drivers staan voor de videokaart. is het de dan de bedoeling dat ik die driver handmatig installeer?

Desktop effects could not be enabled
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/05, 10:14:56 »
Ik zoek nog effe mee naar een oplossing, maar je kan alvast de Linux FAQ's lezen op hun eigen website.  Bemerk wel dat ze duidelijk zeggen dat Linux standaarddrivers heeft voor SIS, wat volgens mij niet méér wil zeggen dan dat Linux er voor zorgt dat je iet ziet op je scherm ondanks de SIS-videokaart... :( ;)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Desktop effects could not be enabled
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/05, 10:54:52 »
Bon, het ziet er vrij hopeloos uit: anderhalf jaar geleden was er een post met daarin deze  zin:
Citaat
D'après un pote linuxien qui a le seul défaut de parler trop vite, les drivers qui vont bien avec les cartes SiS a  3D matérielle sont déja  dans le noyau, il suffit de les trouver et de les activer. Sauf que je ne sais ni les trouver ni les activer.
En ik heb deze post van drie weken terug gevonden waarin iemand aangeeft hoe je een nieuwe driver installeert.  Maar volgens de (vertaling van) de spaanse handleiding (in de volgende post) lost dit niet de 3D op, en de poster is niet teruggekomen... :(

Nu is het wel zo dat in de kernel van Linux of in standaardinstallatie wel de xserver-xorg-video-sis in zit en die wordt omschreven als de driver voor alle (!) sis-kaarten.  Over 3D wordt daar niet gesproken...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

gravy

  • Gast
Desktop effects could not be enabled
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/06, 15:32:43 »
is er dan werkelijk waar geen oplossing te vinden want zonder de desktop effects is ubuntu niet interresant voor op mijn laptop! is het misschien mogelijk om de windows driver van SiSM760GX Videokaart via wine te installeren?

Desktop effects could not be enabled
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/06, 15:39:46 »
Via Wine kan je geen drivers installeren...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline siegi

  • Lid
Desktop effects could not be enabled
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/06, 15:43:23 »
Met die sis kaarten is eigenlijk niet veel aan te vangen. Onder windows zijn de kaartjes ook niet echt veel waart.
Je vind ze dan ook alleen in terug in goedkope producten.

Maar ubuntu is toch meer dan 3d effectjes alleen.  Ik zou eens verder zien dan al die eye candy.